RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Piet Puk

RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door Piet Puk »

RTV Utrecht wil samen met BDUmedia (onder meer uitgever van De Stad Amersfoort en de Leusder Krant), De Stadsbron (een regionaal platform voor onderzoeksjournalistiek) en Bibliotheek Eemland onder de naam ‘Nieuwsplein33’ de lokale omroep van Amersfoort worden. Per 1 oktober wordt een nieuwe concessie verleend voor de lokale omroep in Amersfoort.

“We spreken bewust niet meer van een lokale omroep”, zegt woordvoerder Gerard Schuiteman, zakelijk directeur van regionale omroep RTV Utrecht. “Een uniek plan”, noemt hij het. “Dit bestaat in Nederland nog niet.” De initiatiefnemers denken dat dit een goede manier is om samen een journalistieke vuist te maken. Schuiteman: “Nieuwsplein33 is hét adres waar Amersfoorters en Leusdenaren terecht kunnen voor relevante informatie uit hun woonplaats.’”

Geen traditionele radio en televisie dus. “Maar wel journalistieke verhalen in de vorm van geschreven tekst, video, podcast en debat”, aldus Schuiteman. Die zullen worden verspreid via verschillende digitale kanalen zoals een app, een website, maar ook de social media zullen veelvuldig worden ingezet.

Op dit moment is Omroep EVA de lokale omroep van Amersfoort. Bij de start van die omroep was al meteen gedoe over hoge salarissen. De gemeente besloot er toen ook niet meer geld in te steken.
Bron: Radiofreak.nl

Wat vinden we van een dergelijk initiatief? Geen traditionele radio en televisie meer. Enerzijds begrijp ik deze keuze, de moderne tijd en zo, anderzijds vind ik het geheel verdwijnen van radio (en TV) ook wel een gemis.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
Hoort-u-mij

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door Hoort-u-mij »

De gemiddelde lokale radiozender is groot deels non-stop, de grotere omroepen zijn door hun grotere bereik veel populairder.
TV is vaak een herhal caroussel, tv krant of saaie visual radio.

Dit kost een berg en men verdient dit niet terug...

App, online, ondemand, podcast en site is de toekomst.

Ik zeg doen!
DX'r

Re: RTV Utrecht wil met platform Nieuwsplein33 "lokale omroep" in Amersfoort worden

Bericht door DX'r »

Piet Puk schreef: 24 mar 2021 16:46
RTV Utrecht wil samen met BDUmedia (onder meer uitgever van De Stad Amersfoort en de Leusder Krant), De Stadsbron (een regionaal platform voor onderzoeksjournalistiek) en Bibliotheek Eemland onder de naam ‘Nieuwsplein33’ de lokale omroep van Amersfoort worden. Per 1 oktober wordt een nieuwe concessie verleend voor de lokale omroep in Amersfoort.
“We spreken bewust niet meer van een lokale omroep”, zegt woordvoerder Gerard Schuiteman, zakelijk directeur van regionale omroep RTV Utrecht. “Een uniek plan”, noemt hij het. “Dit bestaat in Nederland nog niet.” De initiatiefnemers denken dat dit een goede manier is om samen een journalistieke vuist te maken. Schuiteman: “Nieuwsplein33 is hét adres waar Amersfoorters en Leusdenaren terecht kunnen voor relevante informatie uit hun woonplaats.’”
Geen traditionele radio en televisie dus. “Maar wel journalistieke verhalen in de vorm van geschreven tekst, video, podcast en debat”, aldus Schuiteman. Die zullen worden verspreid via verschillende digitale kanalen zoals een app, een website, maar ook de social media zullen veelvuldig worden ingezet.
Op dit moment is Omroep EVA de lokale omroep van Amersfoort. Bij de start van die omroep was al meteen gedoe over hoge salarissen. De gemeente besloot er toen ook niet meer geld in te steken.
Bron: Radiofreak.nl

