Mediahub 2.0

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

progmog

Mediahub 2.0

Bericht door progmog »

De huidige Mediahub van de NLPO wordt op 1 september uitgeschakeld. De Mediahub 2.0 is de logische opvolger voor de distributie van lokale omroep kanalen. Deze MediaHub levert ook een OTT-player. Daarnaast bevat de MediaHub compliance recording voor 14 dagen bewaarplicht. Maar er zijn ook alternatieven bij andere partijen.

Ik ben benieuwd hoe de huidige publieke lokale omroepen hiermee omgaan. Maak je gebruik van de mediahub en ga je door met de 2.0 variant. Of ben je aan het oriënteren bij de alternatieve partij? Of maak je helemaal geen gebruik van de Mediahub maar hoe doe je de distributie dan?

Ik ben benieuwd.
Wissewasje

Re: Mediahub 2.0

Bericht door Wissewasje »

Het wordt wel steeds duurder. Waar clouddiensten en andere connectivity in het algemeen steeds goedkoper wordt, gaat de prijs van de MediaHub hard omhoog.

Wij zijn ons aan het oriënteren om helemaal los te knippen van de MediaHub. Distributie kun je vaak prima via Ziggo zelf regelen en een internetstream kost een paar tientjes per maand. Met iets als ffmpeg is compliance recording zelf te doen.

Ook leuk: die OTT player die nu bij de MediaHub zit, zit vol met tracking code en andere rotzooi. Gelukkig krijg je ook gewoon een m3u8-link naar je stream die je zelf in VideoJS kunt stoppen, maar die player is zeker geen toegevoegde waarde.

Er is ook al jaren geen aantrekkelijk aanbod voor een centraal CMS, site en app. De MediaHub non-lineair heette dat geloof ik. De NLPO laat zich hier van zijn slechtste kant zien.

Ons alternatieve plan dat gebaseerd is op open source software en eigen cloudhosting ziet er nu als volgt uit:

- Kabeldistributie: Ziggo (€ TBA/mnd)
- Webstream host: hCloud CPX41 voor transcoding en recording + CX11 voor distributie (€ 30,31/mnd met totaal 40TB traffic)
- Webstream software: docker-nginx-rtmp (€ 0)
- Webstream hardware: Blackmagic Web Presenter HD (€ 435 aanschaf)
- Recording software: ffmpeg (€ 0)
- OTT Player: VideoJS (€ 0)

Stel dat Ziggo € 100 per maand kost en dat je de streaming hardware in 5 jaar afschrijft, dan heb je dus een MediaHub 2.0-alternatief voor € 138 per maand zelf geregeld. Kun je ook nog in 1080p op het web streamen in plaats van de 720p van de MediaHub 2.0. De NLPO vraagt voor een vergelijkbare dienst € 625 per maand. Of een portal met zoekfunctie, een servicedesk en mogelijkheid tot content-uitwisseling met andere omroepen het verschil in kosten waard zijn, is ieders eigen afweging, maar imo is het dat niet.
progmog

Bericht door progmog »

Dank, maar in jouw lijstje mis ik de doorgifte via de internet providers zoals KPN en Tele2. Is dat express?
Wissewasje

In ons geval kan Ziggo dat ook regelen. We hebben al een encoder van Ziggo staan, die pushen het nu naar de MediaHub, maar ze kunnen het ook naar andere providers pushen.
remco_k

Bericht door remco_k »

Wissewasje schreef: 11 jul 2021 17:12 - Kabeldistributie: Ziggo (€ TBA/mnd)
Onlangs met Ziggo bezig geweest hierover vanwege afschakelen analoge radio op de kabel: €175,- per maand, ongeacht grootte van je omroep of regio. Dus klein of groot: iedereen betaald hetzelfde. Voor onze omroep is dit bedrag verhoudingsgewijs veel te hoog.
Ik weet niet of ze voor dit bedrag het signaal ook naar andere providers pushen.
Eenmalig 3500,- voor de encoder, maar die heb je al, zeg je.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
rodie

Bericht door rodie »

Moet ziggo jullie signaal verder verspreiden van de lokale omroep naar de mediagateway bijvoorbeeld? Juist de mediahub en dat soort partijen hadden toch juist het voordeel dat alle andere kleine aanbieders jullie ook aanbieden in het pakket?
Wissewasje

remco_k schreef: 12 jul 2021 12:41 Onlangs met Ziggo bezig geweest hierover vanwege afschakelen analoge radio op de kabel: €175,- per maand, ongeacht grootte van je omroep of regio. Dus klein of groot: iedereen betaald hetzelfde.
Dat is al een pak minder dan € 264 voor de "MediaHub 2.0 Lite" die hetzelfde doet. Hoe hebben jullie je distributie nu dan? Want de MediaHub heeft ook niets dat voordeliger is dan € 175 per maand.
rodie schreef: 13 jul 2021 21:25 Moet ziggo jullie signaal verder verspreiden van de lokale omroep naar de mediagateway bijvoorbeeld? Juist de mediahub en dat soort partijen hadden toch juist het voordeel dat alle andere kleine aanbieders jullie ook aanbieden in het pakket?
Ziggo zegt dit ook te kunnen. Ze kunnen het in H.264 of MPEG-2 aan andere kabelaars aanleveren.
Orange

