DAB+ Omroepen in laag 7

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

ruudam

Re: DAB+ Omroepen in laag 7

Bericht door ruudam »

Met Stromannen kan je alles binnenhalen wat je niet mag hebben en verboden is.
Dus ook meer kavels in laag 7 dan je mag hebben en is dus bij elke veiling een probleem.

Het gaat erom dat er sluipwegen zijn om die Stromannen te financieren die dan doen wat jij wil.
Dat is nu zonneklaar met de misbruik vd regio kavels op FM.
Wat op FM kan, kan zeker ook met een DAB veiling.
Het lek moet eerst boven voodat je weer gaat veilen.
DX'r

Bericht door DX'r »

ruudam schreef: 26 jul 2020 16:33 Met Stromannen kan je alles binnenhalen wat je niet mag hebben en verboden is.
Dus ook meer kavels in laag 7 dan je mag hebben en is dus bij elke veiling een probleem.

Het gaat erom dat er sluipwegen zijn om die Stromannen te financieren die dan doen wat jij wil.
Dat is nu zonneklaar met de misbruik vd regio kavels op FM.
Wat op FM kan, kan zeker ook met een DAB veiling.
Het lek moet eerst boven voodat je weer gaat veilen.
AT boeit het niet die denken alleen aan de pegels die ze krijgen
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Meeste gaat gewoon naar de oveeheid. De toezichtkosten zijn voor AT. Maar de miljoenen gaan naar de staatskas
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om een waterdichte verdeelprocedure te bedenken. Wat je ook bedenkt, bedrijven - klein en groot - zullen altijd op zoek blijven naar manieren om meer te krijgen dan waarop zij recht hebben. Het zoeken naar een waterdichte procedure zal dus, behalve onnodige vertraging, niets opleveren. De voorgestelde veilingprocedure zit redelijk goed in elkaar, dus wat mij betreft kan de veiling gewoon doorgaan.

Het lijkt mij veel zinvoller om bedrijven, die tijdens de looptijd van de vergunning verkeerde dingen met de vergunning doen, bij constatering daarvan aan te pakken. Als een bedrijf een vergunning niet doelmatig gebruikt met een eigen programma, geef dan eerst een waarschuwing en als verbetering uitblijft, trek dan de vergunning in. De ingetrokken vergunning moet daarna zo snel mogelijk weer geveild worden.

Vergunninghouders die meewerken aan het ondoelmatig gebruik van een vergunning van iemand anders, dienen ook de eigen vergunning(en) te verliezen. Maak duidelijk dat vergunningsmisbruik niet getolereerd wordt.

Kortom, het probleem zit niet in de verdeling, maar in de handhaving. Deze kan en moet veel strenger en veel sneller.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 27 jul 2020 12:31 Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is om een waterdichte verdeelprocedure te bedenken. Wat je ook bedenkt, bedrijven - klein en groot - zullen altijd op zoek blijven naar manieren om meer te krijgen dan waarop zij recht hebben. Het zoeken naar een waterdichte procedure zal dus, behalve onnodige vertraging, niets opleveren. De voorgestelde veilingprocedure zit redelijk goed in elkaar, dus wat mij betreft kan de veiling gewoon doorgaan.

Het lijkt mij veel zinvoller om bedrijven, die tijdens de looptijd van de vergunning verkeerde dingen met de vergunning doen, bij constatering daarvan aan te pakken. Als een bedrijf een vergunning niet doelmatig gebruikt met een eigen programma, geef dan eerst een waarschuwing en als verbetering uitblijft, trek dan de vergunning in. De ingetrokken vergunning moet daarna zo snel mogelijk weer geveild worden.

Vergunninghouders die meewerken aan het ondoelmatig gebruik van een vergunning van iemand anders, dienen ook de eigen vergunning(en) te verliezen. Maak duidelijk dat vergunningsmisbruik niet getolereerd wordt.

Kortom, het probleem zit niet in de verdeling, maar in de handhaving. Deze kan en moet veel strenger en veel sneller.
Precies dat, pas handhaving toe. Stel vooraf simpele, doch duidelijke regels en handhaaf daar waar men zich niet aan de regels houdt. Trek vergunningen in, sluit het betreffende radiostation uit van deelname aan een nieuwe veilig en veil de boel. Aanpakken is het beste medicijn.
EtherScout

Er is nieuws: volgens Radio.nl gaat de aanvraagperiode voor 9C op 19 januari van start. Geïnteresseerden kunnen dan tot 15 februari een aanvraag indienen voor maximaal vier van de twaalf vergunningen (van 96 kb/s bij EEP 3-A). Mochten er meer dan twaalf aanvragen binnenkomen, dan wordt er in de zomer geveild.

In de zomer pas? Wat is dit nu weer voor 'n bizar trage onzin? :eek: Veil gewoon op 15 maart en verleen daarna direct de vergunningen! Wij wachten al veel te lang op deze nieuwe mux.
Jarod

Bericht door Jarod »

EtherScout schreef: 21 dec 2020 17:03 Er is nieuws: volgens Radio.nl gaat de aanvraagperiode voor 9C op 19 januari van start. Geïnteresseerden kunnen dan tot 15 februari een aanvraag indienen voor maximaal vier van de twaalf vergunningen (van 96 kb/s bij EEP 3-A). Mochten er meer dan twaalf aanvragen binnenkomen, dan wordt er in de zomer geveild.

