Vorming streekomroepen verloopt moeizaam

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Echtwel

Vorming streekomroepen verloopt moeizaam

Bericht door Echtwel »

Vorming streekomroepen verloopt moeizaam lees ik net de Kop bij Mediamagazine ( een prima site maar dit terzijde)

Was dit niet te verwachten?
Het doel van de lokale omroep was lokaal nieuws te brengen en regionale radio nieuws?

Waarom is de streekomroep eigelijk in het leven geroepen ? Om mensen hun die met veel liefde hun radio programma af te pakken?

Of om de dure ruimte op FM te kunnen verkopen aan commerciële radio?

Wat voor laag is eigen streekradio ?

Ben je een bewoner van een stad of drop ?

Ik vind het toch zeer pijnlijk om na 2 of 3 trekken aan de streekradio kar er echt eigelijk geen belangstelling is van vele lokale omroepen de vraag is moeten we dan wel door gaan ?

Goed brand maar los....

BRON : https://mediamagazine.nl/proces-vorming ... -moeizaam/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Calypso

Re: Vorming streekomroepen verloopt moeizaam

Bericht door Calypso »

Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Ik vind het toch zeer pijnlijk om na 2 of 3 trekken aan de streekradio kar er echt eigelijk geen belangstelling is van vele lokale omroepen de vraag is moeten we dan wel door gaan ?
Disclaimer vooraf: ik ben radiodier - ik focus me dan ook hier op "radio" terwijl ik weet dat de situatie voor TV potentieel wat anders is. Maar er werd door TS ook aan "streekradio" gerefereerd, dus volgens mij mag ik die beperking wel hanteren :cool:

"Moeten" vanuit welk perspectief... "moeten" vanuit het perspectief van (landelijke) beleidsmakers (OLON, regering, lokale overheden): waarschijnlijk wel. Die willen dit graag om allerlei redenen. Net zoals gemeenten moeten fuseren, want dat is zoveel effectiever (kuch).

"Moeten" vanuit het perspectief van de omroepen zelf? Degene die aan schaalvergroting willen doen willen dit (want met een grotere schaal heb je meer redenen om dat veel-te-dure mengpaneel of die state-of-the-art audioprocessing aan te schaffen), maar die zijn vaak minder geinteresseerd in hetgeen "lokale radio" echt "lokaal" maakt. Voor de lokale radio-enthousiast hoeft dit allemaal niet zo - die wil graag een discussie houden over hetgeen er in het dorp of stad aan de hand is en die wil een keer een plaatje draaien.

"Moeten" van mij? Echt niet. Laat lokale radio lokaal blijven, gemaakt door enthousiastelingen met in veel gevallen beperkte middelen. Een echte radiomaker weet dat radio "beleving" en "illusie maken" is, en dan maakt het weinig uit of je met een 30k mengpaneel werkt of met een D&R Airlite, met hetzelfde playout systeem als dat Radio 538 gebruikt of mAirlist voor een fractie van de prijs. Laat daar de enthousiastelingen zichzelf week-na-week proberen te bewijzen in de hoop dat de echte talenten opgepikt worden door echte regionale of landelijke radio, en ze de fouten laten maken die daarbij horen en die hun vergeven kunnen worden.

Luisteraars zitten niet te wachten op ver-van-hun-bed nieuws; als ze dat willen weten luisteren ze wel naar een ander station. Ik woon in een dorp tussen 2 middelgrote steden, en hier wordt ook gediscussieerd over streekradio. Keuze uit "linksaf" of "rechtsaf"; in beide gevallen zijn we een randgemeente. Dus of ik krijg te horen dat bakker X in een dorp 50 km naar het Oosten van hier een prijs gewonnen heeft voor z'n worstenbroodjes, of ik krijg te horen dat bakker Y in een dorp 50 km naar het Westen een prijs gewonnen heeft voor z'n 25-granen-brood. Alsof ik ooit dat soort afstanden voor een deegproduct zou gaan afleggen. En wanneer de slager hier in het dorp bekroonde rookworst heeft verwacht ik op dat bericht op streekradio ook eigenlijk geen bezoekers die dezelfde afstand naar hier af zouden gaan leggen...
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Was dit niet te verwachten?
Het doel van de lokale omroep was lokaal nieuws te brengen en regionale radio nieuws?

