MPX output van audioprocessor gebruiken als voorafluistering

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
gerard909

MPX output van audioprocessor gebruiken als voorafluistering

Bericht door gerard909 »

Hi forumgenoten,

Graag zou ik de MPX output van mijn audioprocessor gebruiken als voor-afluistering. De output op de processor (Orban 8200) is een BNC connector.

Is het mogelijk om die output (bijv) op de aux input van een mixer te koppelen?

Ik heb daarvoor dan een BNC naar 2x RCA kabel nodig, maar die kan ik nergens vinden.

Heeft iemand een tip voor me? :)
Radio, maar met je maten.
Aart Rietveld

Re: MPX output van audioprocessor gebruiken als voorafluistering

Bericht door Aart Rietveld »

Dat gaat niet zomaar. Op een MPX-output staat een heel ander soort audio-signaal al op een gewone analoge audio-uitgang. Het bevat een mono-signaal met op een hulpdraaggolf het verschil van het linker en rechterkanaal met daarbij ook nog een 19 kHz-piloottoon. Verder zijn in het signaal de hoge tonen bovenmatig hard aanwezig door de zgn. pre-emphase, een soort ruisonderdrukkingssysteem.

Als je dus al een BNC > 2x tulp-kabel kunt vinden cq. maken zul een heel schel mono-signaal overhouden waar je helemaal niet fijn naar kan luisteren.

Als je die MPX-uitgang persé wilt gebruiken moet je er een stereo-decoder incl. de-emphase tussen zetten.
perikelen

Bericht door perikelen »

Aart Rietveld schreef: 03 nov 2021 22:04 Dat gaat niet zomaar. Op een MPX-output staat een heel ander soort audio-signaal al op een gewone analoge audio-uitgang. Het bevat een mono-signaal met op een hulpdraaggolf het verschil van het linker en rechterkanaal met daarbij ook nog een 19 kHz-piloottoon. Verder zijn in het signaal de hoge tonen bovenmatig hard aanwezig door de zgn. pre-emphase, een soort ruisonderdrukkingssysteem.
Om nog maar niet te beginnen over de latency (vertraging van de audio)...
Tot zover deze digitaal gedistribueerde uiting van mijn virtuele mening...
big T

Bericht door big T »

Tis nog analoog hé :D
HvM

Bericht door HvM »

De Orban 8200 heeft toch een analoge uitgang, waarom dan MPX ?
remco_k

Bericht door remco_k »

gerard909 schreef: 03 nov 2021 21:20 Is het mogelijk om die output (bijv) op de aux input van een mixer te koppelen?
Waarom precies? Wat weerhoud je ervan om gewoon de analoge outputs te gebruiken?

Als je om wat voor reden dan ook de MPX (multiplex) uitgang wilt gebruiken zul je die moeten demultiplexen.
Dan moet je daar een apparaatje voor weten te vinden, of zelf bouwen van een de demultiplexer onderdelen uit een afgeschreven fatsoenlijke FM tuner.
Maar ik denk dat het makkelijker/goedkoper is om gewoon de analoge outputs te pakken. :smile:
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
MFM

Bericht door MFM »

gerard909 schreef: 03 nov 2021 21:20 Hi forumgenoten,

Graag zou ik de MPX output van mijn audioprocessor gebruiken als voor-afluistering. De output op de processor (Orban 8200) is een BNC connector.

Is het mogelijk om die output (bijv) op de aux input van een mixer te koppelen?

Ik heb daarvoor dan een BNC naar 2x RCA kabel nodig, maar die kan ik nergens vinden.

Heeft iemand een tip voor me? :)
Ja hoor, sluit de mpx out niet rechtstreeks aan maar op een mpx in van een minizender, pak een tuner, zet die op je frequentie en sluit daar de outputs van aan op je mixer…
Dat is de ENIGE manier waarmee je simpel je mpx uitgang kunt gebruiken.
Zo deden we dat jaren geleden ook om een 8200 voor een stream te gebruiken. (Dat we uiteindelijk de tuner op de stream gezet hebben en daardoor de normale output over hadden voor CRM is een ander verhaal).. :D
gerard909

Bericht door gerard909 »

Heel erg bedankt voor de antwoorden, het is me duidelijk.

Waarom ik dit wil/wilde? Dat is heel simpel, omdat ik het wilde uitproberen als experiment. :D
Radio, maar met je maten.
Plaats reactie