StereoTool

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Julius de Waal

StereoTool

Bericht door Julius de Waal »

Hallo allemaal,

Weet iemand of het mogelijk is om met StereoTool een Optimod sound te halen. Ik hoor bij een Optimod soms nog net effe meer punch en wil het graag hetzelfde maken. Zou dit kunnen?
Jimboe

Re: StereoTool

Bericht door Jimboe »

Ja, dat is mogelijk.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
Calypso

Bericht door Calypso »

Jimboe schreef: 26 aug 2021 21:50 Ja, dat is mogelijk.
Daar lopen de meningen over uiteen. In basis kun je een eind komen, maar Orban doet net even een aantal dingen anders, net als dat Omnia weer andere dingen anders doet, en StereoTool z'n eigen keuzes maakt.

Wil je echt een Optimod sound? Koop een Optimod. 100% hetzelfde zul je het nooit krijgen. Maar even een serieuze vraag: hoe serieus ben je met StereoTool bezig? Want als dat serieus is, zul je ongetwijfeld het forum bezocht hebben, zul je daar gelijkende discussies gezien hebben, en zul je ook de presets die daar gepost worden beluisterd hebben - en sommige pretenderen daarvan heel dicht richting bijv een 8600 of 8100 te komen.
Jimboe

Bericht door Jimboe »

Dat het veruit de meesten niet lukt, betekent niet dat het niet mogelijk is ;)
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

- Multatuli
big T

Bericht door big T »

Als je een bepaalde kleur aan je geluid mee wilt geven, gebruik het kastje die deze kleur ook kan maken.
ST is een fantastische soundprocessing programma, en gebruik deze om je eigen kleur te maken.
Wees je zelf, er zijn al zoveel anderen :D
Calypso

Bericht door Calypso »

Jimboe schreef: 29 aug 2021 08:21 Dat het veruit de meesten niet lukt, betekent niet dat het niet mogelijk is ;)
Als je een auto wilt die exact hetzelfde geluid heeft als een Ferrari, ga je dan naar een BMW dealer met de vraag of hij iets heeft wat daaraan voldoet zolang het maar van het merk BMW is?

Wat ik al zeg: je kunt best wel dicht in de buurt komen, maar 100% hetzelfde ga je echt nooit halen. Sterker nog, als je de 1600 PC processor van Orban pakt zullen kenners ook altijd nog verschil horen met een 8500 of 8100.
wave

Bericht door wave »

Jimboe schreef: 29 aug 2021 08:21 Dat het veruit de meesten niet lukt, betekent niet dat het niet mogelijk is ;)
Ik denk dat er hetzelfde voor geldt als voor de goede convolution reverbs: je kunt in software dicht tot heel dicht bij de klank van de originele hardware doos komen, maar niet 100%. Is maar goed ook, voor de verkopers van die mooie spullen. Het zou me trouwens niet verbazen als de Impulse Response/Convolution technologie op een dag ook gebruikt gaat worden als basis voor audio processing. :))
big T schreef: 29 aug 2021 08:54 Wees je zelf, er zijn al zoveel anderen :D
Een heel goed punt van Theo: onderscheid jezelf met een eigen sound i.p.v. 13 in een dozijn :D
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Julius de Waal

Oke. Nou een Optimod ga ik niet kopen. Alleen merk gewoon dat als je 538 opzet en het geluid van Stereotool bijvoorbeeld dat verschil heeft in punch, maar niet in volume. Hoe kan je in StereoTool voor meer punch zorgen?
Julius de Waal

Hoi iedereen, als iemand een goede preset heeft om te beluisteren, dan hoor ik dat graag:)
big T

Bericht door big T »

Door de compressie hoger te maken?
Maar ST heeft al zo een echt perfect werkend optie hiervoor.
Ferjo

Bericht door Ferjo »

Julius de Waal schreef: 05 sep 2021 17:47 Oke. Nou een Optimod ga ik niet kopen. Alleen merk gewoon dat als je 538 opzet en het geluid van Stereotool bijvoorbeeld dat verschil heeft in punch, maar niet in volume. Hoe kan je in StereoTool voor meer punch zorgen?
Attack en release tijden omlaag en input volume omhoog geeft meer power aan het geluid. Weet niet of dat de "punch" is die je bedoelt..
Julius de Waal

Hoi Ferjo. Als je luistert naar 538 hoor je een bepaalde power/punch aan het geluid, zonder dat dat ten koste gaat van het volume dat hoger gaat, dat bedoel ik. Dat zou ik ook graag met StereoTool willen. Ik draai nu dance classics van nu en daar past dat effect wel bij.
Julius de Waal

Graag zou ik een preset willen hebben die ik kan downloaden en vervoglens kan gebruiken met Stereotool. Alleen bij mij werkt dat nooit omdat het sts bestanden zijn ofzo.
Julius de Waal

De presets die in Stereotool staan die klinken eigenlijk allemaal overgemoduleerd en erg hard en ik zou graag het willen zoals ze het bij de grotere zenders hebben. Het mag er iets van afwijken, maar uiteindelijk is dat wel wat ik wil. Dank voor je hulp Ferjo!
wave

Bericht door wave »

Als het overgemoduleerd klinkt, dan ligt dat niet aan de settings in Stereotool, maar heb je elders in je audio keten iets zitten wat wordt overstuurd. Dus eerst de rest van de keten even checken op niveaus. Controleer voor de zekerheid ook of StereoTool niet in FM mode met ingeschakelde pre-emphasis draait. Voor streaming is dat absoluut foute boel.

Maar als nadenkertje: de (extreem) agressieve processing van 538 mag je zelf best een gaaf effect vinden, maar de vraag is of je luisteraars dat ook vinden 😏. De ‘punch’ is vooral een combinatie van korte attack- en release tijden en fors insturen van de clippers. Los van het punt dat het agressieve geluid op wat betere speakers al snel vermoeiend wordt, vergroot je daarmee ook de problemen met materiaal wat al door een brickwall limiter heen is gejaagd, om maar niet te spreken van matige MP3’s.

Tweede tip: zoek even in de shared settings sectie van het StereoTool forum. De .sts files zijn presetfiles voor StereoTool, zie dit forum draadje hoe je presets laadt / schrijft.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Gesloten