Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

zend-amateur

Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Bericht door zend-amateur »

Echtwel schreef: 22 nov 2022 11:06 Wat mijn steeds meer opvalt is dat regionale commerciële zender vaak "vechten om kruimels " terwijl de grote jongens makkelijker geld binnen harken.
Ik zou juist alle regels reclame op lokale / regionale commerciële los laten.
Commercial technisch moet het ook gaan gelden voor de grote jongens net als de kleine jongens, verbiedt verkoop via extern ingehuurde bedrijven, alles in eigen beheer, dan neem je maar een verkoper in diens als je zelf je waar niet kan verkopen, of je laat je programmamakers na de uitzending maar langs de deuren gaan om reclame minuutjes te verkopen.

Hier door moet de concurrentie zo toenemen dat de diverse radio zenders zo hoog worden opgedreven dat ze elkaar letterlijk met revolvers de winkel centra uit schieten om de reclame centen binnen te harken.

Hier door krijg je onder de medewerkers ook een dikke concurrentie van wie op welke zender maakt de beste programma trekt de meeste luisteraars en harkt de meeste centen binnen, daar door ga je inhoudelijk betere programma's krijgen om dat je anders luisteraars verliest en daar mee inkomsten, beetje amerikaanse toestanden dus.
Orange

Bericht door Orange »

EtherScout schreef: 22 nov 2022 17:46 Handhaving op programmainhoud is arbeidsintensief en juridisch lastig handhaafbaar gebleken. Er zitten talloze mazen in die wet, die de stations ook allemaal gevonden hebben. Het resultaat is bekend.

Ik denk, dat je in de praktijk alleen kan handhaven op of de stationsnaam, het RDS/DAB+ stations-ID, en het programma uniek is. Per ongeluk dezelfde plaat draaien is geen probleem, maar het kan dan niet zo zijn dat het geluid het grootste deel van het uur identiek is aan een ander station.

Zo zou je kunnen eisen dat een bedrijf een station op maximaal vier FM-kavels in vier verschillende provincies mag laten horen. Buiten die vier provincies verzint 'ie maar een andere naam en maakt 'ie daar maar een ander uniek programma voor. Op deze manier kan je alle regiogerichtheidseisen laten vallen.

Wie landelijk op FM wil, zorgt er maar voor dat 'ie een grote zak geld regelt voor een landelijk kavel. Of je gaat landelijk op DAB+, dat mag wat mij betreft altijd. Ook als je regionaal op FM zit.
Waarom zou je die restricties willen? Zo regionaal zijn die regionale zenders niet, dus dan lijkt het mij ook geen probleem dat een zender via meerdere regionale kavels in een groot deel van het land op FM zitten.
zend-amateur

Orange schreef: 23 nov 2022 15:42
EtherScout schreef: 22 nov 2022 17:46 Handhaving op programmainhoud is arbeidsintensief en juridisch lastig handhaafbaar gebleken. Er zitten talloze mazen in die wet, die de stations ook allemaal gevonden hebben. Het resultaat is bekend.

Ik denk, dat je in de praktijk alleen kan handhaven op of de stationsnaam, het RDS/DAB+ stations-ID, en het programma uniek is. Per ongeluk dezelfde plaat draaien is geen probleem, maar het kan dan niet zo zijn dat het geluid het grootste deel van het uur identiek is aan een ander station.

Zo zou je kunnen eisen dat een bedrijf een station op maximaal vier FM-kavels in vier verschillende provincies mag laten horen. Buiten die vier provincies verzint 'ie maar een andere naam en maakt 'ie daar maar een ander uniek programma voor. Op deze manier kan je alle regiogerichtheidseisen laten vallen.

Wie landelijk op FM wil, zorgt er maar voor dat 'ie een grote zak geld regelt voor een landelijk kavel. Of je gaat landelijk op DAB+, dat mag wat mij betreft altijd. Ook als je regionaal op FM zit.
Waarom zou je die restricties willen? Zo regionaal zijn die regionale zenders niet, dus dan lijkt het mij ook geen probleem dat een zender via meerdere regionale kavels in een groot deel van het land op FM zitten.
Dat wil ik er juist mee bewerkstelligen, dat commerciele regionale radio ook echt commerciele regionale radio gaat worden, gericht op de regio en geen verkapt landelijk radiotje spelen.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

zend-amateur schreef: 23 nov 2022 18:54
Orange schreef: 23 nov 2022 15:42
EtherScout schreef: 22 nov 2022 17:46 Handhaving op programmainhoud is arbeidsintensief en juridisch lastig handhaafbaar gebleken.

