setup studio voor beginner

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
rico20

setup studio voor beginner

Bericht door rico20 »

Hallo,

Wil graag een klein studiootje bouwen om eenvoudig radio programma's op te nemen om ze vervolgens te kunnen aanbieden aan een station.Mijn wensen zijn wel dat ik met het mengpaneel radiodj kan faderstarten en dat het geluid van muziek en microfoon goed wordt geregeld met een compressor/limiter. Wat is het minimum aan benodigdheden om met radiodj redelijk aan de slag te kunnen gaan?, heb ik een 2e pc nodig om te kunnen opnemen, of kan het ook met één pc met 2 geluidskaarten er in? Ik zie even door de bomen het bos niet meer aan alle info. Kan iemand mij wat opgang helpen?
sverrips

Re: setup studio voor beginner

Bericht door sverrips »

Wat belangrijk is, is dat je een redelijk goeie geluidskaart heb. Ik weet niet of soundblaster goed is, maar het is een begin. Goede geluidskaarten zijn vaak boven de 100 euro. Opnemen en afspelen moet meestal wel met 1 geluidskaart kunnen als je genoeg heb aan de basis. Compressor/limiter zou ik niet gelijk doen, meestal regelt de uitzendende omroep daarvoor in de eindketen. Faderstart met radiodj, daar heb ik geen kaas van gegeten, dus dat weet ik niet. Niet bekeken, maar misschien heb je iets aan https://www.youtube.com/watch?v=2nc4ssTlS64
https://progressieverock.nl powered by LinuxRadio.Tools, a linux radio automation !
rico20

Bericht door rico20 »

Ik begrijp je dat het door stations later goed verwerkt wordt, vind het voor mij zelf tijdens de opname vreselijk om aan te horen dat harder zachter. Een compressor limiter kan er ook voor zorgen dat tijdens het praten de muziek wat zachter gaat klinken ook fijn om aan te horen.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Die processing pas je dan toe op je hoofdtelefoon afluistering en niet op je opname
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

rico20 schreef: 02 mei 2021 10:32 Ik begrijp je dat het door stations later goed verwerkt wordt, vind het voor mij zelf tijdens de opname vreselijk om aan te horen dat harder zachter. Een compressor limiter kan er ook voor zorgen dat tijdens het praten de muziek wat zachter gaat klinken ook fijn om aan te horen.
Dat klinkt totaal niet, zelf meeschuiven is het beste. Gebeurd ook in Hilversum, let maar eens op
rico20

Bericht door rico20 »

Bedankt Pascal, toepassen op mijn hoofdtelefoon afluistering heb ik ook even aan gedacht. Ik ga eerst aan de slag met bouwen en ervaren hoe het allemaal uitpakt.
Lex Dumol

Bericht door Lex Dumol »

Leuke topic.

Ik heb mijn studio-tje wat betreft apparatuur redelijk tot goed op orde. Maar...….. als het om computers gaat, daar heb ik geen kaas van gegeten! Staan nu 2 oude Dell computers met Windows 10. Wil deze 2 op korte termijn vervangen voor één goede pc
Zo is mijn vraag: Waar moet een goede computer aan voldoen als het gaat om radio maken? Wat is een goede geluidskaart?
Plaats reactie