Luistercijfers november-december 2021

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Johanneke

Re: Luistercijfers november-december 2021

Bericht door Johanneke »

538 weer 0,4% eraf in 20-49. Ik vind het oprecht triest, twee jaar geleden nog mijn favoriete zender en ze maken het gewoon compleet kapot. Q music is inmiddels uitgelopen in deze doelgroep met een marktaandeel dat al bijna 1,5 keer dat van 538 is 🙄. En dan was Wietze nog niet eens begonnen in december met de ochtend. Ik vraag me af hoe erg dat nog moet worden.

Veronica knap gelijk gebleven in 20-49 tov een jaar geleden toen het toch allemaal een stuk commerciëler leek. Had ik echt niet verwacht.

En Q music had ik zeker wel verwacht, ook met dank aan de Foute 1500 die van onze Kerstvakantie thuis echt een feestje heeft gemaakt 🎉
di-on-fm

Bericht door di-on-fm »

Ik heb in de laatste week van 2021 constant naar de Top 2000 geluisterd en gekeken via NPO 1 Extra.
Met TV aan, of het NPO 1 Extra kanaal geluisterd via de radio
Maar niet 1x naar Radio 2.
Hoe zal dit dan worden berekend?
Graag minder Kensington op de radio
Orange

Bericht door Orange »

di-on-fm schreef: 18 jan 2022 22:53 Ik heb in de laatste week van 2021 constant naar de Top 2000 geluisterd en gekeken via NPO 1 Extra.
Met TV aan, of het NPO 1 Extra kanaal geluisterd via de radio
Maar niet 1x naar Radio 2.
Hoe zal dit dan worden berekend?
Dat is maar net hoe een respondent van het luisteronderzoek dat invult. Hij/zij moet invullen wanneer hij/zij naar welk radiostation luistert en hoe lang. Als de respondent vindt dat hij/zij op die manier naar Radio 2 luistert en dat dus opschrijft, telt het mee. Als hij/zij dat niet vindt en dus niet opschrijft, telt dat niet mee.

Wellicht dat er wel een instructie is, maar daarvoor ken ik het onvoldoende. Ik ben nooit een respondent geweest.
Bartes

Bericht door Bartes »

Pot schreef: 18 jan 2022 16:10
Bartes schreef: 18 jan 2022 15:25 Ik weet niet of ik dit nu zo'n hele shockerende ontwikkeling vind. De Top 2000 is hiermee qua luistertijdaandeel terug op het niveau van 2018. Het schommelt toch al jaren tussen de 16,5 en 18 procent?
Het is de afgelopen jaren toch gestegen. Dit is het 2e/3e jaar op rij dat ze dalen, hoewel het aantal luisteraars is toegenomen.
Nee, vorig jaar was het hoogtepunt met 17,4 procent. 2019 was 0,3 procentpunt meer dan nu.
Pot

Bericht door Pot »

Bartes schreef: 18 jan 2022 23:52
Pot schreef: 18 jan 2022 16:10
Bartes schreef: 18 jan 2022 15:25 Ik weet niet of ik dit nu zo'n hele shockerende ontwikkeling vind. De Top 2000 is hiermee qua luistertijdaandeel terug op het niveau van 2018. Het schommelt toch al jaren tussen de 16,5 en 18 procent?
Het is de afgelopen jaren toch gestegen. Dit is het 2e/3e jaar op rij dat ze dalen, hoewel het aantal luisteraars is toegenomen.
Nee, vorig jaar was het hoogtepunt met 17,4 procent. 2019 was 0,3 procentpunt meer dan nu.
Ik bedoel met de afgelopen jaren niet alleen dit jaar. In 2014 was het marktaandeel (12.7%) bijvoorveeld veel lager dan de laatste drie jaar. Daarmee vergelijk ik.
Oren open!
Jobfr

Bericht door Jobfr »

De nieuwe meet methode komt nu in de zomer pas toch? Is het al bekend bij welke meting precies?
jessica

Bericht door jessica »

Nee.
Maar het zou me niet verbazen als het in de zomer weer wordt uitgesteld. Eigenlijk hoor je met een nieuw systeem een tijdje parallel/schaduw te draaien met 2 systemen en kijken of de uitkomsten vergelijkbaar zijn en of er niet te veel rare verschillen inzitten. Wellicht gebeurt dat op dit moment al maar worden de cijfers daarvan niet bekend gemaakt. Meestal hebben dan een beperkt aantal mensen toegang tot de cijfers van het nieuwe systeem. Vooral de systeembeheerders en data analisten.