Dat wil ik er juist mee bewerkstelligen, dat commerciele regionale radio ook echt commerciele regionale radio gaat worden, gericht op de regio en geen verkapt landelijk radiotje spelen.
Dat kan je bereiken door een limiet te stellen op het aantal kavels per station. De restricties op programmainhoud kunnen dan weg. Het geeft niet dat het programma niet regionaal is, als er maar een einde aan die ketenvorming komt. Zo krijgen meer verschillende stations een kans. Wil je toch landelijk, ga dan (ook) landelijk op DAB+.
Orange

Bericht door Orange »

zend-amateur schreef: 23 nov 2022 18:54 Dat wil ik er juist mee bewerkstelligen, dat commerciele regionale radio ook echt commerciele regionale radio gaat worden, gericht op de regio en geen verkapt landelijk radiotje spelen.
Dat gaat echt niet gebeuren, want juist met regionale restricties is het al niet gebeurd. Dan gaat het zonder die restricties zeker niet lukken. Ze gedragen zich als radiozenders waarvan het niet uitmaakt in welke regio ze uitzenden. Dat geldt voor RadioNL, maar bijvoorbeeld ook voor Decibel. Die zenders kunnen prima landelijke zenders zijn. Als je wil dat het echt gericht op de regio is, moet je er toch echt regio-eisen aan stellen, wat waarschijnlijk heel lastig is.
EtherScout schreef: 23 nov 2022 19:24 Dat kan je bereiken door een limiet te stellen op het aantal kavels per station. De restricties op programmainhoud kunnen dan weg. Het geeft niet dat het programma niet regionaal is, als er maar een einde aan die ketenvorming komt. Zo krijgen meer verschillende stations een kans. Wil je toch landelijk, ga dan (ook) landelijk op DAB+.
Als het niet erg is dat een zender niet regionaal is, wat is er dan mis met ketenvorming? Net of al die verschillende stations dan ineens iets gaan toevoegen. Commercieel is dat denk ik weinig interessant en daarmee worden het al snel non-stop muziekcomputers.

Persoonlijk zou ik regionale commerciële zenders die ook echt op de regio gericht zijn heel erg toejuichen. Maar de afgelopen jaren hebben laten zien dat dat niet gaat gebeuren. Anders was het er namelijk al geweest.
zend-amateur

Orange schreef: 24 nov 2022 11:58
zend-amateur schreef: 23 nov 2022 18:54 Dat wil ik er juist mee bewerkstelligen, dat commerciele regionale radio ook echt commerciele regionale radio gaat worden, gericht op de regio en geen verkapt landelijk radiotje spelen.
Dat gaat echt niet gebeuren, want juist met regionale restricties is het al niet gebeurd. Dan gaat het zonder die restricties zeker niet lukken. Ze gedragen zich als radiozenders waarvan het niet uitmaakt in welke regio ze uitzenden. Dat geldt voor RadioNL, maar bijvoorbeeld ook voor Decibel. Die zenders kunnen prima landelijke zenders zijn. Als je wil dat het echt gericht op de regio is, moet je er toch echt regio-eisen aan stellen, wat waarschijnlijk heel lastig is.
EtherScout schreef: 23 nov 2022 19:24 Dat kan je bereiken door een limiet te stellen op het aantal kavels per station. De restricties op programmainhoud kunnen dan weg. Het geeft niet dat het programma niet regionaal is, als er maar een einde aan die ketenvorming komt. Zo krijgen meer verschillende stations een kans. Wil je toch landelijk, ga dan (ook) landelijk op DAB+.
Als het niet erg is dat een zender niet regionaal is, wat is er dan mis met ketenvorming? Net of al die verschillende stations dan ineens iets gaan toevoegen. Commercieel is dat denk ik weinig interessant en daarmee worden het al snel non-stop muziekcomputers.

Persoonlijk zou ik regionale commerciële zenders die ook echt op de regio gericht zijn heel erg toejuichen. Maar de afgelopen jaren hebben laten zien dat dat niet gaat gebeuren. Anders was het er namelijk al geweest.
Kijk es aan wat jij zegt commercieel weinig interessant, dus het voegt niets toe hebben weinig luisteraars dus eigenlijk geen bestaansrecht, of het worden nonstop muziek computers, nu dat laatste moet dan ook weer een restrictie opleveren namelijk minstens 12 uur per dag gepresenteerd.
En als het niet uit kan niet aan beginnen, dat geeft de weg vrij om al die frequenties samen te voegen en er nog 1 landelijk netwerk op fm aan toe te voegen, of bestaande netwerken met matig ontvangst in bepaalde regio's te versterken.
EtherScout

Op zich ben ik het met je eens, alleen kom je dan toch bij die programmaclausule 'regiogerichtheid' uit. Net als de clausules bij de landelijke stations, is ook deze clausule weinig effectief gebleken. Sterker nog, naar mijn mening zijn die clausules grotendeels mislukt.

