Radio 4

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Radioplezier

Radio 4

Bericht door Radioplezier »

Tijdens de hart & ziel lijst zag ik op de naam van radio 4 de NPO als omroepgemachtigde staan. Is naast de NOS de NPO ook een "aparte" omroep?
Hoort-u-mij

Re: Radio 4

Bericht door Hoort-u-mij »

NPO is de overkoepelende organisatie waar dus de omroepen onder vallen.

NOS is de nieuws en actualiteiten tak
Radioplezier

Bericht door Radioplezier »

Op de dab werden wel de omroepen vermeld in de volgorde van de reguliere programmering.
Hoort-u-mij

Bericht door Hoort-u-mij »

Foutje, ik zou zeggen mail ze.
aapdedino

Bericht door aapdedino »

De Hart & Ziellijst is als actieweek een samenwerking tussen alle uitzendende omroepen. Dus vandaar dat hier NPO wordt vermeld in plaats van alle omroepen achter elkaar. Hetzelfde geldt voor Serious Request (daar staat dan vaak 3FM en niet NPO - ook maar 3 letters) en de Top 2000.
jordiv30

Bericht door jordiv30 »

Precies wat hierboven al staat vermeld inderdaad. Met de verkiezingen op NPO Radio 1 staat er bijvoorbeeld ook NPO als omroep. Dit jaar met de Festivalzomer op 3FM ook nog. Gelukkig staan die omroepen dus niet meer zo dwars als eerder het geval was.
Ef Em

Bericht door Ef Em »

aapdedino schreef: 21 okt 2018 18:21 De Hart & Ziellijst is als actieweek een samenwerking tussen alle uitzendende omroepen. Dus vandaar dat hier NPO wordt vermeld in plaats van alle omroepen achter elkaar. Hetzelfde geldt voor Serious Request (daar staat dan vaak 3FM en niet NPO - ook maar 3 letters) en de Top 2000.
En da's maar goed ook, anders zijn ze bijvoorbeeld tijdens de Top 2000 per uur wel erg veel tijd kwijt met het noemen van alle deelnemende omroepen. Ziet iemand hier al een uuropener voor zich met de tekst "De Top 2000 is AAN! Met nu... Bart Arens! AVROTROSBNNVARAKRONCRVEOWNLPowned... Radio 2!"...?
paul04

Bericht door paul04 »

Met regelmaat luister ik wel eens tussen de popmuziek door ook wel af en toe naar klassieke muziek op radio 4. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat op de FM waar radio 4 op uitzendt op de display alleen KRO-NCRV is te zien. Ook op tijdstippen dat deze duo omroep niet uitzendt. Kan iemand hier een verklaring voor geven ? Het is in de ether als op de (ziggo) kabel te zien.
marce1

Bericht door marce1 »

paul04 schreef: 18 mei 2021 20:22 Met regelmaat luister ik wel eens tussen de popmuziek door ook wel af en toe naar klassieke muziek op radio 4. Wat mij de laatste tijd opvalt is dat op de FM waar radio 4 op uitzendt op de display alleen KRO-NCRV is te zien. Ook op tijdstippen dat deze duo omroep niet uitzendt. Kan iemand hier een verklaring voor geven ? Het is in de ether als op de (ziggo) kabel te zien.
Het lijkt mij een foutje van NPO Radio 4. Ik heb het net even gecontroleerd. De tekst wisselt op dit moment tussen "NPO R4" en "KRO-NCRV", terwijl de AvroTros nu uitzendt. Zij vullen dus nu de verkeerde omroep in voor de RDS.
jessica

Bericht door jessica »

Radio4 kan Fm frequentie inleveren aan Radio5
Orange

Bericht door Orange »

jessica schreef: 19 mei 2021 21:18 Radio4 kan Fm frequentie inleveren aan Radio5
Want?
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

jessica schreef: 19 mei 2021 21:18 Radio4 kan Fm frequentie inleveren aan Radio5
Dus de enige publieke klassieke radiozender zou z'n FM-frequentie moeten inleveren om een derde publieke popmuziekzender in de FM-ether te zetten? U bent me hier even kwijt.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Janno

Bericht door Janno »

waterveenmos schreef: 20 mei 2021 14:57
Dus de enige publieke klassieke radiozender zou z'n FM-frequentie moeten inleveren om een derde publieke popmuziekzender in de FM-ether te zetten? U bent me hier even kwijt.
Dat zou inderdaad heel on-publiek zijn. Als je zou zeggen: ‘voeg radio 2 en 3FM samen en zet radio 5 op de overgebleven frequentie’ zou Jessica een puntje kunnen hebben, maar een zender als radio 4, die bij uitstek een publiek doel dient, uit de ether halen kan niet.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Janno schreef: 20 mei 2021 16:00
Dat zou inderdaad heel on-publiek zijn. Als je zou zeggen: ‘voeg radio 2 en 3FM samen en zet radio 5 op de overgebleven frequentie’ zou Jessica een puntje kunnen hebben, maar een zender als radio 4, die bij uitstek een publiek doel dient, uit de ether halen kan niet.
Wordt Radio 4 dan zo goed via FM beluisterd? Ik kan me voorstellen dat een zender als Radio 4 meer wordt beluisterd via andere (digitale) kanalen. Een zender als Radio 5 is misschien meer gebaat bij FM dan Radio 5.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Janno

Bericht door Janno »

Phoenix schreef: 20 mei 2021 18:42
Janno schreef: 20 mei 2021 16:00

Wordt Radio 4 dan zo goed via FM beluisterd? Ik kan me voorstellen dat een zender als Radio 4 meer wordt beluisterd via andere (digitale) kanalen. Een zender als Radio 5 is misschien meer gebaat bij FM dan Radio 5.
De NPO is er niet voor de luistercijfers (al zou je soms anders vermoeden) maar voor een breed aanbod voor de gehele Nederlandse bevolking. Dus ook voor de mensen die niet via internet of DAB+ luisteren, maar nog 'ouderwets' via FM. NPO radio 4 is de enige publieke zender die klassieke muziek uitzendt en voldoet dus prima aan de publieke taak.

Radio 2 en 3FM daarentegen draaien beide popmuziek en zouden dus net zo goed samengevoegd kunnen worden. Temeer daar 3FM moeite heeft nog een doelgroep te bereiken en radio 2 eigenlijk de vorige doelgroep van 3FM goeddeels heeft opgeslokt. Radio 5 bereikt duidelijk wel een doelgroep; namelijk de oudere luisteraar. Ook die luisteraar heeft recht op zijn favoriete station in de DAB+ loze auto, net als de luisteraar van radio 4.
Plaats reactie