Vanaf wanneer zend je illegaal uit op de fm band

Zijn ze in of uit de lucht? Waar komen ze binnen? Wie heeft de hoogste vermogens en waar vind je schema's?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Vanaf wanneer zend je illegaal uit op de fm band

Bericht door Echtwel »

MFM schreef: 23 aug 2021 17:28

Maar ik vind wel dat je een aparte kijk hebt op de regels.
Want het is zo simpel; geen vergunning=illegaal.

(Ik heb nog wel een dab+ zendertje liggen om mee te spelen)..
Grappig hoe u het 1e veroordeeld en ook handel daar in drijft. Met een stichting ben je er niet alle vergunning op lokale DAB+ zijn allang vergeven stichting en ik heb een dab zender liggen valt dus niet te rijmen.

Bron : https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-o ... okaal.html

Tenzij u een amateur (met vergunning )bent met een goede dummyload mag u testen ik neem voor de vorm aan dat u dit bedoeld :)) :))

BRON : http://www.vcomm.nl/dab/
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
big T

Bericht door big T »

iedereen mag dit doen, zolang je maar geen HF uitzend.
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Ik denk dat dit een moeizame discussie wordt waarin we elkaar niet gaan vinden.

HansTNX vindt 'illegaal' een onjuiste omschrijving, terwijl het dat op basis van de huidige regels en wetten gewoon wel is.

Maar hij vindt dan ook dat de overheid ongefundeerd etherruimte in beslag neemt, de regels voor de verdeling van etherruimte niet deugen, de politiek geen verstand van zaken heeft, piraten niet storen, hoge vermogens de schuld van de overheid zijn, piraten volkomen onschuldige mensen zijn en de overheid piraten ruïneert.

HansTNX schrijft ook over zelfreinigend vermogen, waardoor piraten in staat zullen zijn de ruimte zelf wel op een goede manier te verdelen. Nu ben ik in de jaren 80 ook nog weleens een paar jaar in de weer geweest met kleine en soms iets grotere zendertjes en antennes (maar vaker nog heb ik alleen geluisterd).

Dat was leuk, maar als me er iets van is bijgebleven, is het dat piraten elkaar nog weleens in de haren vlogen. Een andere zender op jouw frequentie? Gewoon je vermogen omhoog van 30 naar 150 Watt (dat was toen best veel)! Een hekel aan iemand? Stuur 'm gewoon via je eigen zender op hoog vermogen een paar minuten door op de frequentie van Radio 1 en zorg vooral dat zijn stationsnaam en telefoonnummer goed hoorbaar zijn. Goeie kans dat Radio 1-luisteraars jouw concurrent melden bij de RCD.

Nogmaals: het was een leuke tijd, maar ik herinner me ook de uitwassen. En ik heb geen reden om aan te nemen dat het nu anders zou gaan.
MFM

Bericht door MFM »

Echtwel schreef: 24 aug 2021 08:15
MFM schreef: 23 aug 2021 17:28

Maar ik vind wel dat je een aparte kijk hebt op de regels.
Want het is zo simpel; geen vergunning=illegaal.

(Ik heb nog wel een dab+ zendertje liggen om mee te spelen)..
Grappig hoe u het 1e veroordeeld en ook handel daar in drijft. Met een stichting ben je er niet alle vergunning op lokale DAB+ zijn allang vergeven stichting en ik heb een dab zender liggen valt dus niet te rijmen.

Bron : https://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-o ... okaal.html

Tenzij u een amateur (met vergunning )bent met een goede dummyload mag u testen ik neem voor de vorm aan dat u dit bedoeld :)) :))

BRON : http://www.vcomm.nl/dab/
Ik begrijp de verwarring.
Maar er staan hier gewoon meerdere omroepzenders in de kast, dab+ en fm.
Zolang het spul niet on-air gaat en deze apparaten aan de gestelde eisen voldoen is iedereen tevreden.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 18427.html
HansTNX

Bericht door HansTNX »

Grappig :)!

Heb niet altijd tijd -helaas- om hier van gedachten te wisselen.
Maar zo’n aparte kijk op ‘regels’ heb ik niet hoor…;)! Ik beoordeel graag op basis van feiten. (Soms vragen die -ff om meer onderzoek Stoomboot ;)).
Daarbij..chargeer ik ook graag een beetje (ballonnetjes..) om uitersten/zo mogelijk ‘een volle omvang’ in beeld te krijgen.. .

Ook nu weer trek ik de conclusie wanneer ‘ik’ (men) iets veranderd wil zien/hebben zal ik het direct aan/bij de bron moeten doen…;).

Ik ben, mag duidelijk zijn, niet de man die zich -zonder meer- conformeert aan ieder regeltje; regulering moet te allen tijde (dynamisch!) een doel (blijven) dienen, daarbij soc. maatsch. proportioneel zijn; als ‘t dat niet doet/is..bestrijd ik dat, geloof me.., uiteindelijk(!) met succes, immers aanhouders winnen.

Soms zet ‘t bepaalde mensen -aan de beoogd te bereiken bron- weer aan tot nadenken over reeds uitgevaardigde bepalingen..; zal je zeggen, dat geeft mij meer dan genoeg voldoening ;); niets doen is geen optie!

Ook jouw/jullie mening doet er toe, brengen meer/minder gewicht in de weegschaal die de ‘meelezer aan de bron’ (via welke weg dan ook) doet beslissen ‘op koers’ te blijven!

Dat bijvoorbeeld een max boete op illegaal freq.gebruik zakt van 45K zakt naar (nog steeds idioot!) 15K is direct het gevolg van mensen zoals jij en ik….die ieder op hun niveau (tegen-)gewicht leggen in die weegschaal die uiteindelijk ‘de publieke opinie’ heet..!

Let wel.. er zijn ook genoeg mensen die -buiten hun eigen wereldje- alles pikken, ‘het allemaal een grote zorg is/zal zijn’..(;)),
Dan is er een grote groep die verbaal niet/onvoldoende weerbaar is, of die je om wat voor reden niet/nooit zult horen, helaas…..;(!

Eerst werk dat dringt…!
“ It’s more fun to be a pirate..than join the Navy..!”
(Steve Jobs-RIP)
https://innov8rs.co/news/its-more-fun-t ... -the-navy/
Plaats reactie