juiste usb geluidskaart?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
rico20

juiste usb geluidskaart?

Bericht door rico20 »

Hallo,

Ik kom veel usb geluidskaarten tegen in de vorm van een usb-stick. Zijn dit volwaardige geluidskaarten om te gebruiken met pc radio? ik verwacht het niet althans er zullen er wel zijn die volstaan. Het gaat oa om deze: Manhattan Hi-Speed USB 3-D Prijs technische verwacht ik het ook niet.
remco_k

Re: juiste usb geluidskaart?

Bericht door remco_k »

Het zal wel werken.
Maar: Kwalitatief zwaar onder de maat / belabberde SNR is wat je kunt verwachten bij dat soort goedkope dingen.
De connectors (minijack) is ook vaak behelpen.

Daarnaast hebben de meeste van die sticks geen line-ingang. Iets wat je vaak wel nodig hebt.

Veel betere USB audio devices en nog steeds betaalbaar zijn b.v. de Behringer U-Phoria reeks of Behringer UCA222 (€23,-). Er is in dat prijssegment zat te vinden. Ook van andere merken.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt voor de tip, nu roep ik ff iets, wil eigenlijk met de pc 2 decks en 1 jingle speler bedienen. Nu heeft mijn pc geluidskaart 1 output ik zou dan dus in totaal 3 kanalen hebben met die Behringer UCA222 er bij. dan heb ik er geen meer over voor opname of iets dergelijks. Ik weet niet of dit klopt.
wave

Bericht door wave »

Er zijn wel wat kwalitatief goede stick converter, maar die herken je direct aan de prijs met drie cijfers voor de komma :)) .
De el-cheapo USB sticks zijn prima om even een headset voor een Teams/Zoom meeting e.d. aan te sluiten, of voor nood als je een audiosignaal naar buiten moet halen, maar verwacht er geen serieuze kwaliteit van. Ook mechanisch niet, na een keer of wat gebruik kun je vaak de behuizing met gaffertape in elkaar plakken of zijn de minijacks gaar.

Tip: check even in de handleiding van je PC of de on-board audio niet 5.1 is. Heel vaak is dat wel het geval en in diverse software kun je die kanalen dan als aparte outputs gebruiken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
remco_k

Bericht door remco_k »

rico20 schreef: 30 apr 2021 20:13 Bedankt voor de tip, nu roep ik ff iets, wil eigenlijk met de pc 2 decks en 1 jingle speler bedienen. Nu heeft mijn pc geluidskaart 1 output ik zou dan dus in totaal 3 kanalen hebben met die Behringer UCA222 er bij. dan heb ik er geen meer over voor opname of iets dergelijks. Ik weet niet of dit klopt.
De UCA222 heeft 1 stereo output. Dus samen met je onboard geluidskaart heb je er 2.
En daarnaast 1 stereo input op de UCA222.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
rico20

Bericht door rico20 »

oh ik vergis me even, klopt. Maar denk dat de meeste hier niet genoeg hebben aan 2, sowieso heb je er 2 voor muziek, 1 voor jingle en 1 voor opname of stream ik kan er ook helemaal naast zitten ben een beginner :roll:
remco_k

Bericht door remco_k »

Er is geen standaard voor. Je hebt er zoveel nodig als jij er nodig denkt te hebben. Het minimum is wel 2 a 3 inderdaad. Alles daarboven is afhankelijk van je wensen én of al die kanalen wel op je mengijzer kunnen samen met de nog eventuele andere aanwezige bronnen.
Als voorbeeld: hier bij de lokale omroep 4 outputs en 4 inputs.
Bij grotere (regionale of landelijke) omroepen is het al snel 6 of meer.
rico20

Bericht door rico20 »

wave schreef: 30 apr 2021 20:18 Er zijn wel wat kwalitatief goede stick converter, maar die herken je direct aan de prijs met drie cijfers voor de komma :)) .
De el-cheapo USB sticks zijn prima om even een headset voor een Teams/Zoom meeting e.d. aan te sluiten, of voor nood als je een audiosignaal naar buiten moet halen, maar verwacht er geen serieuze kwaliteit van. Ook mechanisch niet, na een keer of wat gebruik kun je vaak de behuizing met gaffertape in elkaar plakken of zijn de minijacks gaar.

Tip: check even in de handleiding van je PC of de on-board audio niet 5.1 is. Heel vaak is dat wel het geval en in diverse software kun je die kanalen dan als aparte outputs gebruiken.
Bedankt voor de tip! Denk dat ik geluk heb. De pc waarover het gaat staat op zolder. Deze heeft 2 surounds, 1 bas, lijn front uit, en een lijn in. aansluiting. Dit moet wel een 5.1 zijn. De pc beneden waar ik nu achter zit heeft dit allemaal niet. Kan ik nu dus 4 aparte kanalen gebruiken?
wave

Bericht door wave »

Als je playout software het ondersteunt dan kun je er drie kanalen uithalen. Player 1 op L/R, player 2 op Ls/Rs, player 3 op C/sub. Maar voor je een gat in de lucht springt: check eerst even in combinatie met je software :)). Virtual DJ is soepel met dit soort grappen, maar dat geldt niet voor alle software. PC Radio is toch trouwens al een hele tijd geleden door AerOn vervangen?
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt, Dat komt dan goed uit, ik wil virtualdj gaan gebruiken. Met pc radio bedoelde ik in het algemeen al het dj software. Freeplayer lijkt mij ook wel wat kan meerdere players aan, althans hoever dit gratis is. Jingles kun je eventueel ook instarten met vlc player.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Het ligt er ook aan hoe profi alles moet zijn. Ik heb voor de hobby regelmatig een stream gedraaid met een mengtafeltje met 2 usb ingangen. Ik had dus in feite 2 extra geluidskaarten op mijn pc. Sam Broadcaster (de players) op usb 1 , aux van Sam en spotify op usb2 . De geluidskaart van de pc als monitor en stream ingang. Ging prima. En dat zal met een extern kaartje ook wel lukken. Jij bepaalt of je de kwaliteit voldoende vindt.
rico20

Bericht door rico20 »

Het is nu voor ons even proeven met eenvoudig apparatuur, en eventueel later wat verder uitbouwen. Maar op en top dat hoeft niet, het moet gewoon acceptabel zijn om programma's op te nemen . Ik ben nu aan het stoeien met de geluidskaart het wil nog niet lukken. Krijg geen geluid op de andere kanalen, in het configuratiescherm van de geluidskaart kan ik alle kanalen testen er komt dan wel geluid. Maar speel ik iets af met vlc een mp3 dan krijg ik niets. Maar dit komt omdat ik in vlc niet het kanaal kan kiezen. Heb ook virtualdj geprobeerd, ik weet niet of ik daar van op aan kan, krijg een melding dat ik moet overstappen op de PRO versie. Toch lees ik dat je 10 minuten gratis kunt proberen. Kijk ik in het menu audio apparaten dan staat er 2 keer nividia output niet aangesloten.
rico20

Bericht door rico20 »

Het werkt nu allemaal goed, Heb freeplayer geïnstalleerd kan hier alles netjes mee configureren. Vraag me af wat je met licentie extra krijgt. Als 2of 3 players blijven werken met mijn geluidskaart dan vind ik het best. Ziet er wel rommeling uit die interface maar dat nemen we maar op de koop toe.
Plaats reactie