DAB+ Regionale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

WinnaarRadioring2023

Re: DAB+ Regionale Omroepen

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

EtherScout schreef: 27 apr 2021 21:46 De regionale stations moeten nog over naar de nieuwe (twee)provinciale DAB+muxen, zoals de bedoeling is bij de herindeling van de DAB+frequenties. Dit is destijds voor 2022 gepland, zodat deze wijziging samen zou vallen met het aflopen van de vergunningen voor de B-kavels. Nu dat aflopen van de vergunningen enkele jaren is uitgesteld, betekent dat nog niet dat het wisselen van de DAB+kanalen dan ook net zo lang uitgesteld kan worden. Er zijn immers internationale afspraken over en de huidige frequenties zijn mogelijk nodig voor de definitieve uitgifte van de lokale DAB+muxen in het hele land.

Gaan de huidige regionale stations in 2022 over naar de nieuwe indeling of gaat dat nu eerder gebeuren?

Verwachte (maar niet officiële) indeling met de huidige vergunningen. De bitrate wordt 96 kb/s.

Utrecht en Gelderland
- Radio M
- Radio Gelderland
- B09 - RadioNL (Utrecht)
- B20 - RadioNL (Gelderland)
- B30 - Radio Continu (Winterswijk)
- B32 - Radio Continu (Lichtenvoorde)
- B36 - Radio Continu (Amersfoort)
(5 plaatsen over)
Radio Decibel heeft ook een FM frequentie in Utrecht, dus neem aan dat hun ook op de de Utrechtse DAB+ mux komen. Zou het wel jammer vinden als de 6B bij mij wegvalt, want dan ga ik Simone FM ook missen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

WinnaarRadioring2023 schreef: 27 apr 2021 22:01
EtherScout schreef: 27 apr 2021 21:46 Utrecht en Gelderland
- Radio M
- Radio Gelderland
(5 plaatsen over)
Radio Decibel heeft ook een FM frequentie in Utrecht, dus neem aan dat hun ook op de de Utrechtse DAB+ mux komen. Zou het wel jammer vinden als de 6B bij mij wegvalt, want dan ga ik Simone FM ook missen.
Er zijn meer van die gevallen. Het AT kennende, zullen zij één mux per kavel aanbieden. Wie meer wil, kan gaan voor één van de overgebleven plekken in de muxen. Ook zo'n verdeling heeft eerder plaatsgevonden, zie de lijst.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

WinnaarRadioring2023 schreef: 27 apr 2021 22:01
EtherScout schreef: 27 apr 2021 21:46 De regionale stations moeten nog over naar de nieuwe (twee)provinciale DAB+muxen, zoals de bedoeling is bij de herindeling van de DAB+frequenties. Dit is destijds voor 2022 gepland, zodat deze wijziging samen zou vallen met het aflopen van de vergunningen voor de B-kavels. Nu dat aflopen van de vergunningen enkele jaren is uitgesteld, betekent dat nog niet dat het wisselen van de DAB+kanalen dan ook net zo lang uitgesteld kan worden. Er zijn immers internationale afspraken over en de huidige frequenties zijn mogelijk nodig voor de definitieve uitgifte van de lokale DAB+muxen in het hele land.

Gaan de huidige regionale stations in 2022 over naar de nieuwe indeling of gaat dat nu eerder gebeuren?

Verwachte (maar niet officiële) indeling met de huidige vergunningen. De bitrate wordt 96 kb/s.

Utrecht en Gelderland
- Radio M
- Radio Gelderland
(5 plaatsen over)
Dan zal Decibel ook in Utrecht gewoon op DAB+ blijven.
EtherScout

Pascal. K schreef: 28 apr 2021 09:40
WinnaarRadioring2023 schreef: 27 apr 2021 22:01 Radio Decibel heeft ook een FM frequentie in Utrecht, dus neem aan dat hun ook op de de Utrechtse DAB+ mux komen. Zou het wel jammer vinden als de 6B bij mij wegvalt, want dan ga ik Simone FM ook missen.
Dan zal Decibel ook in Utrecht gewoon op DAB+ blijven.
Jawel, dat zal uiteindelijk wel gebeuren. Maar dat zal dan gaan, doordat Decibel dan een extra losse DAB+vergunning aanvraagt voor de mux van Utrecht/Gelderland. Andere stations zullen dat ook wel gaan doen, denk ik. Er blijft ruimte genoeg over in de diverse nieuwe muxen.

