radioformats

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Orange

Re: radioformats

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 10 mei 2021 11:29 Muziek uit de streek is een lastig ding. Als ik programmaleider zou zijn, dan koos ik ervoor om de lekker in het gehoor liggende deuntjes door de hele dag te programmeren.
Eens, lekker sandwichen in beperkte mate door het format heen.
WinnaarRadioring2023 schreef: 10 mei 2021 11:29 Dat specifieke uur, daar zou ik er 2 van maken. Lokale artiest in de studio uitnodigen, juist ook die mensen die je wel aandacht wil geven, maar niet op het format. Verzin er een leuke show omheen.
Dat is altijd een goed programma voor in de avonduren, inclusief interview. Goed om dat wel een brede orientatie te hebben. Ik heb ook weleens dat soort programma's gehoord waarbij de programmamakers vooral gericht waren op het alternatieve circuit. Dat vind ik dan weer erg eenzijdig.
WinnaarRadioring2023 schreef: 10 mei 2021 11:29 Bij een kerkelijk programma denk ik meer aan de zondag. Daarbij gaat het dan voornamelijk over kerkelijke informatie, aangevuld met interviews met een nieuwe dominee ofzo. Als je dat omlijst met religieuze muziek, dan is het, mijne inziens uitstekende lokale radio. Mag live zijn, al zou je een deel of desnoods het hele programma vooraf opgenomen kunnen zijn. Een dergelijk religieus programma zou je voor alle religies kunnen maken.
Prima zo'n programma, maar waarom kerkelijke muziek? Mensen die naar de kerk gaan, houden ook vast van de muziek uit het reguliere format. Zo niet, dan luisteren ze sowieso niet.
WinnaarRadioring2023 schreef: 10 mei 2021 11:29 Jouw laatste punt, daar gaat het heel vaak mis. De cowboy Willies van deze wereld draaien uit hun eigen koffer en murmelen daar wat over. Voegt niets toe, dat mag van mij ook heel snel naar internet.
Check.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Blijkbaar heb je nog nooit van de Biblebelt gehoord. Is het mijn ding? Absoluut niet. Moet er ruimte voor zijn op een lokale omroep? 100%
Ik blijf het op dit forum bizar vinden dat alles maar in één straatje moet passen, omdat dat blijkbaar zo hoort te zijn. Terwijl er genoeg lokale omroepen zijn dit juist hierdoor een warm hart toegedragen wordt door de bevolking vanwege haar veelzijdigheid.
Orange

Bericht door Orange »

Herman ven Schippers schreef: 10 mei 2021 19:47 Blijkbaar heb je nog nooit van de Biblebelt gehoord. Is het mijn ding? Absoluut niet. Moet er ruimte voor zijn op een lokale omroep? 100%
Ik blijf het op dit forum bizar vinden dat alles maar in één straatje moet passen, omdat dat blijkbaar zo hoort te zijn. Terwijl er genoeg lokale omroepen zijn dit juist hierdoor een warm hart toegedragen wordt door de bevolking vanwege haar veelzijdigheid.
Ik weet niet precies naar wie je reageert. Maar zelf heb ik iig de suggestie gedaan om, indien relevant voor het uitzendgebied, kerkdiensten uit te zenden op de televisie en ook een programma met kerknieuwtjes e.d. heb ik ondersteund. Dus wat is precies het punt dat je maakt?

En ik ben altijd erg benieuwd naar de luister- en waarderingscijfers van lokale omroepen. Helaas kosten die onderzoeken een hoop geld, dus ze zijn heel zeldzaam. Maar ik begrijp dat er plaatsen zijn waar de lokale omroepen door hun veelzijdigheid een warm hart worden toegedragen. Dat is heel mooi te lezen. Kan je die onderzoeken doorsturen of hier op het forum beschikbaar stellen?
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Orange schreef: 10 mei 2021 21:03
Herman ven Schippers schreef: 10 mei 2021 19:47 Blijkbaar heb je nog nooit van de Biblebelt gehoord. Is het mijn ding? Absoluut niet. Moet er ruimte voor zijn op een lokale omroep? 100%
Ik weet niet precies naar wie je reageert. Maar zelf heb ik iig de suggestie gedaan om, indien relevant voor het uitzendgebied, kerkdiensten uit te zenden op de televisie en ook een programma met kerknieuwtjes e.d. heb ik ondersteund. Dus wat is precies het punt dat je maakt?

En ik ben altijd erg benieuwd naar de luister- en waarderingscijfers van lokale omroepen. Helaas kosten die onderzoeken een hoop geld, dus ze zijn heel zeldzaam. Maar ik begrijp dat er plaatsen zijn waar de lokale omroepen door hun veelzijdigheid een warm hart worden toegedragen. Dat is heel mooi te lezen. Kan je die onderzoeken doorsturen of hier op het forum beschikbaar stellen?
Hij weet niet of er altijd een onderzoek beschikbaar is. Wel luister ik overal waar ik kom naar het radiostation wat aan staat. In mijn omgeving kom ik met regelmaat de lokale radio tegen. Niet super vaak, maar het gebeurd met regelmaat.

