Ierland zet DAB uit

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

remco_k

Re: Ierland zet DAB uit

Bericht door remco_k »

Calypso schreef: 08 mar 2021 11:51 .. het irritante terugschakelen op FM (en zinnen dubbel of missen) tot gevolg....
Offtopic en ter info: Da's radio afhankelijk. Mijn autoradio brengt automagisch het FM audio signaal in sync met het DAB+ audiosignaal. Heen en weer schakelen FM<->DAB+ gebeurd naadloos.
www.digiplay.nl: SHOUTcast V2 streaming, 3 mountpoints, met gratis web app, statistieken en SSL support!
Levert ook: Radio Bingo software. Print je eigen bingokaarten met je printer of naar een PDF bestand.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Calypso schreef: 08 mar 2021 11:51 Vooraf: ik ben geen uitgesproken voor- of tegenstander van FM, DAB of Internetradio.
EtherScout schreef: 08 mar 2021 10:38 Deze hele discussie is grotendeels emotie, met name bij de tegenstanders van DAB+. Deze mensen willen, om uiteenlopende redenen, gewoon geen veranderingen. Internetradio wordt door hen gezien als een veel kleinere bedreiging voor de oude situatie, dan DAB+. Argumenten met technische details overtuigen hen daardoor niet. Dit zie je niet alleen terug op dit forum, maar ook in het gedrag van de gevestigde orde in bijvoorbeeld Ierland.
Wat je hier zegt geldt net zo goed voor alle media: FM heeft z'n pleitbezorgers, DAB heeft dat en ook internet heeft dat. En allemaal doen ze aan cherry-picking zonder de voordelen van een ander medium te (h)erkennen, en in een aantal gevallen zelfs achterhaalde informatie te gebruiken om te beargumenteren waarom een ander platform het toch echt niet is.

-knip- (voor het overzicht, niet omdat ik de inhoud afwijs)

Alle platformen hebben dus nadelen, en het is maar net waar je de nadruk op legt of dat voor jou wel/niet belangrijk is. Voor mij is het enorm belangrijk dat ik in huis op mijn HiFi installatie geen DAB ontvanger beschikbaar heb, en dus luister ik naar FM en vooral Internet. In de auto luister ik naar internet stations en DAB, beiden vanwege de keuze aan stations. Op de fiets of als ik een stuk ga lopen heb radio op mijn telefoon aan staan, en hoewel er FM radio op zit (DAB is amper tot niet te krijgen op telefoons) gebruik ik vanwege het gemak een draadloze oordop waardoor ik wel via internet moet luisterne. En zo zijn die afwegingen voor ieder anders te maken.
Kortom, het verder doorbreken van de status quo is waarop wij onze aandacht moeten blijven richten. En wij hebben een belangrijk voordeel: de tijd gaat maar één kant op. Wie terug naar vroeger wil, heeft de tijd altijd tegen.
Gisteren komt nooit terug - mee eens. Maar er is op dit moment een groot gapend gat in de DAB markt qua apparatuur waardoor het nog onvoldoende kan opboksen tegen de leverbare FM ontvangers. En voor iedereen die "meer keuze" wil is er ook een behoorlijk groot aanbod in internetontvangers/apps op smartphones.
Ik maak inderdaad een keuze. En die keuze is gericht op de vrije ontvangst met een eenvoudige antenne. Er is niets mis met radio via internet, via satelliet, of via welke andere wijze dan ook, maar ik vind dat de optie om eenvoudig free-to-air te luisteren altijd aanwezig moet zijn en blijven. Ik merk, dat die vrije ontvangst nog altijd een bepalende factor is in de radiowereld. Alleen digitale vrije ontvangst via de ether biedt kans op verbetering van het aanbod in dat deel van de radiomarkt, zonder dat je in die ether één van de types stations (publiek, commercieel, overig) uit moet sluiten of af moet schaffen. In de analoge ether is de verhouding tussen die drie nog altijd scheef.

Je hebt gelijk dat DAB+ er nog niet is. Aan het gebrek aan ontvangers wordt gewerkt, zie het EU-besluit, maar het kan nog wel beter door overal geen analoge ontvangers meer toe te laten, zonder ondersteuning van DAB+. Maar dit is niet het grootste probleem: het grootste probleem is de dekking. Binnenhuisdekking realiseren is voor ieder type radionetwerk erg duur en radiostations kunnen iedere euro helaas maar één keer uitgeven. Afschaffen van de FM geeft de stations de financiële ruimte om de dekking van de DAB+netten op orde te brengen. Technisch gezien kan dit namelijk gewoon. Gaten in de dekking van ieder radionetwerk zijn óf het gevolg van financiële keuzes, óf het gevolg van het gebrek aan frequenties. Van dit laatste heeft DAB+ door SFN's geen last.