Mogelijke kandidaten voor extra ruimte:
- Radio Decibel in Utrecht/Gelderland
- Wild FM in Zuid-Holland/Zeeland
- Joy Radio in Groningen/Drenthe en Overijssel
- Team FM in Friesland, Overijssel en Gelderland/Utrecht
- Q-Music Non-stop in Zuid-Holland/Zeeland en Utrecht/Gelderland
- Radio Continu in Zuid-Holland/Zeeland
- HotRadio Hits in alle overgebleven muxen

En wie weet komen er nieuwkomers...

Een ander voordeel is, dat stations als Decibel nu met reclame-edities op verschillende muxen kunnen gaan werken. Voor andere stations wordt dit probleem verkleind, maar niet opgelost. Daarvoor zouden de FM-kavels aangepast moeten gaan worden.
EtherScout

De omzetting gaat in de zomer van 2022 gebeuren, schrijft Radio.nl. De indeling wordt als volgt:

5A Friesland
B10 Waterstad FM
B11 Radio Continu Friesland
B12 RADIONL Friesland
B16 Joy Radio
B27 Lokale Omroep Ameland
B35 Frysk FM
Omrop Fryslân

7C-N Groningen en Drenthe
B13 RADIONL Groningen/Drenthe
B14 Simone FM
B15 Grunn FM
B26 Radio Continu Groningen/Drenthe
B34 Team FM
B37 Simone FM Groningen
Radio Noord
Radio Drenthe

8B Noord-Holland en Flevoland
B01 Decibel Noord-Holland
B02 Wild FM Hitradio
B03 RADIONL Noord-Holland
B04 Ujala Amsterdam
B05 Qmusic Non-stop Maximum Hits
B33 Radio Continu Noord-Holland
NH Radio
Omroep Flevoland

6A Overijssel
B17 RADIONL Lelystad/Zwolle
B18 Joy Radio Twente/Tukker FM
B19 RADIONL Gelderland/Overijssel
B28 Radio Continu
B29 Tukker FM
Radio Oost

12B Gelderland en Utrecht
B09 RADIONL Utrecht
B20 RADIONL Gelderland
B30 Radio Continu Gelderland
B32 Radio Continu Gelderland
B36 Radio Continu Utrecht
Radio Gelderland
Radio M Utrecht

5B Zuid-Holland en Zeeland
B06 Decibel Zuid-Holland/Utrecht
B07 Amor FM
B08 RADIONL Zuid-Holland
B24 RADIONL Zeeland
C12 Vahon
Radio West
Radio Rijnmond
Omroep Zeeland

7C-Z Noord-Brabant en Limburg
B21 Radio 10 Brabant
B22 RADIONL Brabant
B23 Radio JND
B25 Qmusic Limburg
B31 RADIONL Brabant
B38 RADIONL Brabant
Omroep Brabant
L1 Radio
EtherScout

De details van de indeling dit document te vinden. Daaruit blijkt o.a. het volgende:

De frequenties zouden elders in het land kunnen worden hergebruikt voor lokale omroepen in Laag 6. De regionale omroepen hoeven van hen niet meer storing te accepteren, als van omroepen uit het buitenland. (De lokale omroepen moeten wel storing van de regionale omroepen accepteren.)

Dit zou het DX'en van regionale muxen op sommige plaatsen moeilijker kunnen maken. Al kom je, naar mijn ervaring, met een gerichte antenne een heel eind. Bij DAB+ wint het sterkste signaal.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

@EtherScout

Kan jij uit dat document opmaken of het vermogen in Drenthe omhoog gaat ?
Het wordt namelijk tijd dat in het Zuid-Oosten van Drenthe ook binnenhuis ontvangst mogelijk wordt op de regionale zender!
EtherScout

Noordzee schreef: 03 jun 2021 20:41 Kan jij uit dat document opmaken of het vermogen in Drenthe omhoog gaat ?
Het wordt namelijk tijd dat in het Zuid-Oosten van Drenthe ook binnenhuis ontvangst mogelijk wordt op de regionale zender!
In de concept-vergunning staat bij Artikel 6, dat de ingebruiknameverplichting blijft staan op 90% mobiele dekking en 75% binnenhuisdekking. Zoek in het document naar 'ingebruikname'.

