Behringer BA 19A PZM microfoon

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

wave

Behringer BA 19A PZM microfoon

Bericht door wave »

Weet Behringer de look van eerbiedwaardige microfoons goed te klonen, klankmatig zijn ze niet echt om over naar huis te schrijven. Een PZM microfoon voor 70 euro lijkt dan ook amper serieus te nemen. Maar de lovende verhalen die je over het ding hoort, laten zich daar dan weer moeilijk mee rijmen. Het lijkt te mooi om waar te zijn maar eens.... lang, lang geleden was er een Tandy/Realistisc PZM van 30 dollar, die de veel duurdere Crown vrijwel naar de kroon wist te steken.

Iemand hier ervaring met de Behringer BA 19A PZM microfoons? Aan de prijs kun je je geen heel grote buil vallen, maar € 140,- voor een setje is wat teveel om de gok maarte nemen. :))
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Re: Behringer BA 19A PZM microfoon

Bericht door Dukard »

wave schreef: 26 jul 2022 19:11 Weet Behringer de look van eerbiedwaardige microfoons goed te klonen, klankmatig zijn ze niet echt om over naar huis te schrijven.
Ik vermoed dat je antwoord daar al in zit ... ik heb een paar "reviews" bekeken en beluisterd, maar kom hiermee (zeker gehoormatig) tot de conclusie dat alle waar naar zijn geld is. Behringer bediend met dit product 'als vanouds' een bepaalde (instap en/of PA) groep - dat doen ze al jaar en dag. Dat is geen nieuws denk ik.

Nee, ik heb geen ervaring met dit product - wat imo naar alle waarschijnlijkheid ook niet frequent gebruikt zal gaan worden in een 'radio setting'.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

Dukard schreef: 29 jul 2022 00:22
Ik vermoed dat je antwoord daar al in zit ... ik heb een paar "reviews" bekeken en beluisterd, maar kom hiermee (zeker gehoormatig) tot de conclusie dat alle waar naar zijn geld is. Behringer bediend met dit product 'als vanouds' een bepaalde (instap en/of PA) groep - dat doen ze al jaar en dag. Dat is geen nieuws denk ik.

Nee, ik heb geen ervaring met dit product - wat imo naar alle waarschijnlijkheid ook niet frequent gebruikt zal gaan worden in een 'radio setting'.
Mooi benoemd -bier . Absoluut eens dat er bij Behringer veel kaf onder het koren zit, maar de cheap copycat naam die het merk heeft is niet altijd terecht: er zit ook heel bruikbaar spul tussen wat net zo makkelijk professioneel wordt toegepast. En soms... heel soms een pareltje.

PZM's worden in radiosettings inderdaad maar heel weinig gebruikt, maar dat is waarschijnlijk ook een stuk 'onbekend maakt onbemind'. Tuurlijk, voor een selfsupport-/presentatie studio zijn ze niet geschikt. Maar op locatie kan een PZM heel nuttig zijn. Of het nou gaat om een persconferentie, een geestelijke die met wijde hoofd- en armgebaren de aanwezigen toespreekt vanaf de kansel, de vleugel/piano van een singer-songwriter of ambience: die raar uitziende dingen zijn een mooi gereedschap als je je er in verdiept :))
Dukard

Bericht door Dukard »

Begrijp me goed ... ik heb niets tegen het merk Behringer an sich; het bediend een marktsegment. :wink:

Persoonlijk vind ik dat het gros van de producten thuishoort bij starters en zo mogelijk in nog een (redelijk brede) PA wereld.
Dit zeg ik uit ervaring toen ik als "instapper" mijn studio "noodgedwongen" redelijk snel en binnen een toch wel krap budget op moest bouwen.

Goed, ... lang verhaal kort - studio werkte, maar ik kreeg er geen 'klank' uit. Dat is natuurlijk objectief en lastig te omschrijven, maar alle apps van Behringer zijn vervangen voor gerenommeerde merken en dat heeft de hele studio op een veel hoger plan gebracht waar ik wel heel tevreden mee ben. Is ook de reden dat er bij mij geen Behringer meer in komt.

