Radio-automatisering uit 1994

Plaats links naar foto's van studio's die jij de moeite waard vind. RadioForum.nl is niet verantwoordelijk voor de vertoonde foto's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
sverrips

Radio-automatisering uit 1994

Bericht door sverrips »

Afbeelding

Was je hier ziet is een radio Automatisering wat ik in 1994 ontwikkeld heb met CD Spelers, Tuner, MD Speler en Stereo Detector. Toen ik ermee begon, kostte in 1994 een dergelijk systeem bij Eela Audio 40.000 gulden. We konden dat als lokale omroep in Wageningen niet betalen. Uiteindelijk heb ik voor 300 gulden het systeem gebouwd en heel veel tijd gestoken in het maken van de software. Bij die 300 gulden zitten de cd spelers enzo niet bij. Enkel alleen de kast die alles aanstuurde via de printerpoort.

Er zijn bijna geen opname's van het systeem dat STARIPS - Radio PC werd genoemt, maar hier zijn er twee:

https://soundcloud.com/stephan-verrips- ... fakestereo

Hier kun je het horen draaien, inclussief en ingrijpen van de strereo detectie als het nieuws afgelopen is.

Dit is andere koek dan een wav en flac bestand op de harddisk van de radio automatisering ! Oja.... de pc is een compaq i386 processor ! Software draaide onder MS Dos toen.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Aart Rietveld

Re: iets dat ik gebouwd heb wat toendertijd niet te betalen was !

Bericht door Aart Rietveld »

Ik heb in die periode ook zoiets gebouwd. Maar dan geen CD-spelers maar cassette-wisselaars en later MD-spelers. Zal eens kijken waar de foto's zijn.
admin6

Re: Radio-automatisering uit 1994

Bericht door admin6 »

Naam van het topic is aangepast.
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

admin6 schreef: 06 sep 2021 11:38Naam van het topic is aangepast.
Uit nieuwsgierigheid: Waarom? Vond de vorige titel de lading wel dekken eigenlijk. Dit is GEEN officiele oplossing maar door kennis en vernuftigheid gerealiseerd. En dat was inderdaad omdat automatisering destijds een vermogen kostte...
Echtwel

Bericht door Echtwel »

sverrips schreef: 05 sep 2021 23:19 Afbeelding

Was je hier ziet is een radio Automatisering wat ik in 1994 ontwikkeld heb met CD Spelers, Tuner, MD Speler en Stereo Detector. Toen ik ermee begon, kostte in 1994 een dergelijk systeem bij Eela Audio 40.000 gulden. We konden dat als lokale omroep in Wageningen niet betalen. Uiteindelijk heb ik voor 300 gulden het systeem gebouwd en heel veel tijd gestoken in het maken van de software. Bij die 300 gulden zitten de cd spelers enzo niet bij. Enkel alleen de kast die alles aanstuurde via de printerpoort.

Er zijn bijna geen opname's van het systeem dat STARIPS - Radio PC werd genoemt, maar hier zijn er twee:

Hier kun je het horen draaien, inclussief en ingrijpen van de strereo detectie als het nieuws afgelopen is.

Dit is andere koek dan een wav en flac bestand op de harddisk van de radio automatisering ! Oja.... de pc is een compaq i386 processor ! Software draaide onder MS Dos toen.
leuk om te zien draai je er nog wel eens mee is mijn vraag ....
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
wave

Bericht door wave »

Vervang de MD’s door een DAT recorder en je had zomaar naar een klein Pristine systeem kunnen kijken. In die jaren was alleen het systeem en de software al loeiduur, en daar kwamen de kosten voor de 8 Pioneer 12-CD wisselaar, DAT recorder, de Digigram insteekkaart voor HD audio, DCF, en de naar VCA omgebouwde mixer voor de zendlijn- en nieuwsschakeling etc nog bij. En dan moest je zelf nog een KVM switch ombouwen om Pristine in self-support alleen vanuit de studio te kunnen bedienen die on-air was :)). Alles netjes gepulst uiteraard.

