Darts en formule 1 vanaf 2022 te zien via streamingdienst

Alles wat niet met radio te maken heeft. Tv, internet, kranten enz.

Moderator: admin6

De Nachtwacht

Darts en formule 1 vanaf 2022 te zien via streamingdienst

Bericht door De Nachtwacht »

Geen radio-onderwerp (vandaar in overige media) maar wel een onderwerp wat de laatste dagen veel in het nieuws is:

Streamingdienst Viaplay heeft de rechten voor zowel formule 1, Darts als het Duitse voetbal aangekocht. Dit zal, als ik de berichten goed begrijp, uitsluitend te zien zijn via hun streaming platform. Als ik zie wat voor bedragen ermee gemoeid zijn, en wat voor ambities het bedrijf heeft, zou het mij niet verbazen dat er de komende jaren nog veel meer sport heen verhuist zodra de rechten vrijkomen.
Wat vinden jullie van deze ontwikkeling?

Zelf heb ik er geen probleem mee om te betalen voor content, maar - en nu ben ik misschien heel ouderwets - gewone betaalzenders (heb zowel Ziggo Sport Totaal als ESPN), die je gewoon rechtstreeks op tv kunt bekijken zonder tussenkomst van een streaming app, vind ik eigenlijk veel eenvoudiger dan dit. Weet niet eens zeker (maar ik ben een technische leek) of ik het wel naar mijnt tv kan streamen (heb een "gewone tv" dus geen smart tv). Dat zou inhouden dat ik het alleen via de laptop of telefoon kan bekijken als ik dat zou willen.

Edit; Ik weet van Netflix en Videoland (ben geen seriekijker dus dat heb ik beiden niet) maar dat is on demand. Vind dat toch wel een groot verschil met sport, dat live is.
Oortjes

Re: Darts en formule 1 vanaf 2022 te zien via streamingdienst

Bericht door Oortjes »

Ik denk dat streaming meer toekonst heeft dan lineaire tv. Mijn verwachting is dat er steeds meer thematische streaming diensten gaan komen. Vooral het vertraagd kijken vind ik een voordeel.
Rock 'n roll is better than music!
MFM

Bericht door MFM »

Goede ontwikkeling!
Als eerste omdat ik op mijn ouders na (80+) verder echt helemaal niemand ken in mijn kennissenkring die nog “normaal” tv kijkt. Op f1, gratis sport en af en toe een muziekzender na dan.

Als tweede omdat allang gebleken is dat zowel het verdienmodel (sportevenementen tegen een aantrekkelijk bedrag live streamen) en het gebruikersgemak daarvan nou eenmaal op een veel hoger niveau liggen dan bij normale televisieprogramma’s.

Dat de laatste jaren al veel geïnvesteerd is in on demand terugkijken, het vooraf via de epg (gids via tv) programmeren en het eenvoudiger streamen van die content was stap 1.
Stap 2 is dat de hedendaagse vorm van programma’s (terug) kijken via bv Netflix, Videoland, Disney+ of Prime al voor een grote groep kijkers gemeengoed is geworden.
Stap 3 is dus dat de traditionele netwerken al jaren geleden hun macht hebben ingeleverd om qua content “aantrekkelijk” te blijven voor de Ziggo’s, KPNs etc. nu dus nog meer hun best moeten doen om relevant te blijven.

Uiteindelijk is de logische volgende stap dat de nieuwe generatie tv kijkers, die dus opgegroeid zijn met bovenstaande ontwikkelingen, er absoluut geen moeite mee zal hebben om ipv kabeltv een abbo op een sport streamdienst af te sluiten.
Calypso

Bericht door Calypso »

Persoonlijk vind ik het een heel slechte ontwikkeling. Ik snap best dat de groep mensen die lineaire TV gebruikt steeds kleiner wordt; maar het is nog steeds een grote groep. En ja, ik snap dat het consumeerpatroon van nieuwe generaties anders is - en daar heb ik ook helemaal geen moeite mee.

Maar ik vind "sport" toch echt iets anders dan dat een serie of film is. Sport wil je in veel gevallen live zien, en de enige reden om dat alleen via streaming aan te bieden is geld, geld, geld. En ja, ik ben van een generatie die jaren geleden op zondagmiddag naar Nederland 1 of 2 keek op zondagmiddag en daar een F1 wedstrijd zag, of een paar keer per jaar een eredivisie topper. Je had inderdaad maar 5, 10, 20 kanalen, maar je kon toch maar 1 tegelijk kijken en je betaalde een tientje (guldens) ofzo in de maand. Nu betaal je al het dubbele om 1 sportwedstrijd te kunnen zien.

