Agentschap Telecom gaat zestien lokale FM-vergunningen verdelen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

bjornboonk

Re: Agentschap Telecom gaat zestien lokale FM-vergunningen verdelen

Bericht door bjornboonk »

Hier even een lijstje van de frequenties en te kijken of RADIONL (Joyradio/Tukkerfm) / Radio Continu belang heeft bij deze en welke andere stations.

B39 Gouda 87,7 0,012 % 50 Watt: RADIONL heeft nauwelijks dekking via 99.4 en 98.5 Mhz het kan een optie zijn zeker nu 97.6 Mhz niet meer van RADIONL is. Radio Continu heeft helemaal geen dekking in de randstad echter ligt de frequentie erg ongelukkig met 87.6 WOS en 87.8 Hoogvliet.

B40 Winschoten 89,8 0,117 % 200 Watt: RADIONL heeft al dekking in Winschoten e.o. via 96.9 MHZ, misschien Joyradio de 98.5 Mhz is daar erg zwak. Ook Radio Continu heeft een zwakke dekking de 92.4 is daar erg afgeschermd.

B41 Wageningen 90,0 0,094 % 50 Watt: RADIONL heeft al redelijke dekking van de 96.0 MHZ in Ede. Misschien Voor Radio Continu om de dekking aan te vullen aan de 99.5 in Amersfoort en 89.9 Mhz. Ook TukkerFM zou eventueel kunnen of Joyradio.

B42 Apeldoorn 93,4 0,066 % 400Watt is een erg ongelukkige freqentie met (WDR 2 Kleve 93.3 Mhz, RADIONL Markelo 93.5 Mhz, Lokale omroep Barneveld 93.5 Mhz) ik denk dat de zender alleen naar het noorden nog een redelijk stuk gaat rijken in de praktijk.. RADIONL en Tukkerfm hebben al dekking via de resp. 94.0 en 88.7 Mhz misschien dat Joyradio erbij kan en dat er wat met de frequenties wordt geruild.
Radio Continu heeft via de 89.9 Mhz (Deventer) al een redelijke dekking maar een extra zender zorgt voor betere indoor ontvangst in Apeldoorn.

B43 Zevenaar 91,9 0,082 % 200 Watt is opzich een redelijke vrije frequentie wat verder op heeft het oostwaarts wel last van (WDR 5 92.0 Münster) en Noordwaarts van NPO R1 (Hoogersmilde) ik denk toch dat de zender in de praktijk nog wel een redelijk bereik gaat hebben tot ongeveer Doetinchem, Doesburg, Dieren, Arnhem, Nijmegen-Noord,Kleve. RADIONL heeft via de 95.5/89.6/101.9 Mhz al een redelijke dekking in die regio, misschien ter uitbreiding van Tukkerfm of van Joyradio. Radio Continu heeft als voordeel om de frequentie aan te vullen op de 95.7 Mhz in Zieuwent en zo ook westwaarts vanaf Doetinchem bereik te creëren.

B44 Emmen 93,5 0.045 % 100 Watt is opzich een redelijke vrije frequentie ( SLam! Zwolle 93.6, Molbergen 93,5 Mhz en 93,4 Hardenberg) zijn nauwelijks te ontvangen. ik denk dat het in de praktijk wel 15km kan komen.
RADIONL heeft al dekking via 89.9 Mhz, Joyradio is zwakker via de 98.7 Mhz Smilde dus dat kan een kans zijn. Ook TukkerFM kan een mooie aanvulling zijn.
Radio Continu heeft al dekking via de 92.3 Mhz in Emmen en omgeving. Ook Simone FM heeft al dekking.

B45 Hoogvliet 87,8 0,0079 % 200watt is een erg ongelukkige frequentie met 87.6 WOS Naaldwijk en 87.9 van Omroep Zeeland.
RADIONL heeft al een redelijke FM dekking daar via 99.6 en 99.4 Mhz. Radio Continu lijkt mij niet aangezien de Frequentie nauwelijks bereik heeft ook woont de doelgroep daarnaast ben je ver buiten het bereik van de overige Continu Fm zenders.

B46 Rotterdam 104,2 0,20 % 200watt RADIONL heeft dekking via de 99.6 Mhz maar die is erg gericht dus het kan een optie zijn ter aanvulling. Radio Continu heeft de doelgroep daar niet en ligt ook ver buiten hun bereik. Ook Qmusic Non stop zou een optie zijn om de dekking aan te vullen aan de overige zenders.

B47 Etten Leur 94,5 0,079 % 500watt ligt redelijk vrij. RADIONL heeft een zwakke dekking via de 104.3 Mhz en 97.3 Mhz volgens Fmscan.org, dit kan een optie zijn. RADIO 10 Brabant heeft via de 89.2 Mhz en 93.9 Mhz al een goede dekking daar dus dat denk ik niet ook JND zou een optie zijn.

