Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Phoenix

Re: Moet Spijkers met Koppen weg bij radio 2?

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 08 nov 2020 12:13
Phoenix schreef: 08 nov 2020 11:57
Smid70 schreef: 08 nov 2020 11:53
Dat zie je aan de luistercijfers, dat kan ik blijven herhalen.
Het is mij even niet duidelijk wat je niet begrijpt.
Het is appels met peren vergelijken. PO zenders hebben veel hogere budgetten en geen winstoogmerk. Commerciële zenders wel. Daar is het van belang wat er onderaan de streep overblijft. Al haal je als commerciële zender torenhoge luistercijfers maar draai je dik verlies heb je het slecht gedaan.
Niet echt, 3FM heeft een veel hoger budget dan de Talpa zenders en toch staan deze er een stuk beter voor qua luistercijfers. Budget zegt dus niet alles.
Qua luistercijfers staat 3FM er slechter voor. Klopt. Zo zijn de luistercijfers van Veronica beter, maar draait de zender al wel sinds 2003 verlies en is commercieel/bedrijfseconimisch gezien niet succesvol.
3FM heeft als PO geen winstoogmerk en valt op dit vlak niet te vergelijken met Veronica. Daarom zeg ik dat het appels met peren vergelijken is om te bepalen of een commerciële zender succesvoller is dan een PO zender.

Kijk je enkel naar de luistercijfers dan is dit een heel eenzijdige vergelijking.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Smid70 schreef: 07 nov 2020 11:47 Het is natuurlijk belachelijk om te gaan zeggen dat de PO dan maar slechtere of minder populaire programma's moet gaan maken zodat de commerciële zenders beter lijken dan ze zijn.
Smid70 schreef: 07 nov 2020 18:21
Phoenix schreef: 07 nov 2020 16:19 Wanneer doet een publieke zender het beter dan een commerciële zender?
Luistercijfers, de enige graadmeter die door de commerciele partijen an belang zijn.
Smid70 schreef: 08 nov 2020 11:40 Dat zeg ik ook niet. Ze zijn bepalend voor de commerciële zenders.
Mijn punt is juist dat de PO zich prima houdt aan haar doelstellingen.
Nu ben ik je vethaal kwijt, Smid70. Wanneer is een publieke omroep succesvol volgens jou en wanneer zou deze succesvoller zijn dan een commerciële omroep?
Rock 'n roll is better than music!
Smid70

Bericht door Smid70 »

Zijn jullie nou zo dom of ben ik zo slim.
😂
Laat maar, ik kan het niet duidelijker maken dan dit.
Ik heb geen zicht op de winsten van de commerciële zenders maar het lijkt mij stug dat er niets verdiend wordt.
Maar ik heb het alleen over luistercijfers.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Smid70 schreef: 08 nov 2020 16:56 Zijn jullie nou zo dom of ben ik zo slim.
😂
Tja, bij communicatie heb je een zender en een ontvanger. Ergens daartussen gaat het meestal mis. Het is net radiio :???:

Antwoord op je vraag lijkt me trouwens niet zo moeilijk -smok
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 08 nov 2020 16:56 Zijn jullie nou zo dom of ben ik zo slim.
😂
Dat zal het zijn.
Smid70 schreef: 08 nov 2020 16:56 Ik heb geen zicht op de winsten van de commerciële zenders maar het lijkt mij stug dat er niets verdiend wordt.
Er wordt zeker verdiend, maar dit betekent niet automatisch dat er winst wordt gemaakt. Veronica is sinds de start al verliesgevend. Q Music is volgens mij ook lang verliesgevend geweest. Dit zal voor een groot deel te maken hebben met de dure FM frequentie.
Smid70 schreef: 08 nov 2020 16:56 Maar ik heb het alleen over luistercijfers.
Juist 👇
Phoenix schreef: 08 nov 2020 12:49 Kijk je enkel naar de luistercijfers dan is dit een heel eenzijdige vergelijking.
Smid70 schreef: 08 nov 2020 16:56 Laat maar, ik kan het niet duidelijker maken dan dit.
Ik ook niet 😉
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Smid70

Bericht door Smid70 »

Altijd leuk als de vriendjes Oortjes en Phoenix het zo met elkaar kunnen vinden. Wellicht een idee om een eigen forum op te zetten waar jullie het altijd met elkaar eens zijn. En je superieur kan voelen.
Ik ben er klaar mee.