Er zijn natuurlijk wel succesvolle voorbeelden van regio-omroepen. In een aantal gevallen gaat het om omroepen die gemeenten bedienen waar nooit een zelfstandige lokale omroep is geweest. De WOS bijvoorbeeld (Westland, Maassluis, Midden-Delfland). Dan heb je én een flink verzorgingsgebied én geen problemen met het samenvoegen van verschillende clubs. Wat wel kan spelen is dat niet iedere gemeente (verhoudingsgewijs) evenveel wil bijdragen.

Waarom is de streekomroep eigelijk in het leven geroepen ? Om mensen hun die met veel liefde hun radio programma af te pakken?
Nee, om de sector te professionaliseren. Hoe je het ook wendt of keert: om bij het brengen van nieuws kwaliteit en continuïteit te garanderen heb je niet alleen goede mensen nodig, maar ook mensen die er voldoende tijd voor hebben. Het afpakken van programma's is niet het doel, maar dat het voor de verstokte hobbyist soms slecht afloopt is wel waar. Lokale omroep (en dus ook streekomroep) is niet primair bedoeld als hobby.
Een andere reden: soms is het nieuws uit een gemeente zo klein, dat het echt bijna niemand boeit. Een streekomroep kan kiezen uit meer en grotere onderwerpen, die wél voor een groter publiek interessant zijn.

Of om de dure ruimte op FM te kunnen verkopen aan commerciële radio?
Dat denk ik niet. In principe verdwijnen er geen frequenties of kost het juist 'dure' grotere frequenties.

Wat voor laag is eigen streekradio ?
Lokale omroep.

Ben je een bewoner van een stad of drop ?
Ik bewoon een stad, maar ben gek op drop :))

Ik vind het toch zeer pijnlijk om na 2 of 3 trekken aan de streekradio kar er echt eigelijk geen belangstelling is van vele lokale omroepen de vraag is moeten we dan wel door gaan ?
Het probleem is dat de streken vaak nog wel logisch zijn ingedeeld, maar de omroepen binnen die regio niet gelijkwaardig zijn (bijvoorbeeld kwaliteitsverschillen, of de ene doet alleen radio en de andere ook tv). Dat maakt samenwerking om allerlei redenen lastig. En dan hebben we het nog niet over ego's.

Goed brand maar los....
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Zwarte Stoomboot schreef: 15 nov 2021 16:57 -knip-
... En dan hebben we het nog niet over ego's.
In sommige gevallen kan verschil in volkscultuur een fusie in de weg staan. Zo zou, bijvoorbeeld, niemand een fusie overwegen tussen RTV 527 uit de Noordoostpolder en Urk FM, hoe logisch deze combinatie geografisch gezien ook kan zijn. Veel minder extreem is de afgeketste fusie tussen Omroep Bo uit de Bollenstreek en RTV Katwijk. Ook deze combinatie lijkt mij om culturele redenen minder handig.

Maar voor het overgrote deel vrees ik, dat ego's inderdaad een groot deel van het probleem zijn. Zo hebben wij kunnen zien, hoe dit in Noord-Holland op meerdere plaatsen volledig uit de hand gelopen is. :roll:
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik denk ook, dat het radiolandschap van nu, met lokale DAB+ en LPAM, een splitsing tussen hobbyisme en professionelere publieke dienstverlening veel beter mogelijk maakt dan vroeger. Veel hobbyisten hebben de weg naar particuliere radio al gevonden. Al geloof ik graag, dat verandering niet altijd leuk gevonden wordt. Iets met comfort zone...
MFM

Bericht door MFM »

Het beeld dat de regio/streekomroep vaak nieuws van verder weg brengt en dus niet interessant genoeg voor de lokale luisteraar is, dat is natuurlijk de grootste onzin.
Want dan zou je ook geen bestaansrecht voor regionale publieke omroepen hebben toch?

