DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
WinnaarRadioring2023

Re: DAB+ Gaat dat nog wat worden?

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

MFM schreef: 04 apr 2021 00:09 DAB+ is geen echte vooruitgang. Meer een tussenstation.
Zo eentje die goed genoeg is voor in de auto, maar totaal waardeloos thuis, in de huiskamer of op de wekkerradio. Te lage bitrate voor op de stereoset met high end speakers..te slechte ontvangst ook binnenshuis.

Aangezien FM en ook analoge kabel over enige tijd uitschakelt en er dan alleen nog maar gekozen kan worden tussen 4/5G, kabel/adsl/glasvezelradioontvangers, of dab+ en internetradio, moet je keuzes maken.

Thuis? Via internetradio (settopbox op de stereoset) of via streams over de internetverbinding op pc of telefoon.

In de auto? Via dab+ of via G4/5. Telefoonabonnementen a €10, €15 full data zijn nu al gemeengoed, en zowel apple carplay als android voor op de autoradio zijn nu officieel beschikbaar zodat de noodzaak voor een dab+ radio eigenlijk minder en minder zal worden.

En door alleen al de keuze tussen 50 tot 100 zenders via dab+ of 50.000+++ via je data abbo te hoeven maken is er al een voorsprong voor de data abbo’s.

Los daarvan, de meeste mensen luisteren steeds meer en meer podcasts, spotify en andere ondemand services... dus waarom zou je als overheid eigenlijk nog vasthouden aan het FTA principe?

Radio is leuk voor 40 plussers, maar ga er maar vanuit (als ik bv naar mijn kinderen plus aanhang kijk) dat de echte ouderwetse radio die wij hier op het forum leuk vinden eigenlijk langzaam aan het uitsterven is. Alleen accepteren de John de Mols dat nog niet.
Je legt hier in 1 post uit hoe het zit. Ik zie DAB+ niet eens als tussenstation, maar als een veel te laat gekomen technische oplossing voor het gebrek aan capaciteit op FM.

Als ik hier in huis kijk, dan staat de JBL tuner nog wel eens aan op een van de commerciële radiostations. Maar veel vaker is het de app. die staat te draaien op de JBL extreme. Dat werkt uitstekend.

Radio zal er altijd blijven bestaan, maar ik betwijfel of DAB+ ook zo succesvol zal worden als het had kunnen zijn. Er is zoveel ruimte, maar er zijn lang niet genoeg serieuze radiostations beschikbaar die de ruimte kunnen vullen. De overheid probeert dat op te lossen door de mogelijkheid te bieden op 4 kavels in de mux, de enige manier om schaarste te creëren, zodat er geveild kan worden. Maar krijgen we dan radio of komt er ergens een computer in de kast te staan met een harddisc vol muziek. Wie zal het zeggen.

Online radio geloof ik niet zo in. Er zijn succesvolle online radiostations als Radio Olympia en Arrow Classic Rock die het wel aardig doen, maar die zenders zouden op DAB+ een veelvoud aan luisteraars trekken. Online is een individuele markt. Dat zie je terug in het enorme succes van podcasts. Ik denk dat je binnen nu en afzienbare tijd de eerste radiomakers gaan opstaan die online hun radioprogramma gaan maken. Misschien in het raamwerk van een stream om live te luisteren, maar vooral daarna als podcast te beluisteren.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 03 apr 2021 23:01 Als DAB+ echt zo fantastisch werkt, waarom moet er dan met een veelvoud aan zendvermogen worden gewerkt en dan nog werkt het binnenshuis maar half of niet. Is DAB+ dan echt een vooruitgang?
Dat zendvermogen moet je delen door het aantal stations in de mux. Dan kan je een vergelijking maken met FM.
density1

Bericht door density1 »

Sluit me ook volledig aan bij de post van MFM. Voor wat betreft indoor ontvangst lijkt het wel zodra je probeert in huis DAB te ontvangen er een soort van 'gesloten kooi' om je radio wordt afgesloten, zeker in de buurt van elektrische apparatuur. En zodra je buiten komt de ontvangst vergroot. Dus ze kunnen indoor ontvangst wel willen realiseren maar vertel daarbij dan wel het eerlijke verhaal dat dit niet overal kan. Behalve als je echt 'onder de zendmast' woont.
WinnaarRadioring2023

EtherScout schreef: 04 apr 2021 11:52
GerjanCluistra schreef: 03 apr 2021 23:01 Als DAB+ echt zo fantastisch werkt, waarom moet er dan met een veelvoud aan zendvermogen worden gewerkt en dan nog werkt het binnenshuis maar half of niet. Is DAB+ dan echt een vooruitgang?
Dat zendvermogen moet je delen door het aantal stations in de mux. Dan kan je een vergelijking maken met FM.
De lokale muxen hebben 12 radiostations. Als die allemaal een vergunning zouden hebben van 0,05 kW, is dat 0,6 kW. Nog altijd 0,4 kW minder als op DAB+. Blijft ondertussen nog steeds het probleem bestaan dat de dekking, ondanks veel meer zendvermogen, nog steeds ondermaats is.