Als een station slechts via een zeer beperkt aantal B-kavels te horen mag zijn, dan is de kans best aanwezig dat dit station zich dan ook op die regio richt. Er is geen garantie, maar die is er nu ook al niet. De handhaving wordt zo wel een heel stuk eenvoudiger. Deze beperking op aantal kavels heeft ook als effect, dat er veel meer verschillende stations op FM te horen zullen zijn. Dit is ook goed voor de diversiteit. En daar zullen echt wel een paar regiogerichte stations tussen zitten.

Van mij mag een regionaal station in een veel groter gebied te horen zijn, dan de eigen FM-regio. Wat mij betreft mag dit zelfs landelijk. Er is immers ruimte genoeg op DAB+. Niet elk station zal dit doen, vanwege de kosten. Het minimum blijft de DAB+mux die bij het kavel past.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Als er een verplichting komt zou de studio in het uitzendgebied moeten zijn. Een radiozender uit Sneek die op een antenne in Amersfoort zit waar voor een radiostation uit Tweede Exloërmond dan weer een licentie heeft, dat is toch wel wat gek.

Wat betreft de programma inhoud is de angst dat alles op elkaar gaat lijken wat onterecht. Voor de RPO gelden die regels allemaal niet en inhoudelijk zitten daar best verschillen tussen. Overigens, ik heb de indruk dat dan met name de muziek het probleem is.
Orange

Bericht door Orange »

EtherScout schreef: 24 nov 2022 19:38

Op zich ben ik het met je eens, alleen kom je dan toch bij die programmaclausule 'regiogerichtheid' uit. Net als de clausules bij de landelijke stations, is ook deze clausule weinig effectief gebleken. Sterker nog, naar mijn mening zijn die clausules grotendeels mislukt.

Als een station slechts via een zeer beperkt aantal B-kavels te horen mag zijn, dan is de kans best aanwezig dat dit station zich dan ook op die regio richt. Er is geen garantie, maar die is er nu ook al niet. De handhaving wordt zo wel een heel stuk eenvoudiger. Deze beperking op aantal kavels heeft ook als effect, dat er veel meer verschillende stations op FM te horen zullen zijn. Dit is ook goed voor de diversiteit. En daar zullen echt wel een paar regiogerichte stations tussen zitten.

Van mij mag een regionaal station in een veel groter gebied te horen zijn, dan de eigen FM-regio. Wat mij betreft mag dit zelfs landelijk. Er is immers ruimte genoeg op DAB+. Niet elk station zal dit doen, vanwege de kosten. Het minimum blijft de DAB+mux die bij het kavel past.
Ik kan jouw redenering volgen, maar je schrijft het zelf al. Er is een kans aanwezig, maar geen garantie, net als nu. Nu gebeurt het niet dus zonder clausulering zeker niet. Allemaal hartstikke kansloos.
Orange

Bericht door Orange »

GerjanCluistra schreef: 24 nov 2022 20:52 Als er een verplichting komt zou de studio in het uitzendgebied moeten zijn. Een radiozender uit Sneek die op een antenne in Amersfoort zit waar voor een radiostation uit Tweede Exloërmond dan weer een licentie heeft, dat is toch wel wat gek.
Dit is een lastig handhaafbaar criterium. Wat is de definitie van een studio? Als ik in Amersfoort een kast neerzet met een computer waaruit het signaal komt, maar thuis in Sneek de spreeks inspreek, waar is dan de studio? Dit is echt niet handhaafbaar.
GerjanCluistra schreef: 24 nov 2022 20:52 Wat betreft de programma inhoud is de angst dat alles op elkaar gaat lijken wat onterecht. Voor de RPO gelden die regels allemaal niet en inhoudelijk zitten daar best verschillen tussen. Overigens, ik heb de indruk dat dan met name de muziek het probleem is.
Het grote verschil is dat de publieke regionale zenders subsidie ontvangen om regionale inhoud te brengen. Dat is hun publieke taak en daarom doen ze dat. Dat kan je dus niet met elkaar vergelijken.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Alle regels weg. Ze mogen blij zijn dat er nog commerciëlen iets zien in die regio kanaaltjes. Er valt nu niets te verdienen.
EtherScout

