Luistercijfers september-oktober 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

Re: Luistercijfers september-oktober 2021

Bericht door Pot »

jessica schreef: 23 nov 2021 18:20
Janno schreef: 23 nov 2021 13:43 Het is inderdaad niet verstandig om de eigen situatie aan de luistercijfers in het algemeen te koppelen. Dat klopt meestal niet.

Zelf ben ik juist van Radio 2 naar Veronica overgestapt wegens Stenders, dus… ;-)
Ik ben ook overgestapt van Radio2 naar Veronica. Maar ja wij radionerds lopen altijd voor. Dat er nog veel luisteraars naar Veronica mogen volgen.
Met het middelste stukje ben ik het eens. Wij zitten er bovenop; de doorsnee luisteraar zappt er misschien een keer langs.

Maar als we eerlijk zijn, dan is het natuurlijk tragisch dat het zo gaat. De 'grote' Rob Stenders komt naar Veronica. Dan mag je best een shock-effect verwachten, zoals Giel in zijn eerste periode (in postieve zin). Die is er ook, maar lijkt bij Stenders negatieve trend te gaan worden. Om eerlijk te zijn ben ik benieuwd waar jij verwacht waar de nieuwe luisteraar vandaan moet komen. Voor de meeste Radio 10 luisteraars is het niet safe genoeg; Kink en 3FM bedienen toch echt een andere doelgroep en Radio 2 blijft voor het gros een beter alternatief en zullen daar niet weggaan. Juist omdat ik denk dat oud Veronica jocks, als Beelen en Van Inkel, een reden zijn om juist van Veronica naar Radio 2 te gaan.

En dan te bedenken dat Wilfred Genee, die als een van de weinigen goed scoorde, straks zal gaan vertrekken. Daarnaast komt de Top 2000 komt er ook weer aan, wat voor Veronica ook nadelig is. Al met al heb ik weinig hoop.
Oren open!
jessica

Bericht door jessica »

Ik kan alleen voor mezelf spreken. Heb jarenlang naar 3FM geluisterd. Totdat het daar in elkaar stortte. Daarna kwam Radio2. Nooit helemaal precies mijn station geworden. Voor mijn gevoel waren er daar altijd 2 kampen. Het meer progressieve kamp met Stenders - Blokhuis - Annemieke - Giel en het AvroTros kamp met de Volendamse kliek. Die muziek kan ik echt niet aanhoren. Maar die kreeg je bij radio2 steeds meer voor je kiezen.

Dat hoor ik gelukkig bij Veronica niet meer. Dus alle mensen die dat soort muziek zat zijn zouden potentieel naar Veronica kunnen overstappen. Maar normale luisteraars hebben het vaak helemaal niet in de gaten dat op een andere zender iets veranderd. Daar komen ze pas na een half jaar of een jaar achter. Of helemaal nooit. Mensen zijn gewoonte dieren en blijven standaard radio2 luisteren in de auto. Dat verander je maar moeilijk en langzaam.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

jessica schreef: 23 nov 2021 20:05 Ik kan alleen voor mezelf spreken. Heb jarenlang naar 3FM geluisterd. Totdat het daar in elkaar stortte. Daarna kwam Radio2. Nooit helemaal precies mijn station geworden. Voor mijn gevoel waren er daar altijd 2 kampen. Het meer progressieve kamp met Stenders - Blokhuis - Annemieke - Giel en het AvroTros kamp met de Volendamse kliek. Die muziek kan ik echt niet aanhoren. Maar die kreeg je bij radio2 steeds meer voor je kiezen.

Dat hoor ik gelukkig bij Veronica niet meer. Dus alle mensen die dat soort muziek zat zijn zouden potentieel naar Veronica kunnen overstappen. Maar normale luisteraars hebben het vaak helemaal niet in de gaten dat op een andere zender iets veranderd. Daar komen ze pas na een half jaar of een jaar achter. Of helemaal nooit. Mensen zijn gewoonte dieren en blijven standaard radio2 luisteren in de auto. Dat verander je maar moeilijk en langzaam.
Op het werk hebben we nu regelmatig radio 2 weer aanstaan. Ik merk nu nog sterker hoeveel Hollandse meuk daar gedraaid wordt, ook echt een reden om er niet meer privé op af te stemmen. Het viel een paar jaar terug nog wel mee, maar wordt steeds erger lijkt het.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