Verder heb ik geen voorkeur en mag iedereen luisteren hoe hij/zij wil. Ik gebruik zelf elke beschikbare luistermogelijkheid.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

density1 schreef: 08 mar 2021 10:56 Dat zijn drogredenen waar je niet verder mee komt en altijd wordt aangedragen door DAB voorstanders. Men zou massaal gaan luisteren en daarom het datanetwerk plat gooien. Dat is nergens nog feitelijk aangetoond dat dit gaat gebeuren.
Als er iets een drogreden is, is het dit wel! Waar ter wereld wordt er onderweg massaal online geluisterd doordat er geen etherontvangst meer is?
Nog nergens vertoond! Simpelweg omdat je verhaal nergens bestaat! En dan kun je dit moeilijk "aantonen"!
En op het "privacyverhaal" ga je niet eens in: je luistergedrag zou elke seconde te volgen zijn, omdat je eerst zou moeten inloggen om te kunnen luisteren.
Je gaat ook niet in op het praktische probleem, dat je bij online luisteren zeer omslachtig te werk moet gaan om te kunnen zappen tussen radiozenders.
DAB+ is anoniem luisteren en enorme bedieningsgemak met veel extra voordelen t.g.v. de digitale techniek.
Feivel

Bericht door Feivel »

Is dat zo? Is zappen via internet moeilijk? Radioplayer heeft al jarenlang apps waarmee je in een handomdraai kunt schakelen tussen aangesloten zenders. Sterker: het is ontwikkeld om in auto's te werken. Stel je voor dat Radioplayer een deal sluit met autofabrikanten en Radioplayer standaard geïntegreerd wordt op zo'n schermpje, hoe ingewikkeld is het dan nog om van zender te wisselen?
density1

Bericht door density1 »

Satfreak13 schreef: 10 mar 2021 09:43
density1 schreef: 08 mar 2021 10:56 Dat zijn drogredenen waar je niet verder mee komt en altijd wordt aangedragen door DAB voorstanders. Men zou massaal gaan luisteren en daarom het datanetwerk plat gooien. Dat is nergens nog feitelijk aangetoond dat dit gaat gebeuren.
Als er iets een drogreden is, is het dit wel! Waar ter wereld wordt er onderweg massaal online geluisterd doordat er geen etherontvangst meer is?
Nog nergens vertoond! Simpelweg omdat je verhaal nergens bestaat! En dan kun je dit moeilijk "aantonen"!
En op het "privacyverhaal" ga je niet eens in: je luistergedrag zou elke seconde te volgen zijn, omdat je eerst zou moeten inloggen om te kunnen luisteren.
Je gaat ook niet in op het praktische probleem, dat je bij online luisteren zeer omslachtig te werk moet gaan om te kunnen zappen tussen radiozenders.
DAB+ is anoniem luisteren en enorme bedieningsgemak met veel extra voordelen t.g.v. de digitale techniek.
Het is me wel duidelijk dat je belangen hebt in de DAB sector, verkoop je radioootjes of zo? :)) En over privacy wil ik het niet eens hebben joh. Je wordt overal gevolgd. Wakker worden...
EtherScout

density1 schreef: 10 mar 2021 11:04
Het is me wel duidelijk dat je belangen hebt in de DAB sector, verkoop je radioootjes of zo? :)) En over privacy wil ik het niet eens hebben joh. Je wordt overal gevolgd. Wakker worden...
Het gaat niet om al die details. Het gaat om de vraag wat voor een radiolandschap wij graag willen. Ik ben voor free-to-air radio via de ether, naast alle andere opties. Op FM is de ruimte te krap: er passen simpelweg te weinig radiostations op. Op DAB+ is die benodigde ruimte er wel.
fdboer

Bericht door fdboer »

Ik heb het even geprobeerd in de woonkamer, op FM heb ik RADIONL en 538 fatsoenlijk (met iets meer moeite moet ik meer kunnen vinden hoor). Op DAB heb ik ze allemaal, een maal raden aan welke techniek ik de voorkeur geef. :)
density1

Bericht door density1 »

