De Zoom H5, ondanks ouder model nog steeds goede aanschaf?

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
StefanT

De Zoom H5, ondanks ouder model nog steeds goede aanschaf?

Bericht door StefanT »

Ik overweeg een draagbare audiorecorder aan te schaffen en de Zoom H5 lijkt me erg geschikt. Ik weet dat je al de H8 hebt, die er echt niet uitziet en totaal niet handzaam is en de H6 heeft niet zo'n bescherming bij de audioknoppen en is een stuk duurder.

Ik wil er on the road dingen mee opnemen, gesprekken enzo. Interviews. Met dasspeld, of mic via de XLR aansluiting of gewoon met de microfoon erop.

Iemand ervaring met de Zoom H5?
wave

Re: De Zoom H5, ondanks ouder model nog steeds goede aanschaf?

Bericht door wave »

Niet met de H5, wel met de iets oudere H4n Pro. Niets mis mee, gewoon een prima ding met dito prijs-/kwaliteitsverhouding. Zoek bij het bestellen even naar een combi met een accessoireset van tas / rycote bontje / netvoeding, dat is een stuk voordeliger dan los kopen. Enige contra van de H4n Pro is de trage opstart met 32 Gb SD cards. In de H5 zou dat opgelost moeten zijn, maar even testen kan geen kwaad. Bij opnemen op de normale 16 bit / 44.1 of 48 Khz heb je trouwens ook geen hele grote kaarten nodig met zo’n 700 Mb per uur. Gebruik van oplaadbare (2600 of meer mAh) batterijen die voor een hoog stroomgebruik geschikt zijn verdient de voorkeur boven alkaline batterijen. Niet alleen voor je knip, maar ook omdat alkalines relatief snel worden leeggetrokken.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
StefanT

Bericht door StefanT »

Tnx
Ik zie zo'n combinatiepack wel goedkoop bij Thomann maar dat is een duits bedrijf
wave

Bericht door wave »

UPS levert het wel bij de voordeur af. Vaak genoeg daar besteld, alleen is het jammer dat ze geen iDeal ondersteunen.
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 22 jun 2022 16:43 alleen is het jammer dat ze geen iDeal ondersteunen.
Ik heb daar ook het nodige gekocht - goede toko - maar bij afrekenen kan je gewoon betalen via je bank.

Ik heb de H4n pro ook gehad - op zich een goede recorder, maar als je instellingen wil veranderen zit niet alles prettig en soms diep in het menu verscholen. Ik gebruik regelmatig verschillende mic's en dat voor mij een reden om over te stappen naar een Mixpre.
Ook vond ik de aangebouwde mic's niet heel erg goed en het was een gulzige stroomvreter - @wave heeft daar een goed punt mee.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
wave

Bericht door wave »

Dukard schreef: 22 jun 2022 21:58
Ik heb daar ook het nodige gekocht - goede toko - maar bij afrekenen kan je gewoon betalen via je bank.

Ik heb de H4n pro ook gehad - op zich een goede recorder, maar als je instellingen wil veranderen zit niet alles prettig en soms diep in het menu verscholen. Ik gebruik regelmatig verschillende mic's en dat voor mij een reden om over te stappen naar een Mixpre. Ook vond ik de aangebouwde mic's niet heel erg goed en het was een gulzige stroomvreter - @wave heeft daar een goed punt mee.
Klopt. De aangebouwde mic’s bieden wat je voor het geld mag verwachten, voor ambient opnames voldoen ze maar wil je meer kwaliteit dan heeft een losse microfoon al snel de voorkeur. Met de H5 kun je, in tegenstelling tot de 4, trouwens wel andere kapsels gebruiken :wink:. Stroomverbruik, ach hoe spannend is dat met de prijs en het gewicht van een setje NiMH AA’s. De H4N Pro draait 6-8 uur op 2 2700 mAh NiMH’s, de H5 zou het dubbele moeten halen. Ik gebruik de H4n Pro als stereo backup recorder achter de Soundcraft digimixer, of los met één of twee AKG C1000’s. Heb ik wat meer mobiele flexibiliteit en gain nodig dan gaat de analoge 4-kanaals Audio Developments AD261 portable mixer er voor. En daar mag je minstens 18 accu’s (twee setjes van 9) voor klaarleggen voor een draaidagje -bier
Plaats reactie