Radio Caroline

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
zendmast15

Re: Radio Caroline

Bericht door zendmast15 »

jessica schreef: 01 dec 2021 00:24 Is het niet de zender van radio10 toen ze nog op 1008 AM zaten. Die was bikkelhard!
Haha, was het maar zo’n feest! Het Flevo middengolf zendstation bestond in eerste instantie uit 2 x 600 KW, waarvan 400 KW uiteindelijk gebruikt werd door 10 Gold in de periode 2004-2007 (those were the days, snik…). Een keihard signaal vrijwel overal in de EU (‘s nachts zeker). Maar ook uitschieters naar Moskou, Kabul, IJsland…. -smok Overal 10 Gold lekker mee op je radio. Vrijwel elke trucker luisterde dus wel naar Ger van den Brink ‘s ochtends.

Toen Groot Nieuws Radio ging uitzending via de 1008 werd het vermogen volgens mij teruggeschroeft naar 120 KW en later volgend mij nog minder (ik dacht 50 KW). Maar er is door Broadcast Partners toen ook een nieuwe zender geplaatst voor GNR. Die kan maximaal 120 KW meen ik.
Zet de radio aan!
Noordzee

Bericht door Noordzee »

isteren dan eindelijk eens kunnen testen op de 648 AM met de autoradio.

Tot mijn blijdschap in het Zuid-Oosten van Drenthe meteen al een hard en duidelijk signaal. Onderweg naar het westen van het land werd de ontvangst steeds nog iets beter. In de avond lukte het veel minder goed. Tot Amersfoort was de ontvangst nog acceptabel, daarna toch te veel fading.

Dus overdag een prima ontvangst van de AM648 in heel het land. 's-Avonds alleen in het westen.
Noordzee

Bericht door Noordzee »

Hoor net een Nederlandstalige promo voor de uitzendingen via de middengolf.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Wel jammer dat men bij Caroline geen gebruik meer maakt van 350 ft zendmast. Ergens in dit jaar is men terug gegaan naar de reserve mast van 160 ft De info. van de overgang in 2020 naar een hogere zendmast en de info. over de huidige situatie wat betreft zender en zendmast is allemaal nog terug te vinden op de Radio Caroline side. Waarom weer terug naar die kleinere reserve mast?
Wel een Nederlands talige promo maar heeft iemand in de Nederlandse media iets gehoord of gelezen over de veranderingen bij Radio Caroline?
Veel mensen denken dat Radio Caroline al heel lang niet meer bestaat, dus een persbericht zou niet verkeerd zijn om daar wat verandering in te brengen.
big T

Bericht door big T »

volgens mij is 160 veel meer dan 350, of zijn dit geen meters? :D
Meters graag, en niet in schoenveters.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Te lui om om te rekenen, maar nu je er op aandringt. Ongeveer 106 en 48 meter. Te lui om het het precies uit te rekenen, maar ik denk dat het toch goed is omdat er geen ft maar meter staat.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Radiokees schreef: 15 dec 2021 19:55 Wel jammer dat men bij Caroline geen gebruik meer maakt van 350 ft zendmast. Ergens in dit jaar is men terug gegaan naar de reserve mast van 160 ft De info. van de overgang in 2020 naar een hogere zendmast en de info. over de huidige situatie wat betreft zender en zendmast is allemaal nog terug te vinden op de Radio Caroline side. Waarom weer terug naar die kleinere reserve mast?
De hogere mast maakt onderdeel uit van de richtantenne die de BBC worldservice destijds gebruikte richting West Europa. Kan zijn dat er nog steeds een richteffect was door de andere, passieve masten, en de reservemast met z'n rondstralende diagram toch beter werkt voor ontvangst in Engeland...
density1

Bericht door density1 »

Wat leuke actuele foto's van de nieuwe setup: https://radiowereld.nl/medianieuws/2021 ... tot-leven/
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Ja, dat zou goed kunnen, zeker voor richting de U.K. Wel jammer dat daar niets over terug te vinden is op hun side en zover ik weet ook nergens anders. Maar ook begrijpelijk, over iets wat niet goed gegaan is ( het gebruik van de grote mast vanaf ergens in 2020) zwijgen mensen vaak liever.
Waarom staan die masten daar allemaal nog, terwijl men ze niet gebruikt.? Cultureel erfgoed? Op zich een goede locatie, zeker voor ons op het continent.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

Radiokees schreef: 16 dec 2021 16:23 Waarom staan die masten daar allemaal nog, terwijl men ze niet gebruikt.? Cultureel erfgoed? Op zich een goede locatie, zeker voor ons op het continent.
Wellicht zijn ze overgenomen door een particuliere organisatie die probeert er een gebruiker voor te vinden ? Wie weet...
Soms moet je blij zijn oude schoenen niet weggegooid te hebben... kwam destijds goed uit toen Smilde uitviel dat Radio 1 via de UK op 1296 kon worden uitgezonden... :wink:
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Dat was toch op 648 khz. waar Radio 1 nog een tijd gebruik van heeft kunnen maken? Het is dus een frequentie met historie. Bijzonder dat Caroline daar nu gebruik van maakt. Ik heb deze info van de Caroline side. Daar staat de historie van 648 uitgebreid beschreven. Hopelijk klopt dat.
jessica

Bericht door jessica »

Dus ze zenden niet uit via die 3 masten die daar half in zee staan uit? Dat was juist zo goed bij Am want goede aarding in het zoute water.
density1

Bericht door density1 »

Die masten staan ook niet in zee, maar het kan daar wel onderwater lopen van tijd tot tijd wat van invloed kan zijn op de ontvangst, sea gain werd dat vroeger in de zeezendertijd ook wel genoemd. Ze zenden uit op de kleinere mast die op de voorgrond staat.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Ja, Jessica ze zenden weer uit via de kleine reserve mast. Dat is onder andere terug te vinden op de Caroline side. De mast waar ze in 2017 op begonnen zijn. Later een hele tijd op een grote mast van meer dan 100 meter. De reden van terug naar de kleine mast die ver van de grote masten vandaan staat is niet terug te vinden. Waarschijnlijk heeft het te maken met de passieve masten die eerder in samenspel met de eigenlijke zendmast die bij de vorige gebruiker de BBC als doel hadden het signaal richting Europa te sturen.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Correctie van mijzelf. Die andere grote masten waren feitelijk dus ook niet passief! Hopelijk is het probleem na een eerdere poging door de Caroline organisatie toch op te lossen zodat men met goed resultaat via de grote mast kan zenden. Op verschillende plaatsen heb ik gelezen dat de hoogte van de mast bij middengolf niet veel uitmaakt. Toch is er een ideale hoogte van een antenne voor de middengolf. Die zou samen hangen met de frequentie die men gebruikt.
Plaats reactie