Wat ik inmiddels om me heen zie is dat, wanneer ego’s en eilandjes uiteindelijk eruit gekickt worden, veel lokale en regio omroepen opeens wel groeien en professionaliseren.
Dat zijn vaak de omroepen waar ook de bestuursstructuur als eerste verbeterd wordt zodat de besluitvorming inderdaad ten goede komt aan de taken die men hoort uit te voeren.

En ja, “probeer maar eens een vervanger voor die rashobbyidioot te vinden die ooit alles met het spreekwoordelijke plakband aan elkaar hield” hoor je vaak…
Maar dan nog blijkt dat, zeker met alle workshops via allerlei organisaties en de know-how die er is bij de regionale mediaopleidingen dat er vaak meerdere wel professioneel ingestelde stagiaires dat werk beter kunnen doen…

Ook de rare opvatting over radio en tv, vaak geheel nog uit de 80’s of 90’s van de vorige eeuw, zorgt ervoor dat veel lokale omroepen dus nu nog steeds niet volop inzetten op de mediaverspreiding zoals die tegenwoordig is.
Of dat “regio’s te veel verschillen” ook weer zo een typisch non-argument. Want je werkt samen omdat de regio er bij gebaat is, dus ook wanneer 3 boerenfamilies uit de 3 regio’s een afwijkende mening hebben (of 3 medewerkers van fuserende omroepen het er niet mee eens zijn)..

Gewoon een duidelijke structuur, ik heb ooit serieus uren durende presentaties gehouden, gesprekken gevoerd over wat de plannen zijn, dat alles uiteindelijk beter en mooier voor de doelgroepen wordt enz…en ALTIJD vroegen de foute medewerkers daarna als eerste “JA MAAR DAN KAN IK MIJN (vul maar in, country, jazz, cultureel, muziek -PROGRAMMA NIET MEER DOEN!!! TERWIJL ER WEL BEHOEFTE AAN IS!!!” :D

Horen die idioten dan wel thuis op een publieke streekomroep of zijn die beter af bij een eigen stream of hobbybob zender?

Ik type dit verhaal bv niet achter een pc maar op mijn smartphone.
Ik luister en kijk niet naar de regio of lokale zenders maar neem het nieuws in me op via sociale media platforms en luister en kijk de voor mij interessante dingen via een app..
Ik bel niet naar de studio om mijn verhaal live te doen maar kom op de facebookpagina mijn commentaar leveren. Of onder het filmpje op hun youtube kanaal enz enz.
Kortom, de huidige generaties 15-55 jaar is meegegroeid met de tijd. Als de lokale streekomroepaspiranten dat ook zouden doen dan komt het wel goed.
Orange

Bericht door Orange »

Ik vind dat het CvdM een slechte rol speelt bij de vorming van streekomroepen. Als er bij de vergunningaanvraag een initiatief is voor een streekomroep en een omroep voor de gemeente alleen, vind ik dat als de streekomroep verder voldoet, zij altijd de vergunning aan de streekomroep moeten geven. Ik heb het idee dat dat niet altijd gebeurt. Op die manier komt het ook niet voor elkaar.
remco_k

Bericht door remco_k »

MFM schreef: 16 nov 2021 10:02 Het beeld dat de regio/streekomroep vaak nieuws van verder weg brengt en dus niet interessant genoeg voor de lokale luisteraar is, dat is natuurlijk de grootste onzin.
Want dan zou je ook geen bestaansrecht voor regionale publieke omroepen hebben toch?
Ik heb dat juist altijd andersom gevonden: de regionale omroep voert de functie voor die streek al prima uit, daar zijn ze heel goed in. Een streekomroep zou veel van hetzelfde gaan doen als de regionale omroep nu ook al doet. In een aantal gevallen zou dat juist het bestaansrecht van een nieuw op te tuigen streekomroep onderuit halen. Temeer omdat door het ontstaan van die streekomroep het "ultra lokale nieuws" mogelijk door niemand meer wordt uitgezonden. Iets wat de lokale omroep nu juist wél doet. In mijn optiek gaat de luisteraar er in die gevallen, door het ontstaan van een streekomroep en weggaan van een lokale omroep, juist op achteruit.