Ik ben het overigens wel met je eens dat er (vooral) in de (discrete) beginjaren nog wel eens een pareltje tussen zat. :D

De inzet van deze mic kan in je omschreven situaties van waarde zijn, maar zou toch eerder voor betere oplossingen kiezen als dat mogelijk is.
In geval van niet - gaat bovenstaande (noodgedwongen) als regel in werking. -bier
wave

Bericht door wave »

Herkenbaar hoor -bier . Veel Behringer producten die echt op 'laagste prijs' in de markt gezet worden klinken daar ook gewoon naar, en die krijg je nooit lekker aan het klinken. Ik kijk meestal heel pragmatisch. Klinkt iets voor een bepaalde toepassing goed: ach dan zal het merrk wat er op staat me worst zijn. Hoofdtelefoon versterkers? Die moeten op locatie vooral hard kunnen, en of een klank dan wat 'harder' is of een doos een wat lagere s/n ratio heeft: dat is dan helemaal niet zo belangrijk. Een rackje met Behringer Powerpllays is goedkoop en doet dat prima. Compressor-/limiters in decor circuits of in streaming toepassingen met een beperkt budget: daar voldoet een in 20 jaar weinig veranderde copy-cat Composer net zo goed als een deftiger apparaat. Maar is klank en geluidskwaliteit weer wel een echt belangrijk punt: ja, dan kies je inderdaad voor een andere categorie. Net zoals jij hebt gedaan in je studio.

Maar microfoons zijn voor ons geluidsfluiten wat een palet is voor de schilder: we maken er ons auditieve schilderij mee en gebruiken ze als kleurtjes. Een radio DJ kiest geen SM7B omdat dat ding zo'n prachtig vlakke curve heeft: nee, hij/zij kiest 'm om de klank. Ik heb hier een setje Audio Technica microfoons die gebaseerd zijn op een al heel lang meedraaiend ontwerp, en daardoor in de wat lagere prijsklasse zitten. Universeel inzetbaar? Zeker niet. Maar op akoestische gitaar of dwarsfluit is het zijdezachte en iets oplopende hoog zo'n fraai kleurtje, dat ze qua klank moeiteloos in een veel hogere prijscategorie mee kunnen.

PZM's ben ik al heel lang een fan van, en mijn eigen AKG PZM's (die een stuk meer kosten) vervangen door een Behringer set? No way. Maar PZM's zijn gekke dingen en de meningen over dit model zijn, ook in de pro audio wereld, zó enorm verdeeld dat het toch wel heel nieuwsgierig maakt :))
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 29 jul 2022 23:28mijn eigen AKG PZM's (die een stuk meer kosten) vervangen door een Behringer set? No way. Maar PZM's zijn gekke dingen en de meningen over dit model zijn, ook in de pro audio wereld, zó enorm verdeeld dat het toch wel heel nieuwsgierig maakt :))
Remedie > Nieuwsgierigheid bevredigen door te bestellen. :lol:
wave

Bericht door wave »

En dat heb ik dan ook maar gedaan met 1 exemplaar :)). Is het een Parel voor een low-budget prijs?
Nee, want voor de meeste toepassingen waarvoor je anders een PZM inzet is het eigen ruisniveau te hoog en valt het hoog te vroeg af.
Maar gek genoeg ook ja. Op kickdrum, normaal gesproken niet echt het terrein van een PZM is, komt het ding verrassend goed uit de verf als je de moeite neemt om even te zoeken naar een goede opstelling. Zeker niet voor alle muzieksoorten, maar voor een kleine jazz- of blues bezetting is het iets om verder mee te experimenteren. Met de hoge SPL in casu lage gain is de ruisvloer geen probleem, en daar zit toch ook nog een gate over.

