vermogen omlaag

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

radiogolfje

vermogen omlaag

Bericht door radiogolfje »

Ik lees op https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... jk-omlaag/ dat radio stations hun vermogen omlaag mogen brengen. (dit wegens de energieprijs)

Ik heb altijd gedacht dat men juist meer vermogen wilde hebben (al dan niet stiekum), meer vermogen is groter bereik dus (misschien) meer luisteraars.
density1

Re: vermogen omlaag

Bericht door density1 »

Druppeltje op de gloeiende plaat denk ik. Snap het nut er niet van. Bespaar op andere zaken maar niet op zendvermogen lijkt me dan relevanter.
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 24 nov 2022 11:28 Ik lees op https://radiowereld.nl/medianieuws/2022 ... jk-omlaag/ dat radio stations hun vermogen omlaag mogen brengen. (dit wegens de energieprijs)

Ik heb altijd gedacht dat men juist meer vermogen wilde hebben (al dan niet stiekum), meer vermogen is groter bereik dus (misschien) meer luisteraars.
Gewoon FM uitschakelen dat zet pas zoden aan den dijk :)) -smok
iedereen aan de DAB :lol:
fdboer

Bericht door fdboer »

density1 schreef: 24 nov 2022 11:49 Druppeltje op de gloeiende plaat denk ik. Snap het nut er niet van. Bespaar op andere zaken maar niet op zendvermogen lijkt me dan relevanter.
3 dB in vermogen is halvering ... dat is een flinke druppel imho.
density1

Bericht door density1 »

Dan nog, vraag me af of dat helpt in the end.
big T

Bericht door big T »

ik vraag het me af, wie hebben dit gedaan ?
De regeling geld tot volgend jaar december en moet bij het AT aangeven worden.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Mag dit op eens om zo meer luisteraars naar de publieke omroep te krijgen??
terrestrial

Bericht door terrestrial »

Ik zie daar ook weinig heil in, grote antenne velden geven grote versterking en de zenders zijn maar een fractie van het vermogen. Bovendien het zijn geen AM zenders.

En DAB+ is uiteindelijk niet veel zuiniger vermoed ik zo, het vermogen is wel lager maar het is een veel breder signaal (2 mhz) en je hebt meer zenders nodig en het is complexer dus meer appratuur nodig.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

terrestrial schreef: 24 nov 2022 19:35 Ik zie daar ook weinig heil in, grote antenne velden geven grote versterking en de zenders zijn maar een fractie van het vermogen. Bovendien het zijn geen AM zenders.

En DAB+ is uiteindelijk niet veel zuiniger vermoed ik zo, het vermogen is wel lager maar het is een veel breder signaal (2 mhz) en je hebt meer zenders nodig en het is complexer dus meer appratuur nodig.
Die je dan vervolgens kan delen met twaalf radiostations, terwijl een FM-net slechts één station bevat.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

EtherScout schreef: 24 nov 2022 19:44
    terrestrial schreef: 24 nov 2022 19:35 Ik zie daar ook weinig heil in, grote antenne velden geven grote versterking en de zenders zijn maar een fractie van het vermogen. Bovendien het zijn geen AM zenders.

Die je dan vervolgens kan delen met twaalf radiostations, terwijl een FM-net slechts één station bevat.

ik denk dat het DAB+ zenderpark onder de streep goedkoper is dan FM.. en DAB+ bied voor de meeste commerciële stations wel een betere dekking dan FM (uitgaande van geografische dekking!)

wie gaat even een ruw optel sommetje maken van 11C zenders... en de bijbehorende FM kavels? :-P

11C DAB+ is totaal nog geen 140kw aan afgestraald vermogen...

het FM zenderpark van 100%NL zit al op 280kw aan afgestraald vermogen... nu is het appels met peren.. maar iets zegt mij toch wel dat FM meer energie kost ;-)
    fdboer

Bericht door fdboer »

In tegenstelling tot FM zijn voor DAB lineaire versterkers nodig wat de vergelijking lastiger maakt.
    radiogolfje

afgestraald vermogen zegt niets, want de antennes doet veel. een 10kW zender kan zo wel 100kW afgestraald vermogen maken.

Maar een Drab zender heeft een lager rendement, verbruikt dus meer energie. Eigenlijk is een DrAB zender 3 a 4 x zo duur dan een FM zender, maar omdat je dat kan delen door 12 gebruikers kom je veel goedkoper uit.
    fdboer

Bericht door fdboer »

radiogolfje schreef: 24 nov 2022 21:37 afgestraald vermogen zegt niets, want de antennes doet veel. een 10kW zender kan zo wel 100kW afgestraald vermogen maken.

Maar een Drab zender heeft een lager rendement, verbruikt dus meer energie. Eigenlijk is een DrAB zender 3 a 4 x zo duur dan een FM zender, maar omdat je dat kan delen door 12 gebruikers kom je veel goedkoper uit.
    Beetje kinderachtig om DAB+ elke keer 'drab' te noemen. :???:
    radiogolfje

Digital Radio Audio Broadcast
    DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Hoe groot is de kans de komende tijd dat erin deze rare tijden een mogelijke vervroegde uitschakeling komt van de Fm.
    En als dit gaat gebeuren hoop ik dat het DAB+ signaal overal goed doorkomt. Maar dit heb ik zo vaak geroepen!
    Plaats reactie