Voor Formule 1 en darts is dit ook maar korte termijnwinst: even flink wat geld binnenharken, maar ondertussen gaat je fanbase in een land achteruit. Want als een wedstrijd laagdrempelig (en zonder bijkomende kosten) te zien is, heb je meer mensen die "een keer" gaan kijken en geinteresseerd kunnen raken. En op de lange termijn ga je dat merken.

Het gaat me er niet zo om dat nieuwe technieken niet gebruikt zouden mogen worden, het gaat me er meer om dat het van bestaand aanbod af gaat waarmee je een heel stuk "afzetmarkt" gewoon negeert.
JS

Bericht door JS »

Het zal vooral afhangen van de prijs die ze er voor gaan vragen. Als dit redelijk is dan zullen fans er voor willen betalen en anders niet. Als autosport-fan vind ik de 15 euro die Ziggo vraagt al best veel. En als ze nu alleen f1 gaan aanbieden (dus geen formule e, indycar en nascar) dan ben ik benieuwd wat voor prijzen ze gaan vragen.

Al komen de rechten voor indycar ook vrij voor volgend seizoen.
De radio blijft het doen!!!
edg-nl

Bericht door edg-nl »

Het lokkertje om je over de streep te trekken is juist de combinatie van sport (f1, darts, bundesliga, op termijn nog meer exclusives qua voetbal) + films en series. Dan is opeens 17 of 18 euro per maand vragen helemaal niet zo duur meer, mits het aanbod aansluit bij je wensen.
De Nachtwacht

edg-nl schreef: 26 mei 2021 09:21 Het lokkertje om je over de streep te trekken is juist de combinatie van sport (f1, darts, bundesliga, op termijn nog meer exclusives qua voetbal) + films en series. Dan is opeens 17 of 18 euro per maand vragen helemaal niet zo duur meer, mits het aanbod aansluit bij je wensen.
alleen kost het in andere landen al zo'n 45 euro per maand. Dat is toch iets anders dan 15 of 18.
edg-nl

Bericht door edg-nl »

De Nachtwacht schreef: 26 mei 2021 09:55
edg-nl schreef: 26 mei 2021 09:21 Het lokkertje om je over de streep te trekken is juist de combinatie van sport (f1, darts, bundesliga, op termijn nog meer exclusives qua voetbal) + films en series. Dan is opeens 17 of 18 euro per maand vragen helemaal niet zo duur meer, mits het aanbod aansluit bij je wensen.
alleen kost het in andere landen al zo'n 45 euro per maand. Dat is toch iets anders dan 15 of 18.
We weten helemaal nog niet of die prijzen net zo hoog zullen zijn. (het avontuur zal dan snel voorbij zijn)
Het vergelijk met scandinavie is ook niet helemaal eerlijk, aangezien de salarissen daar hoger zijn.

Zie ook https://nl.motorsport.com/f1/news/prijs ... w/6511824/
De Nachtwacht

edg-nl schreef: 26 mei 2021 10:56
De Nachtwacht schreef: 26 mei 2021 09:55
We weten helemaal nog niet of die prijzen net zo hoog zullen zijn. (het avontuur zal dan snel voorbij zijn)
Het vergelijk met scandinavie is ook niet helemaal eerlijk, aangezien de salarissen daar hoger zijn.

Zie ook https://nl.motorsport.com/f1/news/prijs ... w/6511824/
Dat is goed dat ze dat zo hebben uitgezocht. Helder.
remco_k

Bericht door remco_k »

Calypso schreef: 26 mei 2021 07:12 Want als een wedstrijd laagdrempelig (en zonder bijkomende kosten) te zien is, heb je meer mensen die "een keer" gaan kijken en geinteresseerd kunnen raken. En op de lange termijn ga je dat merken.
Ze gaan 6 F1 races free to air uitzenden, dat zal wellicht ook gewoon dezelfde live stream zijn maar dan niet achter een paywall. Dus wat dat betreft blijft de mogelijkheid dat mensen "een keer" gaan kijken. 1 van de 6 gratis races zal die in Zandvoort zijn.