Toch verandert de situatie. Waar eerst 75% van het hele 6B-gebied gold, geldt nu 75% van Groningen-Drenthe. De kans dat Emmen of Coevorden nu binnen die 75% gaan vallen, neemt dus toe.

Er staat niets over zendlocaties en/of vermogens, dus de stations mogen zelf weten hoe ze de genoemde percentages gaan halen. Een steunzender in Emmen is dus mogelijk, maar niets is zeker.

De percentages zijn het verplichte minimum, dus het blijft toegestaan om een hoger percentage te halen. Omdat het dekkingsgebied flink kleiner is dan bij 6B, is dat voor de kleine stations als Simone een stuk betaalbaarder en ook een stuk logischer.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

6B is hier (ook in huis) prima te ontvangen en biedt aardig wat zenders. Ben benieuwd wat er van over blijft als het straks 8B gaat worden. Zo te zien dus in elk geval veel minder zenders. Als de ontvangst dan ook nog eens net zo belabberd wordt als de lokale muxen laat dan maar zitten..
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 04 jun 2021 11:17 6B is hier (ook in huis) prima te ontvangen en biedt aardig wat zenders. Ben benieuwd wat er van over blijft als het straks 8B gaat worden. Zo te zien dus in elk geval veel minder zenders. Als de ontvangst dan ook nog eens net zo belabberd wordt als de lokale muxen laat dan maar zitten..
Er komen 12 plekken per mux. Naast de toegewezen plekken, kunnen sommige kavelhouders ook ruimte aanvragen in aansluitende regio's, waarin zij ook FM-dekking hebben. Ik verwacht, dat de plekken die daarna overblijven geveild gaan worden. Het worden er dus geen 18, maar ik verwacht dat de teruggang mee gaat vallen. Ook verwacht ik op veel plekken ontvangst van naburige regiomuxen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 04 jun 2021 11:31 Er komen 12 plekken per mux. Naast de toegewezen plekken, kunnen sommige kavelhouders ook ruimte aanvragen in aansluitende regio's, waarin zij ook FM-dekking hebben. Ik verwacht, dat de plekken die daarna overblijven geveild gaan worden. Het worden er dus geen 18, maar ik verwacht dat de teruggang mee gaat vallen. Ook verwacht ik op veel plekken ontvangst van naburige regiomuxen.
Blijft zonde dat al die regionalen nu verdwijnen en daar krijg ik Noord Holland voor terug (als het te ontvangen is). Ontvangst heb ik gezien de ervaring niet veel vertrouwen in. Nou ja, ik zie het verder wel. De kliko is uiteindelijk gewillig ... :-)
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Vergeet ook niet dat er een landelijke mux met 12 stations bijkomt en wellicht ook meer stations via MTVNL gaan uitzenden...
retep

Bericht door retep »

als ik het goed lees zou het ook 24 omroepen kunnen zijn, je moet minimaal om 48 uitzenden en je krijgt 96
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Ja, ik verwacht dat b.v. RadioNL voor alle edities een DAB versie zal opzetten, zoals nu al in Noord-Brabant. Ik hoop dan wel dat ze goed kijken naar de Service ID's: gebeurt weleens dat je met de ene editie op DAB een tunnel inrijdt, en dan overgeschakeld wordt op FM, waarna je na de tunnel op een andere editie op DAB verdergaat :???:
EtherScout

glokhoff schreef: 05 jun 2021 15:04 Ja, ik verwacht dat b.v. RadioNL voor alle edities een DAB versie zal opzetten, zoals nu al in Noord-Brabant.
Dat moeten ze vooral doen. Laat RadioNL Brabant vooral maar laten zien, dat ze niet om geluidskwaliteit geven. Het gaat erom, dat de stations de mogelijkheid hebben om in 96 kb/s uit te zenden. Ik verwacht, dat de meeste stations gewoon wel in 96 kb/s zullen daan uitzenden, zeker de ROOS-omroepen.
Plaats reactie