Luisteronderzoek

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
GerjanCluistra

Luisteronderzoek

Bericht door GerjanCluistra »

Ik had vandaag een data onderzoeker in de uitzending die het een mooie uitdaging vind om de luistercijfers van ons radiostation te onderzoeken.

Leuk, maar nu is de vraag, hoe? Heeft iemand een idee hoe je een representatief onderzoek opzet? Het gaat om een gemeente met circa 75.000 inwoners.

Iemand een idee?
Feivel

Re: Luisteronderzoek

Bericht door Feivel »

Zou die onderzoeker dat niet weten? ;-).
Orange

Bericht door Orange »

Dat is heel lastig en kostbaar. Mijn ervaring is dat lokale omroepen geen onderzoek naar luisterdichtheid laten doen, maar eerder vragen stellen over de bekendheid met de omroep en hoe vaak iemand kijkt, luistert en/of de website bezoekt. Je kan daarmee inzicht krijgen in de bekendheid van de omroep en het bereik. Bijvoorbeeld door te vragen: luistert u weleens naar [naam omroep]? En vervolgens: hoe vaak luistert u? Met dan antwoordmogelijkheden als dagelijks, een paar keer per week, 1x per week, paar keer maand enz. Vervolgens kan je ook vragen welke programma's ze kennen of naar welke programma's ze luisteren, wat ze van het format vinden, wat ze van de programma's vinden e.d.

Je zou op basis van dat onderzoek natuurlijk aan de mensen die luisteren, kunnen vragen of ze mee willen doen aan vervolgonderzoek. Je kan dan uitzoeken wat hun specifiekere luistergedrag is. Dat kan door een boekje in te vullen (zoals bij het NLO) of door mensen een slim horloge (of een ander apparaat) te geven dat hoort naar welke zender je kan luisteren. Dan kan je het luistergedrag analyseren. Je moet je dan wel bedenken dat je dan onderzoek doet naar mensen die luisteren en niet naar mensen die niet luisteren. Daar zal je iets mee moeten combineren met het eerste door mij beschreven onderzoek.

Maar het is niet zomaar gedaan en kost tijd of geld. En vraagt ook kennis over onderzoek doen. Want bovenstaande weet ik ook maar in algemene zin en met wat creativiteit. Een onderzoeker ben ik niet.
big T

Bericht door big T »

Ik doe wel eens een prijsvraag en dan kijk ik hoe veel reacties er op komen.
De laatste keer kwamen er in totaal 34 mails, binnen 2 dagen.
Dat vind ik dan een mooi resultaat voor een LPAM station.
Plaats reactie