Veranderingen 3FM

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
ransbeek

Re: Veranderingen 3FM

Bericht door ransbeek »

3 FM heeft niks meer te beiden, frequentie had reeds lang naar Radio 5 moeten gaan, al was het enkel maar om het ook in de auto (en niet via internet) beluisterbaar te maken. Geld kost het nu ook voor 3 FM, en er luistert bijna geen hond meer naar.
SB92

Bericht door SB92 »

ransbeek schreef: 31 mei 2021 19:31 3 FM heeft niks meer te beiden, frequentie had reeds lang naar Radio 5 moeten gaan, al was het enkel maar om het ook in de auto (en niet via internet) beluisterbaar te maken. Geld kost het nu ook voor 3 FM, en er luistert bijna geen hond meer naar.
Nouja, nog honderdduizenden mensen natuurlijk. Maar wat is de reden om Radio 5 op de FM te zetten? De doelstelling van de NPO is toch juist om de verjongen? Zet dan FunX op de FM.
density1

Bericht door density1 »

FunX zit toch al op FM, netjes in de doelgroep gebieden.
SB92

Bericht door SB92 »

density1 schreef: 31 mei 2021 21:25 FunX zit toch al op FM, netjes in de doelgroep gebieden.
Afbeelding

Daar kan echt nog wel wat bij.
density1

Bericht door density1 »

Niet nodig toch. Het scoort precies in de beoogde doelgroep. Niets meer aan doen.
Pot

Bericht door Pot »

density1 schreef: 31 mei 2021 22:59 Niet nodig toch. Het scoort precies in de beoogde doelgroep. Niets meer aan doen.
Dat denk ik eigenlijk niet. Dit zijn natuurlijk de 'kernregio's' voor FunX. Inmiddels is dit de muziek die FunX draait door het hele land onder de jongeren populair.
Oren open!
SB92

Bericht door SB92 »

density1 schreef: 31 mei 2021 22:59 Niet nodig toch. Het scoort precies in de beoogde doelgroep. Niets meer aan doen.
Hier geloof ik niet zo in. Al die jongeren die op de fiets langskomen met zo'n bluetooth speaker in een tasje hebben typische FunX muziek opstaan. En dat is dan in Friesland. Ik vermoed dat er in het rest van de land nog een groot onontgonnen gebied zit voor FunX.
density1

Bericht door density1 »

Nou, let's go. FunX op FM landelijk, maar wat dan te doen met de huidige randstad dekking?
Hebben wel een goede sound tegenwoordig, Omnia processing all over the place daar, maar dat even terzijde.
alex..

Bericht door alex.. »

jessica schreef: 31 mei 2021 00:52
density1 schreef: 31 mei 2021 00:34 Lijkt me toch duidelijk; dan zouden de luistercijfers hoger moeten zijn.
https://www.internetluisteronderzoek.nl ... .top50.php

Dit zijn de cijfers van Radioportal Nederland.fm. Ze hebben maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers met in totaal 12 miljoen kliks.

538 heeft hier meer dan 160,000 luisteraars en staat met unieke luisteraars op 1
3FM heeft slechts bijna 24.000 luisteraars en staat nog veel lager dan in de traditionele luistercijfer top10. Ze staan hier op een zielige 18e plaats.

Radio10 60's en 70's hits doet het bijvoorbeeld nog fors beter dan 3FM.

Ik denk dat 3FM door de traditionele meting van de luistercijfers nog gered wordt, maar dat dit in werkelijkheid nog veel lager is.

Dit is slechts een beeld, want van maar 1 radioportal, maar de verhoudingen zullen ongeveer wel kloppen.
Leuke cijfers, maar laten we hier niet te veel conclusies uit trekken.
Niemand weet iets over of deze luisteraars een sterke representatie zijn van Nederland. Veel respondenten maken een onderzoek het niet persee beter.

