DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Echtwel »

Hebben de lokale omroepen nu zelf de keuze wie er op mag of kan elke omroep lokaal op dab+ radio en hoe komt je dan op dat kanaal dit vraag ik ook omdat dance radio er op zit. Dan zou ik ook wel lokale er op willen.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Wat ik er van weet moet je nu een vergunning aanvragen bij Agentschap Telecom, en die toetst dat of je een legale omroep bent bij het commisariaat van de media, en of alle bedrijfsgegevens kloppen.
Dus zo maar iemand er op zetten mag niet meer.
Jarod

Bericht door Jarod »

Mijn oren beginnen te huilen als ik van Dance Radio naar een ander DAB+ station schakel.
Oplossing: Maar niet meer schakelen dan! :lol:
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 24 apr 2020 18:02 Hebben de lokale omroepen nu zelf de keuze wie er op mag of kan elke omroep lokaal op dab+ radio en hoe komt je dan op dat kanaal dit vraag ik ook omdat dance radio er op zit. Dan zou ik ook wel lokale er op willen.
Echtwel schreef: 24 apr 2020 18:02 Hebben de lokale omroepen nu zelf de keuze wie er op mag of kan elke omroep lokaal op dab+ radio en hoe komt je dan op dat kanaal dit vraag ik ook omdat dance radio er op zit. Dan zou ik ook wel lokale er op willen.
Omroepen hebben zelf de keuze om aan te vragen en per aanvraag/vergunning mogen ze 1 kanaal toevoegen aan de zender. Het kan zomaar zijn dat een commercieel initiatief uit dezelfde plaats dit ook heeft gedaan en toestemming krijgt. Men zal dus samen moeten werken, want het gaat om 1 zendinstallatie met meerdere zenders. Waardoor je dus moet samenwerken en kosten delen
post-it

Bericht door post-it »

radiogolfje schreef: 24 apr 2020 16:26Dat vind ik ook. Maar misschien vind men die hoek niet belangrijk.
Met de omroepen uit Langedijk en Heerhugowaard als vergunninghouders lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk?
Echtwel

Bericht door Echtwel »

post-it schreef: 25 apr 2020 10:58
radiogolfje schreef: 24 apr 2020 16:26Dat vind ik ook. Maar misschien vind men die hoek niet belangrijk.
Met de omroepen uit Langedijk en Heerhugowaard als vergunninghouders lijkt me dat vrij onwaarschijnlijk?
Precies mij vraag stel je voor ( nou gebeurd al ) omroep A en omroep B kunnen het niet met elkaar vinden ze hebben allemaal een lokale dab+ vergunning maar omroep A heeft de techniek in huis en gaat omroep B dus niet toelaten ...1) zijn er wettelijke verplichte regels dat omroep B toch toegelaten moet worden of 2) gaan we dan de decibel tijd in met alleen maar rechtzaken en de luisteraar heeft nog steeds geen omroep B
Of is het dan niet beter om de lokale dab+ onder te brengen onder een stichting netraale stichting of bedrijf en daar gewoon zendtijd te huren
Ik snap nog steeds niet de constructie waarop die dab+ nu uitgegeven is ...en als het zoals hierboven beschreven is het misschien wel een drama in wording dat dab+.....
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
DX'r

Bericht door DX'r »

Jarod schreef: 24 apr 2020 23:46 Mijn oren beginnen te huilen als ik van Dance Radio naar een ander DAB+ station schakel.
Over schakelen gesproken als je op DB962 Almere 10C afstemt en signaal wordt te zwak schakelt radio om naar Wereldstad 8B.
Hebben ze niet slim gedaan om dezelfde service id codes te gebruiken op Zoetermeer en Almere :sad:

https://radio-tv-nederland.nl/dab/10c-almere.html
https://radio-tv-nederland.nl/dab/8b-capelle.html
Laatst gewijzigd door DX'r op 25 apr 2020 14:28, 2 keer totaal gewijzigd.
radiogolfje

Het zal mij ook benieuwen hoe ze dat rond Alkmaar gaan doen. Lijkt me wel dat je in HHW en Langedijk toch ook dekking wil hebben. Ik heb geen idee hoe de constructie daar in elkaar zit. Zit er soms een commerciële partij achter. Ik hoorde bedragen noemen van boven de 400 euro per omroep per maand terwijl het naar mijn mening tegen kostprijs moet gebeuren. Je moet het samen regelen. Dat staat ook in je machtiging, dat je binnen 6 weken een overeenkomst moet hebben.

