Airlite USB storing in het geluid

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

v.ijl

Re: Airlite USB storing in het geluid

Bericht door v.ijl »

wok schreef: 27 jan 2017 14:49 Dan zou je toch zeggen dat het in de voeding zit.
Kan, maar een minder goede print-layout, of te krappe (te weinig) ontkoppeling is ook mogelijk.
Een fabrikant bezuinigt overal op, 99% van de gebruikers hoort niets of kan het niet benoemen. Die 1% van de gebruikers.... tja, die moeten niet zo zeuren, die hebben pech.. :oops:
en dan is er koffie......
roskilde

Bericht door roskilde »

Dag allen,

Ben zelf ook een gelukkige Airlite-gebruiker.
Wat hier staat beschreven, wekte m'n belangstelling, dus ging ik ook wat testen.

Toegegeven, de 'ruis' of 'piep' waarover sprake is hier enkel hoorbaar wanneer er geen ander signaal door de mengtafel wordt gestuurd en met de volumeknop van de hoofdtelefoon volledig opengedraaid. (Beyerdynamic DT 770 PRO 250 OHM)
Start ik nu een plaat, dan springen m'n trommelvliezen. Op een FM-uitzending zit allicht meer ruis ...

Maar ik merk wel dat wanneer ik me als gebruiker afmeld van de Windows-sessie, de 'ruis' of 'piep' verdwijnt.
Log ik opnieuw in, komt ie terug.
Hiermee bedoel ik dus niet de PC 'afsluiten' maar 'afmelden' naar het aanmeldscherm.

Als we hiervoor samen een oplossing vinden, is dat super maar je hoort me zeker niet zeggen dat deze tafel een 'ruisbak' is.
roskilde

Bericht door roskilde »

De pieptoon is er enkel wanneer bepaalde applicaties de mengtafel aanspreken. In mijn geval mAirList en een VoIP-applicatie op de achtergrond waarvan de audio via de tafel liep. Sluit ik beiden af, is de pieptoon weg.
oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe »

@roskilde: Het is ook zeker geen ruisbak, maar vind het wel erg jammer dat deze storing er in zit, dat zou voor zo'n merk als d&r niet mogen, vooral voor het geld wat je er aan uit geeft. De pieptoon is er inderdaad in combinatie met het opstarten van software die de geluidskaart van de airlite aanstuurt.

Ik heb net nog een mail van d&r gehad, het probleem gaat niet opgelost worden, en de storing hoort er bij.
Eerlijk is eerlijk, het is een mooi product met vele mogelijkheden, maar deze storing vind ik erg jammer en had niet gehoeven als ze het product iets beter hadden afgewerkt.

Ik heb van d&r een mail gekregen dat ze het probleem niet zo ervaren als ik dat doe en dat de tafel doet aan de specificaties en dat het gaat om een menselijke interpretatie.
Laatst gewijzigd door admin5 op 23 feb 2017 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Prive mail wisseling verwijderd.
MFM

Bericht door MFM »

Ik heb n.a.v. dit topic bij een kennis eens geluisterd hoe een airlite dan klinkt. En inderdaad dat geratel waargenomen.
Als je het weet irriteert het...bij hem nu dus ook.
:D
oemfoefoe

Bericht door oemfoefoe »

MFM schreef: 02 feb 2017 23:36 Ik heb n.a.v. dit topic bij een kennis eens geluisterd hoe een airlite dan klinkt. En inderdaad dat geratel waargenomen.
Als je het weet irriteert het...bij hem nu dus ook.
:D
Sorry :lol:

Weet je wat het is? Tijdens radiomaken ondervind je niet echt hinder. Maar bij inspreken en opnemen van kaal microfoongeluid met daarbij nog wat processing wordt het wel irritant.
MFM

Bericht door MFM »

Ik heb na het ontkoppelen van de usb kabels en het doorkrassen/knippen van de voeding hiervoor geen geratel meer gehoord. Aparte voeding voor usb en een aparte usb insteekkaart in de pc gebruikt. Mijn maatje blij, want ook hij had er nooit op gelet maar werd er nu telkens door afgeleid...
Ingreep van een klein uurtje.
GuntherM

Bericht door GuntherM »

wok schreef: 27 jan 2017 09:11 Zelfs de Behringer DX2000 heeft een schoon audio signaal via USB en dat is toch een budget tafeltje. Van D&R valt mij dit een beetje tegen, ik had verwacht dat de Airlite en zeker de Airence een schoon signaal zouden hebben. Op dit forum is ook gemeld dat de master-slave connector van de Airence van mindere kwaliteit is. D&R maakt geweldige producten maar ik heb de indruk dat deze meldingen niet goed opgepakt worden.
Laatst hun helpdesk gecontacteerd ivm hun inserts die maar niet willen werken op de airence, airlite, oa dat zij een andere standaard gebruiken, ring send, tip return, hun antwoord was dat ze geen weet hadden over deze problematiek, en hun laatste quote was er zeker over, dat ik het aansluiten door een pro moest laten doen. Totaal off topic, maar wou het toch even meegeven van hun "helpdesk"
----------------------------------
Stadsradio Vlaanderen
wok