Daarbij doe ik de aanname dat de luistercijfers thuis vergelijkbaar zullen zijn. Maar goed, dat is iets anders als een onderzoek.
Herman ven Schippers

Luistercijfers worden vanwege de kosten(?) niet opgevraagd heb ik me laten vertellen. Bij de coronajournaals en kerkuitzendingen wordt gevraagd om zoveel mogelijk te luisteren via FM, omdat anders de stream het niet aankan. Verder moet ik het ook doen met de verhalen van de medewerkers en mensen uit het dorp zelf, omdat ik alleen een luisteraar ben.
Orange

Bericht door Orange »

Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:04

Luistercijfers worden vanwege de kosten(?) niet opgevraagd heb ik me laten vertellen. Bij de coronajournaals en kerkuitzendingen wordt gevraagd om zoveel mogelijk te luisteren via FM, omdat anders de stream het niet aankan. Verder moet ik het ook doen met de verhalen van de medewerkers en mensen uit het dorp zelf, omdat ik alleen een luisteraar ben.
Helder. Dus er in welke mate de bevolking die veelzijdigheid (lees: eilandjesradio) een warm hart toedragen, weet niemand.
Calypso

Bericht door Calypso »

Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:04 Luistercijfers worden vanwege de kosten(?) niet opgevraagd heb ik me laten vertellen. Bij de coronajournaals en kerkuitzendingen wordt gevraagd om zoveel mogelijk te luisteren via FM, omdat anders de stream het niet aankan. Verder moet ik het ook doen met de verhalen van de medewerkers en mensen uit het dorp zelf, omdat ik alleen een luisteraar ben.
Tja, dat zegt natuurlijk helemaal niets. Als ik een streamcontract afsluit voor 20 slots en er 21 mensen willen luisteren is er natuurlijk ook al sprake van "de stream kan het niet aan". Of wanneer natuurlijk de streamserver in de 'studio' staat met 1Mbit/s upload...

Gemeten getallen zeggen iets over populariteit, niet dit soort uitspraken op gevoel of zonder onderbouwing. Benieuwd hoe de gemeente reageert op dit soort uitspraken wanneer er een subsidieaanvraag of ondersteuning voor verlenging van de licentie plaats moet gaan vinden...
WinnaarRadioring2023

Calypso schreef: 12 mei 2021 07:16
Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:04 Luistercijfers worden vanwege de kosten(?) niet opgevraagd heb ik me laten vertellen. Bij de coronajournaals en kerkuitzendingen wordt gevraagd om zoveel mogelijk te luisteren via FM, omdat anders de stream het niet aankan. Verder moet ik het ook doen met de verhalen van de medewerkers en mensen uit het dorp zelf, omdat ik alleen een luisteraar ben.
Tja, dat zegt natuurlijk helemaal niets. Als ik een streamcontract afsluit voor 20 slots en er 21 mensen willen luisteren is er natuurlijk ook al sprake van "de stream kan het niet aan". Of wanneer natuurlijk de streamserver in de 'studio' staat met 1Mbit/s upload...

Gemeten getallen zeggen iets over populariteit, niet dit soort uitspraken op gevoel of zonder onderbouwing. Benieuwd hoe de gemeente reageert op dit soort uitspraken wanneer er een subsidieaanvraag of ondersteuning voor verlenging van de licentie plaats moet gaan vinden...
Laat gemeenten eerst maar eens fatsoenlijk hun publieke lokale omroep betalen. Daarna is het vroeg genoeg om te zeiken over luistercijfers.

Overigens liggen de luistercijfers al een tijd lang rond de 6%. Dat zijn echt prima cijfers.
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 11 mei 2021 08:56 Hij weet niet of er altijd een onderzoek beschikbaar is. Wel luister ik overal waar ik kom naar het radiostation wat aan staat. In mijn omgeving kom ik met regelmaat de lokale radio tegen. Niet super vaak, maar het gebeurd met regelmaat.

Daarbij doe ik de aanname dat de luistercijfers thuis vergelijkbaar zullen zijn. Maar goed, dat is iets anders als een onderzoek.
WinnaarRadioring2023 schreef: 12 mei 2021 07:53 Overigens liggen de luistercijfers al een tijd lang rond de 6%. Dat zijn echt prima cijfers.
Ik kan je even niet volgen. Eerst schrijf je dat je een aanname doet en daarna stel je dat de luistercijfers (marktaandeel?) rond de 6% liggen. Beschik je nou wel of niet over een luisteronderzoek?

Overigens, stel dat er sprake is van 6% marktaandeel, dan is dat een hele dikke prima.
WinnaarRadioring2023

Orange schreef: 12 mei 2021 09:32
WinnaarRadioring2023 schreef: 11 mei 2021 08:56 Hij weet niet of er altijd een onderzoek beschikbaar is. Wel luister ik overal waar ik kom naar het radiostation wat aan staat. In mijn omgeving kom ik met regelmaat de lokale radio tegen. Niet super vaak, maar het gebeurd met regelmaat.

WinnaarRadioring2023 schreef: 12 mei 2021 07:53 Overigens liggen de luistercijfers al een tijd lang rond de 6%. Dat zijn echt prima cijfers.
Ik kan je even niet volgen. Eerst schrijf je dat je een aanname doet en daarna stel je dat de luistercijfers (marktaandeel?) rond de 6% liggen. Beschik je nou wel of niet over een luisteronderzoek?

Overigens, stel dat er sprake is van 6% marktaandeel, dan is dat een hele dikke prima.
We beschikken allemaal over een luisteronderzoek. Onderaan de lijst van de NLO staat ‘overige zenders’.

Als het geen landelijk of regionaal radiostation is, dan moet het wel om lokale radio gaan. Die 6% marktaandeel is een indicatie.

De aanname die ik doe is dat je op het werk naar hetzelfde radiostation luister als thuis
Orange

Bericht door Orange »

WinnaarRadioring2023 schreef: 12 mei 2021 12:40 We beschikken allemaal over een luisteronderzoek. Onderaan de lijst van de NLO staat ‘overige zenders’.

Als het geen landelijk of regionaal radiostation is, dan moet het wel om lokale radio gaan. Die 6% marktaandeel is een indicatie.

De aanname die ik doe is dat je op het werk naar hetzelfde radiostation luister als thuis
Die 6% is in de verste verte niet lokale radio alleen. Kunnen ook internetzenders zijn of buitenlandse radiostations. Of lokale omroepen uit andere gemeenten die heel goed scoren. Het zegt niets, maar dan ook totaal niets over het marktaandeel van de lokale omroep/streekomroep in jouw gemeente.

En dat mensen op het werk naar dezelfde zender luisteren als thuis, lijkt me geen correcte aanname.
Herman ven Schippers

Orange schreef: 11 mei 2021 20:43
Herman ven Schippers schreef: 11 mei 2021 20:04
Orange schreef: 10 mei 2021 21:03 Ik weet niet precies naar wie je reageert. Maar zelf heb ik iig de suggestie gedaan om, indien relevant voor het uitzendgebied, kerkdiensten uit te zenden op de televisie en ook een programma met kerknieuwtjes e.d. heb ik ondersteund. Dus wat is precies het punt dat je maakt?

Helder. Dus er in welke mate de bevolking die veelzijdigheid (lees: eilandjesradio) een warm hart toedragen, weet niemand.
Ik vind het prima joh
Calypso

Bericht door Calypso »

Dus je gaat een landelijk luisteronderzoek betrekken op 1 lokaal station. Dat zal ongetwijfeld opgaan voor elke lokale/regionale zender in Nederland... -zzz

Net als dat gemeenten niet betalen wat ze verplicht zijn weer een enorm generaliserende stelling die je deponeert - en waarvan ik weet dat die toch wel heel ver van de waarheid ligt. Ja, er zijn gemeenten die hun bijdrage niet uitbetalen, maar er zijn er ook (en dat is volgens mij de meerderheid) die dat wel doet. Net zoals er lokale/regionale omroepen zijn die erg goed scoren, en anderen die dat duidelijk niet doen. Maar dat kan ik niet in cijfers uitdrukken, want die cijfers zijn er lang niet gespecificeerd per omroep. Net zoals een enquete ook geen maat is voor luistercijfers.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 feb 2021 21:48 Wat ik mij afvraag, is het voor een lokale omroep misschien beter om een wat smaller format te kiezen, waardoor het veel herkenbaarder wordt? Zowel Jamm FM als Bingo FM zou ik persoonlijk niet zo heel snel aanzetten, maar die twee omroepen zijn heel erg herkenbaar, met als gevolg dat je het geweldig vind, of helemaal niets. Dat zou de luistercijfers misschien wel weer erg goed doen, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Wat mij betreft is dit een valide keuze voor een omroep die journalistiek weinig doet. Als je weinig interessant nieuws te brengen hebt, kun je beter zorgen dat je op het gebied van een muziekformat interessant bent voor een bepaalde doelgroep.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Wissewasje schreef: 16 mei 2021 17:18
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 feb 2021 21:48 Wat ik mij afvraag, is het voor een lokale omroep misschien beter om een wat smaller format te kiezen, waardoor het veel herkenbaarder wordt? Zowel Jamm FM als Bingo FM zou ik persoonlijk niet zo heel snel aanzetten, maar die twee omroepen zijn heel erg herkenbaar, met als gevolg dat je het geweldig vind, of helemaal niets. Dat zou de luistercijfers misschien wel weer erg goed doen, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Wat mij betreft is dit een valide keuze voor een omroep die journalistiek weinig doet. Als je weinig interessant nieuws te brengen hebt, kun je beter zorgen dat je op het gebied van een muziekformat interessant bent voor een bepaalde doelgroep.
Maar laat dat journalistieke nou net je hoofdtaak zijn...
Plaats reactie