@echtwel: Lees deze van mij nog eens uit 2016:
remco_k: Streekomroep, is voor sommige lokale omroepen een heel slecht idee
Hoewel ik inmiddels geen kop meer ben in het bestuur (ik had andere dingen te doen die voor mij een hogere prio hebben) gaat dat verhaal voor die betreffende omroep vandaag de dag nog steeds op.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
MFM

Bericht door MFM »

@Remco_k, regio Daar ben ik het deels wel mee eens. Maar Rotterdam en Den Haag. Beide hebben een eigen regionale omroep die totaal anders klinken voor 1 provincie. En nog vinden inwoners vaak dat West teveel regio Haaglanden is en Rijnmond de eilanden links laat liggen.

Dus WOS maar ook Linq vullen daar als streekomroep een gat wat de regionale zenders laten liggen.

Ik kan me zo voorstellen dat zoiets in meerdere regio’s mogelijk is.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Was dit niet te verwachten?
Ja, het is wat mij betreft allemaal veel te vrijblijvend. De NLPO heeft een kaart ingetekend, al jaren terug. Bij verlenging van licenties moet er wat mij betreft verplicht in fusievorm een streekomroep gevormd worden. Spring op de trein als je mee wil doen of doe niet mee. Samenwerken en niet fuseren is ook veel te vrijblijvend. Wat doe je dan? Soms een camera van elkaar lenen en een artikel copy/pasten?

Als er meerdere gegadigden zijn, kunnen ze pitchen. Of de NLPO gaat oordelen en kiest de mensen met de beste CV's om samen een nieuwe club te vormen.
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Het doel van de lokale omroep was lokaal nieuws te brengen en regionale radio nieuws?
Niet alleen op de radio, maar ook op TV, socials, web.
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Waarom is de streekomroep eigelijk in het leven geroepen ? Om mensen hun die met veel liefde hun radio programma af te pakken?
Rare conclusie. Terwijl je hierboven prima lijkt te snappen dat het om nieuws en cultuur gaat.
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Of om de dure ruimte op FM te kunnen verkopen aan commerciële radio?
Er staat in geen enkel plan dat er minder frequenties kunnen komen. De reeds gevormde streekomroepen houden hun frequenties of breiden zelfs uit.
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Wat voor laag is eigen streekradio ?
Streek. Dat zit tussen lokaal en regionaal in.
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Ben je een bewoner van een stad of drop ?
Stad
Echtwel schreef: 15 nov 2021 11:33 Ik vind het toch zeer pijnlijk om na 2 of 3 trekken aan de streekradio kar er echt eigelijk geen belangstelling is van vele lokale omroepen de vraag is moeten we dan wel door gaan ?
Ik denk dat de meeste lokale omroepen heel graag streekomroep zouden willen worden, maar de buur-omroep dat ook wil. Als je het rapport leest, zie je dat er met mooie woorden over cultuurverschillen in organisaties wordt gepraat. Dat wil eigenlijk gewoon zeggen: de bestuurder van omroep Schubbekutteveen zijn countryprogramma op zondagavond niet kwijt wil raken. Force it, is daarom mijn idee. Die voorzitter die ook country-fan is, begint maar een podcast.
wave

Bericht door wave »

Ik denk dat streekomroepen, zeker in de schaalgrootte die NLPO voor ogen heeft, uiteindelijk het aanbod alleen maar zullen verschralen. In de meeste provincies vullen de, daar stevig gewortelde, regionale omroepen die rol al uitstekend in. Streekomroep en regionale omroep gaan elkaar daar meer in de weg zitten dan aanvullen en dat verzwakt uiteindelijk beide platforms. Op enkele plekken in de Randstad, rond de grote steden in de Top-5, daar zal het best kunnen werken maar imho veel minder daar buiten.