Het enige voordeel zijn de ‘commerciële’ radiostations, want die hebben anders niets.
WinnaarRadioring2023

density1 schreef: 04 apr 2021 12:51 Sluit me ook volledig aan bij de post van MFM. Voor wat betreft indoor ontvangst lijkt het wel zodra je probeert in huis DAB te ontvangen er een soort van 'gesloten kooi' om je radio wordt afgesloten, zeker in de buurt van elektrische apparatuur. En zodra je buiten komt de ontvangst vergroot. Dus ze kunnen indoor ontvangst wel willen realiseren maar vertel daarbij dan wel het eerlijke verhaal dat dit niet overal kan. Behalve als je echt 'onder de zendmast' woont.
Of wees realistisch en zet een antenne op het dak.
density1

Bericht door density1 »

Dat gaat echt geen doorsnee luisteraar doen. Die moet gewoon ontvangst hebben zonder moeite daar voor te hoeven doen en dat is indoor toch nog wel een dingetje dus. Misschien dat een enkel DX freak dat nog doet.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 14:41
density1 schreef: 04 apr 2021 12:51 Sluit me ook volledig aan bij de post van MFM. Voor wat betreft indoor ontvangst lijkt het wel zodra je probeert in huis DAB te ontvangen er een soort van 'gesloten kooi' om je radio wordt afgesloten, zeker in de buurt van elektrische apparatuur. En zodra je buiten komt de ontvangst vergroot. Dus ze kunnen indoor ontvangst wel willen realiseren maar vertel daarbij dan wel het eerlijke verhaal dat dit niet overal kan. Behalve als je echt 'onder de zendmast' woont.
Wees realistisch en ontdek dat veelal een antenne op het dak niet zomaar mag.

Dab+ voor thuis/binnen gewoon lekker links laten liggen. Streaming en via digitale kabel is voor thuis de uitkomst
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

antenne tot een hoogte van 5 meter mag altijd indien het je eigen huis is. Heb je een huurhuis, overleg even met de verhuurder, en appartementen met de VVE.
Romeo

Bericht door Romeo »

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 09:48
Klopt, dat probleem heb ik ook. En dan hoef je de radio maar nauwelijks te verplaatsen of het signaal is al weg. Iemand die binnenloopt kan het signaal ook uitschakelen.
Het viel me al tegen dat er een ouderwetse antenne nodig was. Ik dacht heel naief dat het gewoon digitaal kon worden opgepikt -bloos
Romeo

Bericht door Romeo »

Pascal. K schreef: 04 apr 2021 15:34

Dab+ voor thuis/binnen gewoon lekker links laten liggen. Streaming en via digitale kabel is voor thuis de uitkomst
En voor de massa is streaming gewoon een uitkomst. Iedereen (uitzonderingen daargelaten) heeft een smartphone en de meeste mensen luisteren naar 1 of 2 zenders. De NPO heeft voor alle 5 zenders een aparte app, maar je kan met 1 app naar alle vijf luisteren. Dus ik kan gewoon via de NPO2 app lekker schakelen naar 3FM of 5 als ik zou willen. En al heb je 10 apps. Die stop je gewoon in 1 mapje.

Bovendien hebben veel smarhphones een FM ontvanger. Je kunt alles doen op 1 apparaat, radio streamen, tv kijken, beeld en normaal bellen, brieven schrijven. Ik heb bv ook al geen portemonnee meer, alle pasjes en briefgeld gaan in het telefoonhoesje.
Kortom, DAB+ heeft nog 1 redding: als ze verplichten dat een DAB+ ontvanger standaard in een telefoon gaat.
WinnaarRadioring2023

Pascal. K schreef: 04 apr 2021 15:34
WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 14:41
Wees realistisch en ontdek dat veelal een antenne op het dak niet zomaar mag.

Dat ligt aan je huisbaas of dat mag. Gemeenten kunnen het niet verbieden.

Maar binnenshuis kies ik ook voor streaming.
EtherScout

WinnaarRadioring2023 schreef: 04 apr 2021 19:19 Maar binnenshuis kies ik ook voor streaming.
DAB+ is in eerste instantie vooral voor in de auto en voor draagbare radio's buiten bedoeld. Binnenhuisdekking is mogelijk als je geluk hebt, of als men daarvoor extra in de netwerken investeert. Tenzij je in een kooi van Faraday woont, maar dan doet je mobieltje het ook niet of nauwelijks. Ik heb nu in huis DAB+dekking van 12C, 11C, 8A en sinds kort ook van 7D.

Als mensen een beetje handig zijn met internet, raad ik ze streaming in huis aan. Bij mensen die gewoon radio willen, kan het in huis installeren van een stereoset met DAB+ en een goed geplaatste antenne ook een oplossing zijn. Ik heb geen ervaring met het nieuwe DVB-C radiokastje van Ziggo.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02 [ Binnenhuisdekking is mogelijk als je geluk hebt, of als men daarvoor extra in de netwerken investeert.
Binnenhuisdekking moet de norm worden. Dan kan de FM er helemaal uit. Hoewel ik ruim 30 kilometer van de zendmast woon, heb ik hier binnenshuis ontvangst op drie van de vier netwerken. Alleen de regionale omroepen komen hier nog niet binnen. Gelet op de rampenfunctie van de regionale omroep zou je eigenlijk ook binnenshuis wel een landelijke dekking van de regionale omroepen verwachten.
EtherScout

Noordzee schreef: 04 apr 2021 21:27
EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02 Binnenhuisdekking is mogelijk als je geluk hebt, of als men daarvoor extra in de netwerken investeert.
Binnenhuisdekking moet de norm worden. Dan kan de FM er helemaal uit.
Dat ben ik met je eens. Hoe eerder, hoe liever. Het is technisch gewoon mogelijk.
Romeo

Bericht door Romeo »

EtherScout schreef: 04 apr 2021 21:02

Als mensen een beetje handig zijn met internet, raad ik ze streaming in huis aan.
De belangrijkste radio-zenders zijn gewoon via de tv-provider te luisteren via de TV of via de ziggo of kpn-app, of via de smart-tv of via apple-tv met NPO start, compleet met beeld dus je hoeft alleen maar te weten hoe je afstandbediening werkt. Of gewoon via je telefoon en wifi naar je boxen streamen, je hoeft er niets extras voor te doen
Plaats reactie