Verjonging

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

ransbeek

Verjonging

Bericht door ransbeek »

Blijkbaar toch geen goede zet gezien de gemiddelde leeftijd van de luisteraar afpiekt op 50 jaar. In België is trouwens ook bewezen dat meer dan de helft van de jongeren geen radio meer aanzet, maar via internet, Spotify, YouTube en andere kanalen luistert. Alweer een bewijs dat de categorie boven de 40 niet meer interessant zou zijn voor adverteerders voor geen meter klopt. Eind jaren 60 had je de "babyboom". Die mensen zitten dus nu rond de 45-50 jaar. Het is dus duidelijk waar het meeste potentieel zit.
v.ijl

Re: Verjonging

Bericht door v.ijl »

Als je nu de adverteerders én reclameburo's kunt overtuigen...... Ooit komt het dan wel goed. :))
en dan is er koffie......
alex..

Bericht door alex.. »

ransbeek schreef: 02 jun 2017 23:02 Alweer een bewijs dat de categorie boven de 40 niet meer interessant zou zijn voor adverteerders voor geen meter klopt.
Dit wordt altijd geroepen als het gaat om advertenties.
Om het aan te vullen; de groep boven de 50 heeft meer te besteden, de groep boven de 50 heeft meer zeggenschap over aankopen, de groep boven de 50 is groter ezv.

Allemaal waar, maar het draait enkel en alleen om de merkvastheid van de groep.
Een persoon van 25 is eerder geneigd over te stappen van merk/winkel.
Een persoon van rond de 50 heeft goede associaties met een merk en zal dat blijven kopen, hoeveel marketing deze ook voor de neus krijgt.

De dag dat de 50'ers massaal van merk switchen, zal de doelgroep echt doen verschuiven.
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Een persoon van rond de 50 heeft goede associaties met een merk en zal dat blijven kopen, hoeveel marketing deze ook voor de neus krijgt.

Dat is pure theorie en natte vingerwerk. Ik zie het dagelijks zelf bij de 45+ dat die mensen openstaan voor wat nieuws. Praatjes van reclamebureau's.
De verjongingskuur bij vele zenders zorgt dat die markt verzadigd is. Denk dat er in de komende tijd wel één of meerdere slachtoffers zullen vallen in dat marktsegment.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

De babyboom was niet eind jaren '60, maar eind jaren '40. Er zijn daardoor heel veel mensen van rond de 70, wat allerlei gemiddelden aardig omhoog trekt. Begin jaren '70 was er een "echopiek", de generatie rond de 45 is iets groter dan gemiddeld. Ook dit heeft een kleine invloed op demografische cijfers.

Dat zegt niks over de beïnvloedbaarheid van generaties en daarmee het effect van reclame. Het haalt wel de gemiddelde leeftijd van de Nederlandse radioluisteraar omhoog.

Overigens kan reclame ook effectief zijn door het geven van informatie. In een spotje mensen attenderen op de 50+ beurs, is gewoon effectieve reclame. Dat heeft niets met merkvastheid te maken. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld aanbiedingen. Binden aan (andere) merken is inderdaad kansloos bij ouderen.
Rock 'n roll is better than music!
jessica

Bericht door jessica »

Reclamebureaus richten zich ook wel op 45+ers. Dit doen ze alleen via de TV en niet via de radio. Maar met NetFlix en al dit soort diensten komt hier ook snel verandering in.
MFM

Bericht door MFM »

Een oudere van pak m beet 70 jaar is merkvast.
Dat is zeker.
Een oudere van rond de 50 heeft vaak dezelfde skills mbt internet enz, en ook de revolutie qua merkveranderingen eind jaren 80 tot ver in de jaren 90 meegemaakt.
Het hoofdstuk wat de creabea burootjes nooit gesnapt hebben.

In die periode is er behoorlijk wat betere meuk uit de lage lonen landen geimporteerd, begonnen merken als Princess, diverse spijkerbroekenfabrikanten en de kloonformules van dezelfde auto's voor verschillende markten onder diverse merknamen en bv philips/aristona/erres of de diverse japanse b merken die opeens A merk werden op te komen. Laat staan internet met de daardoor opeens opkomende grijze import.

Het gros van de 40-ers en 50-ers heeft hierdoor, plus de economische crisis' daaropvolgend, noodgedwongen geleerd...van huis uit...om merkentrouw los te laten.
Panels, onderzoekjes, enquetes etc daar gelaten. Dit is bijna gewoon een voldongen feit.

Daarom sch**ten wij als serieus bedrijf op reclamebureau's. Je hebt er namelijk niets aan. Ze kijken namelijk niet naar het heden omdat ze geen flauw idee hebben hoe consumenten denken.
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Allemaal waar, maar het draait enkel en alleen om de merkvastheid van de groep.

De dag dat de 50'ers massaal van merk switchen, zal de doelgroep echt doen verschuiven.

Theoretische veronderstellingen. Dat noem ik dan weer de typerende reclamebureau praatjes waar iedereen blijkbaar mee dweept in het radiolandschap. De doelgroep van pakweg 18-35 is totaal verzadigd op radiovlak. Niemand durft het gewoon aan om een zender als wat 10 gold ooit was in de markt te zetten, zonder die nieuwe muziek. Men wil wat meepikken uit de vijver van 538. Maar daar zijn de grote vissen reeds lang uit. Wat overblijft zijn kruimels.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

ransbeek schreef: 03 jun 2017 18:42 Men wil wat meepikken uit de vijver van 538. Maar daar zijn de grote vissen reeds lang uit. Wat overblijft zijn kruimels.
Het gekke is dat dit voornamelijk binnen Talpa het geval lijkt, terwijl 538 daar zelf zit. Juist degenen die echt wat anders doen, zoals Radiocorp met 100%NL, maken winst.
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Talpa heeft echt geen 100% onderscheidende zender vindt ik. Of 100%NL winst maakt, daar heb ik toch mijn twijfels over. Dat geldt ook voor 10 en nog een rits andere zenders. Het gaat niet alleen over de kosten van het pakket, er komt ook nog salarissen van personeel, studio, elektriciteit, verwarming, huur van het pand en wat nog meer allemaal bij in rekening. En wat de babyboom betreft. Correct, die begon na de tweede wereldoorlog en duurde tot 1968. Lees dit er maar even op na.

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/so ... ekend.html
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik citeer uit dat artikel : "Babyboomers zijn de mensen die tot 1953 zijn geboren."

Ik ben het met je eens van die kruimels. En aanvullend zie ik dat 100%NL winst maakt door heel wat anders te doen dan 538. Dat onderschrijft volgens mij dat je beter niet die kruimels kan najagen.
alex..

Bericht door alex.. »

Oortjes schreef: 03 jun 2017 19:41 Het gekke is dat dit voornamelijk binnen Talpa het geval lijkt, terwijl 538 daar zelf zit. Juist degenen die echt wat anders doen, zoals Radiocorp met 100%NL, maken winst.
Toch richt 100%NL zich ook op de jonge helft van de groep die die muzieksmaak heeft.
Het zijn het eerder de regionale spelers die hierbij de bovenste helft aanspreken.

Het probleem is dat de rest vooral in de "pop vijver" aan het vissen is. De groep mensen die dat kan waarderen is inmiddels wel helemaal verdeeld inderdaad.
Ik geloof namelijk dat er een hele groep 40 min-ers niet bereikt wordt, omdat ze niet dezelfde eenheidsworst willen luisteren als dat er momenteel aangeboden wordt.
In die optiek ben ik zeker voor een gedurfde stap en jezelf in de niche markt begeven. Dit vergt wat creativiteit om je hoofd boven water te houden, maar je biedt tegelijk een unieke kant van de doelgroep aan (kijk naar Discovery Network wat, in tegenstelling tot de grote spelers als RTL/SBS, erg sterk zit in de mannelijke kijkers).
MFM schreef: 03 jun 2017 17:51 Het gros van de 40-ers en 50-ers heeft hierdoor, plus de economische crisis' daaropvolgend, noodgedwongen geleerd...van huis uit...om merkentrouw los te laten.
Panels, onderzoekjes, enquetes etc daar gelaten. Dit is bijna gewoon een voldongen feit.
Toch moeten de bedrijven meer marketing er tegenaan gooien om die groep in beweging te krijgen.
In dit geval is het puur voor het dubbeltje op de eerste rang zitten, zo veel mogelijk beweging krijgen met zo min mogelijk investeren.

Hoewel ik de standaard marketing praat verwoord, zie ik dit zelf als een enorm korte termijn visie.
Zelf zie ik kansen bij de 40+ers met wat meer investeren naar jouw merk krijgen, net voordat ze helemaal vastgeroest zijn.
Zo creëer je (wanneer je aangeboden product kwalitatief in orde blijft) op de lange termijn een hele stabiele factor in je verkoop.
Enkel zijn lange termijn visies vandaag de dag niks meer dan een excuus om een slecht kwartaal goed te praten.
MFM

Bericht door MFM »

ransbeek schreef: 03 jun 2017 18:42 Allemaal waar, maar het draait enkel en alleen om de merkvastheid van de groep.

Theoretische veronderstellingen. Dat noem ik dan weer de typerende reclamebureau praatjes waar iedereen blijkbaar mee dweept in het radiolandschap. De doelgroep van pakweg 18-35 is totaal verzadigd op radiovlak. Niemand durft het gewoon aan om een zender als wat 10 gold ooit was in de markt te zetten, zonder die nieuwe muziek. Men wil wat meepikken uit de vijver van 538. Maar daar zijn de grote vissen reeds lang uit. Wat overblijft zijn kruimels.
Maar dat is dus juist andersom. Zie mijn punt hiervoor.
Een 40-55 jarige in de middelklasse koopt pas voordat google, consumentenwijzers en tientallen reviewsites geraadpleegd zijn. Een tv hoeft allang niet meer van philips te zijn, want er zijn betere en goedkopere te vinden. Trigger hiervoor is..tadaaa..RECLAME op radio tv en via de cookies uit de browserhistorie en likes die uitgelezen wordt door de seniorensite die facebook heet.
Zelfde met auto's. Vroeger kocht je jarenlang merk en dealertrouw. Nu ruil je je auto in voor iets wat niet alleen mooi is, maar ook rendabeler en milieuvriendelijker ivm de belasting die daaraan gekoppeld is. Trigger hiervoor? Uhm...reclame?
Zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Er is gewoon een wezenlijk verschil met supermarktprodukten (=wat de huisvrouw altijd bepaalt, zelfs die mooie klusaanbieding bij de gamma) en luxe goederen waarbij tegenwoordig de status ondergeschikter is aan de prijs/kwaliteit verhouding. Ook bij 55plussers trouwens.

Men kan stiekem gewoon al concluderen dat 50+ ers massaal lak hebben aan dat zogenaamde merkentrouwprincipe van de reclameboys.
Realiteit is gewoon dat 18-35(daarna komt gezin en budget vaker om de hoek kijken) nog beinvloedbaar zijn voor de grillen in reclamecampagnes en alles daarboven hun keuzes bewuster maakt en ongevoeliger zijn voor reclamecampagnes maar deze wel opmerken om vervolgens de beste deal te kunnen sluiten en dus sneller zullen switchen naar een ander merk.

Reclameboys bedienen alleen maar de veilige markt van beinvloedbare jongere mensen. Iets anders is gewoon niet rendabel.
hvz

Bericht door hvz »

Net even wat ge-Googled en ik vond dit:

De gemiddelde leeftijd in Nederland is per jaar als volgt:
1950 30,8 jaar
1960 31,7 jaar
1970 32,5 jaar
1980 34,4 jaar
1990 36,6 jaar
2000 38,2 jaar
2013 40,8 jaar
2014 41,0 jaar

Zal nu dus wel rond de 42 liggen. Ergo, als de gemiddelde radioluisteraar 51 is betekent dat nog helemaal geen dramatisch slechte cijfers voor jongere luisteraars. (Vanaf welke leeftijd wordt er eigenlijk gemeten, tellen baby's in de wieg ook mee als luisteraars?)
ransbeek

Bericht door ransbeek »

Dus het onderzoek van NLO/GfK, dat ook verantwoordelijk is voor de luistercijfers slaat helemaal de bal mis? Cijfers moet je altijd met een korrel zout nemen, maar de gemiddelde leeftijd (ook in Nederland) is flink gestegen en deze doelgrep blijft qua radio dikwijls in de kou gezet. Niemand durft en gokt op het zekere. Al heb je nooit zekerheid. In geen enkele branche. Het is kwestie van durven onderscheidend te zijn, en daar ontbreekt het wel heel veel aan op de radio. Doelgroep boven de 40 heeft geen nood aan zender met top 40 platen doorheen 70 en 80'ers. En 6'0's hoor je al nergens meer. Ervan uitgaande dat de luisteraars die muziek kennen oninteressant zijn of niet meer levend zijn. Kort door de bocht visie.
Plaats reactie