In de zomer pas? Wat is dit nu weer voor 'n bizar trage onzin? :eek: Veil gewoon op 15 maart en verleen daarna direct de vergunningen! Wij wachten al veel te lang op deze nieuwe mux.
Een mooie test om te zien hoe serieus DAB echt is.
De andere DAB kanalen moesten of zijn van de overheid, dat is geen goede graadmeting.
Aan de andere kant, als FM wel ooit uit gaat, kun je wel voor een prikkie on air.

Ik denk nog steeds dat internet radio de toekomst heeft op de huidige 1000Mbit -1300Mbit+ netwerk sites die nu al on air staan, per sector!
Die 96-320 kbps stream per gebruiker moet er dan ook wel vanaf kunnen. En men zou makkelijk bijvoorbeeld de top 20 beluisterde stations kunnen bufferen op de servers waar maar nodig. Maar DAB blijft leuk speelgoed!
Scan je DAB+ radio regelmatig opnieuw!
EtherScout

Jarod schreef: 21 dec 2020 20:30
EtherScout schreef: 21 dec 2020 17:03 In de zomer pas? Wat is dit nu weer voor 'n bizar trage onzin? :eek: Veil gewoon op 15 maart en verleen daarna direct de vergunningen! Wij wachten al veel te lang op deze nieuwe mux.
Een mooie test om te zien hoe serieus DAB echt is.
De andere DAB kanalen moesten of zijn van de overheid, dat is geen goede graadmeting.
Aan de andere kant, als FM wel ooit uit gaat, kun je wel voor een prikkie on air.

Ik denk nog steeds dat internet radio de toekomst heeft op de huidige 1000Mbit -1300Mbit+ netwerk sites die nu al on air staan, per sector!
Die 96-320 kbps stream per gebruiker moet er dan ook wel vanaf kunnen. En men zou makkelijk bijvoorbeeld de top 20 beluisterde stations kunnen bufferen op de servers waar maar nodig. Maar DAB blijft leuk speelgoed!
Ik heb het niet over de discussie DAB+ vs. internet. (Die uiteindelijk een discussie FTA etherradio vs. internet wordt.) Het gaat mij om de, naar mijn mening idioot, trage procedures rondom het verdelen en veilen van frequenties. Per 1 januari is MTVNL weg van 9C en is de frequentie bruikbaar. Moet die frequentie dan ècht nog een half jaar leegstaan? Waarom is die veiling niet allang geweest, zodat de stations gewoon wel per 1 januari kunnen beginnen?
density1

Bericht door density1 »

Zal wel een administratief verhaal zijn, tenminste met deze excuses komen ze dan altijd. Ik snap ook niet waarom deze vertragingstactiek gehanteerd blijft telkens.
EtherScout

Het gaat vanaf nu gebeuren, zie MediaMagazine. Ik ben benieuwd welke stations zich gaan inschrijven. Ik hoop op een mooie plek voor Kink.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik verwacht dat zowel Talpa als DPG voor de maximale 4 plekken gaan. Als ook nogeens RadioCorp op plekken gaat bieden blijft er weinig ruimte over voor stations als KINK of Arrow Classic Rock. Ook is deze ronde reuze interessant voor buitenlandse radiobedrijven zoals het Franse NRJ wat onlangs in Duitsland op de tweede bundesmux met Nostalgie is gestart. Maar ook het Britse Virgin zie je op verschillende plekken in Europa op DAB+ starten. Geen kleine jongens. Waar ik echt om durf te wedden is dat DPG Media eindelijk van start gaan met JOE, en misschien wel meerdere JOE's.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

density1 schreef: 22 dec 2020 10:54 Zal wel een administratief verhaal zijn, tenminste met deze excuses komen ze dan altijd. Ik snap ook niet waarom deze vertragingstactiek gehanteerd blijft telkens.
Staat nergens in het originele bericht dat een veiling in de zomer plaats zal vinden eventueel...

Ook moet men wettelijk gezien de tijd nemen, men moet de mogelijkheid hebben in bezwaar te gaan.
EtherScout

Pascal. K schreef: 19 jan 2021 12:10 Staat nergens in het originele bericht dat een veiling in de zomer plaats zal vinden eventueel...

Ook moet men wettelijk gezien de tijd nemen, men moet de mogelijkheid hebben in bezwaar te gaan.
In het artikel van Radio.nl van 21-12-2020 staat het volgende:
Geveild wordt als er meer dan 12 aanvragen binnenkomen. Mochten er 12 of minder aanvragen gedaan worden, dan krijgende ze partijen de aangevraagde vergunningen. Een eventuele veiling vindt in de zomer van 2021 plaats.
Laten wij hopen, dat zij het mis hebben en dat de veiling eerder plaatsvindt.
Mr_X

Bericht door Mr_X »

Er is DAB laag 1 t/m 4 en laag 6 en 7.
Waar is laag 5 gebleven?
EtherScout

Mr_X schreef: 17 apr 2021 09:25 Er is DAB laag 1 t/m 4 en laag 6 en 7.
Waar is laag 5 gebleven?
Laag 5 wordt gebruikt voor PMSE, dus voor draadloze microfoons en dergelijke. Deze frequenties komen niet beschikbaar voor DAB+.
Plaats reactie