Maar er is meer aan de hand: streekomroepen zullen nooit de sterke lokale binding met de lokale samenleving hebben, die een lokale omroep wel heeft. Lokale omroepen vormen (of horen dat althans te zijn) een platform voor de lokale cultuur, communities en samenleving. Programma’s gemaakt voor en door de samenleving. Nieuws uit de haarvaten van die samenleving: daar is op de schaal van streekomroepen geen plaats voor. De lokale omroep is live aanwezig bij de lokale voetbalderby van de G4’s, bij de mis waarin de pastoor zijn 25-jarig jubileum viert, bij de première van de toneelclub, opa’s 100e verjaardag, of bij de lokale uitmarkt: de streekomroep besteed er hooguit een berichtje aan. Een Katwijkse wethouder die na een fel debat wordt weggestuurd is daar belangrijk nieuws, in Lisse kent men de m/v/x waarschijnlijk niet eens. Brengt de lokale zanger een nieuwe, op zolder opgenomen CD uit, dan is daar ruimte voor op de lokale omroep. Bij een streekomroep haalt de Music Director de schouders op en piekert er niet over om “ik hou zoveel van jou” tussen zijn hot hits schedule te plannen.

En daarmee heb je het ook meteen over diversiteit. Want ja, die programmamaker die zegt dat zijn country programma een doelgroep heeft die er graag naar luistert: die heeft gewoon gelijk. De maker van het Hafabra programma óók, en in andere plaatsen de maker van het programma met geestelijke muziek, het cabaret programma, de verzoekjes en de radiobingo ook. Bij streekomroepen, die een deel van hun inkomsten commercieel moeten binnenhalen, is er een reële kans dat ze zich ook programmatisch gaan richten op de in hun ogen grootste gemene deler: de “young professionals and youth” doelgroep van 538, QMusic etc. Waarmee de lokale samenleving zijn eigen, laagdrempelige, platform verliest en meer -niet per definitie betere- eenheidsworst dreigt..

Last but not least: lokale omroepen hebben de rol van kweekvijver overgenomen, die vroeger bij de ziekenomroepen lag. Daar kunnen mensen hun talenten ontdekken en uitbouwen. Het is de plek waar mensen fouten kunnen maken, kunnen leren, en uiteindelijk de beroeps programmakers, techneuten, cameramensen, ict’ers, vormgevers, journalisten, regisseurs, editors, producenten, redacteurs, cultuurmakers en ondernemers boven komen drijven. Mensen die van hun hobby succesvol hun werk maken, mensen die de samenleving nódig heeft. Bij een streekomroep is veel minder tot geen ruimte voor dat ontdek- en ontwikkelproces. Zoals Wissewasje het mooi omschrijft “kies de mensen met de beste CV’s en ga met die club programma’s maken”.

Samenwerking van regionale en lokale omroepen, zoals je die nu al regelmatig ziet: prima. Net als werken aan samenwerking met bijvoorbeeld het uitwisselen van programma onderdelen. Samenwerking van lokale omroepen op inkoopgebied of ontwikkeling van grotere mobiele faciliteiten: ook prima. Maar lokale omroep moet in mijn optiek blijven waar het is: lokaal.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ik denk dat het meeste van wat Wave hierboven beschrijft zich ook al voordoet bij de lokale omroepen die nog geen streekomroep hebben gevormd. En in tegenstelling tot de populaire mening hier, heb ook ik nooit een probleem gehad met het countryprogramma, de hafabra en de shantykoren. Zolang ze maar niet een lappendeken in de belangrijke uren veroorzaken.

De gedachte achter de vorming van streekomroepen is dat ze meer armslag hebben en meer middelen voor professionele(re) content. En afhankelijk van de regio zullen bewoners van de ene gemeente wel of geen interesse hebben in de actualiteiten van de buren.

Maar er speelt nog iets anders. Ik luister echt hoogst zelden naar de lokale radio. De informatie kan ik immers ook ergens anders vandaan halen. Waarom wachten op een te lang interview op een tijdstip dat mij niet uitkomt, als ik met het lezen van een artikel op een nieuwswebsite de informatie ook krijg? Lokale tv idem dito: ik kijk alleen het live-programma op zaterdagochtend. De rest zie ik meestal ook wel, maar via website/Youtube/Facebook. En alleen wat mij interesseert. Als we hier een streekomroep zouden hebben, zou ik voornamelijk content uit mijn eigen gemeente kijken. Een streekomroep gaat mij dus qua hoeveelheid nieuws niet per se meer brengen dan nu. Professionelere berichtgeving kan positief zijn, maar dat zou inderdaad mogelijk ten koste van een divers aanbod kunnen gaan.
Plaats reactie