DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Hoort-u-mij

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Hoort-u-mij »

post-it schreef: 07 jun 2020 10:55
radiogolfje schreef: 06 jun 2020 21:39wordt volgens mij nog veel erger daar. Afbeelding
Inmiddels wat mensen gesproken, het verhaal op Radio.nl is behoorlijk accuraat. Voor zover ik het kan inschatten willen de BUCH omroepen absoluut niet met Halstad praten terwijl daar wel herhaaldelijk en langdurig om is gevraagd. Er is buiten Halstad om een eigen plan getrokken en de twee Halstad omroepen (Heerhugowaard en Langedijk) zitten daardoor zonder DAB dekking.

Ze 'mogen' nu alleen maar meedoen aan een allotment waar ze niets aan hebben. Om de NLPO en AT wakker te schudden hebben ze een zender aangezet. Volledig volgens de geldende regels (licenties, gebruikerovereenkomst, meldplicht, etc) maar ongesynchroniseerd. Best slim :lol:
Het doel is dat Heerhugowaard en Langedijk bij allotment 21 worden gevoegd, één van de opties die eerder door de BUCH omroepen werd geblokkeerd.
Onprofessioneel om het op deze manier te doen. De luisteraar is de verliezer.

Dikke boetes geven en gewoon de vergunningen laten intrekken. Kleuter omroepen
post-it

Bericht door post-it »

Hoort-u-mij schreef: 07 jun 2020 11:42 Onprofessioneel om het op deze manier te doen. De luisteraar is de verliezer. Dikke boetes geven en gewoon de vergunningen laten intrekken. Kleuter omroepen
En dan heb je het over welke omroepen...?
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

post-it schreef: 07 jun 2020 10:55
radiogolfje schreef: 06 jun 2020 21:39wordt volgens mij nog veel erger daar. Afbeelding
Inmiddels wat mensen gesproken, het verhaal op Radio.nl is behoorlijk accuraat. Voor zover ik het kan inschatten willen de BUCH omroepen absoluut niet met Halstad praten terwijl daar wel herhaaldelijk en langdurig om is gevraagd. Er is buiten Halstad om een eigen plan getrokken en de twee Halstad omroepen (Heerhugowaard en Langedijk) zitten daardoor zonder DAB dekking.

Ze 'mogen' nu alleen maar meedoen aan een allotment waar ze niets aan hebben. Om de NLPO en AT wakker te schudden hebben ze een zender aangezet. Volledig volgens de geldende regels (licenties, gebruikerovereenkomst, meldplicht, etc) maar ongesynchroniseerd. Best slim :lol:
Het doel is dat Heerhugowaard en Langedijk bij allotment 21 worden gevoegd, één van de opties die eerder door de BUCH omroepen werd geblokkeerd.
Je weet veel, ben benieuwd met wie je gesproken hebt... (via PB)
retep

Bericht door retep »

post-it schreef: 07 jun 2020 12:00
Hoort-u-mij schreef: 07 jun 2020 11:42 Onprofessioneel om het op deze manier te doen. De luisteraar is de verliezer. Dikke boetes geven en gewoon de vergunningen laten intrekken. Kleuter omroepen

allebei, in de vergunning regels staat dat ze moeten samenwerken, aangezien dit is gebeurt, werken ze dus niet samen met mogen ze dus niet uitzenden.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Er speelt zich blijkbaar achter de schermen een hoop af waar ik als doorsnee luisteraar geen weet van heb, en dat is maar goed ook. Partijen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen maar er blijkbaar niet bij stil staan dat dit de promotie van lokale DAB+ bij de groeiende groep luisteraars die lokale radio op DAB+ net begint te ontdekken geen goed doet. Hierdoor is de kans groot dat de DAB-luisteraar in de regio Alkmaar bij het ondervinden van een hoop storingen en niet juist ontvangen van lokale media afhaakt en niet meer terugkomt. Zo heb je enkel verliezers, dus begraaf a.u.b. die strijdbijl en doe het juiste voor jullie luisteraars.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

retep schreef: 07 jun 2020 12:26

allebei, in de vergunning regels staat dat ze moeten samenwerken, aangezien dit is gebeurt, werken ze dus niet samen met mogen ze dus niet uitzenden.
Als AT ballen heeft laten ze morgen Heiloo en Alkmaar uitzetten en mag er pas weer een zender aan als ze de samenwerking rond hebben,
hoe moeilijk kan het zijn :lol:
Streekstad Media

