Midland FM Renswoude

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Piet Puk

Midland FM Renswoude

Bericht door Piet Puk »

Oei.....de volgende?

Midland FM, de regionale omroep voor Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg, staat op springen. De gemeente Veenendaal laat aan de raad weten dat Midland onvoldoende kan voldoen aan de financiële verplichtingen en op de rand van een faillissement staat.

Sinds bijna één jaar voert de gemeente Veenendaal overleg met het interim bestuur van de Stichting Radio en Televisie Veenendaal (RTVV). Dat interim bestuur is aangewezen door Stilok en SLOMN (radio Midland), die gebruik maken van de uitzendmachtiging die de gemeente vanaf 1999 toekende aan RTVV. Het interim bestuur heeft gewerkt aan een beleidsplan voor de toekomst.

Vanaf 2013 functioneerde RTVV niet meer optimaal. Dat had onder meer te maken met het opheffen van de kabelkrant en daarmee het wegvallen van inkomsten van adverteerders, het afnemen van bestuurskracht, onvoldoende naamsbekendheid, onderbezetting en onvoldoende inkomsten. Het interim bestuur concludeerde dat ,,RTVV een lege huls is zonder zelfstandige inkomsten, eigen vrijwilligers, zelfstandige programma's en studio."

Er is volgens de gemeente Veenendaal een radicale verandering nodig om Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg te blijven bedienen. RTVV wil van de gemeente een financiële bijdrage van 1,14 euro per wooneenheid in Veenendaal, wat neerkomt op ongeveer 30.000 euro jaarlijks. Er wordt gezocht naar een samenwerking met Omroep Ede. Op termijn kan de samenwerking mogelijk uitgebreid worden met Rhenen en Wageningen. ,,Een 'omroep FoodValley' heeft een groot bereik, kan rekenen op een financiële bijdrage van de deelnemende gemeenten en een veelvoud aan bedrijven in de regio voor advertentieverkoop en sponsoring."

Bij Midland FM is sprake van acute geldnood. ,,Onder de huidige omstandigheden redt de omroep het niet tot 2017." De gemeente Veenendaal is bereid om met kleine financiële middelen de omroep in stand te houden, waarbij ook wordt gerekend op steun van Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg. Voorwaarde is dat er zicht is op een nieuwe organisatie.

Bron: Veenendaalse Krant 26-09-2016 http://veenendaalsekrant.nl/lokaal/regi ... gen-169148
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
gerard909

Re: Midland FM Renswoude

Bericht door gerard909 »

Midland FM, luister het soms even in de auto. Mij valt de vage muziekmix dan altijd op. Vroeger was het een aardige lokale, kan me bijv. Jos Beentjes nog herinneren en ook JW Roodbeen die er een tijde dagelijks zat op vt's.

Hoe dan ook, hoop wel dat ze overleven.
Radio, maar met je maten.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

de muziekmix lijkt gebaseerd op het uitgangspunt: "Géén format is ook een format".....

Ook Erik van Roekel (nu Q Music) is zijn carrière hier begonnen, overigens.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
BartGebak

Bericht door BartGebak »

Erik van Roekel doorbreken door zijn tijd bij MFM? Haha
Hij kreeg totaal geen ondersteuning van het toenmalige bestuur en werd meer als een bedreiging gezien, met name door Piet Boers.
Hij heeft zijn stap naar Q helemaal zelf verdiend door te reageren op de oproep voor het Q college.
Bij MFM werd hij op diversen manieren dwars gezeten, of niet Teus? :D
progmog

Bericht door progmog »

BartGebak schreef: 18 feb 2018 06:21 Erik van Roekel doorbreken door zijn tijd bij MFM? Haha
Hij kreeg totaal geen ondersteuning van het toenmalige bestuur en werd meer als een bedreiging gezien, met name door Piet Boers.
Hij heeft zijn stap naar Q helemaal zelf verdiend door te reageren op de oproep voor het Q college.
Bij MFM werd hij op diversen manieren dwars gezeten, of niet Teus? :D
Dat dit soort reacties anno 2018 nog worden gedaan. Het ljkt wel of we nog leven in de jaren 90.
paradiso

Bericht door paradiso »

Bart Gebak weet blijkbaar goed hoe de vork in de steel zit, Erik was een ongeleid projectiel die voornamelijk Gerard Ekdom imiteerde in zijn Midland periode, hij was zeker niet slecht moest alleen op zoek naar zijn eigen identiteit, overigens is hem dat door meerdere mensen verteld en niet alleen door wijlen Piet Boers. Niemand is een bedreiging binnen Midland, of ze moeten geen radiogevoel hebben :wink: , daardoor zijn er in het verleden al heel wat mensen verder gekomen, mensen die de adviezen aannamen van de "ouwe zeikerds". Maar goed terugkomende op de situatie een aantal maanden geleden, ja het was zwaar en zeker stond de boel op omvallen, maar dat stond het al jaren, mede door schulden veroorzaakt door iemand die hierboven wordt opgehemeld. Dat het vroeger actiever was met medewerkers en adverteerders hoef ik hoop ik niet uit te leggen, die spiraal zie je helaas bij veel lokale omroepen, wel zijn we trots dat we jarenlang met nog geen 12000 euro subsidie de boel draaiende hebben kunnen houden. Midland heeft veel ups en dows gehad, maar ondanks de vage muziekmix, waar overigens dagelijks aan wordt gewerkt, hebben we nog steeds een trouwe schare luisteraars en zijn we weer bezig met het bouwen aan een fantastische toekomst. Dat het dus beter kan en moet zijn we ons allen juist heel bewust. Mochten er hier dus mensen zijn die zich geroepen voelen om te helpen met die opbouw, u bent ten allen tijden welkom, ook voor een bakkie lekkere koffie in onze gezellige studio. Adviezen zijn altijd welkom evenals opbouwende kritiek. Hartelijke groet Andre Kennis.
paradiso