Toch verbaast het me wel dukard dat er op RF maar zó weinig voorbijkomt over live muziek opnemen/mixen.... Er moeten toch genoeg lokalo's zijn waarbij dit met enige regelmaat voorbij komt?
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 05 aug 2022 22:13 Is het een Parel voor een low-budget prijs? Nee, ... is het eigen ruisniveau te hoog en valt het hoog te vroeg af.
Behringer claimt een frequentie curve van 50 ~ 18K maar is allesbehalve "neutraal" te noemen.
Grafiekje laat zien dat dat afval al bij 9k gebeurt, met een kleine opleving rond de 15K :cry:

wave schreef: 05 aug 2022 22:13 Maar gek genoeg ook ja. Op kickdrum, normaal gesproken niet echt het terrein van een PZM is, komt het ding verrassend goed uit de verf.
Niet echt verwonderlijk met zo'n curve :))

wave schreef: 05 aug 2022 22:13 Toch verbaast het me wel dukard dat er op RF maar zó weinig voorbijkomt over live muziek opnemen/mixen.... Er moeten toch genoeg lokalo's zijn waarbij dit met enige regelmaat voorbij komt?
Ik weet uit ervaring dat in de begindagen van bijv. de lokale wel veel meer "live" werd gedaan - zo ben ik er zelf vrij intensief mee bezig geweest.
Echter zijn de tijden enorm veranderd - en vraag mij af of de zin- en/of kennis nog voldoende aanwezig is om dat kwalitatief goed uit te werken.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Als het vrijwel niets mag kosten, koop dan de Superlux E303 B/W (cardioide) of Superlux E304 B/w (omni)
Specs:
https://avlex.com/wp-content/uploads/20 ... Sheet1.pdf
https://avlex.com/wp-content/uploads/20 ... Sheet1.pdf

Ik ken en heb deze dingen niet.... Hier ligt ergens iets van Monacor..... (zoiets krijg je!)
en dan is er koffie......
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

wave schreef: 05 aug 2022 22:13 Toch verbaast het me wel dukard dat er op RF maar zó weinig voorbijkomt over live muziek opnemen/mixen.... Er moeten toch genoeg lokalo's zijn waarbij dit met enige regelmaat voorbij komt?
Ik heb bij mijn lokalo een niet meer te tellen aantal live bandjes en muzikanten op bezoek gehad. Dat ging van lokale beginnende rockbandjes tot country, nederlandstalige zangerts, amerikaanse singer-songwriters en shanty-koren. Maar sinds de corona-perikelen is het wel wat rustiger op dit gebied.

Leuk om te doen maar omdat deze live-muziek toch ietwat buiten de standaard omroep-techniek valt is de keuze in te gebruiken apparatuur niet altijd optimaal. Je moest het doen met wat er aanwezig was maar met het plunderen van de aanwezige studio's kun je best een eind komen. Met een A&H Mixwizard en/of een X32, een stapeltje Shure SM's en Beta's, een paar MD-421's, een stelletje AKB Blueline kleinmembraam-condensators en een setje Takstar drum-mics was er best wel iets van te maken.
Dukard

Bericht door Dukard »

Aart Rietveld schreef: 07 aug 2022 14:09 Je moest het doen met wat er aanwezig was maar met het plunderen van de aanwezige studio's kun je best een eind komen. Met een A&H Mixwizard en/of een X32, een stapeltje Shure SM's en Beta's, een paar MD-421's, een stelletje AKB Blueline kleinmembraam-condensators en een setje Takstar drum-mics was er best wel iets van te maken.
Zeker eens, maar ... als er dan tenminste ook zoveel viel te plunderen ... bij de meeste lokalo's is dit al een utopie als het gaat om dergelijk materiaal. :))

Dat was in de beginjaren al zo en heb ik eerlijk gezegd niet veel zien veranderen ... en daarnaast ben ik - als het om "plunderen" gaat - geen echte voorstander om met de veel gebruikte sm7b's en/of broadcasters een setup te maken. Die mogen wmb blijven 'hangen' waar ze voor bedoeld zijn ... :lol:
post-it

