Italiaanse radio bevindingen

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
density1

Italiaanse radio bevindingen

Bericht door density1 »

Ik ben de laatste tijd eens wat vaker aan het luisteren naar de Italiaanse radio. Het land is al jaren lang bekend, met name in de 80's om de hardste FM zenders en stond er echt gas op die lolly's. Nu met streaming radio is daar natuurlijk niets van te merken maar mij valt ook de diversiteit op aan radiostations die daar zijn. Ik ben met name onder de indruk van Toscane maar natuurlijk ook Rome waar de FM band helemaal vol zit. Ik gebruik fmscan.org om de FM band indeling te zien, vandaar uit kun je ook naar de streams luisteren. Enkele opvallende zenders die leuk zijn om te beluisteren voor als je van classics houdt en dan met name 70's en 80's muziek zijn Radio Mitology uit Florence en M100 (spreek uit als Emme Cento) uit Rome. Er zitten daar met name ook oudere programmamakers op de radio dus wat dat betreft maakt het net als in Amerika niet uit hoe oud je bent maar meer om wat je nog kunt. Virgin Radio zit in erg veel plaatsen op de FM dat is echt een rock zender, maar ook een echt goede. Technisch valt me op dat het geluid via hun streams erg goed klinkt, goede processing, veel Omnia processors heb ik wel eens begrepen dus dat zit wel goed.
Wat zijn jullie indrukken van de Italiaanse radio markt mocht je daar ervaring mee hebben? Ik vind het een leuk radioland net als Frankrijk, de US maar ook de UK.
fdboer

Re: Italiaanse radio bevindingen

Bericht door fdboer »

De enige zender die ik daar ken is https://www.r101.it/ en dat heb ik overgehouden aan de vakantie.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Als radioliefhebber kom je al jaren behoorlijk aan je trekken in Italie. Het is een enorme wirwar aan signalen wat op je afkomt als je over de band draait. Je vraagt je werkelijk af of er een instantie is die de ether daar reguleert en controleert of dat iedereen maar gewoon wat aanzet.
Heb zelf een aantal keren doorgebracht rondom het Gardameer waarbij de autoradio per gereden meter zich verhit afvraagt welk signaal het sterkst is om door te geven. Ik hou daar wel van, die chaos in de ether. Het was dan ook niet zo vreemd dat dit land er vroeg bij was v.w.b. het aanzetten van DAB+ zodat alle Italiaanse stations goed te ontvangen zijn zonder elkaar weg te drukken. Mijn persoonlijke favoriet? Radio Studio Piu.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
deradioluisteraar

Bericht door deradioluisteraar »

Rond het Gardameer de hele zomer lang ook Antenne Bayern via de FM.
Verder een aantal verrassingen via de landelijke Italiaanse DAB+ netwerken, zoals het Funky Town kanaal van Radio Capital. Ook als stream via https://www.capital.it/webradio/03/
density1

Bericht door density1 »

Ze hebben daar ook leuke subkanalen inderdaad. Qua classics hebben ze ook wel smaak. Niet al te veel Italiaans product dus ik denk dat niet dat het een reglement is dat de muziek zoveel % Italiaans product zijn zoals in Frankrijk wel is, dus het is prima te beluisteren. Virgin Radio is ook een erg goede rockzender daar.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

De hier genoemde zenders komen vrij commercieel over. Maar wat is er in Italië voor leuks aan studentenkanalen, vrije radio, enzovoort? Eigenzinnige, creatieve zenders? Pure internetzenders mogen ook.

Ik vind ze moeilijk te vinden, terwijl je vanuit Frankrijk moeiteloos hele lijsten kunt vinden, mede omdat een deel zich daar verenigd heeft onder namen als 'Radio Campus France' en 'Ferarock'. Heeft Italië dat soort organisaties ook?
Laatst gewijzigd door ViaWifi op 18 sep 2021 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
density1

Bericht door density1 »

Via fmscan.org kun je de hele FM band zien. Als je bij location de plaats intikt in Italië vind je daar van 87 mhz tot 108 mhz de hele invulling staan.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Als er 1 dj is die veel invloed heeft gehad en nog heeft op de Italiaanse radio, is het wel - let op - een Nederlandse dj die nog op elke doordeweekse dag 's middags te horen en te zien is op Radio Norba (TV): Federico l'ollandese volante, "Frederik De Vliegende Hollander".

Oftewel: de tot Italiaan genaturaliseerde Frederik Matthijs Van Stegeren:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrick_van_Stegeren

Zijn middagprogramma op rtl 102.5 heette dan ook: Il Volo ("De vlucht"). Dat programma heet 's middags nog steeds zo, maar Frederik is al lang geleden weggevlogen: eerst naar R101, en daarna naar waar hij nu zit: Radio Norba.

Hij is nog steeds de aanjager in Italië van het draaien van muziek uit de jaren 70/80/90.

De huidige Italiaanse radio heeft dus een Nederlandse tintje. En misschien wel meer dan je zou verwachten.

https://play.radionorba.it/#channel=radio-norba
https://play.radionorba.it/#channel=radio-norba-tv

Radio Norba is zuidelijke tegenhanger van RTL 102.5. Norba zetelt in Napoli/Napels, RTL 102.5 in Milaan.
Maar er lopen wel wat onzichtbare links tussen beide stations.
Laatst gewijzigd door Satfreak13 op 21 sep 2021 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
density1

Bericht door density1 »

Er is ook een oud station uit Milaan tegenwoordig te beluisteren op internet en het zit ook sinds kort op FM. Radio Milano International: https://www.radiomilano.international/ Een populair station met een rijke geschiedenis. Ze zijn daar erg van de oude disco en funk muziek in Italië dus voor de liefhebbers is dit een aanrader.
Plaats reactie