Bericht door Orange »

Wissewasje schreef: 14 jul 2021 09:50
rodie schreef: 13 jul 2021 21:25 Moet ziggo jullie signaal verder verspreiden van de lokale omroep naar de mediagateway bijvoorbeeld? Juist de mediahub en dat soort partijen hadden toch juist het voordeel dat alle andere kleine aanbieders jullie ook aanbieden in het pakket?
Ziggo zegt dit ook te kunnen. Ze kunnen het in H.264 of MPEG-2 aan andere kabelaars aanleveren.
Kabelaars in de zin van kabelaanbieders of ook providers als KPN met interactieve tv via bijv. glasvezel?
Wissewasje

Tot op dat detail is het mij nog niet bekend.
progmog

Bericht door progmog »

Ik lees hier (onderaan bij "Welke contributieoplossingen zijn er voor het aanleveren van het signaal naar de MediaHub?") dat inderdaad vele omroepen gebruik maken van contributie via VodafoneZiggo. Alleen het is niet zeker of dit doorgaat. De NLPO is met VodafoneZiggo in gesprek en intentie is uitgesproken maar meer gebeurt er niet. Berichten als "Wel heeft VodafoneZiggo al aangekondigd de meerkosten voor doorlevering naar de MediaHub 2.0 apart in rekening te willen brengen bij de omroep." en "Verder is aanlevering via VodafoneZiggo nog niet in 720p" (pas in de loop van 2022) maken dit geen ideale opvolging.

Maar ik wist niet dat Ziggo ook als contributie kan functioneren. aan welke providers leveren zij weer het signaal aan? Kpn?
Orange

Bericht door Orange »

Wissewasje schreef: 14 jul 2021 19:35 Tot op dat detail is het mij nog niet bekend.
Het lijkt me geen detail.
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Als Ziggo zegt dit te kunnen aanbieden bedoelen ze waarschijnlijk een centraal punt zoals de mediagateway, of je nu in de serverkast van de mediahub (NLPO) komt te zitten of een kast verder op, zolang het signaal voor alle providers beschikbaar is heb je wat je wilt toch?
remco_k

Bericht door remco_k »

Wissewasje schreef: 14 jul 2021 09:50 Dat is al een pak minder dan € 264 voor de "MediaHub 2.0 Lite" die hetzelfde doet. Hoe hebben jullie je distributie nu dan? Want de MediaHub heeft ook niets dat voordeliger is dan € 175 per maand.
We doen simpelweg geen digitale distributie richting Ziggo of andere partijen. Het is voor een kleine omroep zoals die van ons verhoudingsgewijs veel te duur. (namelijk even duur als voor een grote(re) omroep of gemeente of regio) (en dan heb ik het nog niet over de graafkosten gehad omdat Ziggo perse hun eigen infra wil aanleggen terwijl ik 2x glasvezel in de studio heb liggen.... -kots ).

Als we het afzetten tegen hoeveel luisteraars we verwachten die digitaal gaan luisteren, is het dat ook heel duur "per luisteraar". (Want we hebben het idee (geen onderzoek, gewoon onderbuikgevoel) dat er niet zoveel mensen thuis de moeite gaan zitten doen om digitale radio te gaan luisteren via bijvoorbeeld de ontvanger van Ziggo. TV aan, ontvanger aan, kanaal ergens in een onmogelijk hoog getal nummer opzoeken of intikken...).

Dit zijn bij ons de redenen om het dus gewoon niet te doen en ons te focussen op dingen waar we wel in geloven wat betreft luisteraars aantallen en gebruikersvriendelijkheid en die we wel fatsoenlijk kunnen betalen: Ether, DAB+ en Internet (m.b.v. de streams, webapp en een Android en iOS app die we nu laten ontwikkelen).

Op de kabel (analoog) hebben we nu een audio boodschap in een loop lopen waarin we aangeven dat (bij ons) de 20e de analoge kabel uit gaat. We brengen nu iedereen al een hele tijd op deze manier en op de website en andere media berichten op de hoogte, ook dat ze ons niet op het digitale net van Ziggo zullen vinden. Wij zijn er niet zo bang voor dat we veel luisteraars missen. Als de vaste groep maar meeverhuist, dat is het belangrijkste. Maar daarvan weten we dat ze dat wel doen.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
Orange

Bericht door Orange »

Voor radio snap ik jouw redenering remco_k. Maar voor televisie lijkt me dat toch anders liggen. Dan moet je toch zorgen dat je via digitale televisie te ontvangen bent.
remco_k

Bericht door remco_k »

Klopt als een bus, mee eens. We doen geen televisie, dus gaat het inderdaad alleen om radio.
Plaats reactie