.
Om ook is in te haken op de meerwaarde voor Radio5 op FM. Mijn verwachting is juist dat deze doelgroep de switch naar DAB+ veel sneller heeft gemaakt dan de jongere groepen.
Voor iemand in vaste dienst, tussen de 50 - 65 is een DAB+ radio van 45 euro niet duur, of als ze een nieuwe auto aanschaffen, hebben ze meteen raak.
Voor een jongere, die misschien nog net 10 euro per uur verdient of minder, een tweedehands auto koopt ezv. is zo DAB+ radio een veel duurdere investering en iets wat niet snel hun pad kruist.
(Natuurlijk is dit heel zwart wit)

Daarbij weten we allemaal dat de FM aan zijn einde komt en blijft het gek dat radiostations, op een stomme jingle na, totaal geen sterke promotie maken voor de switch.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

Smid70 schreef: 31 mei 2021 18:12 Van mij hoeft 3FM niet van de FM hoor. Alleen vind ik als belastingbetaler dat er te veel geld gaat naar een niche zender met relatief weinig luisteraars.
Daarbij vraag ik me zo langzamerhand af of de dames en heren adverteerders wel helemaal goed bij hun hoofd zijn. Maar dat is een hele andere discussie.
Hetzelfde geldt voor NPO Radio4. Veel FM zenders en een 100% dekking voor relatief weinig luisteraars.
Er zijn genoeg landen van de klassieke publieke zender al niet meer op de FM zit.

Misschien moest de NPO toch maar eens heroverwegen wat ze doet met haar kostbare FM netwerken.
Als je relatief populaire radio- en tv programma's rigoureus WEL wilt gaan opofferen ten behoeve van online distributie, denk ik dat ze deze discussie niet langer meer krampachtig uit de weg moeten gaan.

Ik vind zelf dat niche doelgroepen geen dure FM distributie rechtvaardigen.
3FM (maar ook Radio 4) blijken amper nog een rol te spelen in het huidige radio aanbod. De commerciële radiozenders vervullen het leeuwendeel van de muziekbehoeftes. Voor niche doelgroepen is er nu DAB+, a la FunX (en uitgerekend daarin gaat de PO WEL meer investeren.)
Ik vraag me af hoeveel mensen THUIS nog naar de ether FM luisteren. DAB+ volstaat prima onderweg.
SB92

Bericht door SB92 »

Afbeelding

NOSop3 is ook wel een duur grapje.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Pot schreef: 31 mei 2021 23:07
Dat denk ik eigenlijk niet. Dit zijn natuurlijk de 'kernregio's' voor FunX. Inmiddels is dit de muziek die FunX draait door het hele land onder de jongeren populair.
Nou, hier in de omgeving hoor je het anders nauwelijks.
WinnaarRadioring2023

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

density1 schreef: 31 mei 2021 23:50 Nou, let's go. FunX op FM landelijk, maar wat dan te doen met de huidige randstad dekking?
Hebben wel een goede sound tegenwoordig, Omnia processing all over the place daar, maar dat even terzijde.
Je kan 3FM toch in dat kavel zetten, of nog beter, maak het commercieel.
castmember

Bericht door castmember »

Is ook bekend in welke omgevingen 3FM goed scoort? Heb wel eens gehoord dat ze vooral in het zuiden en oosten van het land het goed doen, dus dan is het een wassen neus om 3FM de etherfrequenties van FunX te geven, daar schieten ze weinig mee op dan . . .
Please remain seated with your seatbelt fastened,
keeping your hands, arms, feet and legs inside the
elevator at all times. And do take special care to
supervise your children. Thank you!
petoi

Bericht door petoi »

Satfreak13 schreef: 01 jun 2021 09:53 Ik vraag me af hoeveel mensen THUIS nog naar de ether FM luisteren. DAB+ volstaat prima onderweg.
*steekt zijn hand op*
Overigens ook onderweg want rij nog in de eerste auto die ik kocht, Bouwjaar 2007.

Reden is puur dat ik geen geld en moeite in nieuw wil steken. Mijn FM radio heeft voor de zenders die ik luister gewoon optimaal bereik, enige wat ik mis is Kink maar via DAB+ is het bereik binnen gewoon ruk en de geluidskwaliteit van de 3 DAB zenders die ik heb matched ook niet met mijn FM stereo.
Mik wilde zeggen "c'est moi" maar ik denk dat je dat niet moet onderschatten. Veel mensen die geen behoefte hebben om apparaten die het nog goed zomaar te vervangen en dan gaat het echt niet alleen om ouderen.
Plaats reactie