Welke frequentie gebruiken voor fm transmitter in auto?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Bigsmoke

Welke frequentie gebruiken voor fm transmitter in auto?

Bericht door Bigsmoke »

Dag Allemaal,
Ik ben nieuw hier, en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb een wat oudere auto en die heeft een ingebouwde merkradio, zonder aux of usb aansluiting. Nu wil ik toch wel graag mijn veelal op usb-stick en Sd kaartjes staande muziek via mijn auto radio laten klinken en daarom heb ik een zgn. FM transmitter aangeschaft. Prima ding, dat wel ,ook makkelijk te installeren, hij speelt de muziek ook af, dat is te zien.

Maar wat ik ook probeer, zelfs de autoradio antenne heb ik al van het dak afgeschroefd, ik vindt geen ( enigszins storingsvrije) frequentie waarop er communicatie plaatsvindt tussen de transmitter en de autoradio. Ik woon in Midden-Limburg.
Kan iemand van jullie hier op forum wellicht uitleggen welke frequenties ik WEL kan gebruiken? Mijn dank is , bij voorbaat, groot!

Greetzz BigSmoke
Ane Sybesma

Re: Welke frequentie gebruiken voor fm transmitter in auto?

Bericht door Ane Sybesma »

Ik gebruik meestal 108 MHz. Gaat hier prima.
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Ik gebruik ook 108 MHz. Werkt prima.

Op de site fmscan.org staat een handig hulpmiddel om te bepalen welke frequenties op een bepaalde locatie (redelijk) vrij zijn.
Ga naar fmscan.org, vul de locatie in, ga dan naar 'Additional options', klik 'Find free frequencies' aan, en na het verzenden staan de vrije frequenties helemaal onderaan de pagina. De bovenste frequentie(s) is/zijn het meest geschikt.

Overigens zal daar de frequentie 108 MHz nooit bij staan omdat dat geen officiële omroepfrequentie is.

Succes!

Piet.
MFM

Bericht door MFM »

Hoe heb je de minizender aangesloten?
Fysiek dichtbij de radio?
Of heb je er een antennesplitter tussen waarmee je zowel de minizender als de buitenantenne kunt gebruiken?
Wat gebeurt er wanneer je de minizender tegen je antenne aanhoudt? Signaal dan wel goed?

Of stuur je het audio gewoon veel te hard in waardoor het signaal gaat spetteren?
Of is de muziek wel gewoon stereo te horen?

Zomaar wat vragen…
Echtwel

Bericht door Echtwel »

voorenmedia schreef: 04 jun 2021 13:38 Ik gebruik ook 108 MHz. Werkt prima.

Op de site fmscan.org staat een handig hulpmiddel om te bepalen welke frequenties op een bepaalde locatie (redelijk) vrij zijn.
Ga naar fmscan.org, vul de locatie in, ga dan naar 'Additional options', klik 'Find free frequencies' aan, en na het verzenden staan de vrije frequenties helemaal onderaan de pagina. De bovenste frequentie(s) is/zijn het meest geschikt.

Overigens zal daar de frequentie 108 MHz nooit bij staan omdat dat geen officiële omroepfrequentie is.

Succes!

Piet.
Fm zender zo dicht mogelijk bij je radio meestal sigaret aanstekker aansluiten de fm 108 zou ik niet gebruiken dit ivm de frequentie zwaai en geen mooi geluid omdat jij bijna uit de omroep band ben kies voor iets van 107.9 of 87.8 dus laag links of recht van de omroep band.
Vraag wat voor zenderje gebruik je ?
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
dipole

Bericht door dipole »

Echtwel schreef: 06 jun 2021 12:09 Fm zender zo dicht mogelijk bij je radio meestal sigaret aanstekker aansluiten de fm 108 zou ik niet gebruiken dit ivm de frequentie zwaai en geen mooi geluid omdat jij bijna uit de omroep band ben kies voor iets van 107.9 of 87.8 dus laag links of recht van de omroep band.
Nou het geluid op 108 klinkt prima hoor. je tuner doet het daar ook gewoon prima ;)
progmog

Bericht door progmog »

Die FM transmitters zijn leuke dingen voor mij als radioluisteraar. Als je je onderweg verveelt en je rijd op de snelweg, zet je radio eens op 108 of 87.5 FM en al heel snel mag je meegenieten met de muziek of telefoongesprek van andere automobilisten vlak bij jouw. Je hoeft er niet lang voor te wachten (snelweg in de randstand dan).