Wat vinden we van een dergelijk initiatief? Geen traditionele radio en televisie meer. Enerzijds begrijp ik deze keuze, de moderne tijd en zo, anderzijds vind ik het geheel verdwijnen van radio (en TV) ook wel een gemis.
De lokale van Utrecht Bingo FM is toch ook van RTV Utrecht dus verbaasd me nix deze constructie
wave

Bericht door wave »

De eerste vraag die bij mij op komt, is of de Mediawet zo’n online only platform wel als lokale omroep ziet. Bovendien is er aan BDU niets publieks, dat is gewoon een 100% commerciële uitgever. Was BDU trouwens, samen met Omroep Amersfoort en/of Mediaprodukties Eemland, destijds ook niet de partner van SBS6 bij “Hart van de Regio”? De wenselijkheid van een regionale omroep die tegelijkertijd als lokale omroep acteert gaan mijn handen ook niet voor op elkaar. Regionaal en lokaal kunnen elkaar prima aanvullen, maar in mijn optiek moet je het in de bedrijfsstructuur wel gescheiden houden. Ook financieel, want beiden worden uit andere gelden gesubsidieerd. Bij deze combinatie komt daar ook nog bij dat een commerciële uitgeverij helemaal geen toegang tot publieke media gelden zou moeten hebben, en dat in dit voorstel wel krijgt.

Als je kijkt naar het karakter van lokale omroep, dan lijkt een online only platform mij niet wenselijk.Waarom? Niet iedereen is digitaal even vaardig, en er zal altijd een groep blijven die voor de informatie voorziening primair gebruik maakt van radio, tv en papieren media. Die groep sluit je uit met een online only platform, en dat botst met het voor iedereen en laagdrempelig toegankelijk moeten zijn van publieke lokale omroep.

Last but not least hebben de lokale omroepen ook een kweekvijver functie, waar een dergelijk platform niet optimaal bij past. Koppel de bestaande open air uitzendingen met de know-how en input van RTV Utrecht en BDU om het online platform en de nieuwsvoorziening uit te bouwen, waarbij je de organisaties geheel gescheiden houdt, Dat lijkt me een veel beter idee.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Ik vind het initiatief prima. Als er geen lokale publieke radio komt ook, maar alleen als de lokale frequentie ten beschikking komt van een commerciële partij.
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 24 mar 2021 22:27 Ik vind het initiatief prima. Als er geen lokale publieke radio komt ook, maar alleen als de lokale frequentie ten beschikking komt van een commerciële partij.
Dat gaat niet! Heeft men in Rotterdam met de 93.9 ook geprobeerd die bedoeld was voor Open Rotterdam die geen radiouitzending maakt. Je ziet ook niet bij lokale omroepen die geen TV maken, dat het lokale tv kanaal naar een commerciele club gaat.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 26 mar 2021 12:30
WinnaarRadioring2023 schreef: 24 mar 2021 22:27 Ik vind het initiatief prima. Als er geen lokale publieke radio komt ook, maar alleen als de lokale frequentie ten beschikking komt van een commerciële partij.
Dat gaat niet! Heeft men in Rotterdam met de 93.9 ook geprobeerd die bedoeld was voor Open Rotterdam die geen radiouitzending maakt. Je ziet ook niet bij lokale omroepen die geen TV maken, dat het lokale tv kanaal naar een commerciele club gaat.
Weet ik, maar dan moeten omroepen verplicht worden gebruik te maken van de frequentie en het tv kanaal.
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 26 mar 2021 16:06
Weet ik, maar dan moeten omroepen verplicht worden gebruik te maken van de frequentie en het tv kanaal.
In de mediawet waar lokale omroepen ook worden benoemd, staat niets over verplichting voor alle distributie mogelijkheden. Zo'n Open Rotterdam komt er mee weg.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 26 mar 2021 19:38

In de mediawet waar lokale omroepen ook worden benoemd, staat niets over verplichting voor alle distributie mogelijkheden. Zo'n Open Rotterdam komt er mee weg.
Dat maakt het extra zuur dat zo’n Megastad FM moest verdwijnen. Die club had best radio kunnen blijven maken.
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 26 mar 2021 19:47

Dat maakt het extra zuur dat zo’n Megastad FM moest verdwijnen. Die club had best radio kunnen blijven maken.
Megastad was niet de lokale omroep, was een productiebedrijf die toen in opdracht van de SLOR een programma maakte en de SLOR betaalde hier voor. De Slor raakte hun positie kwijt en hierdoor ook einde productie overeenkomst met Megastad. Een dezelfde constructie was er daarvoor met Stadsradio Rotterdam en en Havenstad.

