Geen mogelijkheid voor een buitenantenne

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
moeipindas

Geen mogelijkheid voor een buitenantenne

Bericht door moeipindas »

Hallo,

Ik mag graag van o.a. piratenstations de signaalsterkte meten. Dit doe ik met een Sony ST-SE700 tuner. Maar appartement waar ik nu woon daar heb ik geen mogelijkheid om een buitenantenne te plaatsen. Nu heb ik een Hama actieve kamerantenne besteld maar die maakt het signaal niet enorm veel beter. Als ik de actieve kamerantenne aanzet dan heb ik zelfs op lege frequenties 54 db aan ruis. En zenders zoals 3FM die goed te ontvangen zouden moeten zijn hebben ook stereoruis. Wat is een idee om de ontvangst bij mij thuis te verbeteren?

Alvast bedankt voor tips.
big T

Re: Geen mogelijkheid voor een buitenantenne

Bericht door big T »

Heb je wel eens gedacht om een ontvanger ergens anders neer te zetten met bijbehorende antenne?
En deze via internet te benaderen, voor het gebruik heb je dan het idee dat het bij je thuis staat.
SDR is de zoekterm die je zou kunnen gebruiken.
remco_k

Bericht door remco_k »

moeipindas schreef: 05 jan 2022 21:49 Nu heb ik een Hama actieve kamerantenne besteld maar die maakt het signaal niet enorm veel beter. Als ik de actieve kamerantenne aanzet dan heb ik zelfs op lege frequenties 54 db aan ruis. En zenders zoals 3FM die goed te ontvangen zouden moeten zijn hebben ook stereoruis. Wat is een idee om de ontvangst bij mij thuis te verbeteren?
Geen versterker gebruiken maar een betere (richt?) antenne neerzetten en/of betere plek zoeken (balkon?).
Een versterker levert in jouw situatie niets op. Ontvangst welke al slecht is, wordt niet plotseling beter, want de ruis (die ook mee wordt ontvangen) wordt namelijk ook mee versterkt. Het signaal wordt dus wel sterker (want, versterkt) maar de signaal-ruis verhouding (SNR) blijft even slecht of wordt zelfs slechter door introductie van meer schakels.

Aanhakend op het SDR verhaal van hierboven, kijk eens naar dit topic:
Pi-DABReceiver: Voor de nerds, maak je eigen DAB+ ontvanger met een Raspberry Pi en een USB DVB-T stick
Hiermee kan je goedkoop een ontvanger + antenne ergens op een remote plek zetten waar internet is.
Er staat hier DAB+ in de titel, maar je kunt hiermee van alles ontvangen, waaronder ook FM en luchtvaart bijvoorbeeld.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Binnen radiosignalen ontvangen is altijd een uitdaging. Het signaal wat je hebben wilt komt gedempt binnen en wordt aangevuld met de storing van binnenshuis. Analoog hoor je dit altijd, zeker bij FM Stereo op een HiFi-tuner. FM Mono heeft hier minder last van, maar dan heb je mono geluid. Zet de antenne, als het even kan, op het balkon of buiten aan de gevel. Kabelradio was hier oorspronkelijk de oplossing voor, met name voor mensen die geen eigen dakantenne konden plaatsen.

Bij digitale radio hoor je de verstoring helemaal niet, totdat deze te erg wordt waardoor het geluid wegvalt. Zolang de ontvanger de enen en nullen in het signaal goed kan lezen en corrigeren, zit je goed. Internetradio is in jouw geval de eenvoudigste oplossing. Wil je via de ether luisteren, koop dan een DAB+radio met een externe antenneaansluiting en zorg dan voor een antenne op een zo gunstig mogelijke plaats, het liefst buiten. Versterking kan bij DAB+ wel een oplossing zijn, al hangt ook dit van de situatie af.
Plaats reactie