Orange schreef: 24 nov 2022 23:11
EtherScout schreef: 24 nov 2022 19:38 Als een station slechts via een zeer beperkt aantal B-kavels te horen mag zijn, dan is de kans best aanwezig dat dit station zich dan ook op die regio richt. Er is geen garantie, maar die is er nu ook al niet. De handhaving wordt zo wel een heel stuk eenvoudiger. Deze beperking op aantal kavels heeft ook als effect, dat er veel meer verschillende stations op FM te horen zullen zijn. Dit is ook goed voor de diversiteit. En daar zullen echt wel een paar regiogerichte stations tussen zitten.
Ik kan jouw redenering volgen, maar je schrijft het zelf al. Er is een kans aanwezig, maar geen garantie, net als nu. Nu gebeurt het niet dus zonder clausulering zeker niet. Allemaal hartstikke kansloos.
Niet helemaal kansloos, maar ik begrijp jouw scepsis. Ik probeer het realistisch te bekijken, gezien de ervaringen sinds 2003. Helemaal niets doen, lijkt mij ook niet wenselijk, dus probeer ik een systeem te bedenken, dat eenvoudig met technische middelen te handhaven is. Alle andere regelingen bevatten veel te veel mazen in de wet, die de stations ook allemaal weten te vinden. Wij zullen moeten accepteren dat het nooit perfect gaat worden met die commerciële omroepen op FM. Er is nu eenmaal veel te weinig landelijke ruimte op FM, waardoor de druk op de overige FM-frequenties zal blijven bestaan.

De enige echte oplossing is FM uitfaseren en deze helemaal vervangen door een combinatie van DAB+ en internet. Daar is wel genoeg ruimte. Het verdwijnen van FM zal ook voor de indeling van de stations op DAB+ een zegen zijn. Wat mij betreft gebeurt dit zo snel mogelijk.
EtherScout

Ane Sybesma schreef: 25 nov 2022 07:15 Alle regels weg. Ze mogen blij zijn dat er nog commerciëlen iets zien in die regio kanaaltjes. Er valt nu niets te verdienen.
Met mijn voorstel 'beperkt aantal B-kavels per station, mag wel landelijk op DAB+, geen programmaclausules' valt best wel geld te verdienen. Er zijn ook succesvolle stations zonder FM.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

EtherScout schreef: 25 nov 2022 10:02
Ane Sybesma schreef: 25 nov 2022 07:15 Alle regels weg. Ze mogen blij zijn dat er nog commerciëlen iets zien in die regio kanaaltjes. Er valt nu niets te verdienen.
Met mijn voorstel 'beperkt aantal B-kavels per station, mag wel landelijk op DAB+, geen programmaclausules' valt best wel geld te verdienen. Er zijn ook succesvolle stations zonder FM.
Wie weet. Ik heb het gewoon niet op al die regeltjes voor commerciële radio zenders. Ik heb de overtuiging dat commerciële radio zenders vooral zelf moeten proberen geld te verdienen zonder verstorende regeltjes als clausules en regio-beperkingen. DAB FM of Internet moeten ze ook zelf weten wat mij betreft. Als je het alleen met DAB kan, prima, en als je het alleen met FM kan ook prima. Of beide ook prima.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Orange schreef: 24 nov 2022 23:14
GerjanCluistra schreef: 24 nov 2022 20:52 Als er een verplichting komt zou de studio in het uitzendgebied moeten zijn. Een radiozender uit Sneek die op een antenne in Amersfoort zit waar voor een radiostation uit Tweede Exloërmond dan weer een licentie heeft, dat is toch wel wat gek.
Dit is een lastig handhaafbaar criterium. Wat is de definitie van een studio? Als ik in Amersfoort een kast neerzet met een computer waaruit het signaal komt, maar thuis in Sneek de spreeks inspreek, waar is dan de studio? Dit is echt niet handhaafbaar.
Als je wilt kan je de boel inderdaad flessen. Desalniettemin, bij een studio gaat het om een adres in het uitzendgebied met een daarbij behorende inschrijving bij de KVK. Maar ben me je eens, het is ook lastig te handhaven.
Orange schreef: 24 nov 2022 23:14
GerjanCluistra schreef: 24 nov 2022 20:52 Wat betreft de programma inhoud is de angst dat alles op elkaar gaat lijken wat onterecht. Voor de RPO gelden die regels allemaal niet en inhoudelijk zitten daar best verschillen tussen. Overigens, ik heb de indruk dat dan met name de muziek het probleem is.
Het grote verschil is dat de publieke regionale zenders subsidie ontvangen om regionale inhoud te brengen. Dat is hun publieke taak en daarom doen ze dat. Dat kan je dus niet met elkaar vergelijken.
Een RPO met een commercieel radiobedrijf vergelijken is inderdaad niet te doen maar, dat bedoelde ik dan ook niet.

Ik bedoel dat de RPO's met dezelfde basis opdracht toch in staat zijn om hun programma inhoud op hun eigen regio af te stemmen.
Plaats reactie