B48 Breda 94,8 0,37 % 1000Watt ligt redelijk vrij . RADIONL heeft al FM dekking via 104.3 Mhz. Radio 10 Brabant heeft dekking via de 89.2 Mhz. JND zou een optie zijn. Radio Continu daar woont de doelgroep denk ik niet voor.

B49 Amersfoort 95,4 0,059 % 100Watt RADIONL heeft slechte dekking nu via de (96.0 Mhz Ede en 98.5 Mhz Utrecht) dus dat zou kunnen.
Radio continu heeft al dekking via de 99.5 Mhz. Qmusic Non stop zou ook nog een optie zijn ter aanvulling van de 95.9 Mhz HIlversum en 103.4 Utrecht.

B50 Coevorden 97,3 50Watt 0,072 % ligt vrij. Radio NL zou het kunnen gebruiken ter aanvulling van de wat aan de zwakkere kant van Emmen 89.9 Mhz en Hardenberg 93.4 Mhz. Joyradio zou het kunnen gebruiken voor de wat zwakkere 98.7 Mhz. Radio continu heeft een zwakkere dekking via de Emmen 92.3 Mhz en Ommen 92.4 Mhz.
SimoneFm zou het kunnen gebruiken ter aanvulling van de 101.7 Mhz.

B51 Emmeloord 97,5 100Watt 0,148 % is een redelijke vrij frequentie alleen 100&NL 97.6 Zwolle is er nog.
RADIONL heeft via de 95.7 Mhz Meppel en 89.2 Mhz Zwolle een zwakke dekking dus dit is een optie.
Radio Continu heeft hier geen dekking dus dit is een optie dit vult dan weer aan op de zenders Ommen 92.4 Mhz, Tjerkgaast 97.9 Mhz.

B52 Deventer 94,4 630Watt 0,35 %
De frequentie ligt normaal gezien vrij (Zonder piraten op 94.5 Mhz) hierdoor is de dekking 20km.
RADIONL heeft in dekking via de 93.1 Mhz.
Continu heeft dekking via de 89.9 Mhz.
TukkerFm zou een optie zijn ter aanvulling van de dekking van de 88.7 Mhz Apeldoorn en 90.0 Mhz van De Lutte.
Ook Joyradio zou kunnen.

B53 Zeeland 105,5 60Watt 0,0049 %
De frequentie ligt westelijk zeker niet vrij met 105.6 Loosbroek. Oostwaarts gaat het redelijk maar je haalt waarschijnlijk alleen de plaaten Zeeland, Mill en misschien zwak nog wat dorpen als Haps, Wanroij, Grave. In bijvoorbeeld Uden is er waarschijnlijk storing met 105.6 Loosbroek.
RADIONL heeft al dekking via 90.5 Mhz Helmond, 95.3 Mhz Cuijk, 90.1 Mhz Oss.
Radio Continu zou kunnen voor een plattelandsgebied dus de doelgroep woont er wel denk ik.
Radio 10 Brabant heeft denk ik hoewel de dekking niet/nauwelijks nu is weinig zin aangezien de Landelijke Radio 10 via de 104.1 Mhz wel sterk is daar.
Radio JND zou kunnen maar het bereik is een paar kleine dorpen.

B54 Eindhoven 103,3 1000Watt 0.049 %, De frequentie kan last hebben van WDR 103.3 Mhz en Joe 103.4 Mhz.
RADIONL heeft al dekking daar via 90.3 Mhz en 90.5 Mhz.
Radio Continu heeft de doelgroep denk ik daar niet wonen.
Radio JND heeft al voldoende dekking via 93.2 Mhz en 93.6 Mhz. Eventueel JND Classics zou kunnen.
Radio 10 Brabant heeft al dekking via 89.3 Mhz en 95.5 Mhz.
Joyradio zou een optie zijn bijvoorbeeld of Radio Decibel.
density1

Bericht door density1 »

Dat bedoel ik dus, wat nu ruimte voor nieuwe gegadigde. Ze vullen het zo in dat nieuwkomers geen kans maken alleen maar opvulling in 'gaten' in de dekking waar ze nu slecht te beluisteren zijn.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 19 dec 2021 10:53 Dat bedoel ik dus, wat nu ruimte voor nieuwe gegadigde. Ze vullen het zo in dat nieuwkomers geen kans maken alleen maar opvulling in 'gaten' in de dekking waar ze nu slecht te beluisteren zijn.
Voor nieuwe partijen is het financieel ook onaantrekkelijk voor 1,5 jaar. Het zijn gewoon regionale frequenties met lokaal bereik. Geen lokale kavels
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Pascal. K schreef: 19 dec 2021 16:51
density1 schreef: 19 dec 2021 10:53 Dat bedoel ik dus, wat nu ruimte voor nieuwe gegadigde. Ze vullen het zo in dat nieuwkomers geen kans maken alleen maar opvulling in 'gaten' in de dekking waar ze nu slecht te beluisteren zijn.
Voor nieuwe partijen is het financieel ook onaantrekkelijk voor 1,5 jaar. Het zijn gewoon regionale frequenties met lokaal bereik. Geen lokale kavels
Ik vermoed dat dit ook de reden is, dat ze er geen nieuwe categorie voor opgezet hebben: een bestaande regeling pakken en uitgeven is makkelijker voor anderhalf jaar. Als de vergunningen straks verlopen (en laten wij hopen dat ze niet wéér gaan verlengen,) dan is dat een mooie gelegenheid om dat te doen. Ik zou daar voor zijn. In principe liggen dan alle mogelijkheden weer open.