DX'r schreef: 07 jun 2020 12:38Als AT ballen heeft laten ze morgen Heiloo en Alkmaar uitzetten en mag er pas weer een zender aan als ze de samenwerking rond hebben,
hoe moeilijk kan het zijn :lol:
Dat is best een interessant scenario eigenlijk.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Of (gezien de machtigingsvoorwaarden) de partij (en) die een samenwerkingsovereenkomst hebben gemaakt en dit opgestuurd naar het AT door laten gaan.

Hebben beide partijen niet zo'n overeenkomt gemaakt of niet doorgestuurd naar het AT, geen recht van spreken en uitzenden.

En was het niet zo dat er in de consultatie wel gevraagd is om allotments te wijzigen, maar dat dit door het AT was afgewezen.
Streekstad Media

radiogolfje schreef: 07 jun 2020 13:20Of (gezien de machtigingsvoorwaarden) de partij (en) die een samenwerkingsovereenkomst hebben gemaakt en dit opgestuurd naar het AT door laten gaan. Hebben beide partijen niet zo'n overeenkomt gemaakt of niet doorgestuurd naar het AT, geen recht van spreken en uitzenden.
Beide partijen voldoen hier aan...
radiogolfje schreef: 07 jun 2020 13:20En was het niet zo dat er in de consultatie wel gevraagd is om allotments te wijzigen, maar dat dit door het AT was afgewezen.
Er is daar aan voorafgaand diverse keren gevraagd om overleg, die verzoeken zijn afgewezen. Daarna hebben we inderdaad een zienswijze ingediend, waarop de andere partij een zienswijze indiende om te laten weten dat ze vooral onze zienswijze niet deelde. De rest van het verhaal is hier en op Radio.NL terug te lezen. Overigens hebben we opnieuw gevraagd om overleg en een oplossing aangedragen (HHW en LDK naar allotment 21), opnieuw wordt dat (totnogtoe) afgewezen...

We doen dit niet om stoer te zijn, maar omdat (mede door de passiviteit van de organisaties die deze constructie verzonnen hebben) ons niets anders rest. Dit hebben we nooit gewild, het kost alleen maar veel geld. Maar we kunnen nu niet anders. Iemand (AT? NLPO? Rechter?) zal zich hier mee moeten gaan bemoeien...
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Allemaal, dit doe je achter gesloten deuren uitvechten en anders de rechter. Nu staat een ieder al 1-0 achter.

Hoop dat AT beide zsm uit de lucht trekt en de partijen bijelkaar doet brengen, samenwerken is een voorwaarde van de vergunning. Voldoet men daar niet aan dan zal deze egwoon ingetrokken moeten worden wanneer men er niet uit komt.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Pascal. K schreef: 06 jun 2020 23:46
WinnaarRadioring2023 schreef: 06 jun 2020 22:43 Daar in Alkmaar, dat is toch een raar verhaal. Dan regelt het AT dat er 6 commerciële en 6 publieke omroepen in 1 mux moeten zitten, maar niet dat men elkaars signaal door moet geven. Wat voor onnozelen werken daar, dat is toch niet te geloven.
Onjuist, men moet samenwerken en doet dit niet.
Dan weet het AT welke taak ze aankomende maandag hebben. 2 DAB+ zenders uit de lucht halen en de eigenaren beboeten.
retep

Bericht door retep »

