DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Romeo

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door Romeo »

Noordzee schreef: 04 apr 2021 21:27
Binnenhuisdekking moet de norm worden. Dan kan de FM er helemaal uit.
De vraag is: hoeveel levert FM de staatskas nog op? En kan FM zomaar uitgezet worden? Hebben de commercielen daar niets over in te brengen?
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Romeo schreef: 04 apr 2021 22:04
EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02 Als mensen een beetje handig zijn met internet, raad ik ze streaming in huis aan.
De belangrijkste radio-zenders zijn gewoon via de tv-provider te luisteren via de TV of via de ziggo of kpn-app, of via de smart-tv of via apple-tv met NPO start, compleet met beeld dus je hoeft alleen maar te weten hoe je afstandbediening werkt. Of gewoon via je telefoon en wifi naar je boxen streamen, je hoeft er niets extras voor te doen
Voor veel mensen is dit helemaal niet gewoon. Die willen helemaal geen apps en willen niet streamen naar een slimme speaker. Ook willen zij helemaal geen TV aanzetten en een afstandsbediening pakken. Die mensen zijn daar helemaal niet zo handig mee.

Deze mensen willen gewoon een radiotoestel met een knop aan/uit, een knop hard/zacht en een paar knoppen om van station te wisselen. Meer niet.
Romeo

Bericht door Romeo »

EtherScout schreef: 04 apr 2021 22:22
Voor veel mensen is dit helemaal niet gewoon. Die willen helemaal geen apps en willen niet streamen naar een slimme speaker. Ook willen zij helemaal geen TV aanzetten en een afstandsbediening pakken. Die mensen zijn daar helemaal niet zo handig mee.

Deze mensen willen gewoon een radiotoestel met een knop aan/uit, een knop hard/zacht en een paar knoppen om van station te wisselen. Meer niet.
Deze mensen zullen dus niet naar DAB+ overstappen omdat hun FM transistor het nog prima doet en pas als dat stopt zullen ze moeten kiezen voor streaming of DAB
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 19:19 Maar binnenshuis kies ik ook voor streaming.
DAB+ is in eerste instantie vooral voor in de auto en voor draagbare radio's buiten bedoeld. Binnenhuisdekking is mogelijk als je geluk hebt, of als men daarvoor extra in de netwerken investeert. Tenzij je in een kooi van Faraday woont, maar dan doet je mobieltje het ook niet of nauwelijks. Ik heb nu in huis DAB+dekking van 12C, 11C, 8A en sinds kort ook van 7D.

Als mensen een beetje handig zijn met internet, raad ik ze streaming in huis aan. Bij mensen die gewoon radio willen, kan het in huis installeren van een stereoset met DAB+ en een goed geplaatste antenne ook een oplossing zijn. Ik heb geen ervaring met het nieuwe DVB-C radiokastje van Ziggo.
Ik wil binnenkort een huis gaan bouwen die inderdaad een 'kooi van Faraday' is. Ben me daarom aan het oriënteren op buiten antennes. Maar is me al opgevallen dat het lastig is om goede radio's te krijgen. Het gebrek aan goede radio's is een grotere bedreiging voor de radiostations als DAB+.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02 [ Binnenhuisdekking is mogelijk als je geluk hebt, of als men daarvoor extra in de netwerken investeert.
Binnenhuisdekking moet de norm worden. Dan kan de FM er helemaal uit. Hoewel ik ruim 30 kilometer van de zendmast woon, heb ik hier binnenshuis ontvangst op drie van de vier netwerken. Alleen de regionale omroepen komen hier nog niet binnen. Gelet op de rampenfunctie van de regionale omroep zou je eigenlijk ook binnenshuis wel een landelijke dekking van de regionale omroepen verwachten.
Dat gaat nooit gebeuren. Het opvoeren van vermogen heeft geen enkele zin, het signaal komt gewoonweg slecht de huizen binnen. En dat wordt de komende jaren alleen maar slechter door de klimaatgekte en bijbehorende regels waar nieuwbouwhuizen aan moeten voldoen.
Romeo

Bericht door Romeo »

DAB+ is de Bluray van de radio.

Na VHS kreeg je DVD, vergelijkbaar met AM en daarna FM

De BluRay moest het helemaal worden, meer ruimte, betere kwaliteit. Maar het sloeg niet aan, je moest er een nieuwe speler voor aanschaffen en me zag het kwaliteitsverschil amper. Nu is alles streaming geworden en ik weet niet eens of je nog bluray kunt kopen. Als dat kan zal het net zoiets zijn als muziekliefhebbers die vinyl kopen.

Kortom, men kijkt massaal streaming.

Met radio is het dus AM en FM en nu DAB+, maar omdat FM nog prima werkt is DAB+ alleen voor een kleine groep en streaming rukt op. Dat ontwikkelt zich alleen maar. Iedereen kan een telefoon bedienen of tablet of tv en in de loop van de komende jaren zal het allemaal goedkoper en makkelijker worden. Ook radio gaat streaming. En er zal wel een FM zender blijven voor nood als het oorlog wordt ofzo
WinnaarRadioring2023

Romeo schreef: 04 apr 2021 22:06
Binnenhuisdekking moet de norm worden. Dan kan de FM er helemaal uit.
De vraag is: hoeveel levert FM de staatskas nog op? En kan FM zomaar uitgezet worden? Hebben de commercielen daar niets over in te brengen?
Ja, als de overheid besluit om enkel DAB+ te veilen zullen de commerciële omroepen eieren voor hun geld moeten kiezen. Al verwacht ik ook dat het weer veel rechtszaken gaat opleveren
Noordzee

