DAB+ Lokale Omroepen

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

Plaats reactie
radiogolfje

Re: DAB+ Lokale Omroepen

Bericht door radiogolfje »

Maar het omgekeerde is ook waar. Stations die dankzij een ander format dan eenheidsworst hebben krijgen toch wel wat luisteraars.
Sunrise FM is zo'n station, dat daar mooi gebruik van maakt. Een station voor een eigen bevolkingsminderheid dat blij is wat te ontvangen. En ondanks dat ze ook in Rotterdam op FM zitten willen ze ook DAB, waarvan ze zelf aangeven daar veel luisteraars op te hebben.

Wat dat betreft valt het me op dat er nog geen Noord Afrikaanse en Turkse stations zijn.
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 21 sep 2022 12:51 Maar het omgekeerde is ook waar. Stations die dankzij een ander format dan eenheidsworst hebben krijgen toch wel wat luisteraars.
Sunrise FM is zo'n station, dat daar mooi gebruik van maakt. Een station voor een eigen bevolkingsminderheid dat blij is wat te ontvangen. En ondanks dat ze ook in Rotterdam op FM zitten willen ze ook DAB, waarvan ze zelf aangeven daar veel luisteraars op te hebben.

Wat dat betreft valt het me op dat er nog geen Noord Afrikaanse en Turkse stations zijn.
Alle lokale muxen in de randstad zitten vol volgens mij vandaar geen Afro of Turkse stations
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Ik ben het geheel met je eens; met een 'doorsnee' station met muziek wat op de landelijke zenders ook al te horen is ga je geen luisteraars trekken. Geloof dan ook in doelgroepradio, niet voor de massa maar voor slechts een kleine groep fanatieke (trouwe) luisteraars. Commercieel gezien lijkt dat misschien lastig, maar er zijn ook adverteerders die precies die doelgroep willen bereiken met hun dienst of produkt en op dat moment ben jij dan hun platform. Maar je moet als station natuurlijk wel kijken waar je gaat uitzenden; waar zit jouw doelgroep. Ben je een station wat zich op Turken richt, dan lijkt me dat je niet in iedere hoek van het land te ontvangen moet zijn maar dat je je beperkt tot bijvoorbeeld de grote steden, te beginnen in de regio Utrecht. Een station voor Marokkanen ? Dat zou in bijvoorbeeld Gouda best rendabel kunnen zijn. Een station voor de LHBTI gemeenschap in Amsterdam, Salsazender in Rotterdam of Pools station in het Westland, kom maar op ! Maar laat die nonstop beste van het jaren 80, 90 & 00 playlisten a.u.b. aan de grote jongens over. :wink:
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

NRG stopt op DAB+ en daarvoor in de plaats komt Radio 972.
Een beetje ons-kent-ons, want die 972 verwijst uiteraard naar de oude frequentie van Radio Stad Den Haag, en achter het station NRG zitten ook wat oud bekende van Stad. Benieuwd
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
density1

Bericht door density1 »

Nog meer van hetzelfde dus. Hopelijk doen ze wat aan hun geluid want NRG vind ik maar erg matjes klinken op hun stream.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

density1 schreef: 29 sep 2022 10:45
Madurodam FM schreef: 29 sep 2022 07:56 NRG stopt op DAB+ en daarvoor in de plaats komt Radio 972.
Een beetje ons-kent-ons, want die 972 verwijst uiteraard naar de oude frequentie van Radio Stad Den Haag, en achter het station NRG zitten ook wat oud bekende van Stad. Benieuwd
Nog meer van hetzelfde dus. Hopelijk doen ze wat aan hun geluid want NRG vind ik maar erg matjes klinken op hun stream.
Tsja, die jaren-80-piratenclubs. Kwa inhoud zijn zij al lang vervangen door de grote commerciële stations. Maar die lokale muxen zijn toch wel ook bedoeld om dit soort clubs de kans geven om uit te zenden. Ik kan mij er niet heel druk om maken. Het is er een komen en gaan van stations, dus voor wie wel wat toe te voegen heeft, is er altijd wel kans op een plekje. Ik ben blij met Arrow Bluesbox op 11B.
Feivel

Bericht door Feivel »

Het stoort mij ook niet. Die kansloze zendertjes blijven geld uitgeven om hun hobbystationnetje in de ether te krijgen, en verdwijnen binnen een half jaar weer. Mooi laten doen.
Plaats reactie