Veranderingen Radio Veronica

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
petoi

Re: Veranderingen Radio Veronica

Bericht door petoi »

density1 schreef: 13 okt 2021 11:26 Dat was later, toen was Stenders snel vertrokken.
Binnen 6-7 maanden was dat toch?

Dat is wel vrij snelle omkeer van luistercijfers maken niet uit naar het moment dat er een onderzoek ligt hoe de luistercijfers te gaan verbeteren en dat daar naar gehandeld moet worden.
density1

Bericht door density1 »

Weet niet of KINK destijds mee deed met de luistercijfers. Dat was veel later pas dacht ik. Nadat de Amerikanen hadden huisgehouden daar.
Smid70

Bericht door Smid70 »

Phoenix schreef: 12 okt 2021 18:28 Hoe beroerd hebben anderen dan laten zien? Toen Reman in augustus twee weken Ruyer verving heb ik hier een aantal feitelijke waarnemingen gepost.
Met alle respect maar jou waarnemingen zijn niets meer dan dat. Dat kun je niet feitelijk noemen. Jou waarnemingen stijgen niet in waarde als je ze feitelijk noemt.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

Smid70 schreef: 13 okt 2021 18:48
Phoenix schreef: 12 okt 2021 18:28 Hoe beroerd hebben anderen dan laten zien? Toen Reman in augustus twee weken Ruyer verving heb ik hier een aantal feitelijke waarnemingen gepost.
Met alle respect maar jou waarnemingen zijn niets meer dan dat. Dat kun je niet feitelijk noemen. Jou waarnemingen stijgen niet in waarde als je ze feitelijk noemt.
Dat klopt. Je hoeft geen enkele waarde te hechten aan mijn waarnemingen. En dank je wel voor het respect.

Maar zullen we het bovenal over Veronica hebben. Bijvoorbeeld waarom One Night Stenders niet meer terugkeert. Dat lijkt nu toch wel definitief.
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
Janno

Bericht door Janno »

Het is echt een gemis voor de liefhebber. Ik neem aan dat nog niemand hier weet of en waarom One Night Stenders niet meer terugkeert. Patrick wellicht?
jessica

Bericht door jessica »

One Night Stenders is wel een gemis dat ben ik eens. Was het enige programma dat ik altijd terug luisterde omdat daar toch net even andere muziek in zat en de sfeer vond ik ook leuk om naar te luisteren.

Verder blijf ik me verbazen over de discussies over het beleid van Radio Veronica hier. Jarenlang is er hier geklaagd dat Veronica veel te veel dezelfde muziek draaide en dat je dat met een aantal verzamel CD's wel af kon. Was ook zo! Altijd dezelfde hits van de Red Hot Chili Peppers, U2 en Anouk. Door de komst van Niels en RIck was het muziekbeleid al ten positieve veranderd. Dit is onder Stenders wat mij betreft nog uitgebreid en voortgezet.

Niets dan lof voor deze keuze. Maar toch lees ik steeds dat Stenders spot met alle radiowetten (ik zou niet weten welke trouwens). Het lijkt voornamelijk voort te komen uit de keuze van andere invallers. 2 a 3 DJ's zijn gaan werken op andere Talpa stations (Lindo en Jens) en zullen niet meer te horen zijn op Veronica. Heel veel mensen kunnen dit blijkbaar niet verkroppen dat er andere keuzes zijn gemaakt en er een ander geluid klinkt.

Eindelijk is er een breed muzikaal station met een ander geluid en dan is het weer niet goed. Er wordt gesproken over dalende luistercijfers. Dit is tot op heden beperkt gebleven tot 0,1%. Het station is goed en wel 3 maanden onderweg en wordt nu al neergesabeld.
WFNX

Bericht door WFNX »

Ik heb een tijdje gewacht met het delen van mijn observaties over het nieuwe Veronica, omdat ik niet te snel wilde oordelen, maar here it goes!

De gedachte die bij mij overheerst is dat dit Veronica niet overtuigt. Het is rommelig, weinig spraakmakend, in de samenstelling van de muziek mist de chemie, de programmering is zwak en er zijn weinig leuke acties of items. Het luisteren naar Veronica kost me regelmatig meer energie dan het oplevert. Ik loop wat dingen langs.

