Radio Caroline

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Noordzee

Re: Radio Caroline

Bericht door Noordzee »

Caroline is echt top. Staat hier werkelijk de hele dag op en er komt geen slecht nummer voorbij. Wat een geweldige muziekkeuze.....
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Het is duidelijk er zitten hier radio Caroline fans die gebruik maken van het radio forum. Zin om deze non-profit radio zender te helpen?
Voor promotie materiaal: sales@radiocaroline.co.uk
Radiokees

Bericht door Radiokees »

1 Zoals bekend heeft Radio Caroline ruim een jaar gebruikt gemaakt van een grotere zendmast. Dit in de tijd toen Caroline nog gebruikt maakte van de oude Waddenzee zender en met 1 kw uitzond. Volgens sommigen is het mogelijk dat dit opnieuw gaat gebeuren. Ik weet trouwens niet waarom men vorig jaar terug is gegaan naar de kleine zendmast.
2 Voor flyers om in Nederland reclame te maken voor Radio Caroline kun je mailen naar sales@radiocaroline.co.uk
Radiokees

Bericht door Radiokees »

fdboer schreef: 25 mar 2022 16:28 Het park heeft afzonderlijke hoofdantenne systemen voor die twee frequenties met beamforming richting Oost-Europa. Daarnaast is er nog een omni backup antenne. Welke Caroline gebruikt weet ik niet.
Radio Caroline gebruikt de omni backup antenne. Daardoor is Caroline 648 (goed) te ontvangen in Belgie, Nederland en wat vooral de bedoeling is, ook in Engeland.
Ook omdat er geen aandacht in de Nederlandse en Belgische media voor deze voormalige zeezender word er aan deze kant van de Noordzee weinig naar radio Caroline geluisterd. Daarom het volgende: Radio Caroline promotie flyers kun je aanvragen bij sales@radiocaroline.co.uk
Helmut

Bericht door Helmut »

Radiokees schreef: 11 apr 2022 22:12 1 Zoals bekend heeft Radio Caroline ruim een jaar gebruikt gemaakt van een grotere zendmast. Dit in de tijd toen Caroline nog gebruikt maakte van de oude Waddenzee zender en met 1 kw uitzond. Volgens sommigen is het mogelijk dat dit opnieuw gaat gebeuren. Ik weet trouwens niet waarom men vorig jaar terug is gegaan naar de kleine zendmast.
2 Voor flyers om in Nederland reclame te maken voor Radio Caroline kun je mailen naar sales@radiocaroline.co.uk
Het probleem met de grote zendmast is, dat deze een richtkarakteristiek heeft en daardoor de ontvangst in bepaalde gebieden slechter is.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Dat is zo. Die zijn zo ontworpen omdat dat belangrijk was voor de BBC word service, maar misschien kan men met wat aanpassingen de grote mast toch gebruiken. Volgens kenners gaat dat dan weinig voordeel opleveren. Als ik het voor het zeggen zou hebben dan zou ik het zo laten en via de omni backup antenne blijven uit zenden.
Helmut

Bericht door Helmut »

Ze hebben van de 5 masten de middelste gebruikt, vroeger straalde deze antenne bíjna alleen in richting oosten.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Helmut schreef: 26 apr 2022 19:46 Ze hebben van de 5 masten de middelste gebruikt, vroeger straalde deze antenne bíjna alleen in richting oosten.
Die andere twee masten links en twee rechts stond geen spanning op dacht ik, (dat klopt toch he?) die deden wel iets met het signaal dat via de middelste mast uitgezonden werd in de tijd dat de BBC daar gebruik van maakte. Misschien kun je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat zo een antennesysteem om een richting mee te zenden?
fdboer

Bericht door fdboer »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orfordn ... ng_station
Daar staan de antennesystemen beschreven.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Bedankt fdboer! Weer wat meer info in verband met voormalige zeezender radio Caroline die tegenwoordig uitzend vanaf het vaste land op 648 khz en over het antenne systeem op Orford ness.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Sinds een aantal dagen ervaar ik een slechtere ontvangst van radio Caroline. Dat wil zeggen ik hoor wat meer ruis en andere storing door de programma's heen. Op de side van Caroline is geen melding gemaakt van problemen met de zender. Helaas beschik ik niet over een radiosignaal meter zodat ik niet kan zien of de zender zwakker door komt. Is er op andere locaties ook sprake van meer ruis of kan iemand wel zien of het signaal zwakker door komt dan gebruikelijk?
Helmut

Bericht door Helmut »

Dat gevoel had ik ok de laatste dagen, maar vandaag schijnt hét weer normaal te zijn. Hier onder een link naar de zogenaamde kiwi-sdr's, daar kan je het signaal altijd testen en de signaalsterkte opschrijven. Op 11. juni was gepland dat de zendertechnicus van Caroline Alan Beech in Hilden, Duitsland op de Radiodag aanwezig zul zijn maar hij wordt nu per zoom een bericht brengen over het hele zendstation en we zullen met hem live discuteren over der 648 techniek. Hilden is niet zo veerweg van de Nederlandse grens....

www.rx.linkfanel.net
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Helmut bedankt voor je info. Ik zal helaas niet in Hilden aanwezig zijn. Ben benieuwd of men bij bij radio Caroline nog opnieuw gaat kijken naar de mogelijkheid voor een beter bereik van de 648 zender door het gebruik van een hoge zendmast. Ik begrijp dat dit niet zomaar kan omdat de hoge masten op Orford Ness bedoeld waren om een bepaalde richting uit te zenden. Dit richting het continent. Ook weet ik dat het nooit veel verschil zal maken zo'n hogere zendmast. Is er nog wat belangstelling voor Radio Caroline in Duitsland?
fdboer

Bericht door fdboer »

Het zijn geen hogere masten maar langere masten. 😜
Radio technisch een wereld van verschil.

De consequentie van het gebruik van de directionele antenne is dat ze in England vrijwel onhoorbaar gaan zijn en dat lijkt me niet de bedoeling. Die masten hadden destijds een functie voor de BBC World service en wel voor midden en oost Europa.
Radiokees

Bericht door Radiokees »

Niet zo geschikt. Dat lijkt me ook zo, maar toch heeft Radio Caroline ongeveer een jaar gebruik gemaakt van een 350 ft zendmast op Orford Ness. Dit met hun vorige zender in 2020-2021. Dit alles is o.a. nog steeds terug te vinden op o.a. de Radio Caroline side. Dit rechts onder het kopje nieuws op hun hooft pagina. Helaas staan daar veel berichten op die niet relevant meer zijn, maar nu wel handig ter controle. Met de nieuwe zender ging men weer terug naar 160ft standby mast. Waarom? Misschien een goede vraag aan Alan beech.
Plaats reactie