Podcast over de soundprocessing op de radio
Moderator: admin6
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Nostalgie Vlaanderen is Omnia tegenwoordig. Staat ergens een stukje online dat ze daar de hele processing infrastructuur een aantal jaren geleden hebben omgezet naar Omnia.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Orban heeft CRL opgekocht voor kennis.
Mijn CRL komt bij Orban vandaan.
Mijn CRL komt bij Orban vandaan.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Eh nee. Orban is onderdeel van CRL, CRL heeft Orban 21 jaar geleden gekocht

- In 1969 ging Bob Orhan samenwerken met Parasound om zijn producten onder de naam Parasound/Orban in de markt te zetten./list].
- Zes jaar later, in 1975, richtte Bob Orban samen met zijn zakenpartner John Delantoni Orban Associates op.
- In 1989 kocht AKG Acoustics Orban Associates.
- In 1993, één jaar voor AKG Acoustics zelf onderdeel werd van Harman International Industries werd Orban Associates al overgeheveld naar Harman.
- In 2000 kocht CRL Systems Inc Orban Associates van Harman International en is tot op de dag van vandaag de eigenaar.
Laatst gewijzigd door wave op 17 okt 2021 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Voor de liefhebbers: een serie artikelen (Engelstalig) van de hand van de in 2007 overleden vooraanstaande Amerikaanse broadcast engineer Jim Somich, waarin de historie van de broadcastprocessing van de beginning tot 2007 wordt beschreven.
klikkerdeklik . Voor nog veel meer artikelen en o.a. een online processor museum: klikkerdeklik .
klikkerdeklik . Voor nog veel meer artikelen en o.a. een online processor museum: klikkerdeklik .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Dank voor de aanvulling, ik dacht echt dat het andersom was.
In mijn manuel staat ook CRL onderdeel van Orban division
Dus dacht ik.... denken is goed na kijken of dit ook zo is beter

Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Hahaha, de meeste mensen denken dat, En de keuze van CRL Systems Inc om de CRL producten onder de Orban division te schuiven maakt het nog wat verwarrender

It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Dit was een interessante (en best schokkende) podcast. Die ruis in dat nummer van Long John Baldry, en de drums in Purple Rain bijvoorbeeld waren echt bizar. Zouden discjockeys dat zelf niet horen, of interesseert het ze gewoon niet hoe de muziek die ze uitzenden overkomt?
Het zal inderdaad te maken hebben met de radiobeleving inderdaad, radio is meer achtergrond geworden, en blijkbaar is dit het gevolg.
Het zal inderdaad te maken hebben met de radiobeleving inderdaad, radio is meer achtergrond geworden, en blijkbaar is dit het gevolg.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
De jocks weten niet beter dat het zo hoort want die horen het al jaren zo. Het is gewenning.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
De beste platen draaiers horen helemaal niet hoe het op de zender komt.
Ze hebben hun eigen luisterlijn, en ja ik vermoed ook de het overgrote deel iets met de oren heeft
Ze hebben hun eigen luisterlijn, en ja ik vermoed ook de het overgrote deel iets met de oren heeft

Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Ze horen het op hun koptelefoons/afluisterprocessing zo niet nog vetter dan dat het op de radio komt, dus dat maakt niet zo'n verschil.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Dan blijft maar 1 ding over, ze hebben een gehoor beschadiging die ze met processing compenseren.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Ze zullen het best wel horen maar bepalen de mate van processing niet - ze 'verhuren' zichzelf en daarmee staan ze op de payroll - het station bepaald, of ze het mooi vinden of niet ! ... Gevalletje van "eat it of leave it"

Aan VST-plugins passen geen 19" rack-oren ....
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Dat zal zeker een factor zijn ja, denk ik. Je hebt gitaristen die een toren van Marshall amps bouwen en de volumeknoppen op 13 zetten, "omdat ik alleen dan mijn te gekke lekker vette sound krijg".... en de visie van deejays op audio lijkt daar regelmatig op

Invoering op de radio van de EBU R128 norm die voor TV wordt gehanteerd, zou een flinke streep door de hypercompressie/limiting/clipping kunnen trekken. Maar of dat in Nederland ooit zo ver komt????
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Spoiler alert:...ik denk het niet....
Re: Podcast over de soundprocessing op de radio
Erg tegenvallende podcast. Als je tenminste een antwoord verwacht op de vraag waarmee de maker elke podcast begon: 'waarom klinkt radio als radio?'.
De maker vindt de soundproccesing van vandaag de dag niet prettig/fijn/mooi/lelijk, dat zegt hij ook steeds, maar eigenlijk draait de gehele podcast erom te bevestigen dat hij daarin gelijk heeft, in plaats van het beantwoorden van die ene vraag die hij steeds stelt.
90% van de tijd gaat naar muzikanten, muziekwetenschappers, puristen, etc. 10% gaat naar de 3 mannen die kunnen uitleggen waarom het is zoals het is, wat er eventueel aangepast kan worden, etc. Op hun verhaal wordt ook niet echt ingegaan (dat het bijvoorbeeld ook gaat om al het andere dat een radiostation nog door die apparatuur moet duwen naast de muziek), nee snel weer terug naar de dirigent... Rare verdeling als je uitgangspunt is om erachter te komen waarom het zo klinkt.
Daarbij wordt er alleen gefocust op oude 'meuk' qua muziek, terwijl dat steeds minder gedraaid wordt. Muziek uit de 90's, 00's en 10's komt heel anders uit de studio dan uit de decennia daarvoor.
En als klap op de vuurpijl vragen we de PD van een klassieke zender voor een stukje duiding vanuit het management.
Leuk idee met potentie, maar voor mij niet geslaagd helaas.
De maker vindt de soundproccesing van vandaag de dag niet prettig/fijn/mooi/lelijk, dat zegt hij ook steeds, maar eigenlijk draait de gehele podcast erom te bevestigen dat hij daarin gelijk heeft, in plaats van het beantwoorden van die ene vraag die hij steeds stelt.
90% van de tijd gaat naar muzikanten, muziekwetenschappers, puristen, etc. 10% gaat naar de 3 mannen die kunnen uitleggen waarom het is zoals het is, wat er eventueel aangepast kan worden, etc. Op hun verhaal wordt ook niet echt ingegaan (dat het bijvoorbeeld ook gaat om al het andere dat een radiostation nog door die apparatuur moet duwen naast de muziek), nee snel weer terug naar de dirigent... Rare verdeling als je uitgangspunt is om erachter te komen waarom het zo klinkt.
Daarbij wordt er alleen gefocust op oude 'meuk' qua muziek, terwijl dat steeds minder gedraaid wordt. Muziek uit de 90's, 00's en 10's komt heel anders uit de studio dan uit de decennia daarvoor.
En als klap op de vuurpijl vragen we de PD van een klassieke zender voor een stukje duiding vanuit het management.
Leuk idee met potentie, maar voor mij niet geslaagd helaas.