Programmering
Het is duidelijk dat het station geen enkele andere nieuwe grotere naam heeft aangetrokken. Stenders trekt de kar, met Ruyer als goede tweede. Dat Wilfred vertrekt is een zegen, zijn programma valt uit de toon bij de rest. Maar er zijn veel meer problemen. De middagshow is er een van dertien-in-een-dozijn. Voegt absoluut niets toe, is dodelijk saai/voorspelbaar en leeft niet. Gesprekjes en items kan je vooraf invullen. Ik krijg niet het idee dat Tim weet waar het heen moet met de middagshow. Een beetje nieuwsfeitjes van de dag aflopen is echt volstrekt onvoldoende. Henk Blok is overigens een geweldige nieuwslezer, maar die is dan ook de enige die wat mij betreft mag blijven. Muijs deed het in de avond beter, zijn lunchprogramma komt niet echt tot leven. Dat heeft ook met zijn stijl van presteren te maken, die heeft hij wat aangepast. In de avond leek hij actiever/energieker, en praatte hij sneller, nu hoor je zijn stem letterlijk lager zitten en is het tempo ingezakt.

Naast de falende middagshow en de te vervangen ochtendshow is de weekendprogrammering het volgende heikele punt. Dat Veronica nu is omgetoverd van muziekstation tot luisterstation laat zich in het weekend enorm voelen. Presentatoren voelen zich geroepen om eindeloos te praten, het tempo eruit te halen en dingen te vertellen die niet altijd even interessant zijn. Je hoort bij sommigen het gebrek aan ervaring, maar bij anderen (Maurice en Femke, twee fijne jocks) zit het wel goed met de ervaring maar werkt de muziekmix weer niet zo mee.
Over die items gesproken. Kan daar niet iets leuks verzonnen worden? Met een beetje een scherp Veronica-randje? Ik heb het nog niet gehoord. Nu de programma's zijn omgetoverd tot intensieve luisterprogramma's zijn er minutenlange items/talks op momenten dat ik daar helemaal niet op zit te wachten. Als ik om kwart voor twaalf vanuit bed nog even luister dan is een item van meerdere minuten - wat nergens naartoe gaat - echt dodelijk, en dat is dan al het zoveelste langdurige gedoe van die avond. Gevolgd door een herrieplaat. Maar ook in het weekend, dan wil je lekkere muziek in horen met af en toe een leuke opmerking of item. Maar dat weekendgevoel moet overheersen waarbij het helpt als de DJ/presentator van dienst geniet van de muziek die er gedraaid wordt. Waarom zijn er geen dingen zoals een album tweedaagse, een weekend in teken van een genre of een artiest? Of wat dan ook, maar iets wat de boel een beetje aankleedt? Want ik weet niet wat het verhaal is dat dit Veronica de luisteraar wil vertellen.

Het omtoveren van een heel station tot luisterradio wreekt zich, want je raakt er gewoon moe van. Met ellenlange onderbrekingen gedurende de hele dag is het teveel om te moeten volgen. Bij mij komt dit Veronica nooit in de lekkere muziekluister modus. Door in sommige programma's na elke plaat te spreken is dat een uitstekend recept om alle vaart eruit te halen. Wat ook opvalt is dat er veel gesproken wordt zonder enige filler of tune eronder, daarmee valt het niet zelden vrij dood.

Muziek
Dan over de muziek. Want daar was het Stenders toch mede om te doen, een station met kwaliteitsmuziek, breed en soms met een randje? Ik hoor vooral playlists die niet lopen. Met een energieniveau dat zich soms platenlang rond het nulpunt bevindt. Op zichzelf goede muziek maar het klinkt niet lekker bij elkaar. Ook valt op dat de betere dansbare muziek links wordt gelaten, dat helpt ook niet om iets van energie in het station te brengen. Het is alsof je alle sterren opkoopt, maar dat maakt nog geen goed team.

Ontbreken van acties
Dan: waar zijn de spraakmakende Veronica-acties? Van een jock als Stenders verwacht je dat die een station neer kan zetten. Maanden na de start wachten we nog altijd op leven in de brouwerij, behalve die lange Bonanza-uitzendingen dan. Er gebeurt echt nagenoeg niets. Dat geloof je toch niet?