EtherScout schreef: 10 mar 2021 12:07
density1 schreef: 10 mar 2021 11:04
Het gaat niet om al die details. Het gaat om de vraag wat voor een radiolandschap wij graag willen. Ik ben voor free-to-air radio via de ether, naast alle andere opties. Op FM is de ruimte te krap: er passen simpelweg te weinig radiostations op. Op DAB+ is die benodigde ruimte er wel.
Op internet is de benodigde ruimte oneindig, dus mijn voorkeur in deze is duidelijk.
EtherScout

density1 schreef: 10 mar 2021 12:25
EtherScout schreef: 10 mar 2021 12:07
density1 schreef: 10 mar 2021 11:04 Het is me wel duidelijk dat je belangen hebt in de DAB sector, verkoop je radioootjes of zo? :)) En over privacy wil ik het niet eens hebben joh. Je wordt overal gevolgd. Wakker worden...
Op internet is de benodigde ruimte oneindig, dus mijn voorkeur in deze is duidelijk.
Wie zegt dat ik het internet wil vervangen? Dat staat er niet. Ik vind, nogmaals, dat FTA radio via de ether moet bestaan naast alle andere opties. Je moet altijd (ook) de keuze hebben om radio FTA uit de ether te plukken.
fdboer

Bericht door fdboer »

Herhaling van zetten jongens, het gaat nergens meer over. Zullen we het weer on-topic brengen of maar ophouden?
EtherScout

fdboer schreef: 10 mar 2021 12:57 Herhaling van zetten jongens, het gaat nergens meer over. Zullen we het weer on-topic brengen of maar ophouden?
Je hebt gelijk. Ik heb geprobeerd om de discussie terug te brengen naar de grote lijnen, maar daarmee doe ik niets aan het terug on-topic brengen ervan. Ja, terug naar Ierland.
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

https://radiovisie.eu/achtergrond-waaro ... tschakelt/

Achtergrond: waarom de Ierse RTÉ zijn DAB-net uitschakelt

De Ierse openbare omroep RTÉ stopt op 31 maart met het uitzenden via DAB, zo meldt de omroep in een bericht op zijn website. https://about.rte.ie/2021/03/02/rte-to- ... to-remain/ De uitschakeling, vooral om redenen van opgelegde besparingen, werd al in november 2019 aangekondigd.https://radiovisie.eu/ierland-rte-sluit ... ringsgolf/

De digitale radiodiensten van RTÉ – RTÉ Gold, RTÉ 2XM, RTÉ Radio 1 Extra, RTÉ Pulse en RTÉjr Radio – waarvan aanvankelijk werd gezegd dat die ook zouden verdwijnen, blijven uiteindelijk beschikbaar via het internet en het in Ierland veelgebruikte tv-platform Virgin Media digital tv, maar in afgeslankte vorm. De omroep houdt deze maand een voorlichtingscampagne op televisie, radio, online en sociale media om de sluiting van het DAB-netwerk onder de aandacht te brengen.

RTÉ haalt, naast de in 2019 besliste besparingen, nog twee redenen aan om af te zien van DAB (het gaat nog om de oude standaard): de aanhoudende populariteit van FM-radio, samen met een toename van mobiel luisteren, plus het uitblijven van private radiospelers in de digitale ether.

Die ‘toename’ van mobiel luisteren in Ierland is overigens relatief, zoals we enkele weken geleden al toelichten. Wat RTÉ evenmin vermeldt is dat zijn in 2008 opgestarte DAB-netwerk, amper de helft van het Ierse grondgebied dekte, met slechts vier zenders (een vijfde stond startensklaar in een rack, maar werd nooit aangezet). Overigens gaat het om gedeelde zendersites, dus de reële besparing (elektriciteit, onderhoud) is eerder verwaarloosbaar.

De RTÉ was aanvankelijk nochtans een stevige pleitbezorger voor DAB, maar ondervond al snel weerwerk uit diverse hoeken (politiek en commercieel), waarna de omroep de hoge ambities geleidelijk losliet (moest loslaten).

Het is dan ook nuttig om deze afschakeling eventjes tegen een ruimer licht te houden. De EU mag dan kritisch zijn tegenover de mediasituatie in Hongarije en Polen, maar ook in Ierland houdt de politiek én de enige landelijke commerciële speler – Communicorp Media – al vele decennia een heel stevige grip op het radiolandschap. Dat gebeurt in de praktijk door radiostations die een officiële commerciële licentie aanvragen waanzinnig hoge vereisten op te leggen, vooral op vlak van verplichte nieuws- en informatieprogramma’s. Een ethervergunning aanvragen voor een radiostation dat in hoofdzaak ‘muziek en entertainment’ brengt, dat kun je in Ierland bij voorbaat vergeten.

Ook aan potentiële operatoren van DAB/DAB+ legt de BAI, de Ierse mediaregulator, quasi onhaalbare strenge voorwaarden op, waardoor de paar moedigen die het eerder waagden nooit verder kwamen dan een tijdelijke testvergunning.

Dàt is dan ook de hoofdreden waarom er in Ierland geen competitieve radiomarkt bestaat en nooit bestaan heeft, dat de FM-band officieel nog voor zowat de helft vrij is, maar vooral ook: dat er in het land al vele decennia een bloeiende scène van radiopiraten bestaat. Die laatsten worden wel regelmatig eens opgepakt, maar dat is gewoon een routinematig onderdeel geworden van een doelbewuste politiek om de ontplooiing van een echt open en competitief radiolandschap zo goed als onmogelijk te maken.

Ook het ontmoedigen van DAB(+) moet dus volledig in dat licht worden gezien. Ierland slaagt er al jaren in om de bevolking volledig onwetend en ongeïnteresseerd te houden over de mogelijkheden van het medium. Wat niet weet, niet deert. Met succes, zo blijkt. De ironie is des te groter, aangezien ook in Ierland vanaf dit jaar alle nieuwe auto’s verplicht DAB/DAB+ aan boord moeten hebben. De vraag is dan ook niet of maar wanneer Ierland zijn starre koers uiteindelijk zal (moeten) wijzigen.

Mogelijk is de recent aangekondigde overname van Communicorp, dat hevig tegen DAB(+) was, door het Brits/Duitse Bauer Media, dat wel heel sterk gelooft in DAB+, een eerste teken aan de wand. Al moet je nu ook niet geloven dat Bauer Media op dat vlak plots zevenmijlslaarzen zal aantrekken. Zeker niet zolang de overname van Communicorp niet definitief is goedgekeurd. Dat laatste kan overigens nog wel een hele tijd in beslag nemen. En zelfs dan is er geen haast mee gemoeid, want waarom zou je, als je op FM een commerciële monopoliepositie kan overnemen?
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

[Edit Admin5: @density probeer het vriendelijk te houden. @Satfreak13: Hier stond een begrijpelijke reactie. Maar soms is het beter om dan gewoon niet te reageren. Ik heb 'm weggehaald om verdere onnodige woorden af te voorkomen. @Allen: laten we het idee van fdboer uitvoeren:]
fdboer schreef: 10 mar 2021 12:57 Herhaling van zetten jongens, het gaat nergens meer over. Zullen we het weer on-topic brengen of maar ophouden?
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dit staat op radiovisie.eu:

En het vreemde in dit verhaal is, dat de lokale / regionale partijen juist druk aan het investeren zijn om lokaal / regionaal DAB+ te gaan uitrollen. Zo is FreeDab bezig om een netwerk met 10 zenders te gaan opbouwen.

Misschien zetten ze DAB uit om ruimte te maken voor DAB+
EtherScout

radiogolfje schreef: 11 mar 2021 12:18 Dit staat op radiovisie.eu:

En het vreemde in dit verhaal is, dat de lokale / regionale partijen juist druk aan het investeren zijn om lokaal / regionaal DAB+ te gaan uitrollen. Zo is FreeDab bezig om een netwerk met 10 zenders te gaan opbouwen.

Misschien zetten ze DAB uit om ruimte te maken voor DAB+
Helaas niet, dit is een bezuiniging. Het RTÉ-netwerk had de stations zowel in MP2-DAB als in DAB+. De spullen waren dus up-to-date. De RTÉ wilde op zich wel.

FreeDAB is/was een piraat. De gevestigde orde, in dit geval vooral de commerciëlen, houdt de radiomarkt het liefst op slot. De situatie is vergelijkbaar met die in andere Europese landen waar DAB+ niet of laat op gang kwam. Zo zie je maar weer hoe bang die radiostations zijn voor concurrentie. Stel je voor dat de luisteraar ergens anders heen kan. Opvallend is, dat in deze landen DAB+ als groot gevaar voor de gevestigde stations gezien wordt, terwijl die stations niets doen tegen radio via internet.

Maar nu zelfs Frankrijk en Oostenrijk om zijn en de autoradio's in heel de EU standaard DAB+ krijgen, zal je zien dat Ierland ook wel om gaat. Deze situatie is niet meer recht te praten en zo dus niet langer vol te houden.
Plaats reactie