Open heeft even een mislukte poging gedaan tot het maken van radio en hebben besloten gezien de hoge kosten en de lage resultaten hiermee te stoppen en het budget te gebruiken voor overige media zoals online, podcast en tv.
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 27 mar 2021 19:59

Megastad was niet de lokale omroep, was een productiebedrijf die toen in opdracht van de SLOR een programma maakte en de SLOR betaalde hier voor. De Slor raakte hun positie kwijt en hierdoor ook einde productie overeenkomst met Megastad. Een dezelfde constructie was er daarvoor met Stadsradio Rotterdam en en Havenstad.

Open heeft even een mislukte poging gedaan tot het maken van radio en hebben besloten gezien de hoge kosten en de lage resultaten hiermee te stoppen en het budget te gebruiken voor overige media zoals online, podcast en tv.
Met andere woorden, Megastad FM had ook gemaakt kunnen worden voor Open Rotterdam.
Hoort-u-mij

WinnaarRadioring2023 schreef: 27 mar 2021 22:26

Met andere woorden, Megastad FM had ook gemaakt kunnen worden voor Open Rotterdam.
Dat is hetzelfde dat ook open rotterdam zelf radio had kunnen maken. Alleen open heeft gewoon heel radio afgestoten en wil daar geen geld aan uitgeven.

De mediawet laat het niet toe dat een externe partij de fm ruimte mag huren, de betreffend epartij moet als producent dienen, en dan zegt die partij gewoon simpel "oke open rotterdam, kom dan maar met geld over de brug"

En open heeft de keuze gemaakt het geld elders aan uit te geven (nieuwe media)
WinnaarRadioring2023

Hoort-u-mij schreef: 27 mar 2021 22:41
WinnaarRadioring2023 schreef: 27 mar 2021 22:26

Dat is hetzelfde dat ook open rotterdam zelf radio had kunnen maken. Alleen open heeft gewoon heel radio afgestoten en wil daar geen geld aan uitgeven.

De mediawet laat het niet toe dat een externe partij de fm ruimte mag huren, de betreffend epartij moet als producent dienen, en dan zegt die partij gewoon simpel "oke open rotterdam, kom dan maar met geld over de brug"

En open heeft de keuze gemaakt het geld elders aan uit te geven (nieuwe media)
Niets mis met die keuze, maar wel zonde van de beschikbare FM ruimte die nu staat te verstoffen.
Hoort-u-mij

Zo zijn er vele andere frequenties die niet in gebruik zijn maar onder de lokale omroep regeling vallen.

93.9 is ook niet de meest geschikte voor geheel rotterdam en alle bijbehorende plaatsen. Nu zet het AT de frequentie in regelmatig als evenementen frequentie.

Door aanpassingen op de 93.9 elders in het land is de frequentie eigenlijk niet meer bruikbaar.
perikelen

Bericht door perikelen »

wave schreef: 24 mar 2021 21:46Last but not least hebben de lokale omroepen ook een kweekvijver functie, waar een dergelijk platform niet optimaal bij past.
Nee hoor... waar staat dat? En de tijd dat de lokale omroep de enige opstap was naar het 'echte' werk is ook wel voorbij. Maar stel dat ze die kweekvijverfunctie wèl zouden willen oppakken en ze doen alleen online, dan zijn ze dus kweekvijver voor journalistiek (zoals in de mediawet bedoeld)
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
Plaats reactie