Slot
Je kunt je afvragen, is dit Veronica dan gewoon niet aan je besteed? Misschien is dat het en dat is natuurlijk prima, ik gun Stenders en Carolien alle succes van de wereld. Naar het Veronica onder Rick en Niels heb ik zelf redelijk wat geluisterd. Wellicht kost deze vorm van intensieve luisterradio mij teveel energie. Ik vind het lastig om te zien hoe dit Veronica een enorm succes gaat worden. Want het ontbreekt aan redenen om in te schakelen, en als ik dat wel doe wordt de muziek te vaak lang onderbroken. En dat is echt extreem zonde. Als dit geen succes wordt zal het weer een tijd duren voordat een dergelijk experiment opnieuw commercieel mag plaatsvinden, dat zou jammer zijn, want ruimte voor een station met een brede playlist is er zeker. Dit lijkt me vooral een valse start. Dit moet en kan veel beter. Ik zal graag naar held Ruyer blijven luisteren, maar als er geen tempo terugkeert en wat originaliteit wordt toegevoegd dan vrees ik met grote vreze.
Laatst gewijzigd door WFNX op 13 okt 2021 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
density1

Bericht door density1 »

Over de ochtend en middagshow ben ik het met je eens. Zeker de middagshow van Tim is erg cliché en voegt het niet echt iets bijzonders toe aan wat er al geboden wordt. Het is precies het middagshow concept wat elke middagshow afwerkt waar dan ook. Muziek, maar ook de actualiteit van de dag en gesprekjes met deze en gene. De ochtendsshow idem maar daar komt nog bij dat Genee veel te volks is voor dit Veronica onder Stenders. Nou is dat probleem in ieder geval straks opgelost. Dus v.w.b. de drive time shows valt er wel wat te verbeteren.
jessica

Bericht door jessica »

WFNX schreef: 13 okt 2021 23:07
Slot
Je kunt je afvragen, is dit Veronica dan gewoon niet aan je besteed? Misschien is dat het en dat is natuurlijk prima, ik gun Stenders en Carolien alle succes van de wereld. Naar het Veronica onder Rick en Niels heb ik zelf redelijk wat geluisterd. Wellicht kost deze vorm van intensieve luisterradio mij teveel energie. Ik vind het lastig om te zien hoe dit Veronica een enorm succes gaat worden. Want het ontbreekt aan redenen om in te schakelen, en als ik dat wel doe wordt de muziek te vaak lang onderbroken. En dat is echt extreem zonde. Als dit geen succes wordt zal het weer een tijd duren voordat een dergelijk experiment opnieuw commercieel mag plaatsvinden, dat zou jammer zijn, want ruimte voor een station met een brede playlist is er zeker. Dit lijkt me vooral een valse start. Dit moet en kan veel beter. Ik zal graag naar held Ruyer blijven luisteren, maar als er geen tempo terugkeert en wat originaliteit wordt toegevoegd dan vrees ik met grote vreze.
Volgens mij is het station dat jij wilt er al wel. Vrolijke muziekmix. Korte talks. Blij weekendgevoel. Ik zou radio10 eens proberen.
Phoenix

Bericht door Phoenix »

jessica schreef: 13 okt 2021 22:41 Verder blijf ik me verbazen over de discussies over het beleid van Radio Veronica hier. Jarenlang is er hier geklaagd dat Veronica veel te veel dezelfde muziek draaide en dat je dat met een aantal verzamel CD's wel af kon. Was ook zo! Altijd dezelfde hits van de Red Hot Chili Peppers, U2 en Anouk. Door de komst van Niels en RIck was het muziekbeleid al ten positieve veranderd. Dit is onder Stenders wat mij betreft nog uitgebreid en voortgezet.
Tot zover ben ik het met je eens. Dat is een positief punt van dit Veronica. Daar tegenover staan ook mindere punten, althans voor mij persoonlijk. Ik denk dat deze inmiddels wel bekend zijn ;-)
"Waar zou de radio zijn zonder Phoenix."
✄—————————————————————————————————
Disclaimer:
Ik ben niet verantwoordelijk voor uitspraken geuit door ‘Phoenix’ op andere online platformen.
WFNX