Ze zouden nu een half jaar kunnen proefdraaien en de cijfers vergelijken. Als het voldoet kunnen ze het in juli invoeren. Voldoet het nog niet dan zal het weer met een half jaar worden uitgesteld. Zo gaan dit soort implementaties vaak in de praktijk.
tophitsradio

Bericht door tophitsradio »

Leuk plaatje op twitter van Rob Ester. Jaargemiddelden van afgelopen 10 jaar in 20-49. (hopelijk werkt de link).

Rob Ester (@esterrob) hebben op 10:53 p.m. on di, jan. 18, 2022 getweet:
Altijd beter om naar jaargemiddelden te kijken dan naar momentopnamen.
En er is weer een jaar afgerond. Dus bij deze.
Tien jaargemiddelden in 20-49 op een rij. Best wel wat veranderd in 10 jaar. 😉 https://t.co/8EFmmKEZF8
(https://twitter.com/esterrob/status/148 ... 3eZmw&s=03)
Orange

Bericht door Orange »

jessica schreef: 19 jan 2022 10:40 Nee.
Maar het zou me niet verbazen als het in de zomer weer wordt uitgesteld. Eigenlijk hoor je met een nieuw systeem een tijdje parallel/schaduw te draaien met 2 systemen en kijken of de uitkomsten vergelijkbaar zijn en of er niet te veel rare verschillen inzitten. Wellicht gebeurt dat op dit moment al maar worden de cijfers daarvan niet bekend gemaakt. Meestal hebben dan een beperkt aantal mensen toegang tot de cijfers van het nieuwe systeem. Vooral de systeembeheerders en data analisten.

Ze zouden nu een half jaar kunnen proefdraaien en de cijfers vergelijken. Als het voldoet kunnen ze het in juli invoeren. Voldoet het nog niet dan zal het weer met een half jaar worden uitgesteld. Zo gaan dit soort implementaties vaak in de praktijk.
Ik heb begrepen dat ze ook (gaan) schaduwdraaien. Ik zou graag die cijfers zien ipv wachten tot ergens medio deze zomer (als het niet weer wordt uitgesteld).
Jobfr

Bericht door Jobfr »

Eens. Ik vind het huidige systeem wat ouderwets. Net zoals de tv kijkcijfers. Ben daarom zo benieuwd hoe groot de verschillen zijn in het nieuwe systeem.
Pot

Bericht door Pot »

Jobfr schreef: 19 jan 2022 12:28 Eens. Ik vind het huidige systeem wat ouderwets. Net zoals de tv kijkcijfers. Ben daarom zo benieuwd hoe groot de verschillen zijn in het nieuwe systeem.
De verschillen zullen niet zo groot zijn. Zal gaan om achter de komma, maar elke maand stijgen/dalen de meeste radiostations 0.1%, 0.2% of 0.3%, dus vraag me af of het überhaupt op gaat vallen.
Oren open!
Radiofriek

Bericht door Radiofriek »

Waar gaat er als eerste ingegrepen worden?
marbles

Bericht door marbles »

Pot schreef: 19 jan 2022 15:07
Jobfr schreef: 19 jan 2022 12:28 Eens. Ik vind het huidige systeem wat ouderwets. Net zoals de tv kijkcijfers. Ben daarom zo benieuwd hoe groot de verschillen zijn in het nieuwe systeem.
De verschillen zullen niet zo groot zijn. Zal gaan om achter de komma, maar elke maand stijgen/dalen de meeste radiostations 0.1%, 0.2% of 0.3%, dus vraag me af of het überhaupt op gaat vallen.
Ik vermoed en de verwachting is ook dat er wel degelijk verschillen gaan optreden. Zo zal bijv. bepaalde verwarring bij de respondenten nu weggenomen worden. Zoals mensen die naar het 'andere' Q in Limburg luisteren maar toch Q invullen. Of mensen die naar Sky digitaal christmas luisteren, maar toch 'reguliere' Sky invullen.
Minder eenheidsworst op de radio please
Bo Lus

Bericht door Bo Lus »

Ik denk dat het verschil tussen Qmusic en 538 groter wordt, ten voordele van Qmusic.
Wat er ook gebeurd is, het was fenomenaal!
Orange

Bericht door Orange »

Bo Lus schreef: 24 jan 2022 16:55 Ik denk dat het verschil tussen Qmusic en 538 groter wordt, ten voordele van Qmusic.
Waarom denk je dat?
Ik denk namelijk dat het andersom is om twee redenen:
- In de metingen voor het online luisteren scoort 538 juist hoger dan Qmusic. 538 is online de nummer 1.
- Qmusic heeft met QLimburg en Qnon-stop in de Randstad twee radiozenders die veel mensen via de huidige methode wellicht aan Q toeschrijven. Dat geeft met de huidige meetmethode dus een overwaardering van de luistercijfers van Q.
Plaats reactie