3FM Serious Request 2021 in actie tegen ontbossing

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Romeo

3FM Serious Request 2021 in actie tegen ontbossing

Bericht door Romeo »

SR de Lifeline gaat iets doen voor het klimaat. Dat zal me toch een succes worden.

https://www.radiofreak.nl/3fm-serious-r ... randering/

3FM zamelt dit jaar met Serious Request samen met het Wereld Natuur Fonds (WWF) geld in tegen klimaatverandering. Dat gebeurt door aandacht te vragen voor de regenwouden van Zuid-Amerika, door ze te beschermen en te herstellen.

Het is de eerste editie van Serious Request waarbij 3FM niet meer samenwerkt met het Rode Kruis. Dit jaar is het Wereld Natuur Fonds gekozen als partner. Van 18 t/m 24 december wordt er non-stop live radio gemaakt vanuit Amersfoort. “En als de coronamaatregelen het toelaten, worden er op locatie allerlei activiteiten voor en met publiek georganiseerd”, aldus 3FM.

Lifeline
In de opzet van dit jaar spreekt 3FM niet over wandelen door het land, zoals bij eerdere edities van Serious Request: The Lifeline wel gebeurde. De zender kiest dit jaar dus Amersfoort als centraal punt. “Binnenkort maken we meer bekend over de precieze vorm, maar de actie vindt dit jaar vanaf één locatie plaats; dat is inderdaad Amersfoort”, laat een woordvoerder weten.

Merijn van Leeuwen, bossenexpert WWF: “Als we de regenwouden verliezen, verliezen we de strijd tegen klimaatverandering. Als we niets doen, zijn we over tien jaar 40% van de Amazone kwijt. Nu al is daar afgelopen jaar een bosgebied groter dan vijf keer Nederland verdwenen. Met 3FM Serious Request zetten we ons, samen met inheemse en lokale bevolking in voor bescherming en herstel van deze regenwouden.”
Laatst gewijzigd door admin5 op 05 okt 2021 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: De ietwat suggestieve titel aangepast.
Henkjan2016

Re: Serious Request 2021 - We gaan het klimaat redden

Bericht door Henkjan2016 »

Een erg ambitieus onderwerp dat, gezien ons gedrag tijdens deze hele coronaperiode, geen enkel nut/invloed zal hebben.

We zijn al 30 jaar bezig met 'veranderen', maar de mensheid heeft intussen laten blijken niet in te zijn voor veranderingen.

En wat willen ze gaan doen met het geld? Regenwouden herstellen en beschermen? Het geld aan de andere kant zal ervoor zorgen dat dit geld een totaal zinloze investering is. Ik heb veel doelen kunnen begrijpen, maar dit vind ik een erg naief doel.

Investeren in bewustwording vind ik een goed plan, het ophalen van geld in deze heeft totaal geen nut.
Johanneke

Bericht door Johanneke »

Henkjan2016 schreef: 04 okt 2021 11:47 Een erg ambitieus onderwerp dat, gezien ons gedrag tijdens deze hele coronaperiode, geen enkel nut/invloed zal hebben.

We zijn al 30 jaar bezig met 'veranderen', maar de mensheid heeft intussen laten blijken niet in te zijn voor veranderingen.

En wat willen ze gaan doen met het geld? Regenwouden herstellen en beschermen? Het geld aan de andere kant zal ervoor zorgen dat dit geld een totaal zinloze investering is. Ik heb veel doelen kunnen begrijpen, maar dit vind ik een erg naief doel.

Investeren in bewustwording vind ik een goed plan, het ophalen van geld in deze heeft totaal geen nut.
Tja, hier sluit ik me volledig bij aan...
SB92

Bericht door SB92 »

Henkjan2016 schreef: 04 okt 2021 11:47 Een erg ambitieus onderwerp dat, gezien ons gedrag tijdens deze hele coronaperiode, geen enkel nut/invloed zal hebben.

Dus, je conclusie is dat WNF een zinloos goed doel is? En dat WNF geen goede dingen doet voor ons klimaat?

Ik schrik een beetje van de negatieve reactie hier, terwijl klimaatverandering één van de grootste problemen is waar we als mensheid mee te maken hebben. Als het nou gaat om de biodiversiteit, co2 of overbevolking. Zijn thema's waar A) veel meer aandacht voor zou moeten zijn en B) meer geld naartoe zou moeten. Vind het daarom ook heel goed dat 3FM hier aandacht aan besteed. Denk ook dat het veel beter aansluit bij de jonge doelgroep van de zender. Bij die doelgroep is klimaatverandering en de natuur altijd een groter speerpunt bij de ouderen, die vaak pessimistischer zijn of maatregelen wel nut hebben.

Wat 3FM gaat doen is natuurlijk maar een miniscuul onderdeel van een oplossing. Maar hoe meer aandacht voor dit onderwerp hoe beter, lijkt mij.
Henkjan2016

SB92 schreef: 04 okt 2021 12:26

Dus, je conclusie is dat WNF een zinloos goed doel is? En dat WNF geen goede dingen doet voor ons klimaat?

Ik schrik een beetje van de negatieve reactie hier, terwijl klimaatverandering één van de grootste problemen is waar we als mensheid mee te maken hebben. Als het nou gaat om de biodiversiteit, co2 of overbevolking. Zijn thema's waar A) veel meer aandacht voor zou moeten zijn en B) meer geld naartoe zou moeten. Vind het daarom ook heel goed dat 3FM hier aandacht aan besteed. Denk ook dat het veel beter aansluit bij de jonge doelgroep van de zender. Bij die doelgroep is klimaatverandering en de natuur altijd een groter speerpunt bij de ouderen, die vaak pessimistischer zijn of maatregelen wel nut hebben.

Wat 3FM gaat doen is natuurlijk maar een miniscuul onderdeel van een oplossing. Maar hoe meer aandacht voor dit onderwerp hoe beter, lijkt mij.
Dat is een hele overdreven conclusie, gezien mijn laatste zin in de quote. Daarin benoem ik exact de kern van jouw post.

WWF is zeker geen zinloos goed doel. Het ophalen van geld voor een zinloos doel (project) vind ik naïef en erg ondoordacht. Geld regeert, ook hierin al 30 jaar. Daarnaast heeft de mensheid tijdens de coronaperiode laten zien dat zij niet wil veranderen. Zoals in mijn vorige post ook al benoemd: Investeren in bewustwording vind ik een goed plan, het ophalen van geld in deze heeft totaal geen nut.
density1

Bericht door density1 »

Hierin gaat 3FM echt het verschil niet maken. Het platform is te klein geworden en het is naïef te denken dat ze wel even de wereld gaan verbeteren met deze actie. Het is weer typisch zo'n woke actie waarin de hele NPO zich in verkeerd de laatste jaren.
Romeo

Bericht door Romeo »

WWF is niet nutteloos, maar moet het per se klimaat zijn? Regenwouden worden gekapt omdat dat geld oplevert voor de landen waar ze instaan. En klimaat. Leeft dat bij de jongeren?

Ik heb zo mijn twijfels
SB92

Bericht door SB92 »

density1 schreef: 04 okt 2021 12:44 Hierin gaat 3FM echt het verschil niet maken. Het platform is te klein geworden en het is naïef te denken dat ze wel even de wereld gaan verbeteren met deze actie. Het is weer typisch zo'n woke actie waarin de hele NPO zich in verkeerd de laatste jaren.
3FM heeft de afgelopen jaren met het Rode Kruis de armoede niet uit de wereld geholpen, niet alle meisjes onderwijs kunnen geven en niet iedereen kunnen voorzien van sanitaire voorzieningen.

Toch waren het goede doelen, die er toe deden en nog altijd toe doen. Hetzelfde met onderwerpen zoals ontbossing. Ik zie niet zo goed wat het verschil is tussen deze twee doelen hierin.

Wat het redden van de natuur verder met woke te maken heeft is mij verder compleet onhelder. Het is niet zo dat ze bomen met regenboogvlaggen worden beschermd.
Henkjan2016 schreef: 04 okt 2021 12:36
SB92 schreef: 04 okt 2021 12:26

Dat is een hele overdreven conclusie, gezien mijn laatste zin in de quote. Daarin benoem ik exact de kern van jouw post.

WWF is zeker geen zinloos goed doel. Het ophalen van geld voor een zinloos doel (project) vind ik naïef en erg ondoordacht. Geld regeert, ook hierin al 30 jaar. Daarnaast heeft de mensheid tijdens de coronaperiode laten zien dat zij niet wil veranderen. Zoals in mijn vorige post ook al benoemd: Investeren in bewustwording vind ik een goed plan, het ophalen van geld in deze heeft totaal geen nut.
Investeren in bewustwording kost ook geld.
SB92

Bericht door SB92 »

Romeo schreef: 04 okt 2021 12:46 WWF is niet nutteloos, maar moet het per se klimaat zijn? Regenwouden worden gekapt omdat dat geld oplevert voor de landen waar ze instaan. En klimaat. Leeft dat bij de jongeren?

Ik heb zo mijn twijfels
Mensen zeggen van wel. Of ze er ook naar handelen is uiteraard een tweede.

Afbeelding
één vandaag peiling.

En van IPSOS:
Ook opvattingen over klimaatbeleid lopen ver uiteen. Slechts 16% van de Nederlanders boven de 65 jaar vindt dat Nederland voorop moet lopen in vergelijking met andere landen, terwijl de helft van de jongeren wel vindt dat wij een dergelijke voortrekkersrol hebben.
Henkjan2016

SB92 schreef: 04 okt 2021 12:50 Investeren in bewustwording kost ook geld.
Klopt, maar men komt met de volgende subzin: Dat gebeurt door aandacht te vragen voor de regenwouden van Zuid-Amerika, door ze te beschermen en te herstellen.

Daarin suggereren ze dat ze geld inzamelen voor het herstel van regenwoud. Dit is in mijn beleving een activiteit waar het geld naar toe zal moeten gaan. Dit is volstrekt zinloos, wanneer men aan de andere kant het bos met een grotere snelheid blijft kappen.
petoi

Bericht door petoi »

Henkjan2016 schreef: 04 okt 2021 13:00
Klopt, maar men komt met de volgende subzin: Dat gebeurt door aandacht te vragen voor de regenwouden van Zuid-Amerika, door ze te beschermen en te herstellen.

Daarin suggereren ze dat ze geld inzamelen voor het herstel van regenwoud. Dit is in mijn beleving een activiteit waar het geld naar toe zal moeten gaan. Dit is volstrekt zinloos, wanneer men aan de andere kant het bos met een grotere snelheid blijft kappen.
Totdat het bos dat ze kunnen kappen op is, dan heb je als nog een half bos of kwart bos gered.
Dit is een beetje als een dokter tegen iemand zegt: Waarom zou ik u behandelen u gaat toch ooit dood.

Maar als ik de in en in zure reacties lees dan ratelen de radio's hier op een dynamo aangedreven door een houtkachel.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

petoi schreef: 04 okt 2021 13:10
Henkjan2016 schreef: 04 okt 2021 13:00

Totdat het bos dat ze kunnen kappen op is, dan heb je als nog een half bos of kwart bos gered.
Dit is een beetje als een dokter tegen iemand zegt: Waarom zou ik u behandelen u gaat toch ooit dood.

Maar als ik de in en in zure reacties lees dan ratelen de radio's hier op een dynamo aangedreven door een houtkachel.
Ik zie deze week altijd vooral als een mooie pr stunt waarmee ook het goede doel wordt geholpen. Dan zou ik als zenderbaas van een radiozender met teruglopende luistercijfers een doel kiezen waarmee je het land én nieuwe luisteraars kunt werven. Spoiler: dat gaat ze hier niet mee lukken.
Laatst gewijzigd door Herman ven Schippers op 04 okt 2021 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Romeo

Bericht door Romeo »

Er is zoveel armoede in Nederland, doe daar wat aan.
jessica

Bericht door jessica »

density1 schreef: 04 okt 2021 12:44 Hierin gaat 3FM echt het verschil niet maken. Het platform is te klein geworden en het is naïef te denken dat ze wel even de wereld gaan verbeteren met deze actie. Het is weer typisch zo'n woke actie waarin de hele NPO zich in verkeerd de laatste jaren.
3FM gaat sowieso het verschil niet meer maken. Kansloze zender geworden. Ze hebben zichzelf overbodig gemaakt. (Bijna) niemand zit meer op ze te wachten.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Romeo schreef: 04 okt 2021 13:27 Er is zoveel armoede in Nederland, doe daar wat aan.
Doe iets voor de voedselbank inderdaad. Of hop mee op het KWF verhaal van Radio2.
Plaats reactie