Ik heb die mini-B-kaveltjes B27 en hoger altijd al onzin gevonden. Of je maakt ze onderdeel van een groter B-kavel, of je geeft ze uit voor commerciële/particuliere lokale omroep als lokaal kavel.
Feivel

Bericht door Feivel »

Logisch dat nieuwkomers zich niet aangesproken voelen. Met lokale radio is geen droog brood te verdienen. Fantaseer even dat jij media-ondernemer bent. Heb jij dan geld over voor een frequentie van een paar honderd watt in Winschoten?
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Hebben jullie die dekkingskaarten gezien? Het zijn gewoon babyfoonzenders. Zo komen nauwelijks de wijk uit.
density1

Bericht door density1 »

Het is daarom ook letterlijk geld weggooien. Je schiet er niets mee op.
jessica

Bericht door jessica »

Uit de hele lijst zijn er maar 2 met 1000 Watt. Als je die op een goede mast zet dan komt het nog wel een eindje.
De rest van de zenders zijn inderdaad niet te hoog van vermogen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Als ik de WOS was had ik de hoogvliet frequentie via een aparte stichting gekocht en op 0. 5 watt aangezet om de rest van mij ether ruimte te borgen denk dat dit de beste oplossing is.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

density1 schreef: 19 dec 2021 21:15
Noordzee schreef: 19 dec 2021 21:13 Hebben jullie die dekkingskaarten gezien? Het zijn gewoon babyfoonzenders. Zo komen nauwelijks de wijk uit.
Het is daarom ook letterlijk geld weggooien. Je schiet er niets mee op.
Tsja, de FM-band is gewoon overvol, meer vermogen past gewoon niet meer. Er is gewoon geen plaats voor al die radiostations.
Echtwel schreef: 20 dec 2021 10:41 Als ik de WOS was had ik de hoogvliet frequentie via een aparte stichting gekocht en op 0. 5 watt aangezet om de rest van mij ether ruimte te borgen denk dat dit de beste oplossing is.
Het is op FM echt een puinhoop aan het worden, voor zover dat niet al lang het geval is. Technisch gezien is er eigenlijk een radicale frequentie- en kavelherindeling nodig met minder zenders. Er zou toch echt anders naar die band gekeken moeten worden, áls wij deze band al zouden willen behouden voor de reguliere omroep.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Mooi voorbeeld is de nieuwe frequentie van Sleutelstad FM in Leiden, FM 99.6. In Rotterdam zit RadioNL editie Zuid-Holland op precies dezelfde frequentie. Blij dat er een alternatief is; DAB+ !
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Echtwel schreef: 20 dec 2021 10:41 Als ik de WOS was had ik de hoogvliet frequentie via een aparte stichting gekocht en op 0. 5 watt aangezet om de rest van mij ether ruimte te borgen denk dat dit de beste oplossing is.
Of gewoon op de manier zoals het hoort, bezwaar maken
boxfm

Bericht door boxfm »

Madurodam FM schreef: 20 dec 2021 11:50 Mooi voorbeeld is de nieuwe frequentie van Sleutelstad FM in Leiden, FM 99.6. In Rotterdam zit RadioNL editie Zuid-Holland op precies dezelfde frequentie. Blij dat er een alternatief is; DAB+ !
Al wordt ongetwijfeld ervoor gezorgd dat de 99.6FM in Leiden niet RadioNL gaat storen. De technische afdeling van RadioNL heeft namelijk Sleutelstad geholpen met het vinden van een geschikte frequentie, dat werd de 99.6FM.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Kopen is er sowieso niet bij, frequenties zijn in bruikleen.

De WOS gaat dat nooit doen, laat staan al de 5000 euro bank garantie die betaald moet worden… ook de eventueel kavel kosten bij een veiling maar ook te denken aan muziekrechten en cvdm. ten samen met een stichting hier voor op richten is gewoon geld weg mikken… kan je beter zoals ik aangaf in bezwaar gaan.
EtherScout

bjornboonk schreef: 19 dec 2021 10:39 Hier even een lijstje van de frequenties en te kijken of RADIONL (Joyradio/Tukkerfm) / Radio Continu belang heeft bij deze en welke andere stations.
Vergeet Team FM niet. Misschien willen zij ook wel uitbreiden op FM. Ze hebben nu alleen een klein B-kaveltje in Stadskanaal.
Plaats reactie