Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
jessica

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 18 jan 2022 20:08
jessica schreef: 18 jan 2022 17:31
Ikbenroy schreef: 18 jan 2022 12:47
Het is normaal dat je eerst een selelcte groep liisteraars van je gaat vervreemden als deze trend zich het komende jaar blijft doorzetten is het over en uit met Veronica. Het weekend blijft vooralsnog om te janken qua presentatie.
Dat kan je op basis van deze cijfers helemaal niet zeggen.

Het is inderdaad zo dat als er een verandering is er eerst luisteraars weglopen en pas daarna nieuwe luisteraars terugkomen. Er lijken wat luisteraar bij gekomen te zijn de laatste 2 periodes van de meting. Dus Veronica is stabiel. In de rest van 2022 kunnen ze nu gaan groeien.
Luisteraars bijgekomen? Op welke cijfers baseer jij dit? Ik zie een (forse) daling t.o.v. de vorige maand en dezelfde periode vorig jaar.
Marktaandeel is hoger dan vorig jaar. Dit betekent dat Veronica de luisteraar langer vasthoudt dan voorheen. Is altijd een positief signaal als mensen langer naar je station gaan luisteren.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

jessica schreef: 18 jan 2022 20:24

Het is inderdaad zo dat als er een verandering is er eerst luisteraars weglopen en pas daarna nieuwe luisteraars terugkomen. Er lijken wat luisteraar bij gekomen te zijn de laatste 2 periodes van de meting. Dus Veronica is stabiel. In de rest van 2022 kunnen ze nu gaan groeien.
Luisteraars bijgekomen? Op welke cijfers baseer jij dit? Ik zie een (forse) daling t.o.v. de vorige maand en dezelfde periode vorig jaar.
Marktaandeel is hoger dan vorig jaar. Dit betekent dat Veronica de luisteraar langer vasthoudt dan voorheen. Is altijd een positief signaal als mensen langer naar je station gaan luisteren.
Is dat zo? Even de perspectieven afwisselen:

Heb ik als commercieel bedrijf liever dat mensen lang naar mij luisteren (Ik bereik minder mensen lang) of heb je liever dat veel mensen kort naar jou luisteren?

Als radiomaker zou ik zeggen: dat eerste, ik heb liever dat mensen mijn hele programma luisteren en ook die van mijn collega. Als reclamemaker zou ik zeggen: nee ik bereik liever heel veel mensen in een reclameblok, dan dat er weinig mensen het programma ervoor of erna beluisteren.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 18 jan 2022 20:24

Schiet mij maar lek. Je zegt letterlijk dat er luisteraars zijn bij gekomen de laatste twee metingen. Als onderbouwing vergelijk je het relatieve marktaandeel met vorig jaar. :???:
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 18 jan 2022 20:50 Schiet mij maar lek. Je zegt letterlijk dat er luisteraars zijn bij gekomen de laatste twee metingen. Als onderbouwing vergelijk je het relatieve marktaandeel met vorig jaar. :???:
Ja die zag je niet aankomen he :lol: :lol: :lol:

Misschien moest ik luistertijd zeggen ipv luisteraars.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 18 jan 2022 23:30
Phoenix schreef: 18 jan 2022 20:50 Schiet mij maar lek. Je zegt letterlijk dat er luisteraars zijn bij gekomen de laatste twee metingen. Als onderbouwing vergelijk je het relatieve marktaandeel met vorig jaar. :???:
Ja die zag je niet aankomen he :lol: :lol: :lol:

Misschien moest ik luistertijd zeggen ipv luisteraars.
Blijkbaar heb je iets kunnen vinden dat er positief uitgelicht kan worden, want de marktaandelen voor alle commerciële doelgroepen blijven gelijk. Je vorige opmerking dat de december meting uitgesloten moet worden zet je ook maar opzij want er is een miniem lichtpuntje te benoemen.
jessica schreef: 22 dec 2021 10:49 De december meting is een bijzondere want de top 2000 dus die moeten we gaan uitsluiten. Kunnen we ergens in februari gaan kijken hoe Veronica zich verder ontwikkelt.
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
jessica

Bericht door jessica »

Phoenix schreef: 19 jan 2022 07:59 De december meting is een bijzondere want de top 2000 dus die moeten we gaan uitsluiten. Kunnen we ergens in februari gaan kijken hoe Veronica zich verder ontwikkelt.
Nee hoor. Hier sta ik nog steeds achter. In de lange termijnontwikkeling moet december nog steeds worden uitgesloten.

Maar het cijfer van december is nou niet schokkend slechter of beter dan vorig jaar. Dus in die zin niets aan de hand. Moeilijk soms misschien als iemand net een andere mening en interpretatie van cijfers heeft als jijzelf.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 19 jan 2022 10:34
Phoenix schreef: 19 jan 2022 07:59 De december meting is een bijzondere want de top 2000 dus die moeten we gaan uitsluiten. Kunnen we ergens in februari gaan kijken hoe Veronica zich verder ontwikkelt.
Nee hoor. Hier sta ik nog steeds achter. In de lange termijnontwikkeling moet december nog steeds worden uitgesloten.

Maar het cijfer van december is nou niet schokkend slechter of beter dan vorig jaar. Dus in die zin niets aan de hand. Moeilijk soms misschien als iemand net een andere mening en interpretatie van cijfers heeft als jijzelf.
Je spreekt jezelf vooral tegen. Eerder heb je steeds heel stellig aangegeven dat je pas na vijf aaneengesloten periodes exclusief de decembermeting kunt zien of er sprake is van een verbetering onder Stenders. Nu concludeer je op basis van de laatste twee metingen inclusief de decembermeting dat er luisteraars zijn bijgekomen. Vervolgens zeg je dat het niet om absolute luisteraars gaat, maar om luistertijd. Prima, maar nog steeds op basis van een decembermeting, die we eerder van je niet mochten meenemen in de analyse. Het maakt mij niet uit, maar ga een ander dan niet belerend toespreken hoe ze luistercijfers moeten "lezen" als je dit zelf ook niet opvolgt.

Je hebt één positief punt gevonden in de laatste meting, namelijk de toegenomen luistertijd. Daar tegenover staat het grote aantal afgenomen luisteraars, waardoor per saldo het marktaandeel gelijk is gebleven ten opzichte van vorig jaar in de relevante commerciële doelgroepen. Als de uitstroom blijvend is zal uiteindelijk het marktaandeel verder zakken. Voor een stijgend marktaandeel moet je de luisteraars minimaal behouden, maar bij voorkeur moeten er luisteraars bijkomen.
Disclaimer:
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Rob Ester (@esterrob) hebben op 10:53 p.m. on di, jan. 18, 2022 getweet:
Altijd beter om naar jaargemiddelden te kijken dan naar momentopnamen.
En er is weer een jaar afgerond. Dus bij deze.
Tien jaargemiddelden in 20-49 op een rij. Best wel wat veranderd in 10 jaar. 😉 https://t.co/8EFmmKEZF8
(https://twitter.com/esterrob/status/148 ... 3eZmw&s=03)
Johanneke

Bericht door Johanneke »

jessica schreef: 19 jan 2022 10:34

Wat flauw die laatste opmerking. Iedereen hier is wel wat gekleurd in zijn of haar posts, je bent zelf zo'n beetje de grootste Veronica positivo op het forum hier 😉. En dat mag natuurlijk, maar iedereen kan toch zien dat Stenders vooralsnog geen wonderen heeft verricht bij Veronica, los van de vraag of dat de bedoeling was.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 19 jan 2022 10:34 Maar het cijfer van december is nou niet schokkend slechter of beter dan vorig jaar. Dus in die zin niets aan de hand.
Het weekbereik vind ik wel “schokkend slechter”. In één jaar tijd zijn er heel veel luisteraars vertrokken. De toegenomen luistertijd maskeert dit nog enigszins maar op basis van deze ontwikkeling kan ik me haast niet voorstellen dat we Veronica de komende paar metingen ineens fors zien stijgen.
Disclaimer:
Bartes

Bericht door Bartes »

Phoenix schreef: 19 jan 2022 12:56 Het weekbereik vind ik wel “schokkend slechter”. In één jaar tijd zijn er heel veel luisteraars vertrokken. De toegenomen luistertijd maskeert dit nog enigszins maar op basis van deze ontwikkeling kan ik me haast niet voorstellen dat we Veronica de komende paar metingen ineens fors zien stijgen.
Is het nodig dat we Veronica "ineens fors" zien stijgen? Toegenomen luistertijd suggereert toch dat de huidige luisteraars van Veronica de zender waarderen. Wellicht dat passanten de komende maanden die waardering ook zullen hebben en daardoor blijven plakken.

Dat er luisteraars vertrekken is bij grote koerswijzigingen een wetmatigheid. Of de huidige koers op de lange termijn positieve effecten zal hebben moet nog blijken. Maar één ding staat voor mij wel als een paal boven water: de koers zoals die vóór Stenders was stond mij in ieder geval niet aan.
jessica

Bericht door jessica »

Veronica heeft het meer dan 5 jaar met oude uitgekouwde 80"s en 90"s hits geprobeerd. Maar het ging alleen maar slechter en het station was niet om aan te horen. Onder Niels van Baren is het jaar voor Stenders al een en ander ten positieve aan de muziek veranderd. Stenders heeft dit nog verder verbetert het laatste half jaar.

Wat mij betreft is met de laatste programma wijziging nog een verbetering doorgevoerd en nog duidelijker dat Veronica voor de muziekliefhebbers gaat.

Wat betreft de decembermeting vind ik dat deze nog steeds uitgesloten moet worden in de reeks om een patroon te vinden. Je kan uiteraard wel afzonderlijk naar de decembermeting kijken tov vorig jaar en daar zie ik geen schokkende ontwikkelingen. Alleen een constatering.

Sta er nog steeds achter dat je niet kan concluderen zoals sommige mensen dat het onder Stenders minder is geworden. De cijfers van de laatste maanden geven geen trendbreuk aan. Dit kan je niet zeggen voor naar beneden als wel naar boven. Voorlopig nog stabiel.

We zullen de komende maanden moeten afwachten welke richting het opgaat.
Maar nog steeds menen mensen conclusies te kunnen trekken uit 1 meting of door in doelgroepen te gaan kijken van die maand. Statistisch is dit niet juist en dit is mijn enige opmerking hierover.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Vanaf zaterdag tot volgende week vrijdag de 'epic 80's'.
Sqwest

Bericht door Sqwest »

Belangrijkste van een radiostation is de ochtend. Nou dat zit wel goed nu bij Veronica. Genieten met Tim en co en daarna Dennis (snap dat minder belangrijk is).
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

jessica schreef: 19 jan 2022 14:07 Veronica heeft het meer dan 5 jaar met oude uitgekouwde 80"s en 90"s hits geprobeerd. Maar het ging alleen maar slechter en het station was niet om aan te horen. Onder Niels van Baren is het jaar voor Stenders al een en ander ten positieve aan de muziek veranderd. Stenders heeft dit nog verder verbetert het laatste half jaar.

Wat mij betreft is met de laatste programma wijziging nog een verbetering doorgevoerd en nog duidelijker dat Veronica voor de muziekliefhebbers gaat.

Wat betreft de decembermeting vind ik dat deze nog steeds uitgesloten moet worden in de reeks om een patroon te vinden. Je kan uiteraard wel afzonderlijk naar de decembermeting kijken tov vorig jaar en daar zie ik geen schokkende ontwikkelingen. Alleen een constatering.

Sta er nog steeds achter dat je niet kan concluderen zoals sommige mensen dat het onder Stenders minder is geworden. De cijfers van de laatste maanden geven geen trendbreuk aan. Dit kan je niet zeggen voor naar beneden als wel naar boven. Voorlopig nog stabiel.

We zullen de komende maanden moeten afwachten welke richting het opgaat.
Maar nog steeds menen mensen conclusies te kunnen trekken uit 1 meting of door in doelgroepen te gaan kijken van die maand. Statistisch is dit niet juist en dit is mijn enige opmerking hierover.
100% eens. In onderstaande link is een gemiddelde te zien in 20-49 van de laatste 10 jaar. Vlakke lijn Veronica dus geen significant verschil en ook geen trendbreuk.

https://t.co/8EFmmKEZF8
(https://twitter.com/esterrob/status/148 ... 3eZmw&s=03)
Plaats reactie