Bericht door Noordzee »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 23:09
Dat gaat nooit gebeuren. Het opvoeren van vermogen heeft geen enkele zin, het signaal komt gewoonweg slecht de huizen binnen. En dat wordt de komende jaren alleen maar slechter door de klimaatgekte en bijbehorende regels waar nieuwbouwhuizen aan moeten voldoen.
Ben ik niet helemaal met je eens. Een paar weken geleden is het vermogen opgeschroefd van de MTVNL-zender in Smilde en sindsdien heb ik hier binnenshuis ontvangst. En als het vermogen van de regionale zenders in Smilde wordt opgeschroefd van nu 3,5 kW naar bv de 10 kW die gebruikt wordt voor de commerciële zenders, dan heb ik hier ook binnenshuis ook ontvangst op de regionale zenders.

Het probleem is gewoon de lage zendvermogens die er soms gehanteerd worden.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

density1 schreef: 03 apr 2021 23:49 DAB+ is dan ook niet ontworpen voor indoor ontvangst, al beloven ze het wel. Vandaar dat er ook gestookt wordt met vermogen, maar of dat echt gaat helpen betwijfel ik of je moet echt onder de mast wonen. En bij elektrische apparatuur in de buurt binnenshuis is de signaalsterkte al helemaal een drama. Je moet je radio echt uit de buurt houden van TV, computers en zulks, wil je goede indoor ontvangst hebben.
En vergeet niet de dikke isolatie in de muren en vloeren... Ook dubbel gehard glas en spiegels, zonnepanelen zorgen voor storing in huis.
WinnaarRadioring2023

Noordzee schreef: 05 apr 2021 10:52
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 23:09
Ben ik niet helemaal met je eens. Een paar weken geleden is het vermogen opgeschroefd van de MTVNL-zender in Smilde en sindsdien heb ik hier binnenshuis ontvangst. En als het vermogen van de regionale zenders in Smilde wordt opgeschroefd van nu 3,5 kW naar bv de 10 kW die gebruikt wordt voor de commerciële zenders, dan heb ik hier ook binnenshuis ook ontvangst op de regionale zenders.

Het probleem is gewoon de lage zendvermogens die er soms gehanteerd worden.
En hoe nieuw is jouw woning? In nieuwbouwwoningen blijkt de isolatie toch wel voor enige problemen te zorgen bij de mobiele telefonie, vandaar.
EtherScout

WinnaarRadioring2023 schreef: 05 apr 2021 16:27
Noordzee schreef: 05 apr 2021 10:52 Het probleem is gewoon de lage zendvermogens die er soms gehanteerd worden.
En hoe nieuw is jouw woning? In nieuwbouwwoningen blijkt de isolatie toch wel voor enige problemen te zorgen bij de mobiele telefonie, vandaar.
Waar er nu FM-dekking en/of mobiele telefoondekking is, zou ook DAB+dekking moeten zijn. In kelders en in kooien van Faraday hoeft er dus geen DAB+dekking te zijn.
big T

Bericht door big T »

In onze keuken staat een transistor radio, afgesteld op radio 1.
Kom dacht ik laatst, ga ook over op DAB+, dus ik een draagbare DAB+ radio gekocht.
Helaas werkt hij niet bij ons in de keuken, buiten ook maar matig.
Dus ik heb er niets aan, gelukkig de oude analoge transistor niet weg gegooid.
Te vroeg gekocht dus, en als het dit moet zijn, dan vind ik het maar niets :))
EtherScout

Romeo schreef: 04 apr 2021 22:28
EtherScout schreef: 04 apr 2021 22:22 Deze mensen willen gewoon een radiotoestel met een knop aan/uit, een knop hard/zacht en een paar knoppen om van station te wisselen. Meer niet.
Deze mensen zullen dus niet naar DAB+ overstappen omdat hun FM transistor het nog prima doet en pas als dat stopt zullen ze moeten kiezen voor streaming of DAB
Het kan deze luisteraars niet schelen welke techniek erachter zit, als de radio maar doet wat 'ie moet doen. Als er een eenvoudig alternatief is, zoals DAB+, dan is dat ook goed.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

@WinaarRadioRing2023

Nee, geen nieuwbouwhuis.

Maar toch denk ik dat er nog veel te winnen is door een betere dekking van de diverse netwerken. Dat is mogelijk door meer zendmasten of (en wellicht beter uitvoerbaar) hier-en daar wat hogere vermogens.
EtherScout

big T schreef: 05 apr 2021 20:05 In onze keuken staat een transistor radio, afgesteld op radio 1.
Kom dacht ik laatst, ga ook over op DAB+, dus ik een draagbare DAB+ radio gekocht.
Helaas werkt hij niet bij ons in de keuken, buiten ook maar matig.
Dus ik heb er niets aan, gelukkig de oude analoge transistor niet weg gegooid.
Te vroeg gekocht dus, en als het dit moet zijn, dan vind ik het maar niets :))
Bij jou is de dekking nog onvoldoende en daar zal dus iets aan gedaan moeten worden. Precies daar pleit ik voor. Maar die nieuwe radio heeft waarschijnlijk ook FM, dus dan zet je dat nieuwe toestel toch voorlopig daar op? Je hoeft 'm dus niet weg te zetten.
Plaats reactie