Dus zaak dat Langedijk en HHW eens laten weten dat ze er ook zijn. Je moet alles samen doen en je kan geen machtigingshouders weigeren.
jessica

Bericht door jessica »

Jarod schreef: 24 apr 2020 23:46 Mijn oren beginnen te huilen als ik van Dance Radio naar een ander DAB+ station schakel.
Waar zijn DB962 en Danceradio allemaal op DAB+ al te horen. Ik zit in Amsterdam maar ze komen als ik opnieuw scan niet tevoorschijn.
DX'r

Bericht door DX'r »

DX'r schreef: 25 apr 2020 11:38
Over schakelen gesproken als je op DB962 Almere 10C afstemt en signaal wordt te zwak schakelt radio om naar Wereldstad 8B.
Hebben ze niet slim gedaan om dezelfde service id codes te gebruiken op Zoetermeer en Almere :sad:

https://radio-tv-nederland.nl/dab/10c-almere.html
https://radio-tv-nederland.nl/dab/8b-capelle.html
Oldies radio Almere schakelt naar Lansingerland Zoetermeer.

Short label ZFM Zoetermeer en ZFM Zandvoort zijn beide ZFM :cool:

Ben benieuwd wanneer ze het aanpassen
density1

Bericht door density1 »

Almere zit er dus toch in, maar nog heel zwak en nog op laag vermogen dus gevoelige DAB radio's scannen hem alleen in als je echt in Almere zit maar niet buiten de stad. Het is nog lang niet goed genoeg want als Almere hun DAB zender heeft staan op het WTC dan moet het toch in een weide omgeving te horen zijn. Dat is echt een top locatie er voor.
radiogolfje

Ik kon gisteren tot bijna Haarlem rijden, signaal op een portable in de auto op de bijrijder stoel.
Zaandam goed, Amstelveen richting Aalsmeer redelijk.
Heerhugowaard en Papendrecht op de buiten antenne.

Almere buiten is nog slecht, daar zit het lifthuis tussen.

Dus ja, waar zit je dan met het zachte signaal ?
density1

Bericht door density1 »

Als dat zo is dan dekt hij een groot deel af de andere kant van de stad op, richting Almere Hout en verder. Dat is wel even wat anders bij FM, ik krijg Easy FM op 95.5 gewoon binnen. DAB is veel gevoeliger er hoeft maar iets te blokkeren en je kunt je radio al niet in scannen en die vind dus dan geen signaal. Vaak is het dan nog zo dat je alleen de naam van de zender in het display ziet maar verder geen audio, dat is hier zelfs niet het geval dus dan is het wel heel zwak. Luistert erg nauw.
Zou mooi zijn als ze die mux van Lelystad erbij krijgen.
perikelen

Bericht door perikelen »

radiogolfje schreef: 25 apr 2020 11:48Het zal mij ook benieuwen hoe ze dat rond Alkmaar gaan doen. Lijkt me wel dat je in HHW en Langedijk toch ook dekking wil hebben. Ik heb geen idee hoe de constructie daar in elkaar zit. Zit er soms een commerciële partij achter. Ik hoorde bedragen noemen van boven de 400 euro per omroep per maand terwijl het naar mijn mening tegen kostprijs moet gebeuren. Je moet het samen regelen. Dat staat ook in je machtiging, dat je binnen 6 weken een overeenkomst moet hebben.

Dus zaak dat Langedijk en HHW eens laten weten dat ze er ook zijn. Je moet alles samen doen en je kan geen machtigingshouders weigeren.
Heb begrepen dat HHW en Langedijk inmiddels een brief naar die club hebben gestuurd met de nodige vragen. Maar beiden vallen inmiddels onder Halstad Centraal (hadden zich eerder bij BUCH aangesloten) en daar lijken ze in het BUCH gebied nogal 'bang' voor te zijn. Er wordt tot op heden eigenlijk geweigerd om met Halstad te praten. (voor zover ik weet)
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
radiogolfje

Nou, als dat zo is heb je daar wel perikelen ja.
Plaats reactie