Behringer mengpaneel functioneert niet zoals ik wil

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

DeanScholte

Behringer mengpaneel functioneert niet zoals ik wil

Bericht door DeanScholte »

Hallo iedereen,

Ik heb sinds een paar maanden een Behringer Dx2000 USB. Maar ik ervaar problemen met dit mengpaneel, namelijk dat ik de feedback van de mic vanaf het mengpaneel niet op de juiste manier zoals dat moet namelijk zonder enige storing of ruis, want dat is natuurlijk niet de bedoeling en storend voor de luisteraar. Het lijkt erop dat het dus of aan het mengpaneel ligt of aan de microfoon. Verder heb ik het goed aangesloten. Dus daar lijkt me verder niets fout aan, mic zit aangesloten met xlr richting mengpaneel.

Verder heb ik ook nog een compressor en als ik daar de gain van de line in richting het mengpaneel verhoog, dan hoor ik het geluid van mn mengpaneel ook kraken, dat lijkt me niet normaal. Ik zou graag dat dit verholpen wordt, want dit is vrij irritant.
Delphi

Re: Behringer mengpaneel functioneert niet zoals ik wil

Bericht door Delphi »

Wat bedoel je met "namelijk dat ik de feedback van de mic vanaf het mengpaneel niet op de juiste manier zoals dat moet namelijk zonder enige storing of ruis"? Ik begrijp niet zoveel van je omschrijving van het probleem.
Doe het goed of doe het niet...
remco_k

Bericht door remco_k »

Het woord feedback is hier waarschijnlijk misplaatst. Dat betekend namelijk rondzingen, en dat lijkt niet de klacht te zijn.

@DeanScholte:
Leg je probleem nu eens echt goed uit. (In andere topics van je is het ook vooral raden wat je nou bedoeld).
Vertel duidelijk hoe je mic aangesloten is en waar zijn signaal allemaal doorheen gaat, inclusief de beschrijvingen van in en uitgangen waar het signaal langskomt. Bij voorkeur met een schema.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
DeanScholte

Remco,

Mijn microfoon zit met een xlr kabel aangesloten en gaat naar de input van de compressor, die gaat weer met een jack via de line in naar een stereo uitgang op het mengpaneel en uiteindelijk gaat de mic ook weer het mengpaneel in via een ingang op de compressor. Zo heb ik het gedaan. Verdere aansluitingen zijn niet relevant.

Ik hoop dat dit duidelijk is.
DeanScholte

Re: Behringer mengpaneel functioneert niet zoals ik

Maar hoe het aangesloten zit maakt niet veel uit. Het lijkt me niet dat een xlr kabel zomaar stuk gaat uit het niets, dat zou wel heel raar zijn, microfoon werkte op vorige mengpaneel prima. Toen ervaarde ik geen storingen
DeanScholte

Het is een krakend geluid wat er op het mengpaneel zit, zodra ik de gain verhoog van het mengpaneel.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Als ik goed gok bedoel je clipping van je audio doordat deze te hard binnenkomt op je mengpaneel.
Heb je van de betreffende ingang op de DX2000 niet per ongeluk het phono-knopje ingedrukt?
Delphi

Bericht door Delphi »

Wat voor microfoon? Wat voor compressor? En waarom gaat zoals je schrijft "met een jack via de line in naar een stereo uitgang ". Bedoel je een INgang of heb je de boel gewoon echt compleet verkeerd aangesloten? Ook deze zin bevat voor mij complete raadselen: "uiteindelijk gaat de mic ook weer het mengpaneel in via een ingang op de compressor."

Logisch zou zijn: microfoon -> compressor -> line in van je mixer. Ook van mij de vraag; kom met een schema. En formuleer je vragen duidelijker.
wave

Bericht door wave »

Hoe het aangesloten zit maakt heel erg veel uit, maar zoals je het nu omschrijft kan mijn glazen bol er niets van maken. Bij het gebruik van een compressor is de routing normaal gesproken microfoon > microfooningang mixer, met de compressor op de kanaal insert van het microfoonkanaal. Een microfoon rechtstreeks op een compressor aansluiten en vervolgens uit de compressor naar de microfooningang op de mixer heeft geen enkele zin en is vragen om problemen. Of bedoel je met “compressor” een voice-processor waar een lijnniveau uitkomt??? Als je een line-out op de microfooningang van de mixer aansluit, dan gaat dat kanaal compleet flippen, clippen en kraken.

Net als de twee andere collega’s al zeggen: maak er even een tekening van, en vertel er dan even bij over wat microfoon en wat voor compressor we het hebben. Mensen helpen graag, maar dan moet het verhaal wel helder zijn.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
DeanScholte

Een schema doe ik niet, want im heb nu niet papier. Mijn vader heeft het alleen op de zaak... maar als je dit niet snapt zal ik bij deze even goed uitleggen;
De volgorde gaat als volgt;

Microfoonuitgang> met xlr naar de ingang van de compressor diezelfde ingang gaat via een insert op de compressor terug naar een stereo uitgang op het mengpaneel en de line in van de compressor gaat via eenzelfde ingang naar het mengpaneel terug met een xlr. Dus het lijkt mij logisch want dan stuur ik de compressor terug het mengpaneel in... op een uitgang.