En probeer dan ook bij zo'n automobilist te blijven rijden, anders ben je snel het signaal weer kwijt en kan de muziek of gesprek niet meer verder volgen. Succes.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

dipole schreef: 06 jun 2021 12:17
Echtwel schreef: 06 jun 2021 12:09 Fm zender zo dicht mogelijk bij je radio meestal sigaret aanstekker aansluiten de fm 108 zou ik niet gebruiken dit ivm de frequentie zwaai en geen mooi geluid omdat jij bijna uit de omroep band ben kies voor iets van 107.9 of 87.8 dus laag links of recht van de omroep band.
Nou het geluid op 108 klinkt prima hoor. je tuner doet het daar ook gewoon prima ;)
Je maakt alleen niet gebruikt van de gehele bandbreedte maar als het voor jouw werkt is het prima zelf ook op 108 gezeten echter op 107. 9 doet hij het beterhet geluid is mooier
fdboer

Bericht door fdboer »

De autoradio maakt op 108 ook echt wel gebruik van de hele bandbreedte hoor. Dat houdt echt niet precies bij 108 op.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

progmog schreef: 06 jun 2021 13:50 Die FM transmitters zijn leuke dingen voor mij als radioluisteraar. Als je je onderweg verveelt en je rijd op de snelweg, zet je radio eens op 108 of 87.5 FM en al heel snel mag je meegenieten met de muziek of telefoongesprek van andere automobilisten vlak bij jouw. Je hoeft er niet lang voor te wachten (snelweg in de randstand dan).

En probeer dan ook bij zo'n automobilist te blijven rijden, anders ben je snel het signaal weer kwijt en kan de muziek of gesprek niet meer verder volgen. Succes.
Dat is grappig, dat heb ik echt nog nooit gedaan. Ga ik eens doen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

WinnaarRadioring2023 schreef: 06 jun 2021 22:30
progmog schreef: 06 jun 2021 13:50 Die FM transmitters zijn leuke dingen voor mij als radioluisteraar. Als je je onderweg verveelt en je rijd op de snelweg, zet je radio eens op 108 of 87.5 FM en al heel snel mag je meegenieten met de muziek of telefoongesprek van andere automobilisten vlak bij jouw. Je hoeft er niet lang voor te wachten (snelweg in de randstand dan).

Dat is grappig, dat heb ik echt nog nooit gedaan. Ga ik eens doen.
bumperkleven
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Echtwel schreef: 07 jun 2021 07:34 bumperkleven
Als die automobilist een goedgekeurd zendertje met x.x nW output gebruikt zal zelfs bumperkleven je niet dichtbij genoeg brengen. :D

Er naast gaan rijden is dan de enige optie.
progmog

Bericht door progmog »

Aart Rietveld schreef: 08 jun 2021 15:35
Echtwel schreef: 07 jun 2021 07:34 bumperkleven
Als die automobilist een goedgekeurd zendertje met x.x nW output gebruikt zal zelfs bumperkleven je niet dichtbij genoeg brengen. :D

Ga eens rijden op de drukke snelweg rijden en je hoort echt snel dit soort zendertjes. Je hoeft echt niet dicht bij iemand te rijden. Schijnbaar hebben sommige een zender iets meer vermogen dan toegestaan vermoed ik.
wave

Bericht door wave »

Aart Rietveld schreef: 08 jun 2021 15:35 Als die automobilist een goedgekeurd zendertje met x.x nW output gebruikt zal zelfs bumperkleven je niet dichtbij genoeg brengen. :D
You've said the magic word: een correct FM zendertje komt de auto niet uit. Maar er is genoeg el cheapo Oosters spul in omloop wat zich weinig van lastige bijkomstigheden als toegestaan vermogen en zwaai aantrekt, en dan hebben we het maar helemaal niet meer over spiegels... maar hé, het heeft wel mooi een echte CE markering :)) .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
v.ijl

Bericht door v.ijl »

het heeft wel mooi een echte CE markering :))
Welke van de twee?????
Afbeelding
:)) :)) :))
en dan is er koffie......
Plaats reactie