Keuze mengtafel

Technische vragen / problemen? Leg ze hier neer..

Moderator: admin6

franksiegers

Re: Keuze mengtafel

Bericht door franksiegers »

Hoi Discotrucker,

Misschien heb je iets aan deze vergelijking tussen de Airlite en Airence.

Je ziet de Airence steeds vaker bij streekomroepen en lokale omroepen. Ik heb het gevoel dat de Airlite in de markt is gezet als een wat voordeligere optie voor thuisstudio's en internetradiostations.

Op de Airlite zitten 4 USB-kanalen met faderstartopties (afhankelijk van welk programma je gebruikt). Ik gebruik deze in combinatie met ProppFrexx en dat werkt super! Volgens de Wiki van mAirlist moet het daar ook mee werken.

Op de andere kanalen heb ik naast mijn mic mijn analoge apparaten (CD/MD/LP) aangesloten. Mijn spelers ondersteunen geen GPIO dus ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept of die kanalen een fader-/knopstart kunnen sturen. Leuk uitzoekklusje voor later. Als iemand het weet, hoor ik het graag!

Ik heb geen problemen met brom- of fluittonen gehad, maar wel een kraak in de volume potmeter en een defect kanaal. Mijn Airlite wordt binnenkort als het goed is onder garantie gerepareerd.

De marktpositionering van de Airmate is mij niet helemaal duidelijk. Deze lijkt mij veel minder interessant door het gebrek aan USB-mogelijkheden, ontbreken van control buttons en het ontbreken van faderstart voor playoutsoftware. Dan is de Webstation misschien nog een betere optie, als kleine broertje van de Airlite. Maar wel een disclaimer: Ik heb zelf nog niet met de Webstation gewerkt.
Wat voor de een vanzelfsprekend is, is dat voor een ander niet. Probeer niet chagrijnig te worden van een vraag. Sla dat topic gewoon over en ga vrolijk verder met je dag. Zo houden we het gezellig!
remco_k

Bericht door remco_k »

De Airmate dateerd van voor de tijd van o.a. de Airence. Toen er nog helemaal geen USB aansluitingen in Mixers zaten. Zeg 10+ jaar geleden.
De Airmate heeft wel degelijk mogelijkheden tot knop en faderstart, beschikbaar op de contacten in de 'start' jackplug van elk kanaal.
De recentere Airmate's hebben wel wat USB connectiviteit maar dat blijft, lijkt het, bij wat audio in en out. Geen control mogelijkheden.

Verder moet discotrucker gewoon kiezen wat hem het beste past wat in en output en gpio mogelijkheden betreft.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
discotrucker

Bericht door discotrucker »

franksiegers schreef: 03 mar 2021 17:29 Hoi Discotrucker,

Misschien heb je iets aan deze vergelijking tussen de Airlite en Airence.

Op de Airlite zitten 4 USB-kanalen met faderstartopties (afhankelijk van welk programma je gebruikt). Ik gebruik deze in combinatie met ProppFrexx en dat werkt super! Volgens de Wiki van mAirlist moet het daar ook mee werken.

Op de andere kanalen heb ik naast mijn mic mijn analoge apparaten (CD/MD/LP) aangesloten. Mijn spelers ondersteunen geen GPIO dus ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept of die kanalen een fader-/knopstart kunnen sturen. Leuk uitzoekklusje voor later. Als iemand het weet, hoor ik het graag!

Ik heb geen problemen met brom- of fluittonen gehad, maar wel een kraak in de volume potmeter en een defect kanaal. Mijn Airlite wordt binnenkort als het goed is onder garantie gerepareerd.

Zo als ik het begreep heeft de airmate wat betere onderdelen, alp faders ect.
En ieder kanaal toonregeling.
De airlite daarintegen werkt super met mairlist.
De gpio werkt ook terug de status van de player geeft hij ook weer via de led in de button daarom zou ik zeggen airlite.
(werkt ook met propfrexx, staan zat filmpjes op you tube)

Zit alleen met die usb audio de een zegt das zwaar onder de maat goedkope texas chip en veel horen het verschil niet.
Maar die zelfde mensen vinden een mp3 128 ook prima.
remco_k

Bericht door remco_k »

discotrucker schreef: 04 mar 2021 23:01 Zit alleen met die usb audio de een zegt das zwaar onder de maat goedkope texas chip en veel horen het verschil niet.
Maar die zelfde mensen vinden een mp3 128 ook prima.
Nu vallen we in herhaling en da's tegenwoordig niet nodig...:
remco_k schreef: 25 feb 2021 16:49 ...Als je 'm online besteld en je bent er niet tevreden mee, dan kan je 'm terugsturen.
Dus bestel de Airence of de Airlite en hoor het met je eigen oren.
Een beter voorbeeld dan:
Bart Arends (Radio 2) heeft een Airence + Extender in zijn thuis studio hangen. Daarmee heeft hij prima klinkende uitzendingen zonder bijgeluiden gedaan van zijn programma op radio 2.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
discotrucker

Het is een Airence geworden, op mijn vorige 2 mengpanelen zat een main Insert daar hing bij mij een dbx 166 aan.
Op de Airence zit geen insert heb het via aux send aux return geprobeerd, is niet echt succes.
Iemand nog goede tip voor aansluiten compressor op de main uitgang.
wave

Bericht door wave »

Gefeliciteerd met je aankoop! Inserts op de master zul je bij ongeveer alle D&R broadcast/DJ mixers, nieuw of oud, tevergeefs zoeken. De D&R filosofie om master inserts alleen op de PA / studiotafels toe te passen is best wat voor te zeggen, maar als je het bewerkte signaal op je monitors wilt hebben kan het lastig zijn,

Je kunt altijd een compressor achter de line-out hangen, dat is het probleem niet, maar dan hoor je ‘m niet. Als je de externe input niet gebruikt zou je die als off-air monitor kunnen configureren en de uitgangen van de compressor splitsen: 1x naar de input waar die nu heen gaat en 1x naar de externe input. Praktisch krijg je wel een probleem dat EXT IN -10 dBm wil zien en je processor meestal +4 dBm uit zal geven: het niveau wat een professioneel apparaat wil zien. Dat moet je dus oplossen, terwijl je de split evenmin “hard” kunt maken zonder de gebalanceerde outputs naar ongetalenteerd te trekken: uitdaging nr 2. Uitdaging nr 3 krijg je met je metering: je kijkt op je meters dan achter de compressor, dus je hebt geen zicht meer op je feitelijke uitsturing. Daarnaast moet je nog even uitzoeken of EXT IN als off-air gebruiken gevolgen heeft voor het muten van de Control Room outputs bij open microfoon.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
discotrucker

Thanks dat gaan we allemaal niet doen de dbx gaat er tussen uit.
Gebruik mairlist en ieder track wordt al gescand op track gain.
Er is al niet veel variatie in volume maar die dbx streek net dat laatste beetje glad.
Bij de zender staat ook prossessing mag die het glad strijken.
wave

Bericht door wave »

Als er nog processing achter zit dan is dat inderdaad het beste uitgangspunt. Maar glad strijken kun je zelf ook al veel met je oren doen :)). Veel plezier met je nieuwe mixer!
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie