'Talpa Radio in de verkoop'

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Pot

'Talpa Radio in de verkoop'

Bericht door Pot »

https://www.spreekbuis.nl/talpa-radio-in-de-verkoop/
Quote meldt dat Talpa in contract is geweest met Prosus, een Zuid-Afrikaans mediaconglomeraat met een notering aan de AEX. Met de Nederlander Bob van Dijk als bestuursvoorzitter.

Volgens Quote zit de radiotak van Talpa flink in de problemen en heeft John de Mol in het verleden te veel betaald voor de overname van diverse radiozenders. Diverse radio-dj’s en managers zijn afgelopen tijd ontslagen. Diverse mediamensen, waaronder Patrick Kicken, Robert Jensen, Erik de Zwart en Herbert Visser komen in het artikel in de nieuwe Quote-editie aan bod.

Ook Spreekbuis.nl vernam al eerder de gesprekken met het Zuid Afrikaanse mediaconcern. Tevens zou een Chinees mediabedrijf interesse hebben gehad in de radiotak. Tot op heden heeft het nog niet geleid tot een overname. Ondertussen wil John de Mol zich weer meer gaan focussen op zijn tv-productietak en melden bronnen dat hij geen investeringen meer wil gaan doen om zijn radio- en tv-activiteiten te versterken.
Edit:
(update) Talpa ontkent dat haar radiotak in de verkoop staat:

‘Er is geen enkele sprake van (voorgenomen) verkoop van onze radiostations. Wij zijn blij met de zenders die wij in ons portfolio hebben. Met een marktaandeel van ruim boven de 40% bedienen wij een groot deel van Nederland en dat willen we nog lang blijven doen.'
Bron: Spreekbuis
Oren open!
jessica

Re: 'Talpa Radio in de verkoop'

Bericht door jessica »

Het wordt ook nog ontkent. Ik geloof het ook nog steeds niet. Ook omdat ik denk dat het mediabedrijf als geheel bij een verkoop van de radiotak veel zwakker zal worden en veel promotiemogelijkheden niet meer heeft. Bij een goed bod kan een bedrijf natuurlijk altijd verkocht worden.

Maar iemand die op de radiomarkt wil beginnen als grote speler kan misschien beter meedoen aan de aanstaande veiling. Kan wel eens veel goedkoper zijn dan een lopende business overnemen, want dan moet je ook alle mensen overnemen en kan je misschien toch je bedrijf niet zo inrichten als jij het wil.

Vooralsnog geen verkoop op korte termijn dus.
density1

Bericht door density1 »

Gaat gebeuren, dat moge duidelijk zijn maar ik vraag me wel af wat de radio know how van deze mogelijke overname kandidaten in zit. Als nu grote Engelse of Franse radio giganten het overnemen komt het wel goed ga ik van uit.
jessica

Bericht door jessica »

Er was sprake van een fusie van Talpa en RTL. Maar ik denk dat ze dan wel een paar kanalen (TV moeten afstoten en misschien 1 of 2 radio kanalen).Anders wordt het bedrijf te groot. Dat zie ik eerder gebeuren.
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

In hoeverre is Spreekbuis een betrouwbare bron?
admin3
Moderator

Bericht door admin3 »

Even grote schoonmaak gehouden. Op elkaar reageren mag natuurlijk via PM maar doe het niet in het topic?
Moderator -- Info: forum@radiofreak.nl / Forumregels: http://www.radioforum.nl/forumregels
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Ikbenroy schreef: 20 aug 2020 23:49 In hoeverre is Spreekbuis een betrouwbare bron?
Spreekbuis is geen bron, maar een mediavaksite/-platform. In dit geval heeft spreekbuis.nl een bericht van Quote overgenomen, waarin de geruchten rond de verkoop van Talpa Radio werden vermeld. Quote heeft zich gebaseerd op (anonieme) bronnen. We weten dus niet of deze betrouwbaar zijn.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Michiel Veenstra begint zich te ontwikkelen als nieuwe Erik de Zwart. Hij heeft een duidelijke mening over de mogelijke voorgenomen verkoop van de Talpa radiotak. Veenstra gaat lekker tegen het regeur in. Mooi om te zien.

