Eela D3

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

Plaats reactie
demoradio

Eela D3

Bericht door demoradio »

Onlangs is me een gebruikte Eela D3 mengtafel aangeboden. Ik heb oude topic over deze tafel gelezen, maar inmiddels zijn we alweer vele jaren (en software releases?) verder. Zijn hier gebruikers van deze mengtafel? Voor een digitale tafel zijn de mogelijkheden m.i. vrij beperkt. Weet iemand of de (softwarematige) mogelijkheden de laatste jaren nog zijn uitgebreid? Ook vraag ik me af of er hardware-verschillen in deze tafels onderling zijn, de oudere series hebben een iets anders uitstraling dan de laatst gebouwde.

Ook hoorde ik dat het bedrijf Eela gestopt zou zijn. Klopt dit, en weet iemand of de service en eventuele garantie op deze tafels door een ander bedrijf is overgenomen? Ik zag dat de website nog wel bestaat, maar al jaren niet meer is ge-update.
Aart Rietveld

Re: Eela D3

Bericht door Aart Rietveld »

Ik hoorde afgelopen zaterdag dat Eela stopt en dat de resterende voorraden verkocht zijn. Service namens Eela zal dus een probleem worden. Ik weet dat er iemand is die met name de analoge tafels reviseerd. Of hij de digitale tafels kan servicen weet ik niet.
wave

Bericht door wave »

Huh?! Eela gestopt, is dat bevestigd of een gerucht? Ik heb wel eens met een D3 gewerkt, maar dat is even geleden. Staat me bij als een typische Eela mixer waarvoor de S120 model lijkt te hebben gestaan. Gewoon een eerlijk en stevig rechttoe rechtaan ding waarop je weinig mist maar ook geen overdreven toeters en bellen vindt. Garantie zal wel uitgevoerd worden door de dealers, op zich is Eela altijd tamelijk service vriendelijk geweest.

Edit: zowel Eela Audio als EA Broadcast blijken te zijn uitgeschreven uit het Handelsregister. Zou het dan toch…? :eek:
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Dukard

Bericht door Dukard »

"Van horen zeggen" dat Eela er mee gestopt is maakt mij nieuwsgierig van welke bron dit komt - de website (of andere bronnen) laten immers niets lezen - en met het inmiddels uitgeschreven bij het handelsregister laat de vraag open waar ik mijn tafel mogelijk kan laten servicen - of moet ik daarvoor dan toch bij die verre "zuiderbuur" terecht ?

Graag zie ik wat meer inhoudelijke details ...

-

Even kort door de bocht - Dateq is ook al een aantal jaren minder actief als het gaat om nieuwe ontwikkelingen maar gaat daarentegen steeds meer over op het servicen - ik kan mij bijna niet voorstellen dat een fabrikant als Eela zijn cliënten ineens geen ondersteuning meer geeft.
Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Van wat ik begrepen heb heeft "die verre zuiderbuur" de resterende onderdelenvoorraad overgenomen (als we allebei die man uit Luxemburg bedoelen). Op verkooppagina's op Facebook ben ik inmiddels delen van de apparatuur (o.a. Audio Precision) die men gebruikte tegengekomen.

Mijn bron is iemand die betrokken is bij de verkoop van de resterende spullenboel maar waarvan ik niet weet of hij wel met naam en toenaam op dit forum wil verschijnen.
wave

Bericht door wave »

Dukard schreef: 13 okt 2021 23:54 "Ik kan mij bijna niet voorstellen dat een fabrikant als Eela zijn cliënten ineens geen ondersteuning meer geeft.
Dat dus. Eela heeft wereldwijd enorm veel afgezet, van broadcasttafels tot multitrackrecorders, waarbij de after-sales service altijd perfect was. Zelfs servicevragen over de inmiddels bijna pre-historische S100 werden nog onmiddellijk beantwoord. Ik kan me niet voorstellen dat ze -als ze inderdaad gestopt zijn- daar niets voor geregeld hebben...
Dukard

Bericht door Dukard »

Aart Rietveld schreef: 14 okt 2021 08:14 Van wat ik begrepen heb heeft "die verre zuiderbuur" de resterende onderdelenvoorraad overgenomen (als we allebei die man uit Luxemburg bedoelen).
@Aart ... het is dezelfde persoon - en intussen iets meer kunnen vinden uit een advertentie van hem ... :wink:

"In 2020 heeft Eela audio besloten te stoppen met analoge mengtafels (op de S130 na), in begin 2021 heb ik alles wat er nog was van analoge mengtafels overgenomen. Eela audio (S100, S190, S120, SRM 70, SBM-80, SBM-90, S340 & S440) hierdoor kan ik voorlopig spareparts, behuizingen etc. blijven leveren."

Geeft toch iets te denken - "op de S130 na" - dat digitale tafels en de S130 nog wel door Eela gevoerd worden ???
En laat ik nu net een S130 split versie in gebruik hebben :))
wave

Bericht door wave »

Firmware en proms zijn natuurlijk altijd een heikel ding, maar voor de analoge tafels heeft Eela altijd behoorlijk gangbare (of in ieder geval equivalent beschikbare) componenten gebruikt.
Dukard

Bericht door Dukard »

@Wave ... Je hebt kennis van zaken .. top !! :wink: - de S130 is (simpel gezegd) een "kruising" tussen de S120 en S340 tafel - en dat met een paar extraatjes waar o.a. een aantal zaken 'digitaal' zijn geregeld - de S130 proms (niet beveiligd :)) ) heb ik uit kunnen lezen en staan als bin data veilig voor een evt. nieuwe burn. Equivalent ligt uit voorzorg op voorraad wwwwww
wave

Bericht door wave »

Mooi spul voor privé Dukard :)) . De Eela mixers zijn altijd, naast dat ze uitermate degelijk waren, heel service vriendelijk geweest. Je moet wat moeite doen voor sommige parts en misschien hier of daar wat inventiviteit aan de dag leggen…. maar een S100, S120, S200, S300, SBM en zelfs de mighty S3000 zijn in 2021 nog gewoon aan de praat te houden. Maar de 340/440 en de digimixers worden wel spannend als de service daarvoor daadwerkelijk wegvalt :roll: .
Dukard

Bericht door Dukard »

wave schreef: 16 okt 2021 12:23 Mooi spul voor privé Dukard :))
Dank je :wink:
wave schreef: 16 okt 2021 12:23 Maar de 340/440 en de digimixers worden wel spannend als de service daarvoor daadwerkelijk wegvalt :roll: .
Dat is naast de kwaliteit ook precies de reden dat de S130 heb verkozen - naast de SBM90 heb ik veel gewerkt met de grotere 3- en 440 maar is te complex qua onderhoud binnen een privé omgeving. :cool:
Plaats reactie