HALStad Media schreef: 07 jun 2020 13:41
radiogolfje schreef: 07 jun 2020 13:20Of (gezien de machtigingsvoorwaarden) de partij (en) die een samenwerkingsovereenkomst hebben gemaakt en dit opgestuurd naar het AT door laten gaan. Hebben beide partijen niet zo'n overeenkomt gemaakt of niet doorgestuurd naar het AT, geen recht van spreken en uitzenden.
Beide partijen voldoen hier aan...
hmm, dat kan toch helemaal niet, beide partijen voldoen er mi niet aan je moet toch een overkomst maken met elkaar hebben, dus een (1) overeenkomst tussen alle vergunning houders. niet een overkomst met een deel van de vergunninghouders,
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Vraag me trouwens wel af wat nu eigenlijk het probleem is. Er zitten daar diverse omroepen die elkaar kennelijk het licht in de ogen niet gunnen, maar in dit geval wel moeten samenwerken.

De toeval wil dat ik een situatie ken waar er tussen een aantal lokale omroepen echt heel veel discussie is over samengaan tot een streekomroep, maar ondertussen gezamelijk (met een aantal commerciële partijen) een DAB+ mux in de lucht hebben gebracht. DAB+ staat voor hen volledig buiten de discussie voor de vorming van de streekomroep. En zo moet het, mijns inziens, ook gaan.
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Het risico zit er in dat bij de eerste vergunninghouders de partijen een overeenkomst hebben gemaakt en opgestuurd. In dat geval moeten nieuwe leden zich schikken in die overeenkomst.
Bes en Heiloo kregen op 2 april de vergunning.
Uitgeest, Castricum en HHW op 3 april
Langedijk op 21 april

Dus stel, op 2 april een samenwerkingsovereenkomst maken en opsturen zou theoretisch kunnen.

En daarbij, heeft men onder concensus (alle partijen moeten het eens zijn) of onder meerderheid van stem gewerkt en de voorwaarden samen gesteld.
Want onder meerderheid van stem iets doen begin april, 4 stemmen tegen 1 is de meerderheid.
Dat is iets wat (bij mijn weten) niet in de machtigingsvoorwaarden staat.

ik heb geen contacten in die regio, dus puur speculatief.
Streekstad Media

radiogolfje schreef: 07 jun 2020 15:48Het risico zit er in dat bij de eerste vergunninghouders de partijen een overeenkomst hebben gemaakt en opgestuurd. In dat geval moeten nieuwe leden zich schikken in die overeenkomst. Bes en Heiloo kregen op 2 april de vergunning. Uitgeest, Castricum en HHW op 3 april, Langedijk op 21 april. Dus stel, op 2 april een samenwerkingsovereenkomst maken en opsturen zou theoretisch kunnen.

Correct. Maar:
1. Dat is dan wel met aantoonbaar het doel de andere licentiehouders buiten inspraak te houden. Lastig.
2. met slechts één dag verschil ben ik benieuwd wat een rechter daar van vindt, zie 1.

Bovendien:
3. één (in dit geval zelfs twee) van de licentiehouders dekking ontzeggen in het eigen verzorgingsgebied lijkt me niet stroken met het doel van de overeenkomst. Ook interessant wat een rechter daar van vindt.
radiogolfje schreef: 07 jun 2020 15:48En daarbij, heeft men onder concensus (alle partijen moeten het eens zijn) of onder meerderheid van stem gewerkt en de voorwaarden samen gesteld. Want onder meerderheid van stem iets doen begin april, 4 stemmen tegen 1 is de meerderheid. Dat is iets wat (bij mijn weten) niet in de machtigingsvoorwaarden staat.
Er is idd geen 'meerderheid telt' factor in de vergunning verwerkt.

Het is gewoon een draak van een constructie die bij professionele bedrijven prima werkt. Die gaan als volwassen mensen om tafel en lossen het via valide argumenten en voors en tegens op want zakelijke of financiële belangen. Bij Lokale Omroepen gaat het over emotie...
Plaats reactie