Dit was altijd een gezellig forum maar dat is wel voorbij.
Het ga jullie goed.
Orange

Bericht door Orange »

Smid70 schreef: 08 nov 2020 18:00 Altijd leuk als de vriendjes Oortjes en Phoenix het zo met elkaar kunnen vinden. Wellicht een idee om een eigen forum op te zetten waar jullie het altijd met elkaar eens zijn. En je superieur kan voelen.
Ik ben er klaar mee.

Dit was altijd een gezellig forum maar dat is wel voorbij.
Het ga jullie goed.
Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met de posts van Oortjes en Phoenix.

Mij lijkt ook niet dat je voor het succes van een PO-zender naar de luistercijfers moet kijken. Een PO is succesvol als het maatschappelijk relevant is en vanuit publieke doelstellingen iets toevoegt.
Een commerciele zender is succesvol als het winst maakt. Voor dat laatste zijn luistercijfers een eerste graadmeter, maar niet altijd. BNR schijnt regelmatig winst te maken met een beperkte luisterdichtheid, terwijl Veronica schijnbaar nog nooit winst heeft gemaakt.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Orange schreef: 08 nov 2020 18:08 Voor dat laatste zijn luistercijfers een eerste graadmeter, maar niet altijd. BNR schijnt regelmatig winst te maken met een beperkte luisterdichtheid, terwijl Veronica schijnbaar nog nooit winst heeft gemaakt.
Interessant dat je BNR noemt. Ik denk dat voor BNR luistercijfers minder belangrijk worden. Ik verwacht dat BNR met de volgende frequentieverdeling niet mee doet. BNR gaat zich meer richten op online en podcasting. Mogelijk dat enkel een DAB zender overblijft. BNR toont aan dat luistercijfers niet bepalend zijn om het succes aan te tonen.
Disclaimer:
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Phoenix schreef: 08 nov 2020 19:12
Orange schreef: 08 nov 2020 18:08 Voor dat laatste zijn luistercijfers een eerste graadmeter, maar niet altijd. BNR schijnt regelmatig winst te maken met een beperkte luisterdichtheid, terwijl Veronica schijnbaar nog nooit winst heeft gemaakt.
Interessant dat je BNR noemt. Ik denk dat voor BNR luistercijfers minder belangrijk worden. Ik verwacht dat BNR met de volgende frequentieverdeling niet mee doet. BNR gaat zich meer richten op online en podcasting. Mogelijk dat enkel een DAB zender overblijft. BNR toont aan dat luistercijfers niet bepalend zijn om het succes aan te tonen.

Vermoed dat BNR dan zich gaat richten op podcast en eventueel DAB+
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Orange schreef: 08 nov 2020 18:08Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met de posts van Oortjes en Phoenix.

Mij lijkt ook niet dat je voor het succes van een PO-zender naar de luistercijfers moet kijken. Een PO is succesvol als het maatschappelijk relevant is en vanuit publieke doelstellingen iets toevoegt.
Een commerciële zender is succesvol als het winst maakt. Voor dat laatste zijn luistercijfers een eerste graadmeter, maar niet altijd. BNR schijnt regelmatig winst te maken met een beperkte luisterdichtheid, terwijl Veronica schijnbaar nog nooit winst heeft gemaakt.
Dank je. Wij zijn het ook eens over succesfactoren. Volgens mij zijn deze niet vergelijkbaar, het succes van de één heeft niets van doen met het succes van de ander.
Hoort-u-mij schreef: 08 nov 2020 19:22 Vermoed dat BNR dan zich gaat richten op podcast en eventueel DAB+
Mijn vermoeden is dat steeds meer zenders FM gaan laten voor wat het is. DAB+ en internet zijn goedkoper en toekomstbestediger.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Oortjes schreef: 08 nov 2020 19:30
Orange schreef: 08 nov 2020 18:08Ik begrijp niet zo goed wat er mis is met de posts van Oortjes en Phoenix.

Een commerciële zender is succesvol als het winst maakt. Voor dat laatste zijn luistercijfers een eerste graadmeter, maar niet altijd. BNR schijnt regelmatig winst te maken met een beperkte luisterdichtheid, terwijl Veronica schijnbaar nog nooit winst heeft gemaakt.
Dank je. Wij zijn het ook eens over succesfactoren. Volgens mij zijn deze niet vergelijkbaar, het succes van de één heeft niets van doen met het succes van de ander.
Hoort-u-mij schreef: 08 nov 2020 19:22 Vermoed dat BNR dan zich gaat richten op podcast en eventueel DAB+
Mijn vermoeden is dat steeds meer zenders FM gaan laten voor wat het is. DAB+ en internet zijn goedkoper en toekomstbestediger.
Zeker een zender als BNR. Maar denk dat grootse van de commerciële nog gewoon FM willen, zo blijkt ook uit de wens toen verlengen van de huidige vergunning
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Commerciële radio op Podcast, ik ben het topic bijster.
Janno

Bericht door Janno »

Als het de bedoeling is dat de publieke omroep zoveel mogelijk mensen bereikt met relevante programma's en het blijkt dat er inderdaad veel mensen naar luisteren en kijken, dan zijn ze toch succesvol geslaagd in hun opzet? Daar heeft Smid70 gewoon gewoon gelijk in. Wat klopt daar niet aan?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Janno schreef: 08 nov 2020 19:59 Als het de bedoeling is dat de publieke omroep zoveel mogelijk mensen bereikt met relevante programma's en het blijkt dat er inderdaad veel mensen naar luisteren en kijken, dan zijn ze toch succesvol geslaagd in hun opzet? Daar heeft Smid70 gewoon gewoon gelijk in. Wat klopt daar niet aan?
Het ging om deze discussie, die ontstond n.a.v. onze voorafgaande discussie:
Smid70 schreef: 07 nov 2020 18:21
Phoenix schreef: 07 nov 2020 16:19
Smid70 schreef: 07 nov 2020 11:47Te vaak lees ik hier dat de PO niet zou mogen concurreren met de commerciëlen, dat is natuurlijk onzin. Er is niemand die de een commerciële partij verplicht een zender op te richten. Sterker nog, als blijkt dat een PO zender het beter doet dan een commerciële zender zou die commerciële zender zich achter de oren moeten krabben en afvragen wat hij/zij/het fout doet.
Het is natuurlijk belachelijk om te gaan zeggen dat de PO dan maar slechtere of minder populaire programma's moet gaan maken zodat de commerciële zenders beter lijken dan ze zijn.
Wanneer doet een publieke zender het beter dan een commerciële zender?
Beiden hebben andere belangen en doelen en kun je niet op dezelfde wijze vergelijken. Commerciële zenders zijn gericht op het maken van winst. Publieke zenders niet, dus hoe kan een publieke zender het beter doen dan een commerciële zender?
Luistercijfers, de enige graadmeter die door de commerciële partijen van belang zijn.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Hoort-u-mij schreef: 08 nov 2020 19:41 Zeker een zender als BNR. Maar denk dat grootse van de commerciële nog gewoon FM willen, zo blijkt ook uit de wens toen verlengen van de huidige vergunning
Nu nog wel ja. FM is nog steeds het meest beluisterd in de auto.
Plaats reactie