Die nieuwsdetectie was een p.i.t.a. Naar het nieuws schakelen was geen probleem, de pips waren nog heilig en het was absoluut ondenkbaar dat Het Nieuws niet exact op tijd begon. Dus je kon gewoon op DCF naar het NOS nieuws overschakelen. Maar uit het nieuws terugschakelen ging regelmatig fout en dan liep de NOS uitzending door als je niet ingreep. De workaround was in de playlist op 03' de mixer te pulsen en een skip naar het volgende playlist item te forceren, maar als het nieuws een keer langer was ging dat weer fout :)). Maar eerlijk is eerlijk: dat probleem lag meer aan de NOS dan aan de detector.... Ergens diep in m'n NVRAM geheugen zwerft trouwens ook nog een herinnering rond dat het een paar versies heeft geduurd voor Pristine om kon gaan met het fenomeen zomer- en wintertijd, zonder onderuit te gaan.

Leuk om te zien Stefan! Maar ik zat me wel in eerste instantie even af te vragen of die solide afgesloten houten box nou de interface verborg, pas met wat verder inzoomen ontdekte ik de blackbox bovenin! -bier
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
sverrips

Bericht door sverrips »

Nieuwsdetector had ik toen uit de elektuur gehaald, een schema stond in die tijd in de elektuur onder de naam "Eerlijke Stereoled" Met wat onderdelen, heb ik daar de nieuwsdetector gebouwd. Stelde toen niet veel voor, maar ik heb als enige de nieuwsdetector niet zelf bedacht. De nieuwsdetector werkte perfect toen ! Zodra het nieuws stereo werd, was het nieuws afgelopen en schakelde hij onmiddelijk om !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
remco_k

Bericht door remco_k »

Totdat iemand tijdens het nieuws het licht aan of uit deed en dat een mooie stereo spetter op de ontvangst veroorzaakte en hups, weg nieuws. :D
Studio regel: niets electrisch in of uitschakelen tijdens het nieuws.

Ik heb destijds (denk 1998 ofzo) de stereo detectie in software gebouwd. Tuner op de line in, audio iets vertraagt uitspelen op de line out en stereo detectie erop gemaakt die ongeveer dezelfde tijd als de vertraging stereo moest zien. Dat werkte perfect! Licht kon gewoon aan of uit worden gedaan. Met beleid. Dat dan weer wel. :lol:

Dan gebeurde het ook nog vaak zat dat de pingels voor b.v. het verkeer ineens mono waren. Dat zorgde er weer voor dat je ook ineens verkeersinfo aan het uitzenden was.

Wat was dat heerlijk toen Novum als nieuwe speler op de markt kwam waar je het nieuws gewoon kon downloaden. Dat was technisch gezien echt een grote stap voorwaarts.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
rvbracht

Bericht door rvbracht »

Prachtig wat een nostalgisch technisch vernuft.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Die mono-stereo-detectie had ik ook. Als hardware gebruikte ik een CBT-detector die eigenlijk voor PC-Radio bedoeld was maar ook prima functioneerde met mijn eigen software onder DOS. Later zijn we over gegaan naar Wavestatiopn van BSI. Middels een via RS232 aangekoppelde PLC kon ik ook MD-spelers, externe lijnen en de beruchte NOS-detector aansturen. In de CBT-detector zat een digitale audiodelay van ong. 1 sec. waardoor de afschakeling heel netjes ging. Wel waren, zoals gebruikelijk bij CBT, in de kast alle typenummers van de IC's weggekrast. Stel je voor dat we die meuk zouden gaan nabouwen.

Op zich ging de detectie best redelijk totdat de VPRO 's nachts op Radio 1 zat. Dan was er geen reclame en opende Cor Galis de uitzending met zijn uiterst kenmerkende stem. En omdat dat mono was kregen wij deze man dus ook op de zender. Boze tongen beweren overigens dat de techneuten in de eindregie expres uuropeners en reclame in mono uitzonden om de lokalo's te pesten. Om deze problemen te omzeilen gebruikten we de detector alleen tijdens onbemande uren. Als er studiobemanning was moest de dienstdoende technicus het NOS-Nieuws er zelf in- en uitschuiven.

Uiteindelijk is de NOS ook op de download-methode overgegaan. Ik heb net zolang bij de OLON lopen zeuren over de download-mogelijkheid dat wij mee mochten doen met de eerste testen met deze nieuwe aanlevermethode. Maar ook dit was in het begin niet zaligmakend, ik heb veel fouten van nieuwslezers aan mogen horen die scheldend opnieuw begonnen met nieuwslezen als ze een fout maakten maar vergaten om de oude opname te deleten.
Plaats reactie