Bericht door wok »

Ik wil nog even aanhalen wat hier door remco op het forum destijds gemeld is. Er is contact geweest met D&R over de ontkoppeling van de USB aansluiting. Maar ik vind met name het gemelde over de aarding tussen de master en slave niet goed opgepakt.
We zijn wel tegen wat problemen aangelopen. 1 daarvan is relevant:
De kabel die de slave met de master unit bevestigd is een ver onder de maat gekozen kabel. Het is gewoon een goedkoop flut chinees data kabeltje, wiens afscherming ver onder de maat is. Deze kabel is in het geheel geeneens een audio kabel.
Ik heb daarover contact gehad met de leverancier en D&R, waarna men bevestigde dat dat kabeltje inderdaad niet voldoet. Op mijn verzoek om wat beters te leveren is niet positief gereageerd.
Ik ben daarop zelf verder gaan onderzoeken en heb naast die kabel nu een extra aarding liggen tussen master en slave unit. Ik heb extra veel (meer dan anders nodig is in mijn beleving) apparaten en outputs moeten ontkoppelen met trafo's om de gevolgen van aardlussen en zwerfstromen te voorkomen. Zelfs de USB aansluiting heb ik met een USB isolator moeten ontkoppelen. (al weet ik niet 100% zeker dat al deze zaken teruggevoerd kunnen worden op de opbouw van de D&R Airence).
Al deze dingen bij elkaar opgeteld deden de tekortkoming van de te dunne bekabeling 'opheffen'. Dus nu werkt het goed, en ik hoop dat D&R inmiddels heeft bedacht er een betere kabel bij te leveren. Daar ga ik vanuit, eigenlijk. :smile: Tevens hebben ze me laten weten dat in volgende producties van deze mixer de aarding beter is geregeld.
sokkieshow

Bericht door sokkieshow »

Ik heb sinds een paar weken ook een Airlite, en hoor hetzelfde stoor geluid als hier omschreven. Echter wel alleen als ik het microfoo kanaal open zet.
Als ik alle andere bronnen los koppel blijft het geluid. Ook als ik de tulp naar mijn versterker voor de CRm loshaal hoor ik dit geluid over mijn monitors. Haal ik de stroom van de tafel dan verdwijnt het. Volgens D&R wordt de aarde niet doorgegeven naar de tafel, dus een aardlus lijkt uitgesloten...
iemand nog een idee? Anders gaat ie terug. Dit is geen doen zo. ( Het is bij mij dermate dat het echt storend is) Bij het vastpakken van de mic. is het trouwens weer weg. Andere mic. geeft geen oplossing maar hetzelfde probleem.
rene_m

Bericht door rene_m »

Ik ben wel benieuwd of er hier iemand is die het zelf heeft kunnen oplossen zoals MFM hierboven, en daar een duidelijke handleiding voor heeft. Ik zou het ook heel graag willen oplossen want ik irriteer me er mateloos aan, maar wil wel zeker weten wat ik precies moet doen. Ik heb al contact gehad met MFM maar hij weet niet meer exact hoe hij het destijds gedaan heeft.
pascalwiersma_

Bericht door pascalwiersma_ »

Zelf heb ik dit probleem met mijn D&R webstation. Zodra ik de USB-kabel eruit haal dan is het geruis weg. Zelf heb ik mijn computer in een apart stop contact gestopt. Om te kijken of het aarde was. Helaas blijft het probleem optreden.

Als ik in de Webstation Control op stop klik dan is de ruis wel minder. Dus het lijkt wel of er software matig iets niet klopt...
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Als het zo simpel was zou D&R het allang opgelost hebben. De storing wordt veroorzaakt door onvoldoende filtering van de USB-module in de mixer. De storing die je hoort wordt veroorzaakt door de overdracht van data, in dit geval audio- en control-data. Als je in Webstation Control de dataoverdracht stopt wordt er minder data over de USB-kabel verzonden en zal ook de storing minder worden.
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 17 apr 2022 12:54 Als het zo simpel was zou D&R het allang opgelost hebben. De storing wordt veroorzaakt door onvoldoende filtering van de USB-module in de mixer. De storing die je hoort wordt veroorzaakt door de overdracht van data, in dit geval audio- en control-data. Als je in Webstation Control de dataoverdracht stopt wordt er minder data over de USB-kabel verzonden en zal ook de storing minder worden.
Wat ik me afvraag Aart, als die storing optreedt op de Airence, de Airlite en de Webstation: hebben de Airmate en de Airlab hier dan ook problemen mee? Je zou verwachten dat die hele lijn hybrid mixers op hetzelfde platform draait,
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie