Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Satfreak13

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door Satfreak13 »

Phoenix schreef: 05 jun 2021 10:22
Vergeet niet dat Hilversum 3 ooit is geïntroduceerd als antwoord op de illegale commerciële zenders Veronica en Noordzee.
Die waren niet illegaal anders had het schip van Veronica nooit ruim 14 jaar voor de kust kunnen liggen uitzenden. Ze lagen gewoon legaal in de internationale wateren en de Nederlandse wetgeving liet dat ruim 14 jaar toe. Sterker nog: deze zeezenders hadden tot half augustus 1974 gewoon legale studio's in Hilversum en betaalden Nederlandse belasting over alle commerciële activiteiten inclusief personele kosten.

Door deze zenders uit te bannen heeft het Nederlandse parlement trouwens een gouden kans laten liggen om de Nederlandse omroep te versterken door ze aan land te halen. Uiteindelijk bleek dat uitstel van executie en heeft Nederland tot het laatste moment commerciële omroep zozeer willen saboteren dat RTL4 tot op de dag van vandaag gezeteld is in Luxemburg. Kortzichtigheid wordt doorgaans afgestraft.

Diezelfde kortzichtigheid zie ik nu weer terug wat betreft de aarzelende aanpak van 3FM.
Er is in dat opzicht niks veranderd bij die versplinterde, bureaucratische NPO.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

@Satfreak13: U heeft gelijk maar dat verandert niets aan de essentie van mijn post.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
SB92

Bericht door SB92 »

Festival Top 999 is heerlijk.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Satfreak13 schreef: 05 jun 2021 11:10 Uiteindelijk bleek dat uitstel van executie en heeft Nederland tot het laatste moment commerciële omroep zozeer willen saboteren dat RTL4 tot op de dag van vandaag gezeteld is in Luxemburg. Kortzichtigheid wordt doorgaans afgestraft.

Diezelfde kortzichtigheid zie ik nu weer terug wat betreft de aarzelende aanpak van 3FM.
Er is in dat opzicht niks veranderd bij die versplinterde, bureaucratische NPO.
Volledig eens, met die nuance dat politiek Den Haag verantwoordelijk is voor het volledig maffe mediabeleid, niet de NPO.
Rock 'n roll is better than music!
Janno

Bericht door Janno »

jessica schreef: 05 jun 2021 01:24
Janno schreef: 04 jun 2021 22:35 Voortschrijdend inzicht heet dat :)) Ik ben in het verleden ook wel positiever geweest over de NPO-zenders dan nu. Een zender verandert, een mens ook.
Dat was mijn mening toen ja en ik stond er ook achter. Maar zowel 3FM, Radio2 en de laatste tijd Veronica zijn erg veranderd. De 1e twee wat mij betreft niet ten positieve, de laatste Veronica wel. Ik zie nu Veronica ook wel nieuwe bandjes en nieuwe muziek gaan ontdekken. Dat was vroeger ondenkbaar. Vandaar mijn mening nu.
Dat was vroeger niet ondenkbaar. Lees mijn posts (en die van anderen) van destijds er maar op na. De redenatie dat het de taak van Radio 2 en 3FM was/is om nieuwe muziek en nieuwe bands 'te promoten' heb ik nooit begrepen. Alsof de muziekindustrie volledig afhankelijk zou zijn van Radio 2 en 3FM. Deze functie kan met en zonder Radio 2 en 3FM zo worden ingevuld door commerciële radio en andere media. Radio 2 en 3FM hebben geen enkele publieke toegevoegde waarde. Nu niet en dat hadden ze vijf jaar geleden ook al niet. Er is in die vijf jaar niet schokkend veel veranderd. Ja, Veronica ondergaat een formatwijziging. Maar dit is niet bepalend in de relevantie van Radio 2 en 3FM. Ook zonder de verandering van Veronica zijn Radio 2 en 3FM als publieke zender overbodig. De verandering bij Veronica onderschrijft misschien mijn mening, maar niet meer dan dat.

Vergeet niet dat Hilversum 3 ooit is geïntroduceerd als antwoord op de illegale commerciële zenders Veronica en Noordzee. Toen in de jaren '90 commerciële FM radio legaal werd had misschien symbolisch de stekker al uit Radio 3 gehaald moeten worden.

Het lijkt erop alsof jouw mening wordt gevormd door je persoonlijke voorkeur. Je hebt nu je plek gevonden bij Veronica en bent weg bij 3FM. Maar dat is geen argument om 3FM op te heffen ;-)
Jessica heeft natuurlijk wel gelijk wat betreft de nieuwe muziek. Het Veronica van de afgelopen 20 jaar blonk niet bepaald uit in het scouten van nieuwe muziek. Ik denk dat ze dat bedoelt. Of het de taak is van de NPO-zenders om nieuwe muziek te promoten is een andere discussie, maar het is wel een feit dat ze dat meer gedaan hebben dan de meeste commerciëlen, die altijd een afwachtende houding hebben gehad. Nu hoor je bij Veronica de laatste tijd wél nieuwe muziek en bandjes, iets waar ik ze de vorige 2 decennia niet op heb kunnen betrappen.

Ik deel haar persoonlijk voorkeur, maar 3FM opheffen is voor Jessica’s rekening. Persoonlijk zie ik meer in het samenvoegen van radio 2 en 3FM.
jessica

Bericht door jessica »

jessica schreef: 05 jun 2021 01:24
Janno schreef: 04 jun 2021 22:35 Voortschrijdend inzicht heet dat :)) Ik ben in het verleden ook wel positiever geweest over de NPO-zenders dan nu. Een zender verandert, een mens ook.
Dat was mijn mening toen ja en ik stond er ook achter. Maar zowel 3FM, Radio2 en de laatste tijd Veronica zijn erg veranderd. De 1e twee wat mij betreft niet ten positieve, de laatste Veronica wel. Ik zie nu Veronica ook wel nieuwe bandjes en nieuwe muziek gaan ontdekken. Dat was vroeger ondenkbaar. Vandaar mijn mening nu.
Dat was vroeger niet ondenkbaar. Lees mijn posts (en die van anderen) van destijds er maar op na. De redenatie dat het de taak van Radio 2 en 3FM was/is om nieuwe muziek en nieuwe bands 'te promoten' heb ik nooit begrepen.
Het was misschien niet ondenkbaar maar het gebeurde een hele lange tijd niet op Veronica en op bijna geen enkele commerciele zender. Nieuwe muziek en nieuwe artiesten ontdekken. Ik heb niet gezegd dat 3FM en Radio2 onmisbaar daarin zijn. Maar ze boden in die tijd goed evenwicht aan de commerciéle zenders die alleen voor veilig gingen.

Ik ben altijd een groot fan geweest van de Engelstalige Service van Radio Luxembourg. Retecommercieel maar ze draaiden wel nieuwe muziek en nieuwe artiesten. DIt deden ze zeer goed. Ik heb nooit begrepen dat zo 5 a 10 jaar geleden de commerciele zenders voornamelijk Talpa dit in die tijd nooit deden. Nu zie ik die ontwikkeling wel. Toen in ieder geval niet. Veronica heeft jarenlang dezelfde 80's en 90's hits gedraaid. 20 verzamel CD's op repeat.
Janno

Bericht door Janno »

Dat dus inderdaad!
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat nieuwe artiesten het nog steeds niet van Talpa moeten hebben. Van een zender als Veronica, op een oldies kavel, is dat ook vrij logisch. Dat geldt ook voor de grootste hits aller tijden van Radio 10.

Voor nieuwe muziek zit je beter bij de commerciële zenders van Radiocorp, of bij Kink. Publiek is 3FM daar zeker de aangewezen zender voor. Overigens heb ik promotie van muziek ook nooit als publieke taak gezien, hoewel ik wel erken dat je er een discussie over kan voeren. Zelf denk ik dat we Nederlandse muziekcultuur in de breedte moeten stimuleren, maar het commerciële vervolg met uitgebrachte muziek niet hoeven te subsidiëren.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

Ik vraag me af of 3FM nog wel leidend is in het stimuleren van nieuwe Nederlandse muziek. Volgens mij doet radio 2 / (voormalig) Rob Stenders dat beter tegenwoordig.

Tenminste, ik zie dat als nog een reden waarom radio 2 "superieur" is geworden aan 3FM.
SB92

Bericht door SB92 »

DavyGer schreef: 05 jun 2021 23:18 Ik vraag me af of 3FM nog wel leidend is in het stimuleren van nieuwe Nederlandse muziek. Volgens mij doet radio 2 / (voormalig) Rob Stenders dat beter tegenwoordig.

Tenminste, ik zie dat als nog een reden waarom radio 2 "superieur" is geworden aan 3FM.
3FM kan niet meer leidend zijn door het lage bereik. Vind ze wel veel interessanter qua nieuwe muziek.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

Edit
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 05 jun 2021 20:43 Ik heb niet gezegd dat 3FM en Radio2 onmisbaar daarin zijn. Maar ze boden in die tijd goed evenwicht aan de commerciéle zenders die alleen voor veilig gingen.
Evenwicht? Ik ben juist van mening dat Radio 2 en 3FM, toen en nu, voor een onevenwichtig landschap zorgen door een groter FM bereik, meerdere inkomstenbronnen en ongeclausuleerd op inhoud.

En zoals Oortjes zegt mag/kan van Veronica als 'oldies' zender niet verwacht worden het nieuwe muziek 'ontdekt'. Dat het nu toch in bepaalde mate gebeurd geeft aan hoe onlogisch en onevenwichtig het radiolandschap in elkaar steekt.
🔊 "Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Phoenix schreef: 06 jun 2021 11:16 Dat het nu toch in bepaalde mate gebeurd geeft aan hoe onlogisch en onevenwichtig het radiolandschap in elkaar steekt.
Exact dat, hoog tijd voor een stevige opfrisbeurt! Maar daar hebben we een ander topic voor.

Ondertussen heeft 3FM als publieke popzender een budget en bereik waar ieder commercieel station alleen van kan dromen, met een bereik wat soort van nachtmerrie is....
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

petoi schreef: 01 jun 2021 10:56 Reden is puur dat ik geen geld en moeite in nieuw wil steken. Mijn FM radio heeft voor de zenders die ik luister gewoon optimaal bereik, enige wat ik mis is Kink maar via DAB+ is het bereik binnen gewoon ruk en de geluidskwaliteit van de 3 DAB zenders die ik heb matched ook niet met mijn FM stereo.
Mik wilde zeggen "c'est moi" maar ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Veel mensen die geen behoefte hebben om apparaten die het nog goed zomaar te vervangen en dan gaat het echt niet alleen om ouderen.
Ik heb mijn opmerking over FM en DAB+ bedoeld te maken binnen de context van de discussie over 3FM.
3FM overeind houden op FM puur en alleen voor onderweg lijkt me geldverspilling. Idem dito voor Radio 4.

We moeten niet kost wat kost zenders evenmin in de lucht houden voor een relatief kleine groep luisteraars met verouderde apparatuur.
Dat wordt dan een discussie enigszins vergelijkbaar met het overeind willen houden van analoge KABEL FM.

Maar analoge FM is nog volop in gebruik, dus daar hoeft de discussie hier nog niet over te gaan.
De discussie hier gaat immers over luisterdichtheden, niet over een generieke afschaffing van de FM.
Pot

Bericht door Pot »

3FM heeft drie request-momenten waarin de luisteraars hun mening kunnen muzikale voorkeur kunnen geven. Bij de 00s Request (natuurlijk) zeroes. Serious Request en nu ook bij de Festival Top 999 (met veelal festivalmuziek) zie je toch wel overeenkomsten: veel oude muziek. Minder nieuwe muziek. En de hits uit de succesperiode.
Misschien zou 3FM hier iets mee moeten doen...?
Oren open!
Plaats reactie