Antenne binnen op zonder

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Tukkertje

Antenne binnen op zonder

Bericht door Tukkertje »

Hallo,

Sinds een korte tijd heb ik een tuner op zolder staan. Ik krijg alleen geen goed ontvangst.. Ik lees veel over zelfbouw antennes maar als ik even begin te lezen begrijp ik het snel al niet meer. Ik heb nu simpel een aansluiting er op met daarin speaker draad. Dit ligt voor mijn raam maar dan alsnog slecht bereik.. Deze speakerdraad is trouwens gesplitst ( ergens gelezen dat dit beter zou zijn.. maar merk er niks van ). Jullie nog ideeën?

Een buitenantenne is geen optie.

Groeten.
big T

Re: Antenne binnen op zonder

Bericht door big T »

ik neem aan dat het voor de FM is?

Neem een (1) draad van 75 cm en steek deze in de midden pen van de coax aansluiting.
En dan recht omhoog.
Maar waarom een tuner op zolder? Je moet dan steeds de trap op en af als je een andere zender wilt beluisteren.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

big T schreef: 01 nov 2021 12:33 Maar waarom een tuner op zolder? Je moet dan steeds de trap op en af als je een andere zender wilt beluisteren.
Misschien is het een student op een zolderkamer ?
Overigens: het advies klopt :wink:
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

Bedankt voor deze snelle reacties!
Mijn werkkamer is op zolder ( thuiswerken je weet het wel :roll: ). Het gaat inderdaad om de FM.
Ik ga het proberen, hartelijk dank!

Groeten.
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

Zojuist een kabel van 75 cm opgehaald. Op het begin wat ontmanteld en daarna in de antenne ingang ( middelste pinnetje ). Moet de antenne wat buiten het pinnetje in steekt 75 cm zijn of in z'n geheel? En komt dit op de cm nauwkeurig? Heb namelijk helaas nog niet het beste ontvangst nu. ( ik meet altijd vanuit 96.2 FM en als die goed is ben ik tevreden ). Dan krijg ik ook veel piratenzenders mee.

Groeten.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

De antenne moet 75 centimeter lang zijn, gerekend vanaf de antenneaansluiting op je tuner.

Mocht de ontvangst te wensen overlaten, dan kan je de verbinding tussen de antenne en de tuner verlengen met behulp van een coaxkabel met coaxstekkers. De ene coaxstekker moet dan in je tuner, en de antenne moet dan verbonden worden met de middenkern van de andere coaxstekker. Dit geeft je de mogelijkheid om de beste plaats te zoeken voor ontvangst met de antenne.
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

voorenmedia schreef: 01 nov 2021 13:42 De antenne moet 75 centimeter lang zijn, gerekend vanaf de antenneaansluiting op je tuner.

Mocht de ontvangst te wensen overlaten, dan kan je de verbinding tussen de antenne en de tuner verlengen met behulp van een coaxkabel met coaxstekkers. De ene coaxstekker moet dan in je tuner, en de antenne moet dan verbonden worden met de middenkern van de andere coaxstekker. Dit geeft je de mogelijkheid om de beste plaats te zoeken voor ontvangst met de antenne.
Begin me nu al weer n00b te voelen haha. Dit snap ik al niet helemaal.
Mijn antenne ( die ene kabel ) heb ik het begin stuk wat in de tuner gaat iets ontmanteld. En het laatste stuk iets ontmanteld.

Maar als ik jou zo begrijp moet dan de hele kabel ontmanteld worden? En mocht ik deze antenne willen verlengen moet ik een stukje coax ( met mantel dus ) aansluiten op de tuner en dan bij het eindstuk van de coax dat stukje draad van 75 cm op aansluiten (zonder mantel? )
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Je antenne(draad) zelf hoeft niet ontmanteld te worden. Sterker nog, dat zou ik niet doen zodat er niet ergens ongewenst contact kan worden gemaakt.

Alleen aan de kant waar de antenne contact maakt met de middenkern van de antenne-aansluiting van je tuner (of bij verlenging contact maakt met de middenkern van de stekker van de coaxkabel) moet het draad een stukje gestript worden om het contact te kunnen maken.

Als je het laatste deel van je bericht zo uitvoert kan het volgens mij niet fout gaan.

Succes!
Badeendje

Bericht door Badeendje »

Kwak kwak!
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

Badeendje schreef: 01 nov 2021 14:52 Of je koopt deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/binnenanten ... oductTitle
Haha toevallig heb ik deze al gehad. Deze zat bij binnenkomst al niet goed in elkaar had ik het idee. Werking was ook zeer slecht, 0 ontvangst.
Badeendje

Bericht door Badeendje »

Ohw balen, maar dit is wel hetzelfde principe als hierboven aangehaald maar dan al "in elkaar gezet". Je zou ook kunnen kijken naar een actieve antenne met eventueel filter en versterking.
Kwak kwak!
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Tukkertje schreef: 01 nov 2021 14:55
Badeendje schreef: 01 nov 2021 14:52 Of je koopt deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/binnenanten ... oductTitle
Haha toevallig heb ik deze al gehad. Deze zat bij binnenkomst al niet goed in elkaar had ik het idee. Werking was ook zeer slecht, 0 ontvangst.
Heb je wellicht de beide zijden aan de bovenkant van de T horizontaal gelegd ? Want die moeten tegenwoordig verticaal opgehangen worden... Ik bedoel dus: niet ophangen als een T, maar de T een kwart slag kantelen zodat de aansluiting naar de tuner aan de zijkant horizontaal komt te hangen.
En dan natuurlijk de beste locatie zoeken.
big T

Bericht door big T »

Als een draadje niet tot resultaten leid, neem een stuk coax kabel van voldoende lengte.
Monteer aan een kant een passende coax stekker welke in de radio past.
Aan de andere kant van de coax, strip je de mantel 75 cm terug.
Dit doe je door met een scherpe mesje de buitenmantel in te snijden daarna trek je de buiten mantel weg.
De mantel vouw je terug, voor zover je dit lukt.
De binnen ader hang je op een plek, of plak je vast aan een balk, waar het ontvangst goed is.
Tukkertje

Bericht door Tukkertje »

Dank allen voor deze reacties!
Hier kan ik wat mee, dit gaat vast goed komen.

Groeten.
Hannes53

Bericht door Hannes53 »

Op dit draadje inspelend: Ik heb een speciaal radiootje die onder aan een kastje van de keuken gebouwd is. De antenne wordt uitsluitend gevormd door een relatief kort zwart draadje. Er is geen andere aansluiting voor een antenne. Zijn er nu toch mogelijkheden om de ontvangst te verbeteren? Bijvoorbeeld door de draad met een bepaalde lengte te verlengen?
Plaats reactie