DavyGer schreef: 23 nov 2021 20:24
jessica schreef: 23 nov 2021 20:05 Ik kan alleen voor mezelf spreken. Heb jarenlang naar 3FM geluisterd. Totdat het daar in elkaar stortte. Daarna kwam Radio2. Nooit helemaal precies mijn station geworden. Voor mijn gevoel waren er daar altijd 2 kampen. Het meer progressieve kamp met Stenders - Blokhuis - Annemieke - Giel en het AvroTros kamp met de Volendamse kliek. Die muziek kan ik echt niet aanhoren. Maar die kreeg je bij radio2 steeds meer voor je kiezen.

Op het werk hebben we nu regelmatig radio 2 weer aanstaan. Ik merk nu nog sterker hoeveel Hollandse meuk daar gedraaid wordt, ook echt een reden om er niet meer privé op af te stemmen. Het viel een paar jaar terug nog wel mee, maar wordt steeds erger lijkt het.
Het wordt steeds erger inderdaad. En dat zonder Daniel Dekker. Mij zijn ze al kwijt door deze move.
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Henkjan2016 schreef: 23 nov 2021 20:27
DavyGer schreef: 23 nov 2021 20:24

Het wordt steeds erger inderdaad. En dat zonder Daniel Dekker. Mij zijn ze al kwijt door deze move.
Is te wijten aan politiek Den Haag die al jaren een verplichting tracht in te voeren om x aantaal percentage Nederlands(talig)e muziek te draaien. De NPO heeft hier in de loop der jaren blijkbaar gehoor aan gegeven.

Overigens zijn het wel de usual suspects die 100%NL of Qmusic ook veelvudig draaien . Ze hadden het ook in een andere hoek kunnen zoeken. Vooraleer is het marktaandeel van R2 nog altijd stabiel en hebben sommigen hun gedroomde 3FM-scenario nog niet voorbij zien komen in 10+.
Laatst gewijzigd door Ikbenroy op 23 nov 2021 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Janno

Bericht door Janno »

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van Jessica, DavyGer en Henkjan. Bij mij is het ongeveer hetzelfde gegaan als bij Jessica. 3FM, radio 2 en nu Veronica. Om dezelfde redenen eigenlijk. Daarom blijf ik hopen dat dit Veronica in elk geval succesvol genoeg zal worden/blijven om te overleven in de huidige vorm of beter.

Naar mijn smaak dan hè ;-)
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Die reclame van Veronica op tv is toch ook echt voor 60 plussers. Allemaal oude muziek opnoemen. Platen winkel. Daar trek je geen luisteraars mee aan hoor.
Pot

Bericht door Pot »

DavyGer schreef: 23 nov 2021 20:24 Ik merk nu nog sterker hoeveel Hollandse meuk daar gedraaid wordt, ook echt een reden om er niet meer privé op af te stemmen. Het viel een paar jaar terug nog wel mee, maar wordt steeds erger lijkt het.
'Lijkt het'
Volgens mij is het verschil dat je je er meer aan begint te ergeren of je luisterde te veel naar de Bonanza. Volgens mij is het al jaren zo dat Radio 2 minimaal 25% Nederlands product moet/wil draaien. Een echte verandering merk ik niet, behalve dat bepaalde artiesten wat veel op repeat staan.
Jobfr schreef: 23 nov 2021 21:17 Die reclame van Veronica op tv is toch ook echt voor 60 plussers. Allemaal oude muziek opnoemen. Platen winkel. Daar trek je geen luisteraars mee aan hoor.
De cijfers in 20-49 zijn niet voor niets zo hard gedaald :lol:
Oren open!
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Jobfr schreef: 23 nov 2021 21:17 Die reclame van Veronica op tv is toch ook echt voor 60 plussers. Allemaal oude muziek opnoemen. Platen winkel. Daar trek je geen luisteraars mee aan hoor.
Hoe oud is Rob Stenders inmiddels :wink: ?
Offtopic is het nieuwe ontopic.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

rutgrrr schreef: 23 nov 2021 21:25
Hoe oud is Rob Stenders inmiddels :wink: ?
1965
marbles

Bericht door marbles »

Orange schreef: 23 nov 2021 14:45
tophitsradio schreef: 23 nov 2021 12:05 Mijn verwachting is dat de cijfers van Veronica niet zullen stijgen in de komende twee maanden. Dit is gebaseerd op de cijfers van vorig jaar en de nu al 4de opeenvolgende daling in 10+ en 20-49. Aangenomen dat de volgende meting ook lager is dan is er een trendbreuk en de vraag is naar welk plateau de cijfers zich zullen stabiliseren.
Daling lijkt dus ingezet te zijn van jun-jul 2021.

