Onderzoek naar schijnzelfstandigheid en onderbetaling bij regionale omroepen

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
froz0

Onderzoek naar schijnzelfstandigheid en onderbetaling bij regionale omroepen

Bericht door froz0 »

De Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is een onderzoek gestart naar Omroep Brabant, RTV Oost en het payrollbedrijf Tentoo. De inspectie gaat op verzoek van vakbond FNV onderzoeken of er sprake is van onderbetaling en schijnzelfstandigheid bij omroepmedewerkers.

https://www.villamedia.nl/artikel/onder ... e-omroepen
WinnaarRadioring2023

Re: Onderzoek naar schijnzelfstandigheid en onderbetaling bij regionale omroepen

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Grote woorden weer van dat onbeduidende vakbondsclubje. Hebben vast 3 klachten gehad.
tspronsen

Re: Onderzoek naar schijnzelfstandigheid en onderbetaling bij regionale omroepen

Bericht door tspronsen »

WinnaarRadioring2023 schreef: 31 dec 2020 11:58 Grote woorden weer van dat onbeduidende vakbondsclubje. Hebben vast 3 klachten gehad.
Als je geen fan bent van het FNV dan mag je dat ook gewoon zeggen, zonder neerbuigend te doen. Het FNV is één van de grootste, zo niet de grootste, vakbond van Nederland met bijna 1 miljoen leden, dat noem ik geen onbeduidend clubje. Verder vind ik dat als het aannemelijk is dat er misbruik gemaakt wordt van mensen dat het onderzocht moet worden, ongeacht hoeveel klachten binnengekomen zijn.
Feivel

Bericht door Feivel »

Zo ken ik ook nog wel omroepen waar 'freelancers' eigenlijk verkapt in loondienst zijn. Als de baas bepaalt van wanneer tot wanneer je op de redactie moet zijn, welke werkzaamheden je hebt en hoe je die werkzaamheden moet uitvoeren, ben je niet echt een freelancer, lijkt mij.
WinnaarRadioring2023

tspronsen schreef: 31 dec 2020 14:44
WinnaarRadioring2023 schreef: 31 dec 2020 11:58 Grote woorden weer van dat onbeduidende vakbondsclubje. Hebben vast 3 klachten gehad.
Als je geen fan bent van het FNV dan mag je dat ook gewoon zeggen, zonder neerbuigend te doen. Het FNV is één van de grootste, zo niet de grootste, vakbond van Nederland met bijna 1 miljoen leden, dat noem ik geen onbeduidend clubje. Verder vind ik dat als het aannemelijk is dat er misbruik gemaakt wordt van mensen dat het onderzocht moet worden, ongeacht hoeveel klachten binnengekomen zijn.
Als er misbruik van je wordt gemaakt is het beter om een andere opdrachtgever te zoeken.
WinnaarRadioring2023

Feivel schreef: 31 dec 2020 16:13 Zo ken ik ook nog wel omroepen waar 'freelancers' eigenlijk verkapt in loondienst zijn. Als de baas bepaalt van wanneer tot wanneer je op de redactie moet zijn, welke werkzaamheden je hebt en hoe je die werkzaamheden moet uitvoeren, ben je niet echt een freelancer, lijkt mij.
Een freelancer werkt per opdracht. Die neemt bijvoorbeeld de ochtendshow voor 3 weken over van de vaste presentator omdat die 3 weken op Curaçao vakantie aan het vieren is. Dat zou ook in loondienst kunnen, maar is nou eenmaal veel makkelijker om dat als zelfstandige te doen.

Wat jij bedoeld is een facturerende loonslaaf die standaard voor dezelfde opdrachtgever werkt. Dan kan je jezelf inderdaad afvragen of je met een zelfstandige te maken heb.
Wissewasje

Bericht door Wissewasje »

Wat mij betreft een uitstekende zaak. Freelancers het werk dat mensen die in loondienst kunnen laten doen en ze ook nog onderbetalen, lijkt me nooit de bedoeling. Zeker niet van publiek geld.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

WinnaarRadioring2023 schreef: 02 jan 2021 11:25 Als er misbruik van je wordt gemaakt is het beter om een andere opdrachtgever te zoeken.
Dat neemt niet weg dat het goed is om vermeend misbruik te onderzoeken.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Schijnzelfstandigheid is een groot probleem voor veel voormalige werknemers. Het komt voor in erg veel sectoren en is een manier om de volledige lasten van het werk op de voormalig werknemer af te wentelen. Die betaalt alle premies en draait zelf voor de kosten op bij ziekte, zoals bijvoorbeeld in deze tijd. Verder is elke arbeidsgarantie overboord.

Werknemers worden vaak half gedwongen in deze constructies, met de impliciete boodschap "doe je dit niet, voor jou 10 anderen". Dit soort praktijken zet werknemers/arbeiders tegen elkaar op, en alleen de werkgevers profiteren hiervan. Het ondermijnt de solidariteit.

Je moet goddomme blij zijn dat er zoiets als het FNV bestaat die tenminste nog opkomt voor de rechten van werknemers. Anders gleed deze schaal nog sneller. We hebben hier in Nederland allemaal veel te danken aan het vakbondswerk dat in de 20e eeuw gedaan is anders hadden je kinderen nog steeds de kolenmijn in gemoeten.
Offtopic is het nieuwe ontopic.
WinnaarRadioring2023

tspronsen schreef: 02 jan 2021 17:16
WinnaarRadioring2023 schreef: 02 jan 2021 11:25 Als er misbruik van je wordt gemaakt is het beter om een andere opdrachtgever te zoeken.
Dat neemt niet weg dat het goed is om vermeend misbruik te onderzoeken.
Onderzoek is goed. En als blijkt dat die opdrachtnemers de boel besodemieteren, dan moeten ze ook vervolgd worden, net als de opdrachtgevers.
Plaats reactie