Sowieso had ik voor de compressor al last van clipping/storing wat Aart al opnoemt, daar heb ik idd last van. Het lijkt mij niet goed, want normaal hoor je de gain van het ingangssignaal wel harder te kunnen zetten, maar dat kan bij mij niet. Dan hoor je het alsof het dus al heel hard staat, maar dat is niet zo. Een probleem wat denk ik aan het mengpaneel ligt, lijkt me. Maar dat is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Ik heb persoonlijk niet zon zin om allemaal weer apparatuur aan te schaffen, weer mengpaneel weg en een nieuwe. Misschien dat als het probleem aan het mengpaneel ligt dat ik het met speciale contactspray het probleem weg kan halen.

Ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is. Een schema gaat helaas niet lukken.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik begrijp niet goed wat je nu hebt gedaan maar het klinkt goed fout.
Volgens mij kan je simpelweg van de mic naar de compressor naar de line ingang van kanaal 1 of 2 gaan.
Het kraken is waarschijnlijk een overstuurde ingang. Het zou helpen om te weten om welke processor het gaat.
Delphi

Bericht door Delphi »

"Microfoonuitgang> met xlr naar de ingang van de compressor diezelfde ingang gaat via een insert op de compressor terug naar een stereo uitgang op het mengpaneel en de line in van de compressor gaat via eenzelfde ingang naar het mengpaneel terug met een xlr. Dus het lijkt mij logisch want dan stuur ik de compressor terug het mengpaneel in... op een uitgang."

Sorry, ik kan er geen chocola van maken. Hoe kun je iets je mengpaneel INsturen op een UITgang?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Er gaat werkelijk vanalles niet goed zo te lezen.

Je technische kennis is duidelijk beperkt.

Bekabeling kan wel degelijk foutief zijn of beschadigd.

In jou geval is het beter er iemand bij te halen die bij je komt kijken. Je verhaal is niet duidelijk en de kans dat je zaken gaat beschadigen is aanwezig. Blijf er daarna lekker vanaf, label alles en foto’s.
DeanScholte

fdboer schreef: 01 mei 2021 13:50 Ik begrijp niet goed wat je nu hebt gedaan maar het klinkt goed fout.
Volgens mij kan je simpelweg van de mic naar de compressor naar de line ingang van kanaal 1 of 2 gaan.
Het kraken is waarschijnlijk een overstuurde ingang. Het zou helpen om te weten om welke processor het gaat.
Daar lijkt het niet op... want het probleem was voor de processor ook al..
wave

Bericht door wave »

DeanScholte schreef: 01 mei 2021 12:34 De volgorde gaat als volgt;

Microfoonuitgang> met xlr naar de ingang van de compressor diezelfde ingang gaat via een insert op de compressor terug naar een stereo uitgang op het mengpaneel en de line in van de compressor gaat via eenzelfde ingang naar het mengpaneel terug met een xlr. Dus het lijkt mij logisch want dan stuur ik de compressor terug het mengpaneel in... op een uitgang.

Sowieso had ik voor de compressor al last van clipping/storing wat Aart al opnoemt, daar heb ik idd last van. Het lijkt mij niet goed, want normaal hoor je de gain van het ingangssignaal wel harder te kunnen zetten, maar dat kan bij mij niet. Dan hoor je het alsof het dus al heel hard staat, maar dat is niet zo. Een probleem wat denk ik aan het mengpaneel ligt, lijkt me. Maar dat is vooralsnog niet helemaal duidelijk. Ik heb persoonlijk niet zon zin om allemaal weer apparatuur aan te schaffen, weer mengpaneel weg en een nieuwe. Misschien dat als het probleem aan het mengpaneel ligt dat ik het met speciale contactspray het probleem weg kan halen.

Ik hoop dat dit een duidelijke uitleg is. Een schema gaat helaas niet lukken.
Voor een schema heb je geen papier nodig hoor, dat kun je zelfs met het 30 jaar oude Microsoft Paint maken. Sorry Dean, maar wat je hier beschrijft kan niet werken. Je haalt uit- en ingangen en inserts door elkaar, en met standaard kabels krijg je dit al bijna niet geprikt op een DJ mixer. Bovendien: een compressor heeft geen inserts, alleen een side-chain wat iets heel anders is.

Even terug naar de basis: Een compressor sluit je aan via een insert, in deze video zie je daar een voorbeeld van. Dus microfoon -> microfoonkanaal op het mengpaneel. De compressor wordt vervolgens aangesloten via de INSERT van dat microfoonkanaal. Daarbij moet je uiteraard ook - zie de handleiding van de compressor - op de compressor controleren of de -10 dB / +4 dB schakelaars goed staan. Als je geen compressor maar een voiceprocessor hebt dan is de correcte routing microfoon -> voiceprocessor input --- voiceprocessor output -> mixer, waarbij je een microfooningang of een lijningang op de mixer gebruikt afhankelijk van het uitgangsniveau van de voiceprocessor (dit staat in de handleiding van de voiceprocessor).

Kortom: jouw probleem is vrijwel zeker een aansluitfout en/of een inregelfout. Leg uit (lees: geef merk + type) wat je voor microfoon hebt en wat voor 'compressor', doe iets met de tips die je gegeven worden en de info die van jou gevraagd wordt en dan kunnen we met je meedenken.
Laatst gewijzigd door wave op 01 mei 2021 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie