DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
Madurodam FM

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door Madurodam FM »

Dank je voor de uitleg Dani, dat schept wat duidelijkheid voordat er weer de meest wilde verhalen rondgaan op zo'n forum :wink:
Hopelijk weer snel gepresenteerde programma's op jullie station, succes !
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
density1

Bericht door density1 »

Beat FM Den Haag en Flevoland zijn vannacht van naam veranderd. Het het nu Girlpower (fm.nl), met veel aandacht voor vrouwelijke artiesten waaronder ook David Bowie natuurlijk en het eindelijk als vrouwelijk erkende bandje Genesis... :???:
EtherScout

Bericht door EtherScout »

De nieuwe kanalen van de regionale omroepen zijn bekend. Omdat 6A (Overijssel) en 8B (Noord-Holland en Flevoland) daarvoor gebruikt gaan worden, zullen er lokale muxen van kanaal gaan wisselen. De kans op kanaalwisselingen was in het begin al bekend. De de volgende allotments wisselen zo goed als zeker van kanaal:

18 Noordoostpolder, 20 Castricum-Heerhugowaard, 23 Lelystad, 33 Achterhoek en 51 Zoetermeer-Krimpenerwaard.

Verder is er een kans dat 50 Delft-Westland van kanaal 9B af moet, omdat deze in en om Zeeland leeg moet zijn voor PMSE.

Dit betekent ook, dat de kanalen voor de lokale muxen op plaatsen waar nog geen lokale DAB+ is eraan zitten te komen. Ik verwacht deze op z'n laatst september 2022.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

En weer een nieuw overzicht: https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... tale-radio

Allotment 32 verdwenen: Stichting Deventer Radio en Televisie
Allotment 76 nieuw: Stichting Polderpop Radio
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

zijn er al mensen die een factuur van de Buma Stemra hebben gehad ? Ik hoor geruchten dat die factuur er nogal in hakt, zodat omroepen de stekker er uit willen trekken. Bedragen van 1800 tot 3500 euro per jaar worden genoemd.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Gewoon iets meer advertenties verkopen, is het probleem toch niet.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

WinnaarRadioring2023 schreef: 15 jun 2021 13:16 Gewoon iets meer advertenties verkopen, is het probleem toch niet.
Je moest eens weten... De landelijke omroepen krijgen 3 jaar verlenging van hun vergunningen omdat "de inkomsten door de Corona crisis zo enorm zijn teruggelopen, dat hun businessmodel niet meer voldoet." En dan denken dat je als lokaal station op enkel DAB zomaar meer advertenties kunt verkopen. Menige enthousiaste radioliefhebber is er al tegenaan gelopen dat het echt niet zo gemakkelijk is als het lijkt.
density1

Bericht door density1 »

glokhoff schreef: 15 jun 2021 13:35
WinnaarRadioring2023 schreef: 15 jun 2021 13:16 Gewoon iets meer advertenties verkopen, is het probleem toch niet.
Je moest eens weten... De landelijke omroepen krijgen 3 jaar verlenging van hun vergunningen omdat "de inkomsten door de Corona crisis zo enorm zijn teruggelopen, dat hun businessmodel niet meer voldoet."
Wat uiteindelijk toch wel meeviel dus ik begrijp die verlenging nog steeds niet. Blijkbaar flinke lobby achter de schermen geweest in Den Haag om dit voor elkaar te bakken...
WinnaarRadioring2023

glokhoff schreef: 15 jun 2021 13:35
Je moest eens weten... De landelijke omroepen krijgen 3 jaar verlenging van hun vergunningen omdat "de inkomsten door de Corona crisis zo enorm zijn teruggelopen, dat hun businessmodel niet meer voldoet." En dan denken dat je als lokaal station op enkel DAB zomaar meer advertenties kunt verkopen. Menige enthousiaste radioliefhebber is er al tegenaan gelopen dat het echt niet zo gemakkelijk is als het lijkt.
Klopt, menig ‘radiodirecteur’ is dan ook heel druk met formats en muziek. Met alles wat ‘de mensen’ willen horen.

Een radio bedrijf begint met een bedrijfsplan en het consequent uitvoeren daarvan. Daar gaat het vaak al mis, want muziek, want format, want jingles.

Weet niet of het landelijke verhaal wel opgaat voor lokale radio. De landelijke omroepen verkopen veelal pakketten voor een bepaalde periode, per seconde. Lokaal zijn het vaak pakketten van een jaar met een x aantal commercials per dag, reeds in januari al betaald voor het hele jaar.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Zou er al genoeg naar die kleine lokale DAB stationnetjes geluisterd worden zodat het de moeite is om erop te adverteren? Ik kan het me haast niet voorstellen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ane Sybesma schreef: 16 jun 2021 11:03 Zou er al genoeg naar die kleine lokale DAB stationnetjes geluisterd worden zodat het de moeite is om erop te adverteren? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Ik luister zelf graag op 11B Leiden naar Bluesbox en heel soms naar NRG. Stationnetjes die hetzelfde doen als de grote jongens laat ik links liggen. Dat doen de grote jongens toch echt beter.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

En er is weer een nieuwe overzicht gepubliceerd door het AT:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... tale-radio

Allotment 21: verdwenen Stichting Vrije Radio Omroep Noord-Holland
Allotment 33: nieuw Stichting Mediagroep De Liemers
Allotment 76: nieuw Stichting Country FM/Nashville FM
WinnaarRadioring2023

Ane Sybesma schreef: 16 jun 2021 11:03
Zou er al genoeg naar die kleine lokale DAB stationnetjes geluisterd worden zodat het de moeite is om erop te adverteren? Ik kan het me haast niet voorstellen.
Een autobedrijf wat een reclamebord heeft bij de lokale voetbalclub, bij de lokale tennisvereniging en bij de lokale harmonie, zou die bereid kunnen zijn om ook te adverteren bij een lokaal radiostation? De vraag stellen is'm beantwoorden, ja.

Zijn de luistercijfers laag? Zou kunnen, maar bij de voetbalclub kunnen ze ook nog wel wat toeschouwers gebruiken en bij de tennisvereniging komen alleen de leden. Het bord bij de harmonie hangt in de oefenruimte, daar komt ook nooit iemand. Toch is dat autobedrijf bereid om er jaarlijks geld aan te geven.

En als laatste, niet geheel onbelangrijk, dat jaartje adverteren bij de lokale radio kan een onderneming net in een andere belastingschijf brengen, wat een besparing oplevert aan inkomstenbelasting.

Lokale radio = community radio. Als je dat begrijpt en het spel op een verstandige wijze speelt, dan vind je die adverteerders echt wel.
Feivel

Bericht door Feivel »

glokhoff schreef: 16 jun 2021 15:28 En er is weer een nieuwe overzicht gepubliceerd door het AT:

https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... tale-radio

Allotment 21: verdwenen Stichting Vrije Radio Omroep Noord-Holland
Allotment 33: nieuw Stichting Mediagroep De Liemers
Allotment 76: nieuw Stichting Country FM/Nashville FM
Volgens mij is Stichting Mediagroep De Liemers de stichting achter het station VIB Radio. Is nu nog een internetstation. Met de ex-voorzitter van RTV Favoriet (waar toen zoveel ophef over was) als Station Director.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Het lijkt erop dat de definitieve uitgifte van de lokale allotments later gaat plaatsvinden dan per 1 sept 2022. Zie de toelichting in
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -31799.pdf artikel 1 onderdeel a .
Plaats reactie