Bericht door paradiso »

GerjanOpDreef schreef: 20 feb 2018 21:21
paradiso schreef: 20 feb 2018 19:08Maar goed terugkomende op de situatie een aantal maanden geleden, ja het was zwaar en zeker stond de boel op omvallen, maar dat stond het al jaren, mede door schulden veroorzaakt door iemand die hierboven wordt opgehemeld.
Dat iemand totaal ongeschikt blijkt om als eindverantwoordelijke een radiostation te runnen, doet niets af van zijn kwaliteiten als radiomaker. Kwaliteiten die je best mag benoemen.
Die kwaliteiten staan bij mij ook zeker bovenaan, diegene was mijn drijfveer om Midland te behouden. Maar in dit topic ging het om de huidige situatie, die heb ik belicht zoals het is ontstaan en hoe het nu is :wink:
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Aankomende maandag 21 november 2022 gaat Midland uit de lucht. Jammer, begon ooit als 14 jarige snotneus daar. Had graag gezien dat het langer was gebleven. Maar politici blijken voorkeur te geven aan een verdienmodel waar je politici zoveel mogelijk in de camera laat boeren, om op die manier zoveel mogelijk subsidie veilig te stellen.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Zie niet zo goed wat de meerwaarde van deze omroep was. Programmering vrij leeg, geen activiteit op socials, laatste bericht op de site van 4 maanden geleden. Vier jaar geleden werd er "gebouwd aan een fantastische toekomst" die blijkbaar toch niet kwam. Misschien maar beter zo.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik denk dat met de komst van het idee streekomroep meer naar de kl*te gaat, dan dat er voordeel in zit. In dit geval geldt dat wel zo !
gerard909

Bericht door gerard909 »

Midland FM is toch alleen de licentie voor Veenendaal kwijt? Volgens mij blijven ze in andere gemeente (Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg?) gewoon uitzenden.
Radio, maar met je maten.
paradiso

Bericht door paradiso »

Wissewasje schreef: 21 nov 2022 11:16 Zie niet zo goed wat de meerwaarde van deze omroep was. Programmering vrij leeg, geen activiteit op socials, laatste bericht op de site van 4 maanden geleden. Vier jaar geleden werd er "gebouwd aan een fantastische toekomst" die blijkbaar toch niet kwam. Misschien maar beter zo.
Klopt helemaal, die toekomst zou ook samen met de partners zijn die TV en Redactie zouden doen. Helaas haakte de partner eind vorig jaar af en ging vervolgens nadat de TV wel was opgezet, een aanvraag indienen. Overigens is datzelfde spel mislukt bij een collega omroep, maar dat terzijde. Maar ik kan je gerust stellen, er is dus inderdaad de laatste maanden geen tot weinig activiteit geweest, aangezien de gemeentes al voor de beoordeling van de plannen hun oordeel hadden geveld. Het is meer wie je kent dan hoe je bent :wink:
paradiso

Bericht door paradiso »

gerard909 schreef: 22 nov 2022 19:47 Midland FM is toch alleen de licentie voor Veenendaal kwijt? Volgens mij blijven ze in andere gemeente (Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg?) gewoon uitzenden.
Klopt tot nu toe, maar ook die gemeentes gaan mee in de adviezen van Veenendaal. Het is dus wachten op het CvdM. Mochten die daarin meegaan dan zullen die zenders ook uit gaan.
AnZoRadio

Bericht door AnZoRadio »

Onlangs was dit in de media te lezen: https://www.xon.nu/34268-ook-renswoude- ... p-1-vallei
Met vriendelijke groet,
André

http://www.AnZoRadio.com
paradiso

Bericht door paradiso »

AnZoRadio schreef: 23 nov 2022 01:27 Onlangs was dit in de media te lezen: https://www.xon.nu/34268-ook-renswoude- ... p-1-vallei
Tja apart dat een nieuwe stichting die nog niets doet en pas net een half jaar bestaat, al samenwerkt in de streekvorming en nieuwsvoorziening, dan snap je ook wel dat het gewoon dezelfde bestuurders zijn. :wink: Maar het gaat vooral om het doorlopen proces, dat klopt van geen kant kan ik u verzekeren.
Plaats reactie