Bericht door post-it »

Dukard schreef: 08 aug 2022 00:23 ... en daarnaast ben ik - als het om "plunderen" gaat - geen echte voorstander om met de veel gebruikte sm7b's en/of broadcasters een setup te maken. Die mogen wmb blijven 'hangen' waar ze voor bedoeld zijn ... :lol:
De SM-7 is een prima keuze voor een kickdrum... :cool:
wave

Bericht door wave »

Een SM-7B op kick? Nooit aan gedacht :)) . Een EV RE-20 of een AKG D202 zijn, afhankelijk van het genre, mijn vaste keuze daarvoor. Leuk om Aart zijn plunder avonturen te lezen, dat smaakt naar meer! Ook mooi als Aart wat meer ervaringen met die Takstar microfoons wil delen. Eerlijk is eerlijk: ik heb het merk wel eens op Ali voorbij zien komen, maar nooit serieus genomen omdat de prijs zó laag is dat je je niet voor kunt stellen dat een fabrikant daar iets voor maken kan wat klinkt. -bier
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Die Takstar mic's zijn als set ooit bij ons binnengekomen toen we voor een jongeren-programma hadden die lokale beginnende bandjes live wilde laten optreden. Ik ben nooit opgewonden geweest over de kwaliteit van zowel die bandjes als de mic's. De prijs-kwaliteits-verhouding is onovertroffen. Het is alleen jammer dat die dingen zo goedkoop zijn.... De overheads klinken best redelijk, de kick-mic klinkt alsof ze kartonnen dozen plat staan te trappen en de vier mic's voor tom en snare heb ik na vijftien jaar nog steeds niet durven gebruiken.... Overigens zag ik net dat Behringer een soortgelijk setje verkoopt die nog een paar euro goedkoper is!
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 08 aug 2022 18:12 Die Takstar mic's zijn als set ooit bij ons binnengekomen toen we voor een jongeren-programma hadden die lokale beginnende bandjes live wilde laten optreden. Ik ben nooit opgewonden geweest over de kwaliteit van zowel die bandjes als de mic's. De prijs-kwaliteits-verhouding is onovertroffen. Het is alleen jammer dat die dingen zo goedkoop zijn.... De overheads klinken best redelijk, de kick-mic klinkt alsof ze kartonnen dozen plat staan te trappen en de vier mic's voor tom en snare heb ik na vijftien jaar nog steeds niet durven gebruiken.... Overigens zag ik net dat Behringer een soortgelijk setje verkoopt die nog een paar euro goedkoper is!

Lokale beginnende bandjes. Enthousiasme hebben ze meestal genoeg, maar de muzikale vaardigheden en kwaliteiten hebben vaak nog ehm, laten we zeggen, wat ontwikkeling nodig. :)) . Bovendien wordt de onderlinge “balans” vaak vooral bepaald door hoe hard de versterker kan….. Aan de andere kant van dat spectrum: ik heb een keer een gelegenheidsformatie gemixt van 5 oudere (jaar of 60) Engelse sessie muzikanten die voor de lol een live tourtje deden. Drummer, bassist en drie gitaren. Monitors? “No, we don’t need”. Die mannen stelden hun kitje op, zetten vier Mesa Boogie combo’s neer, vatten een goudgele rakker en speelden de sterren van de hemel. Met een perfecte onderlinge balans, en een heel bescheiden podium volume.

Om topic: Grote kans trouwens dat die Behringer set dezelfde microfoons zijn, als je het setje zo ziet :roll:. Bax verkoopt hetzelfde setje onder het eigen Devine label, en Thomann onder het eigen The T Bone label. Ver van wegblijven dus als je dit zo leest. Tip: als het budget beperkt is dan is de Shure PGA-7 set een redelijke keuze. Afdoende maar op geen enkel punt excellent, maar dat mag je voor rond de 600 euro ook niet verwachten. Die Takstar set lijkt daar visueel trouwens wel erg veel op…. :???:
Plaats reactie