Wat F1 betreft hoeven we niet allemaal bij Viaplay (want daar gaat het om) terecht. F1 heeft ook een eigen video dienst, F1 TV Pro, voor 64,99 per jaar. (https://www.formula1.com/en/subscribe-t ... html#nl-NL)

Als ik kijk naar wat Viaplay in andere landen voor hun pakketten vraagt, ben ik bang dat we het hier in NL niet voor 15 of 20 euro van ze krijgen. Eerder 30+ per maand. Ik denk dat ik F1 TV Pro ga afnemen. Maar het gaat wel echt afhangen van de daadwerkelijke prijs en een klein beetje van de aankleding (presentatoren, e.d.) eromheen.

Verder vind ik het 'jammer' dat het een (live)streamingdienst wordt. Ik ben erg verknocht aan mijn VU+ ontvanger die via DVB-C het signaal van Ziggo ontvangt. Van alle IPTV aanbieders naast Ziggo, heb ik er nog geen een gezien die het gemak en zonder enige beperkingen brengen als wat ik heb met mijn VU+. (Of wat andere Ziggo gebruikers met hun Next box hebben, vermoed ik).
Aan de andere kant is het aannemelijk dat TV via DVB-C uiteindelijk ook gaat verdwijnen en het allemaal IPTV cq live stream wordt.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Calypso

Bericht door Calypso »

remco_k schreef: 26 mei 2021 12:15 Verder vind ik het 'jammer' dat het een (live)streamingdienst wordt. Ik ben erg verknocht aan mijn VU+ ontvanger die via DVB-C het signaal van Ziggo ontvangt. Van alle IPTV aanbieders naast Ziggo, heb ik er nog geen een gezien die het gemak en zonder enige beperkingen brengen als wat ik heb met mijn VU+. (Of wat andere Ziggo gebruikers met hun Next box hebben, vermoed ik).
Aan de andere kant is het aannemelijk dat TV via DVB-C uiteindelijk ook gaat verdwijnen en het allemaal IPTV cq live stream wordt.
Hier staan 3 VU+ spelers. 2 bij de TVs en 1 centraal op zolder waarop de schotel en Ziggo aangesloten zijn. Die bij de TVs halen het signaal van die op zolder. En ja, het zal wel door m'n leeftijd komen, maar ik wil een F1 race op TV kijken, niet op een tablet, PC o.i.d. En aangezien mijn TVs geen SmartTV zijn, maar het nog steeds prima doen, is dat ook geen optie, evenals casten. Te bewerkelijk, teveel latency, vaak matige kwaliteit.

In het ergste geval gaan er een paar CLines in om Sky Duitsland te kijken. En volgens mij is dat nou net niet de bedoeling...
MFM

Bericht door MFM »

Het ondemand/ kopen van een ticket om een wedstrijd te zien op tv is ook al jaren een bekend fenomeen.
Alle tv providers hebben dat op de een of andere manier wel als optie in hun pakket.
Dat er nu mensen op hun achterste benen staan omdat het monopolie van de ene (landelijk uitgerold netwerk) naar een nieuwe speler op de NL markt gaat verbaasd me.

Je kunt namelijk nog altijd de free to air tv kanalen blijven bekijken waardoor je een vaak te duur abo op kunt zeggen.
En dan is betalen voor wat je daadwerkelijk wilt zien ipv 100+ kanalen waarvan het gros van de leden alleen NED 1-3, RTL457 of SBS/Veronica van kijkt natuurlijk een mooie oplossing voor de krappe beurzen.

Geen idee waarom iedereen roept dat dit ten nadele van de sport is of dat dit de doodsteek voor de gewone tv kijkende man is. Want volgens mij ga je er juist op vooruit wanneer je alleen daar voor betaald ipv een heel netwerk bekostigd omdat je slechts 10 zenders kijkt.

Los hiervan, met een firestick of een android/kodibox van €15-25 euro kun je gewoon op je eigen niet smart tv naar je content van iptv aanbieders of de netflixen, videolands etc kijken.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Top, nu de Eredivisie nog.
jessica

Bericht door jessica »

WinnaarRadioring2023 schreef: 26 mei 2021 23:12 Top, nu de Eredivisie nog.
Daar zijn ze bij Viaplay naar horen zeggen ook mee bezig.
Calypso

Bericht door Calypso »

jessica schreef: 27 mei 2021 00:11
WinnaarRadioring2023 schreef: 26 mei 2021 23:12 Top, nu de Eredivisie nog.
Daar zijn ze bij Viaplay naar horen zeggen ook mee bezig.
Rechten liggen volgens mij in elk geval nog tot 2025 bij ESPN, dus dat zal niet van vandaag op morgen zijn...
Plaats reactie