Men spreekt over de mogelijke verkoop van de "radiotak" van Talpa. Valt Juke hier ook onder? Het blijft me verbazen dat een potentiële koper geïnteresseerd zou zijn in verliesgevende radiozenders met aflopende licenties van de FM-frequenties. Die investering krijgt welke koper dan ook nooit terug verdiend.
ruudam

Bericht door ruudam »

jessica schreef: 20 aug 2020 16:42 Het wordt ook nog ontkent. Ik geloof het ook nog steeds niet. Ook omdat ik denk dat het mediabedrijf als geheel bij een verkoop van de radiotak veel zwakker zal worden en veel promotiemogelijkheden niet meer heeft. Bij een goed bod kan een bedrijf natuurlijk altijd verkocht worden.

Maar iemand die op de radiomarkt wil beginnen als grote speler kan misschien beter meedoen aan de aanstaande veiling. Kan wel eens veel goedkoper zijn dan een lopende business overnemen, want dan moet je ook alle mensen overnemen en kan je misschien toch je bedrijf niet zo inrichten als jij het wil.

Het is voor alsnog niet zeker of er een veiling komt. Er wordt druk gelobbyt om de veiling van 2020 tegen tehouden, ook door de VVR. Zoals je weet willen ze al 3 jaar corona verlenging.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

ruudam schreef: 21 aug 2020 15:46 Het is voor alsnog niet zeker of er een veiling komt. Er wordt druk gelobbyt om de veiling van 2020 tegen tehouden, ook door de VVR. Zoals je weet willen ze al 3 jaar corona verlenging.
Of wil men verlenging zodat de zenders meer waarde hebben bij een verkoop ;-)
Ikbenroy

Bericht door Ikbenroy »

Ik denk dat Radiocorp ooit weer Radio 10 terug zal kopen.
Pot

Bericht door Pot »

Ikbenroy schreef: 21 aug 2020 23:27 Ik denk dat Radiocorp ooit weer Radio 10 terug zal kopen.
En waarom denk je dat?
Oren open!
boxfm

Bericht door boxfm »

Phoenix schreef: 21 aug 2020 16:07
ruudam schreef: 21 aug 2020 15:46 Het is voor alsnog niet zeker of er een veiling komt. Er wordt druk gelobbyt om de veiling van 2020 tegen tehouden, ook door de VVR. Zoals je weet willen ze al 3 jaar corona verlenging.
Of wil men verlenging zodat de zenders meer waarde hebben bij een verkoop ;-)
Iedere commerciële zender met FM-frequenties heeft er natuurlijk baat bij als de frequenties worden verlengd, daar hoeft een eventuele gewilde verkoop geen rol bij te spelen. Met herverdelingen is er natuurlijk altijd de kans dat een partij misgrijpt.

Overigens wordt de ontkenning door Talpa steeds stelliger, zie nu bij Quote ook deze reactie van Paul Römer: ‘Dit is echt een onzinverhaal. We blijven bouwen aan onze eigen merken.’

Een belangrijk detail die in de meeste berichtgeving (oa Spreekbuis) ontbreekt, is dat Quote meldt dat er sprake zou zijn van de verkoop van een minderheidsbelang in Talpa Radio aan Prosus. Dan gaat het dus niet om een volledige overname. Indien Talpa Radio qua bedrijfsstructuur onder Talpa Networks hangt, zorgt dat dus voor een financiële injectie in Talpa Networks. Wat voor het bedrijf nu wel gunstig kan zijn, want -cijfers hebben we niet- ieder bedrijf heeft natuurlijk last van de coronacrisis. En zou houdt John de Mol/Talpa gewoon het zeggenschap over de eigen radiozenders.
ruudam

Bericht door ruudam »

ruudam schreef: 21 aug 2020 15:46
jessica schreef: 20 aug 2020 16:42

Het is voor alsnog niet zeker of er een veiling komt. Er wordt druk gelobbyt om de veiling van 2020 tegen tehouden, ook door de VVR. Zoals je weet willen ze al 3 jaar corona verlenging.
Bedoeld wordt VCR natuurlijk. De club van land. comm. zenders.
rutgrrr

Bericht door rutgrrr »

Offtopic is het nieuwe ontopic.
Plaats reactie