Ik weet natuurlijk niet wat Talpa aan Veronica targets heeft meegegeven (stabiliseren, groei, daling Veronica --> stijging R10) maar dit is wel zorgwekkend.
Zeker de messcherpe daling in 20-49 in de laatste meting (4.9-->3.9) kan voor paniek zorgen binnen Talpa. Uiteraard niet significant verschillend maar zo laag hebben ze nog noiit gescoord volgens mij.
Een procent eraf in 20-49 en daarmee een daling van 20%. Het is heel fors.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de cijfers 20-49 op de verschillende tijden door de dag heen en ook het verschil tussen week en weekend. Iemand hier die dat kan en wil opduiken?
Las net deze analyse https://www.adformatie.nl/media/strijd- ... r-spannend
Minder eenheidsworst op de radio please
marbles

Bericht door marbles »

Pot schreef: 23 nov 2021 15:50
Robin Visser schreef: 23 nov 2021 15:49
Jobfr schreef: 23 nov 2021 11:44 Is de volgende meting de laatste op de huidige manier? Gezien dat de laatste is in 2021. Dan zouden de december metingen al de nieuwe manier krijgen. Of gaan ze de nieuwe manier na de december metingen gebruiken?
Ik denk dat de nieuwe manier na de december meting gaan gebruiken dus vanaf de Meting jan -feb 2022
Ik denk dat we niet veel moeten verwachten van de nieuwe metingen. Het zal hooguit wat nauwkeuriger worden. Ik verwacht niet dat 538 opeens weer meedoet voor de koppositie.
nieuwe metingen pas halverwege volgend jaar
Minder eenheidsworst op de radio please
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Dat heeft dus vertraging opgelopen blijkbaar
Jobfr

Bericht door Jobfr »

marbles schreef: 24 nov 2021 12:46 Las net deze analyse https://www.adformatie.nl/media/strijd- ... r-spannend
Kijk precies wat ik al zei. Veronica gaat met de huidige reclame geen jonge luisteraars trekken. Alleen 50 plussers.
Janno

Bericht door Janno »

marbles schreef: 24 nov 2021 12:46
Orange schreef: 23 nov 2021 14:45
tophitsradio schreef: 23 nov 2021 12:05 Mijn verwachting is dat de cijfers van Veronica niet zullen stijgen in de komende twee maanden. Dit is gebaseerd op de cijfers van vorig jaar en de nu al 4de opeenvolgende daling in 10+ en 20-49. Aangenomen dat de volgende meting ook lager is dan is er een trendbreuk en de vraag is naar welk plateau de cijfers zich zullen stabiliseren.
Daling lijkt dus ingezet te zijn van jun-jul 2021.

Ik weet natuurlijk niet wat Talpa aan Veronica targets heeft meegegeven (stabiliseren, groei, daling Veronica --> stijging R10) maar dit is wel zorgwekkend.
Zeker de messcherpe daling in 20-49 in de laatste meting (4.9-->3.9) kan voor paniek zorgen binnen Talpa. Uiteraard niet significant verschillend maar zo laag hebben ze nog noiit gescoord volgens mij.
Een procent eraf in 20-49 en daarmee een daling van 20%. Het is heel fors.
Ik ben heel nieuwsgierig naar de cijfers 20-49 op de verschillende tijden door de dag heen en ook het verschil tussen week en weekend. Iemand hier die dat kan en wil opduiken?
Las net deze analyse https://www.adformatie.nl/media/strijd- ... r-spannend
Lijkt me een redelijke analyse van hoe het er nu uitziet bij Veronica. Er lijkt inderdaad te worden ingezet op de wat oudere luisteraar. Dat is wel de groep die nog het meest radio luistert. Of het werkt zal de toekomst leren.
Plaats reactie