Bericht door WFNX »

jessica schreef: 14 okt 2021 00:44
Slot
Volgens mij is het station dat jij wilt er al wel. Vrolijke muziekmix. Korte talks. Blij weekendgevoel. Ik zou radio10 eens proberen.
Mwah ik luister wel eens, maar vind het altijd wat tegenvallen. Had gewoon meer gehoopt van Veronica, want veel van de muziek is in de basis een stuk beter. Mijn punt is ook niet dat er altijd korte talks moeten zijn, maar meer gedoseerd.
Henkjan2016

Bericht door Henkjan2016 »

WFNX schreef: 14 okt 2021 09:16
jessica schreef: 14 okt 2021 00:44
Slot
Mwah ik luister wel eens, maar vind het altijd wat tegenvallen. Had gewoon meer gehoopt van Veronica, want veel van de muziek is in de basis een stuk beter. Mijn punt is ook niet dat er altijd korte talks moeten zijn, maar meer gedoseerd.
t is gewoon kx, naar mijn idee nix meer dan dat.
DavyGer

Bericht door DavyGer »

De vraag is natuurlijk wat Radio Veronica moet gaan beogen. Het zou ook zo maar eens kunnen zijn dat Rob de opdracht heeft gekregen marktaandeel te winnen/behouden, maar dat dit niet ten koste mag gaan van de andere zenders binnen de Talpa zendergroep.

In zo'n geval is het natuurlijk best te verdedigen dat je iets volstrekt anders doet dan de rest.

Al met al ben ik wel redelijk blij met het huidige Veronica, nooit gedacht dat ik het ooit zou gaan luisteren en het vermaakt mij meer dan prima.
Orange

Bericht door Orange »

density1 schreef: 13 okt 2021 23:35 Over de ochtend en middagshow ben ik het met je eens. Zeker de middagshow van Tim is erg cliché en voegt het niet echt iets bijzonders toe aan wat er al geboden wordt. Het is precies het middagshow concept wat elke middagshow afwerkt waar dan ook. Muziek, maar ook de actualiteit van de dag en gesprekjes met deze en gene. De ochtendsshow idem maar daar komt nog bij dat Genee veel te volks is voor dit Veronica onder Stenders. Nou is dat probleem in ieder geval straks opgelost. Dus v.w.b. de drive time shows valt er wel wat te verbeteren.
Grappig, want ik vind juist het oordeel over de drive-timeshows nogal subjectief. De rest van het verhaal kan ik een stuk beter volgen.
Het kan zijn dat iemand de middagshow niet waardeert, maar wat ik er juist plezierig aan vind, is dat het flauwe grappengehalte van Coen&Sander en Rob van Someren en zijn team niet aan de orde zijn. Het is daarmee niet de beste middagshow van het land, maar wel onderscheidend als redelijk alternatief. Maar ook dat is persoonlijk.

Wat mij persoonlijk stoort is de mindere kwaliteit van een aantal dj's en dat de muziek afwisselender is, maar te vaak een alternatief randje heeft. Dat laatste is niet zo mijn ding (is dus ook persoonlijk).

Het punt over de acties ben ik het helemaal mee eens. In de tijd dat Niels en Rick aan Veronica mochten bouwen, werd de playlist verbreed in een richting die mij meer kon bekoren en was er regelmatig wat te doen. Bijvoorbeeld initiatieven als een long-version lijst op de langste dag van het jaar van zonsopgang tot zonsondergang. Ik kon er van genieten (stond er niet vroeg voor op overigens). Er waren meer van dat soort acties. Nu gebeurt er idd helemaal niets. Creatieve armoede is het.

Met terugwerkende kracht heel veel complimenten aan hoe Niels en Rick het deden.

En ik heb erg het beeld dat Stenders redeneert vanuit wat hij belangrijk vindt en wie hij leuk en goed vindt. Het komt op mij over alsof hij vooral dj's wil die heel veel over muziek weten en vertellen. Dat vind ik totaal niet het belangrijkste aan een dj. De ene dj is meer van de muziek, de andere dj meer van andere zaken. Het gaat erom dat je luisteraars in je spreeks vermaakt. Dat hoeft niet persé met muziekfeitjes.
density1

Bericht door density1 »

Persoonlijk hou ik er wel van. Ik heb liever een DJ die wat verteld over de muziek dan dat 'het ploatje aan/ploatje afkondigen concept'. Wat dat betreft is dit Veronica hier wel in geslaagd.
Plaats reactie